کودک در حین خوردن عسل

خواص عسل برای کودکان و نحوه مصرف

اگر چه قبلاً در پستی با عنوان خواص عسل طبیعی به طور مفصل در مورد خواص درمانی و تقویتی عسل طبیعی صحبت کردیم اما به علت تاثیر بی‌نظیر این ماده بر روی رشد کودکان و همچنین دغدغه‌هایی که در مورد زمان مصرف آن برای نوزدان وجود دارد، تصمیم گرفتیم در یک مطلب جداگانه به بررسی خواص عسل برای کودکان و همچنین موارد منع مصرف آن بپردازیم.

ارزش غذایی عسل

با وجود اینکه ترکیبات موجود در عسل بسیار وابسته به منشاء گیاهی آن است (این که زنبور از شهد چه گیاهی نوشیده باشد) اما به طور کلی عسل طبیعی حاوی مقادیری از آنزیم‌ها، آمینواسید‌ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان‌ها است. همچنین حاوی مقادیری از ویتامین‌های B و C است.

✔ توجه داشته باشید که اگر قصد خرید عسل برای تقویت بنیه کودکان خود دارید، حتما آن را از یک زنبوردار یا فروشنده معتمد و با برگه آزمایش خریداری کنید. چرا که عسل تقلبی و تصفیه شده نه تنها خواصی برای کودک شما ندارد بلکه می‌تواند برای سلامتی او مضر هم باشد.

در زیر می‌توانید به طور خلاصه ارزش غذایی ۳۳۹ گرم عسل را مشاهده کنید (منبع)

پروتئین۱ گرم
آب۵۸ میلی‌گرم
کلسیم۲۳۳ میلی‌گرم
منیزیم۶.۸ میلی‌گرم
پتاسیم۱۷۶ میلی‌گرم
روی۰.۷ میلی‌گرم
فیبر۷ گرم
انرژی۳۴ کیلو‌کالری
شکر۲۷۸ گرم
ویتامین C۱.۷ میلی‌گرم
ویتامین B3۰.۴ میلی‌گرم

خواص تقویتی عسل برای کودکان

طی سال‌های اخیر در کشورهای مختلف، استفاده از عسل در رژیم غذایی کودکان مورد توجه قرار گرفته است، به همین دلیل مطالعات بسیاری نیز در این زمینه انجام شده است تا تاثیر این ماده‌ی طبیعی را بر روی کودکان بسنجد.

در یکی از این تحقیقات که بر روی دو دسته از کودکان ( تغذیه شده با عسل طبیعی و تغذیه شده با شکر) انجام شد نتایج زیر به دست آمده است.

  • کودکانی که در رژیم غذایی خود از عسل بهره برده‌اند علاوه بر سلول‌های خونی بیشتر، وزن‌گیری بهترین نیز نسبت به گروه دیگر داشته اند.
  • کودکانی که با عسل تغذیه شده‌اند، تولید هموگلوبین بهتری داشته و همچنین پوست شفاف‌تری داشتند.
  • عسل به علت اینکه از منوساکاریدها (قندهای ساده) تشکیل شده است، توسط نوزاد نسبت به شکر بهتر تحمل می‌شود.
  • همچنین مشاهده شده است که کودکان و نوزدانی که در رژیم غذایی آن‌ها عسل وجود دارد کمتر از دیگر کودکان گریه می‌کنند.
  • کودکانی که از عسل تغذیه کرده‌اند نسبت به گروهی که با شکر تغذیه شده‌اند وزن بیشتری گرفته و در مقایسه با آن‌ها کمتر استفراغ می‌کنند.
  • همچنین کودکان تغذیه شده با عسل نسبت به گروه دیگری که با شکر تغذیه شده بودند، کمتر به بیماری‌های مختلف مبتلا می‌شوند که علت آن را می‌توان در تولید سلول‌های خونی بیشتر در این گروه جویا شد.
  • یکی از مهمترین اثرات تغذیه با عسل در کودکان، تسهیل گوارش غذا در معده‌ی آنهاست، که علت آن اثر الیگوساکارید‌ها روی باکتری‌های معده است.
  • کودکان، با مصرف ترکیب شیر و عسل، به سرعت وزن گرفته و کمتر دچار اسهال شده‌اند. همچنین تعداد هموگلوبین‌های خون آنها در مقایسه با کودکانی که شیر آن‌ها با شکر شیرین شده است بیشتر است.
  • استفاده از عسل در تغذیه کودکان باعث افزایش کلسیم خون شده و موجب لطافت چهره و پوست کودکان می‌شود.

569,000 تومان
769,000 تومان
679,000 تومان
589,000 تومان

نحوه‌ تغذیه کودکان با عسل

همانطور که گفته شد عسل داری خواص زیادی برای رشد و تقویت کودکان است اما از آنجایی که بسیاری از کودکان از خوردن عسل به صورت مستقیم امتناع می‌کنند، بهتر است با سایر غذاهایی که کودک دوست دارد ترکیب شود.

در زیر به برخی از ترکیباتی که می‌توان با عسل برای کودکان تهیه کرد اشاره می‌شود.

  • مخلوط کردن عسل با ماست
  • مخلوط کردن و چرخ کردن عسل با برخی از میوه‌ها مثل موز و سیب
  • مخلوط کردن عسل با خامه و همچنین کرم کاکائو
  • مخلوط کردن عسل با شیر و انواع آب میوه‌ها
  • همچنین می‌توانید از عسل به جای سایر شیرین‌کننده‌ها مثل قند و شکر در غذای کودکان خود استفاده کنید.

[مطلب مرتبط: برای صبحانه چه چیزهایی همراه با عسل بخوریم]

نحوه تغذیه کودکان با عسل

سن مناسب کودک برای مصرف عسل

همانطور که در مطلب عسل برای کودکان زیر ۲ سال بیان کردیم. نباید در تغذیه نوزادان با عسل عجله کرد. معمولا توصیه می‌شود که تا بعد از ۲۴ ماهگی نوزاد، از دادن عسل به صورت مستقیم و یا بصورت ترکیبی با شیر به کودک خودداری شود.

علت این امر، به خاطر وجود باکتری Clostridium botulinum است که در عسل وجود دارد و احتمال دارد نوزاد را به بیماری بوتولیسم مبتلا کند.

علائم بوتولسیم در کودکان

مهمترین علائم بوتولیسم را می‌توان ضعف، کم خوراکی، یبوست و بیحالی دانست. همچنین در موارد حادتر ممکن است کودک در تنفس به مشکل بخورد و حتی دچار تشنج شود.

این علائم معمولا در طی ۱۲ تا ۳۶ ساعت پس از خوردن غذای آلوده که در اینجا عسل است بروز می‌کند و اغلب با یبوست شروع می‌شود. البته ممکن است در برخی از موارد تا ۱۴ روز علائمی از خود بروز ندهد.

اگر چنین علائمی را پس از خوردن عسل توسط نوزاد مشاهده کردید حتما به پزشک مراجعه کنید و این نکته را ذکر کنید که این اتفاق پس از خوردن عسل رخ داده است، چون در روند درمان تاثیر گذار است.

بهتر است برای تغذیه کودکان بالای ۱۲ ماه با عسل نیز ابتدا یک وعده به کودک عسل داده و سپس ۴ روز صبر کنید و اگر علائمی از بیماری را مشاهده نکردید مصرف آن را ادامه دهید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴۴ رای

7 دیدگاه برای “خواص عسل برای کودکان و نحوه مصرف

  1. محمد گفته:

    دوست داشتم کودکم تا به شیرینی جات مثل شکر عادت نکرده از عسل دررژیم غذاییش استفاده کنم ولی حال دوسه ماه دیگه صبرمیکنیم ممنون از مقاله خوبتون

    • روستایی گفته:

      سلام وقت شما بخیر. موردی که شما گفتید اولین باره ما می‌شنویم و اینکه حداقل در هیچ مقاله‌ی علمی ذکر نشده. تنها عاملی که گفته میشه به بچه‌های زیر یک سال یا حداکثر ۲ سال نباید عسل خام داده بشه اینکه در عسل باکتری به نام بوتولیسم وجود داره که چون معده بچه‌های زیر ۲ سال ممکنه از پسش بر نیاد ممکنه باعث مسمومیت بشه. اما برای افراد بالای این سن معمولا مشکلی ایجاد نمیکنه.

    • نجمه گفته:

      سلام من دختر ۱۱ ماهه ای دارم،از اول روی سینه عسل میزدم بهش شیرمادر با عسل دادم
      بزرگتر که شد شیربادام با عسل
      ماشاالله از ۸ ماهگی بعضی کلمات رو میگه،راه میره
      از ۸ ماهگی راه میره
      الحمدالله هیچ مشکلی نداره به لطف خدا
      الان که ۱۱ ماهشه،مامان و بابا دد آب،نه،عمه،،،اینا رو میگه
      اینا شایعه است در مورد کودکان

      • زهرا اسدی گفته:

        شایعه نیست عزیزم! پایه علمی داره و ثابت شده…حالا گاهی هم ممکنه مثل شما استثنا وجود داشته باشه…این کارایی هم که در مورد فرزندتون گفتید ارتباطی به عسل نداره! خیلی بچه ها رو دیدم که بدون خوردن عسل هم این کارارو انجام دادن

سوال یا نظر خود را با ما در میان بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *