تشخیص عسل طبیعی از تقلبی

نحوه درست تشخیص عسل طبیعی از غیر طبیعی

به علت تقلب‌ها و شیوه‌های نادرستی که سالانه در تهیه و تولید عسل اتفاق می‌افتد، یکی از دغدغه‌های افراد هنگام خرید، به ویژه اگر به دنبال خواص درمانی عسل باشند، این است که آیا عسلی که می‌خرند واقعا طبیعی است یا خیر. و درست به همین دلیل است که بسیاری از آنها به دنبال راه‌هایی مطمئن برای تشخیص عسل طبیعی و پاسخ به سوالاتی نظیر سوالات زیر هستند.

  • اصلا منظور از عسل طبیعی چیست؟
  • به عنوان یک فرد عادی از کجا بفهمیم عسل طبیعی است؟
  • آیا می‌توان از طریق رنگ، طعم و بو عسل طبیعی را تشخیص داد؟
  • عسلی که شکرک می‌زند طبیعی است یا تقلبی؟
  • آیا راه یا راه‌های مطمئن برای تشخیص عسل طبیعی وجود دارد؟

اما قبل از اینکه در این مطلب به نحوه تشخیص عسل طبیعی و تفاوت آن با عسل تقلبی بپردازیم بهتر است ابتدا بدانیم که عسل طبیعی به چه عسلی گفته می‌شود.

به چه عسلی طبیعی می‌گوییم

عسل طبیعی به شهد گل‌هایی گفته می‌شود که زنبور پس از تغذیه از گیاهان مختلف، آن را فرآوری و تغلیظ کرده و در کندو ذخیره کرده باشد. در صورتی که زنبوران به جای شهد گل‌ها و گیاهان از قند سفید و یا شکر و یا انواع آب میوه‌ها تغذیه کرده باشند محصول آن را نمی‌توان عسل طبیعی نامید.

عسل طبیعی حاصل از شهد گیاهان

پس علاوه بر اینکه عسل را باید زنبور تولید کرده باشد، طبیعی بودن منبع شهد نیز فاکتور مهمی است که عسل طبیعی را از غیرطبیعی متمایز می‌کند.

نکته: عسل طبیعی با عسل ارگانیک متفاوت است. عسل طبیعی ممکن است ارگانیک باشد یا نباشد.

انواع عسل غیرطبیعی یا تقلبی

برای تشخیص عسل طبیعی از غیر طبیعی ابتدا باید بدانیم که روش‌های تولید عسل تقلبی به چه صورت است، زیرا که روش‌های تشخیص هر کدام از آن‌ها متفاوت خواهد بود. به طور کلی ۳ روش برای ایجاد عسل تقلبی وجود دارد و تمامی عسل‌هایی که به صورت تقلبی در بازار وجود دارد جزو یکی از همین سه دسته هستند.

۱. عسل تغذیه‌ای

در این روش کندودار در کنار تغذیه زنبورها از شهد گل‌ها و گیاهان، آن‌ها را با انواع مواد مصنوعی مانند شکر، قند، شیره خرما و یا حتی شیرین‌کننده‌های صنعتی مانند ساخارین تغذیه می‌کند. در این حالت عسل را زنبور تولید می‌کند اما منبع شهد طبیعی نیست.

این کار به این علت صورت می‌گیرد که زنبور در این شیوه (تغذیه با مواد مصنوعی) عسل بیشتری تولید می‌کند و به اصلاح بارگیری کندو افزایش چشم‌گیری پیدا می‌کند. این روش یک روش غیر مستقیم در تولید غیرطبیعی است.

البته ممکن است زنبوردار برای حفظ زنبور‌ها در برخی از فصل‌های سال که گل و گیاه در منطقه وجود ندارد، اقدام به تغذیه مصنوعی آنها کند، که در این صورت مانعی وجود ندارد. اما نباید این عسل به عنوان عسل طبیعی به فروش برسد و تنها باید به عنوان تغذیه زنبوران در فصل سرما باشد.

عسل تقلبی و تغذیه‌ای

۲. عسل مخلوط

در این روش فروشنده و یا زنبوردار برای اینکه حجم عسل را زیاد کند، عسل را مستقیما با مواد گلوکزی (شربت قند و شکر) و یا شیره‌ی میوه‌ها مخلوط می‌کند و به عنوان عسل خالص عرضه می‌کند.

از آنجایی که ورود هرگونه مواد خارجی به داخل عسل (بخصوص اگر در ترکیب آنها آب باشد)، باعث تخمیر و ترش شدن آن می‌شود و به طبع برای خریدار قابل تشخیص است، درصد تولید این نوع از عسل بسیار پایین است. چون با این کار همان مقدار عسل طبیعی نیز از بین می‌رود.

۳. عسل کاملا تقلبی

در این شیوه، عسل حاصل شده به طور کامل مصنوعی بوده و از تغلیظ شیره‌ی برخی از میوه‌ها مانند خرما، توت و حتی گاهی ملاس چغندر یا از حرارت دادن مواد گلوکزی ( شربت قند) و مواد نشاسته‌ای برای قوام آن ساخته می‌شود.

در بعضی موارد برای ایجاد طعم و بو نیز از برخی از اسانس‌های شبیه به عسل استفاده می‌شود تا طعم و بویی شبیه به آن را پیدا کند.

روش های تشخیص عسل طبیعی از تقلبی

همانطور که گفته شد روش‌های مختلفی برای تولید عسل تقلبی وجود دارد که تشخیص آن‌ها در بیشتر مواقع برای خریدار عادی کاری دشوار و حتی غیرممکنی است. در زیر به دو روش مطمئن برای پیدا کردن عسل طبیعی اشاره می‌کنیم.

۱. خرید از فروشنده و زنبوردار معتمد

شاید ساده به نظر بیاید اما یکی از موثرترین راه‌ها برای مطمئن شدن از طبیعی بودن عسل، خرید آن از افراد یا بستگانی است که به آنها اعتماد داریم و مطمئنیم که عسل را با مواد دیگری مخلوط نکرده‌اند و یا تغذیه مصنوعی به زنبور نداده‌اند.

اگر در بین افراد خانواده،‌ فامیل و حتی محل خود زنبورداری را می‌شناسید که به صداقت و درستی او اعتماد دارید، خرید از او می‌تواند مطمئن‌ترین راه برای خرید عسل طبیعی باشد.

عسل طبیعی از دست زنبودار مورد اعتماد

۲. تشخیص کیفیت و طبیعی بودن عسل با آزمایش

آزمایش عسل توسط آزمایشگاه‌های معتبر نیز یکی دیگر از راه‌های مطمئن برای تشخیص طبیعی بودن عسل است. اما این گزینه به دلیل هزینه‌های بالایی که دارد معمولا زمانی پیشنهاد می‌شود که می‌خواهید به صورت عمده عسل بخرید. اگر علاقمند باشید می‌توایند یک نمونه برگه آزمایش عسل و فاکتورهای آن را مشاهده کنید.

آزمایش عسل علاوه بر اینکه می‌تواند طبیعی بودن یا نبودن عسل را نشان دهد، می‌تواند میزان کیفیت عسل، که به شاخص‌هایی مثل رطوبت، میزان ساکارز و… وابسته است را نیز برای ما مشخص کند.

آیا عسل طبیعی شکرک می‌زند؟

همانطور که در مطلب علت شکرک زدن عسل بیان کردیم، تمامی عسل‌های طبیعی، بعد از مدتی شکرک می‌زنند اما زمان شکرک زدن آنها بسته به نوع گیاهی که زنبور از شهد آن تغذیه کرده است می‌تواند از دو هفته تا دو سال متفاوت باشد.

نکته مهم این است که با وجود اینکه عسل طبیعی شکرک می‌زند اما نمی‌توان گفت هر عسلی که شکرک می‌زند صدرصد طبیعی است، چرا که عسل تغذیه‌ای ( زنبور با شکر تغذیه شده است) هم شکرک می‌زند. در نتیجه شکرک زدن عسل نمی‌تواند معیار مناسبی برای تشخیص عسل طبیعی باشد.

البته ممکن است زنبوردار از قبل عسل را حرارت داده باشد که در این حالت ممکن است عسل هرگز شکرک نزند و یا شکرک زدن آن به تعویق بیفتد. اما با این کار برخی از خواص عسل نیز از بین خواهد رفت.

روش‌های خانگی تشخیص عسل تقلبی

این روش‌ها فقط برای عسل‌هایی کاربرد دارد که کاملا تقلبی (زنبور هیچ نقشی در تولید آنها ندارد) هستند و نمی‌توان از آنها برای تشخیص عسل تغذیه‌ای و یا حتی عسل مخلوط استفاده کرد.

هر چند این روش‌ها علمی نیستند و هیچگونه اعتباری نمی‌توان برای آن‌ها قائل شد اما بعضی از افراد به مرور و با تجربه آن‌ها را بیان کرده‌اند و هدف ما هم در اینجا این است که به طور خلاصه و به صورت اینفوگرافی برخی از مهمترین آنها را معرفی کنیم اما قطعا هیچ یک از آن‌ها را پشنهاد نمی‌دهیم.

نکته مهم: بیشتر روش‌های زیر را فقط می‌توان برای شناسایی تقلبی بودن عسل به کار برد و نمی‌توان برای اثبات طبیعی بودن عسل از آن‌ها استفاده کرد. برای مثال روان بودن یک عسل نشانه‌ی تقلبی بودن عسل است، در صورتی که عسلی با غلظت مناسب، ممکن است طبیعی باشد یا نباشد.

روش‌های تشخیص عسل طبیعی
  • چسبندگی عسل: اگر مقدار کمی عسل طبیعی را بین دو انگشت خود قرار دهید و آن را فشار دهید بعد از جدا کردن انگشتان از هم، انگشتان تمایلی به چسبندگی ندارند. اما در عسل کاملا تقلبی به علت شیرین‌کننده‌های زیادی که در آن‌ها استفاده شده، کمی احساس چسبندگی خواهید کرد.
  • غلظت: از آنجایی که عسل اصل نسبتا غلیظ است، اگر شیشه‌ی آن را کمی خم کنید لحظه‌ای طول می‌کشد تا کمی جابه جا شود. اما بعضی برخی از عسل‌های تقلبی کاملا روان هستند و زود اینطرف و آنطرف می‌روند.
  • مزه و طعم: مزه و طعم عسل نباید برای مدت طولانی در دهان بماند. در عسل‌های تقلبی به این علت که از شیرین‌کننده‌ها برای تولید آنها استفاده شده، یک حالت گلوزدگی ایجاد می‌شود و طعم آن در دهان باقی می‌ماند.
  • عطر و بو: عسل طبیعی بسته به گیاهی که زنبور از آن تغذیه کرده است عطر و بوی متفاوتی دارد و اگر کمی با تجربه باشید می‌توانید حتی نوع گیاه را تشخیص دهید اما عسل‌های تقلبی صرفا بوی شیرینی و یا اسانس می‌دهند و حتی ممکن است کمی بوی ترشی بدهند.
  • حرارت دادن: یکی دیگر از راه‌های تشخیص عسل تقلبی حرارت دادن آن است. با حرارت دادن عسل طبیعی، رنگ آن به سرعت کارملی می‌شود اما کف نمی‌کند. اما عسل تقلبی کف می‌کند و حباب حباب می‌شود.
  • حلالیت: اگر رشته‌ای از عسل کاملا طبیعی را با قاشق از بالا داخل یک لیوان آب بریزیم، عسل بدون پخش شدگی در ته ظرف جمع می‌شود. اما عسل کاملا تقلبی در میانه‌ی راه پخش می‌شود و حل می‌شود.
  • استفاده از کبریت: اگر نوک کبریتی را به عسل طبیعی آغشته کنیم و بعد از چند لحظه آن را پاک کنیم. می‌توانیم کبریت را روشن کنیم اما اگر عسل تقلبی باشد به علت رطوبت موجود در آن این اتفاق نخواهد افتاد و کبریت روشن نخواهد شد.
  • استفاده از نان تست: اگر مقداری عسل خالص را روی نان تست بمالیم بعد از چند دقیقه نان سفت و سخت می‌شود. در صورتی که در نمونه‌های تقلبی به علت مواد افزودنی و همچنین رطوبت بالایی که وجود دارد نان حالت خیسی پیدا می‌کند.
  • آزمایش دستمال کاغذی: اگر مقداری عسل طبیعی را بر روی دستمال کاغذی بریزیم به هیچ وجه پشت دستمال مرطوب و خیس نمی‌شود در صورتی که عسل تقلبی به علت رطوبت بالا پشت دستمال را مرطوب می‌کند.
  • ناخالصی: از آنجایی که عسل طبیعی از کندو استخراج می‌شود، معمولا در آن انواع ناخالصی مانند گرده گل، موم و حتی قسمت‌های از بدن زنبور یافت می‌شود در صورتی که عسل کاملا تقلبی معمولا در داخل کارگاه‌ها ساخته می‌شود و فاقد این مواد است.

علت تاکید ما بر تشخیص طبیعی یا تقلبی بودن عسل به این دلیل است که تمامی خواص عسل مربوط به عسل طبیعی است، همچنین انواع ماسک‌های عسل که برای مشکل پوستی توصیه می‌شود نیز با عسل طبیعی ساخته می‌شود. عسل تقلبی نه تنها هیچگونه خواص درمانی‌ای ندارد بلکه خود می‌تواند باعث بیماری و همچنین مشکلات پوستی برای فرد شود.

569,000 تومان
769,000 تومان
679,000 تومان
589,000 تومان

اگر سوال یا ابهامی در مورد نحوه‌ تشخیص عسل طبیعی و یا تجربه‌ای از خرید عسل تقلبی دارید خوشحال می‌شویم در قالب کامنت با ما و دیگر دوستان به اشتراک بگذارید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۳۲ رای

64 دیدگاه برای “نحوه درست تشخیص عسل طبیعی از غیر طبیعی

  1. Valiollah Jamali گفته:

    باسلام عرض کنم خدمت شما چطور می شود زنبور را مهار کرد که فقط اویشن یا گون و یا چهل گیاه و سایر موارد . مگر جز با اسانس و عسل مصنوعی میشود عسل ها با گیاه خواص را ساخت .

    • روستایی گفته:

      نه جلو زنبور را نمی‌توان گرفت و کسی هم چنین ادعایی ندارد. نام‌گذاری عسل در تمام دنیا و نه تنها در ایران بر اساس پوشش گیاهی غالب یک منطقه است. به این معنا که اگر گیاه غالب یک منطقه آویشن باشد و عطر و طعم و آن در عسل مشهود باشد، اسم آن را عسل آویشن می‌گذارند. همانطور که در نیوزیلند عسلی به نام مانوکا دارند که از گیاهی به همین اسم به دست می‌آید.

  2. محمد مهدی باقری گفته:

    با درود فراوان به شما مسئولین روستایی
    . من حدود سی کندو در باغی در شمال استان فارس دارم که فقط در ابتدای فصل که هنوز شهد جاری نشده و برای استارتر تخمریزی ملکه در فروردین هفته‌ای دو بار هر دفعه ۲۰۰ تا ۳۵۰ گرم شربت ۲:۱ میدم و به محض ورود شهد به کندو در اردیبهشت تغذیه را متوقف کردم و در اواخر شهریور هم عسل را برداشت کردم و میانگین تولید هر کندو هم حدود ۴ کیلو گرم بود. امسال هنوز درصد ساکارز را نگرفتم ولی سالهای قبل کمتر از یک تا یک و هفت دهم بوده.
    سوال اینکه این عسل کاملا طبیعی محسوب میشه یا خیر؟

    • روستایی گفته:

      سلام آقای باقری
      معمولا در این موارد علاوه بر ساکارز فاکتورهای دیگه مثل پرولین رو هم اندازه‌گیری میکنن. اگر عسل پرولین بالایی داشت در کنار ساکارز پایین عسل در دسته طبیعی قرار میگیره. البته طبق استاندارد ملی ایران ساکارز ۵ درصد به پایین جزو ساکارز‌های عسل طبیعی محسوب میشه. اما ما همیشه میگیم که ساکارز در کنار سایر فاکتورها معنا پیدا میکنه.

  3. بهروز گفته:

    در وهله اول الان چیزی بنام عسل صددرصد طبیعی وجود نداره اگر هم باشه فقط عسل وحشی و کوهستانی که اونم اگه بعداز برداشت تقلبی انجام نگیره و قیمت بالای یک میلیون داره دوم اینکه اگه زنبوردار در کنار تغذیه زنبور از شکر یا شیره استفاده کرده باشه و زنبور ازون تغذیه مصنوعی استفاده کنه چون در بدن زنبور فرایند تبدیل به عسل طی میشه طبعا قابل تشخیص نیست حتی در آزمایشگاه بنابر این تنها عسلی رو که به شکل مصنوعی درست شده یا بعداز برداشت مواد افزودنی اضافه شده رو با کمی تجربه یا آزمایش میشه تشخیص داد بنظر بنده تولید کننده مطمعن تنها راه خرید عسل مرغوب هست البته اگه باعسلهای مرغوب و طبیعی سروکار داشته باشید از روی ظاهر و بو و طعم آن متوجه اصالت اون خواهید بود و متاسفانه بیشتر عسلهای موجود با تغذیه مصنوعی درکنار طبیعت تولید میشه و راه تشخیص هم برای اکثریت وجود نداره

    • روستایی گفته:

      رقیق یا غلیظ بودن عسل رو نمی‌توان نشانه‌ای از طبیعی یا غیرطبیعی بودن اون دونست. بعضی عسل‌ها رطوبت بیشتری دارند و به تبع رقیق هستند و بعضی رطوبت کمتری دارند و غلیظتر هستند.

  4. حسام گفته:

    ببخشد من بعضی از راه های که برای شناسایی گفتید رو انجام دادم .
    برای مثال من اون عسل رو روی دستمال کاغذی ریختم و نفوذ نکرد
    ولی در ازمایش بعدی که به ان حرارت دادم عسلم کف کرد و این به معنی تقلبی بود ان هست .
    پس من الان باید چیکار کنم عسل من که در یک آزمایش قبول میشه و در دیگری نه ایا عسل من تقلبیه ؟؟

    • روستایی گفته:

      سلام وقت شما بخیر. همونطور که در متن هم گفتیم. هیچ راه خانگی برای تشخیص عسل نیست و تنها راه آزمایش عسل در یک آزمایشگاه معتبر هست. روشهایی که در متن گفته شده صرفا برای آشنایی مخاطب هست و قابل اتکا نیست.

  5. علی چیت سازان گفته:

    با سلام وتشکرازاطلاعات بسیار مفید شما
    بنده عسلی را خریداری کردم که فروشنده
    مدعی بود که میزان قند(گلوکز) آن خیلی
    کم ودر حدکمتراز۰/۵درصداست
    بنده در منزل با استفاده از دستگاه تست
    قندخون اثر عسل فوق را در بالا بردن قند
    خون بطور دقیق بررسی کردم خوشبختانه
    قند خون بنده مقدار خیلی کمی بالا رفت
    با توجه به این موضوع میتوان عسل فوق
    را عسل طبیعی دانست؟یاخیر

    • روستایی گفته:

      با سلام و خسته نباشید. اول اینکه حدود ۹۰ درصد از وزن خشک عسل رو قندها تشکیل میدن. که گلوکز، فروکتوز و ساکارز، قندهای عمده اون هستند. منظور از قندی که زنبوردار میگه ساکارز هست و نه گلوکز چرا که میزان گلوکز در عسل بیشتر از ۳۰ درصد هست.
      به طور کلی عسل قند خون رو افزایش میده و باید هم بده. اما شاخص گلیسیمی عسل نسبت به شکر پایین‌تر هست و اگر جایگزین قند مجاز روزانه بشه قندخون رو به نسبت کمتری افزایش میده.
      اما در مورد طبیعی بودن یا نه بودن باید بگیم که خیر. ساکارز به تنهایی نمیتونه معیار مناسبی برای طبیعی بودن باشه. ساکارز در کنار سایر پارامتر‌ها مثل پرولین. دیاستاز. نسبت فروکتوز به گلوکز هست که اهمیت پیدا میکنه.

  6. آتوسا گفته:

    درود
    خواستم تشکر کنم از مطالب کامل ؛ مفید و قابل فهم برای همه.
    من بسیار از مطالب و پرسش و پاسختون استفاده کردم.
    بسیار سپاسگزارم

    • روستایی گفته:

      سلام وقت شما بخیر. حرف شما کاملا درست است. ما به این علت HMF رو در نتایج آزمایش نمیاریم چون این فاکتور به شدت به زمان بستگی داره. یعنی بعد از گذشتن چند ماه این عدد بالا میره و اگر مشتری عسل رو آزمایش کنه نتیجه با چیزی که ما داخل سایت گذاشتم متفاوت خواهد بود و این برای مشتری سوال خواهد بود که چرا چنین است.

  7. اسکندر علی پور گفته:

    بسیار خوب توضیح داده شد .متشکرم .هر بارکه عسلی را انتخاب می کنم ، به سرعت دلزده می شوم .امیدم به بیم تبدیل می شود چونکه عسل را برای سود آن می خرم اما اگر تقلبی باشد همه ی انتظارم به باد می رود که بیشتر موارد حدس می زنم تقلبی باشد .از کیلویی 80 هزار تومان در یک آجیل فروشی معتبر ، آجیل تواضع در خیابان شریعتی تهران ، و 350 هزار تومان در فروشگاه یه عسل فروشی ، خریدم .کدام عسل طبیعی است ، نمی دانم .

    • صادق رزلانسری گفته:

      سلام عسل کاملآ طبیعی هم داریم در کوه شاهو بالای یک میلیون قیمتشه.واینکه یه زنبور دار کنار زمینامون که بیشتر گشنیز و آفتاب گردان داریم برداشت اولش پاییز داد کیلویی ۳۰۰خدایی هم مزه هم بوش عالی بود جوری که وقتی میخوری دل پیچه ی ضعیفی به آدم دست میده

  8. نوشین آ. گفته:

    سپاس برای توضیحات عالی… اما یک سوال داشتم. سوپر مارکت برای ما یک عسل فرستاده به نام نیش نیش (فقط انگلیسی نوشته nish nish ) که خیلی عجیب است. اصلا مزه و بو ندارد و حتی شیرینی خیل کمی دارد. برای اینکه بفهمیم تقلبی است یا نه به این صفحه از سایت شما رسیدیم. روان است و بین انگشتان چسبندگی ایجاد می کند اما جذب دستمال کاغذی نشد به هیچ وجه. توی لیوان آب هم آن پایین باقی ماند. البته به صورت پهن نه توده ای برجسته. این چه جور عسلی است؟ چرا این قدر بی مزه است؟

    • روستایی گفته:

      سلام وقت شما بخیر
      ببینید تست‌هایی که ما در پایین مقاله به آن اشاره کردیم برای تشخیص عسل کاملا تقلبی است (یعنی عسلی که با شکر ساخته شده نه توسط زنبور) اما اغلب تقلب‌ها به این گونه نیستند. به این معنی که بخش زیادی از عسل تولید شده در کشور از نوع تغذیه‌ای است (زنبور به جای شهد از آب و شکر تغذیه شده) این نوع عسل از همه نظر شبیه به عسل طبیعی است و عملا تشخیص آن برای افراد غیر ممکن است و تنها راه تشخیص آن آزمایشگاه عسل است.
      البته راههایی مثل آنالیز حسی ارگانولیپتیک نیز وجود دارند که با توجه به عطر و طعم و مزه می‌توان طبیعی بودن عسل را حدس زد که آن هم باید توسط متخصص انجام شود.
      اما به طور کلی اکثر عسل‌های شرکتی که از مغازه خریداری می‌شود از نوع تغذیه‌ای هستند این عسل‌ها به خاطر اینکه از شهد گل تغذیه نشده‌اند مزه و طعم عسل واقعی را ندارند. اگر چه خوردن این نوع عسل‌ها ضرر ندارد چرا که به هر حال توسط زنبور تولید شده است. اما از نظر خواص باید بگویم که خواص اندکی دارند.

      • نوشین آ. گفته:

        روزتون به خیر. ممنون از پاسخ شما و وقتی که گذاشتین. اون مقدار عسلی که توی لیوان ریخته بودیم هنوز ته لیوان است و حل نشده… حتی من فکر می کنم این عسل شکری هم نیست. چون عسل شکری حداقل شیرین است. این عسل وقتی می خوری انگار یه جور پلاستیک ذوب شده است. خیلی بی مزه است. من همیشه از فروشگاه های عسل معتبر خرید می کردم. مدتی به دلیل هزینه ی بالای آنها، از این عسل های شرکتی استفاده کردم. که الان با این مورد اخیر، سخت پشیمانم. باید صبر کنم و از عسل های مرغوب استفاده کنم. نام شما و سایتتان را حتما به خاطر خواهم داشت. موفق و پیروز باشید.

        • عادل گفته:

          اون عسل نیست در واقع ساکارز صنعتی هست که توو کارخانجات با اسانس و رنگ مخلوط میشه و به عنوان عسل میفروشنش

  9. مصطفی گفته:

    خواهشا نگید عسل تقلبی رقیقه.عسل بهار نارنج خیلی رقیقه اما یکی از عالی ترین عسل هاست که طعم و بوی فوق العاده ای داره

    • روستایی گفته:

      سلام وقت شما بخیر
      کاملا حق با شماست. ما هم در متن توضیح دادیم که تنها راه تشخیص عسل طبیعی آزمایش عسل و مورد اعتماد بودن فروشنده یا زنبوردار است. و در روش‌های دیگری که نام بردیم تذکر دادیم که این روش‌ها کاملا غیر علمی هستند و عملا قابل استناد نیستند.
      همانطور که شما فرمودید عسل‌های مرکبات، مخصوصا عسل مرکبات شمال ایران به خاطر رطوبت بالایی که دارند رقیق هستند و این نشان تقلبی بودن یا تغذیه ‌ای بودن آنها نیست. ممنون از توضیحتون

  10. اشرف گفته:

    عسل خریداری شده از یک دوست رو فرستادم ازمایشگاه برای میزان ساکارز نتیجه شده ۱۵ درصد حالا پس این عسل تقلبیه؟

    • روستایی گفته:

      سلام وقت شما بخیر
      حد استاندارد ساکارز در ایران ۵ است. یعنی عسلی که ساکارز عسلی که بیشتر از ۵ درصد باشد طبیعی نیست به جز یک استثنا، عسل کنار که در مناطق جنوبی کشور وجود دارد در اکثر اوقات ساکارز بالایی دارد بخصوص زمانی که تازه برداشت شده باشد. اگر عسل شما کنار است ممکن است این امر طبیعی باشد البته باید فاکتور‌های دیگری مثل پرولین و فعالیت دیاستازی نیز بررسی شود.

  11. علی گفته:

    دوستان عزیز ترش بودن عسل ربطی به فاسدن شدن اون نداره و همه ما میدونیم که عسل وحشی یا طبیعی فاسد نمیشه و این واسه همه ثابت شده که اجساد فراعنه ی مصر رو مومیایی کردن و موم رو با آب نشستن پس عسل داره و عسل خاصیت ضد عفونی داره
    و اینکه من در جزیره کیش زندگی میکنم و عسل وحشی اینجا بخاطر رطوبت و نوع گل و گیاهان مزه ترش کمی داره نه اینکه زننده باشه و راحت میشه متوجهش شد و خیلیا هم دوستش دارن مخصوصا اینجا که تقریبا از تمام شهرهای ایران مردم میان و سلیقه ها و تجربه ها مختلفه من این نمونه عسل رو خودم از دخت کندم نه اینکه بخرم که فرض کنیم شاید فروشنده کاریش کرده باشه فروشنده هم نیستم که بخوام تبلیغ کنم فقط خواستم بدونسد عسل فاسد نمیشه و ترش بودن اون دلیل بر فاسد شدنش نیست همین و بس بقیه چیزا رو از اهل علمش باید یاد بگیریم

    • روستایی گفته:

      دوست عزیز از شما خواهش می‌کنیم با اطلاعات کم و غلطی که در مورد عسل طبیعی دارید باعث گمراهی سایر افراد نشوید. تمامی مطالبی که در سایت روستایی منتشر می‌شود به صورت کاملا علمی است پس از شما خواهش می‌کنیم صرف اینکه مقداری از عسل را از درخت برداشت کرده‌اید خود را اهل عمل در زمینه زنبورداری ندانید. مجموعه ما با زنبورداران باتجربه ای از سراسر کشور فعالیت می‌کند و از تجربه‌های آنها استفاده می‌کند.
      عسل هم درست مانند تمام مواد دیگر اگر درست نگهداری و برداشت نشود می‌تواند تخمیر یا فاسد شود. در عسل، مخمر‌هایی مثل اسمو فیلیک ( Osmophilic ) وجود دارد که اگر میزان رطوبت عسل بیشتر از ۱۹ یا ۲۰ درصد باشد شروع به تکثیر می‌کند و موجب ترش شدن یا همان فاسد شدن عسل می‌شود.
      از آنجایی که عسل به شدت جاذب رطوبت است این اتفاق در مناطق شمالی کشور و در برخی از شهرهای جنوبی کشور که رطوب بالایی دارند بسیار شایع است. و این اصلا به خاطر نوع گیاه تغذیه شده زنبور نیست.
      عسل یک محلول قندی است و طعم آن باید شیرین باشد اگر طعم آن ترش بود نشان می‌دهد که این ماده تخمیر شده است.

  12. صادقی گفته:

    سلام. عسل محلی از یکی از آشنایان گرفتیم بعنوان عسل طبیعی. روی سطح عسل یه لایه کف سفید هست و داخل عسل هم دانه های سیاه. آیا این عسل غیر بهداشتی و فاسد هست؟

    • روستایی گفته:

      سلام وقت شما بخیر. به هیچ وجه این عسل فاسد نیست. برخی از عسل‌ها مانند عسل کنار و در بعضی مواقع عسل آویشن دارای کف هستند و این کاملا طبیعی است و اتفاقا دلیل مرغوبیت. دانه‌های سیاه روی سطح عسل نیز ناخالصی‌های عسل مثل گرده گل و موم هستند به این علت که عسل فیلتر نشده است چون با فیلتر کردن عسل برخی از خواص مفید نیز از دست می‌رود. عسل طبیعی به هیچ وجه فاسد نمی‌شود مگر اینکه به صورت نپخته و زودتر از موقع برداشت شده باشد که در آن صورت هم با ترش شدن خودش را نشان می‌دهد.

  13. معصومه گفته:

    سلام من چند وقت پیش عسلی رو خریدم که تو تلگرام خیلی بابت تمام بیماریهایی که الان رایج شده رو تبلیغ می‌کنه و قیمتش ۳۱۰ هزار تومن هست میخام بدونم آیا این عسلی که می‌فروشید هم او کارایی رو داره مثل درمان ریزش مو ،کیست سینه،دردهای مفاصل،از بین بردن جوش صورت و صاف کردن پوست ،سرطانها ام اس و خیلی بیماریهای دیگه ممنون میشم جواب بدید

    • روستایی گفته:

      سلام وقت شما بخیر
      در واقع هیچ نوع عسل طبیعی خواصی که شما ذکر کردید رو نداره. عسل از نظر ترکیب دقیقا یک نوع قند به شمار میره که درصد خیلی کمی هم آنزیم و ویتامین داره. ما قبلا در یک مطلب جداگانه خواص عسل طبیعی رو که به صورت علمی اثبات شده ارائه کردیم. که می‌تونید اون رو مطالعه کنید.

    • روستایی گفته:

      سلام
      اگر بخواهیم خیلی خلاصه جواب بدهیم باید بگویم خیر مشکلی ندارد. به طور کلی برای انبارداری و نگهداری عسل در ایران از دو نوع ظرف بیشتر استفاده نمی‌شود. ظرف‌های پلاستیکی یا همان دبه‌های خیارشوری و یا ظرف حلبی استاندارد. ظرف‌های پلاستیکی قیمت پایین‌تری دارند اما به علت خاصیت اسیدی عسل ممکن است بخشی از مواد شیمیایی آن وارد عسل شود. اما ظرف‌های حلبی استاندارد یک پوشش محافظ دارند که مانع از خوردگی ظرف می‌شود.
      خود ما هم برای نگهداری عسل از ظرف‌های حلبی استفاده می‌کنیم.
      ممنون می‌شویم سوالات خود را زیر پست مربوط به خودش بپرسید تا به دیگر دوستان هم کمک شود.

  14. حسین بشارت گفته:

    با سلام، باز هم ممنونم که با وجود برنامه سنگینی که دارید، با صداقت برای سؤال کننده ها ، وقت می گذارید. مؤفق و مؤید و در این روزگار کرونائی، سالم و شاد باشید.

  15. حسین بشارت گفته:

    با سلام مجدد و تشکر از اینکه خیلی سریع، پاسخم را دادید. بنده پیر مردی هستم 70 ساله، با این سن و سال و با فراز ونشیبهائی که در طی عمرم با آنها ربوبرو شده ام، بمن حق بدهید که در مقوله اعتماد و اطمینان هم، مشکل داشته باشم. ولی بهر حال میدانیم که هنوز دنیا از محسنات انسانهای شریف خالی نشده.
    ضمناً در مورد عسل تازه امسال که چه وقت حاصل خواهد شد، پاسخی ندادید. با سپاس فراوان _ بشارت

    • روستایی گفته:

      در مورد عسل تازه هم هر کدام از عسل‌های روستایی یک فصل برداشت متفاوت دارند. مثلا عسل لعل کوهستان در خرداد، گون در تیر، کنار آبان و … در حال حاضر تنها عسل لعل کوهستان برداشت امسال است و هنوز عسل‌های دیگر برداشت نشده است.

    • علی گفته:

      سلام بر شما. من ۵۰ سالمه و به نظرم ۷۰ سالگی میان‌سالی است و ۹۰ و حتی ۱۰۰ به بالا پیرمرد به حساب می‌آید. عذر میخوام.

  16. حسین بشارت گفته:

    با سلام و خسته نباشید و آرزوی موفقیت برای شما نازنینان. من جزو کسانی هستم که یک عمر دغدغه عسل بکر و طبیعی را داشتم. همیشه هم توی رویاهام آرزو کرده ام که برای یک بار هم شده توی کوهی یا جنگلی به یک کندوی عسل طبیعی برخورد بکنم. بگذریم من تا حال افتخار آشنائی با شما را نداشتم. بطور تصادفی ضمن مرور سایت آقای شعبانعلی به بحث شما و ایشان و دیگران در مورد عسل و سایت تون بر خوردم. سؤالم این است که در همان بحث شما با دیگران در سایت آقای شعبانعلی، آقا حامد نوشته بودند که یک زمانی شرکتی از ترکیه خواسته بود پروژه ای در ایران اجرا بکند که طی آن از 40 نوع عسل ایرانی، طی آزمایش حتی یک نمونه هم، درست از آب در نیامده بود. حال شما در این زمانه بی سر وسامان، چه پاسخی به این مورد دارید؟ در ضمن عسل تازه امسال کی به فروش میرسد که من مزاحم شما بشوم. مؤفق باشید. با ارادت – بشارت

    • روستایی گفته:

      سلام آقای بشارت
      چند نکته در مورد عسل طبیعی هست که لازمه در جواب کامنت شما آن‌ها را ذکر کنیم. بین عسل طبیعی، عسل ارگانیک و عسل وحشی تفاوت‌هایی وجود داره.
      عسل طبیعی
      عسل طبیعی به عسلی گفته میشه که زنبور برای تولیدش از شهد گیاهان تغذیه کرده باشه و به زنبور شکر و یا هیچ نوع شربتی داده نشده باشه. عسل طبیعی فاکتور‌های مشخصی داره که با تست اون توی آزمایشگاه مشخص میشه که عسل طبیعی هست یا نه. مثل میزان رطوبت. درصد ساکارز، HMF، نسبت گلوکز به فروکتوز و … و اگه عسلی این فاکتور‌ها رو داشته باشه بهش میگن عسل طبیعی. روستایی این آزمایش‌ها رو توی یکی از بهترین آزمایشگاه‌های ایران یعنی آزمایشگاه هورتاش انجام میده و اگه فاکتور‌ها رو داشت اون رو عرضه میکنه. عسلی که روستایی عرضه میکنه جزو همین دسته هست یعنی عسلی که طبیعی است
      عسل ارگانیک
      عسل ارگانیک به عسلی گفته میشه که علاوه بر اینکه طبیعی است. به زنبور هیچگونه داروی مصنوعی مثل آنتی‌بیوتیک‌ها داده نشود، در منطقه‌ای که کندو‌ها قرار دارند تا فاصله پنج‌کیلومتری هیچ مزرعه‌ای که از سم استفاده کرده باشد وجود نداشته باشد و به طور کلی هیچ ماده‌ی مصنوعی به هیچ شکل وارد کندو نشود. با توجه به بررسی‌های ما مقدار این نوع عسل‌ها در کشور کمتر از 5 درصد است و عسل‌های ما جزو این دسته نیستند و زنبورداران در زمان بیماری زنبور، از آنتی بیوتیک استفاده می‌کنند)
      عسل وحشی
      عسل وحشی هم به عسلی گفته می‌شود که انسان در فرآیند تولید آن هیچگونه نقشی نداشته باشد. عسل وحشی علاوه بر اینکه طبیعی است و معمولا هم ارگانیک است در تولیدش انسان هم نقش ندارد و در کندو تولید نمی‌شود بلکه در شکاف کوه‌ها و یا در بالای درختان تولید می‌شود. میزان این عسل هم در کشور بسیار بسیار کم است.
      از نظر قیمتی هم همانطور که تصور می‌شود عسل وحشی بیشترین قیمت و بعد از آن عسل ارگانیک و عسل طبیعی وجود دارد.
      در نتیجه همانطور که گفتیم عسلی که فروشگاه روستایی عرضه می‌کند عسل طبیعی است، عسلی که زنبور از شهد گیاهان برای تولید آن تغذیه کرده است و ممکن است زنبور آنتی‌بیوتیک هم مصرف کرده باشد.

  17. رهبر گفته:

    سلام . حقیقتا فقط برای تشخیص عسل طبیعی از غیر طبیعی باید ازمایش انجام بشه. شما یک نمونه برگه ازمایش گذاشتید. اما این دلیلی برای اینکه اون عسلی که به دست ما میرسه همونی باشه که ازمایش گرفته شده نیست . چطور من رو قانع میکنید که عسلی که به دست من میرسه صد درصد طبیعیه/؟

    • روستایی گفته:

      سلام
      کاملا حق با شماست. ببینید همونطور که بار‌ها جاهای مختلف سایت اشاره کردیم، اینجا بحث اعتماد مطرحه، خود ما هم بیشتر از این که به نتایج آزمایش‌ها توجه کنیم به زنبورداری که عسل رو ازش میگیریم اعتماد داریم. و معمولا هم به برگه‌ی آزمایشی که خودشون بهمون میدن اعتماد داریم، چون چندساله که می‌شناسیمشون.
      به هر حال ممکنه زنبوردار زنبور رو با محلول‌های دیگه‌ای غیر از شکر تغذیه کرده باشه که آزمایش‌ عسل هم نتونه به درستی اون رو تشخیص بده، هر چند این اتفاق خیلی کم میفته اما به هر حال این موارد هم وجود داره.
      ما هم سعی نداریم که به مخاطبانمون بگیم که فقط ما عسل طبیعی می‌فروشیم و بقیه تقلبی هستند، بلکه سعی می‌کنیم با دادن اطلاعات درست و دقیق، بهشون کمک کنیم تا تصمیم بهتری برای خرید عسل (چه از ما و چه از دیگران) بگیرین.
      خوشحال میشم پیشنهاد و نظرتون رو در مورد اینکه چطور می‌تونیم اعتماد بیشتری جلب کنیم با ما در میون بذارید، تا به بهتر شدن خدماتمون کمک کنه.

      • رهبر گفته:

        ممنونم از پاسخ صادقانه اتون. همین که نخواستید منو قانع کنید به نظرم صادقانه تره.
        در مورد پیشنهاد چیزی که به ذهنم میرسه اینه که مثلا برای اعتماد سازی شاید یه بار به طور رندوم یک عسل رو بردارید فیلم بگیرید (مستند تهیه کنید) ببریدش ازمایشگاه و تست رو نشون بدید.
        بازم ممنونم و موفق باشید.

        • روستایی گفته:

          شما لطف دارید. اتفاقا ما هم به پیشنهادتون فکر کردیم، ولی انقدر وسواس این رو داشتیم که همه چیز از فیلم برداری تا نمونه‌گیری به بهترین شکل باشه که متاسفانه تا امروز موفق به انجامش نشدیم، پیشنهادتون باعث شد جدی‌تر به این موضوع فکر کنیم. سپاس

          • تابه گفته:

            با سلام و احترام من مقداری عسل خریدم که در اثر اشتباه مقداری آب دران ریخته شد واکنون شل شده چگونه می توانم آب را از عسل تجزیه کنم.

          • روستایی گفته:

            سلام وقت شما بخیر. معمولا در این حالت کار خاصی نمیشه انجام داد. یعنی عسل و آب قابل تفکیک نیست اما اگر عسل به هم زده نشده است می‌توان قسمت بالای آن را جدا کرد. اگر عسل فاسد نشده یعنی ترش نشده است می‌توان آن را به شربت عسل هم تبدیل کرد. در غیر این صورت به خاطر رطوبت بالای عسل، ترش می‌شود.

        • اعظم گفته:

          سلام من هم یه آزمایش کردم مقداری از دونوع عسل روکه یکیشو ازطبیعی بودنش مطمئن بودم توی قاشق وروی شمع گذاشتم عسل طبیعی جوشید وکمی حباب دادو کاراملی شد ووقتی سرد شد همچنان نرم وخمیری بود ولی عسل دیگه جوشید ومدام حباب زیادی میزد وبخار میشد ووقتی سرد شد مثل آبنبات سفت وشکننده شد وبوی شکر سوخته میداد این آزمایش به نظر من خیلی عالی بود و عسل طبیعی رو مشخص کرد

          • روستایی گفته:

            با سلام. همونطور که در مطلب بالا هم گفته شد هیچ راه خانگی برای تشخیص عسل وجود ندارد و روشی که شما انجام دادید کاملا اشتباه و غیر علمی و البته گمراه کننده است. تنها راه تشخیص عسل طبیعی، آزمایش عسل در یک آزمایشگاه معتبر است.

    • علی گفته:

      سلام
      در خرید عسل نمیتونی متوجه بشوی که عسل اصل است یا نه فقط اعتماد هست حتی اگر برگه آزمایش داشته باشی باز هم 90% خطا داره به چند دلیل یکی از دلایل استفاده کیت چینی درجه 6 توسط آزمایشگاه ها

      معمولا عسل طبیعی که به شما معرفی میشود نسبت به عسل های داخل بازار مقایسه میشود

      • رویا گفته:

        آزمایش فاکتورهایی مثل هیدروکسی متیل و اسیدیته و نسبت فروکتوز به گلوکز که با تیتراسیون و دستگاه اسپکترو فتومتر انجام میشه، چه ربطی به کیت داره که چینی باشه؟؟؟
        مگه کشت باکتری و میکروبی قراره انجام بشه

        • علی گفته:

          حالا مگر چند نا آزمایشگاه عسل داریم که شما همه‌شون رو محکوم به استفاده از کیت درجه ۶ چینی میکنید؟ والله فامیل هر چی سوقات واسه ما از آمریکا میآرن ساخت چینه!

    • روستایی گفته:

      ببینید این یه باور غلط هست که بیشتر افراد فکر می‌کنند که عسل طبیعی وجود نداره و تمامی عسل‌هایی که به فروش میرسه یا تغذیه‌ای هست و یا کاملا تقلبی.
      نکته اینجاست که تولید عسل تغذیه‌ای(به زنبور شکر یا هر چیز دیگه‌ای داده شود) اصلا کار آسونی نیست. همه فکر می‌کنند که این که کاری نداره میرن و جلو زنبور آب شکر میذارن و تمام، زنبور هم عسل تولید می‌کنه.
      اما در حقیقت این کار به همین سادگی هم نیست. اول از همه این کار زمانی توجیه اقتصادی داره که تعداد کندو‌ها بیشتر از ۱۰۰ تا باشه. چون به هر حال به چندتا کارگر نیاز هست که هر روز برن و به این زنبور‌ها شکر بدن و تازه در بعضی مواقع یکی یکی بریزن توی کندو‌ها.
      کندو‌هایی که به صورت تغذیه‌ای هستند معمولا بارگیری ۳ برابری نسبت به کندو‌هایی دارن که از شهد گل‌ها تغذیه میکنن اما از نظر قیمتی حدودا نصف قیمت عسل طبیعی فروخته میشن که در کل برای زنبوردار به صرفه‌تر هست و اتفاقا به خاطر قیمت کمش مشتری بیشتری هم داره و خیلی از کارخانه‌ها مشتری پروپا قرص این عسل‌ها هستند.
      اما زنبورداری که فقط ۲۰ یا ۳۰ تا کندو داره و کارگری هم نداره که تمام وقت به زنبورها برسه براش راحت‌تر هست که کندو‌هاش رو بذاره یه جا و بعد از مدتی بیاد سراغشون و عسلش رو برداشت کنه. این زنبوردار دیگه نمیاد مثلا یه بار به زنبور‌ها آب شکر بده چون تو نتیجه آزمایش مشخص میشه و دیگه عسلش نه طبیعی هست که به قیمت طبیعی بفروشه و نه حجمش اونقد زیاد میشه که براش بصرفه.
      به همین دلیل هست که زنبور‌دارهای سنتی معمولا اقدام به تولید عسل طبیعی می‌کنن تا بتونن به قیمت بالاتری بفروشند هر چند حجم کمی تولید کرده باشن.

  18. محمد گفته:

    سلام
    من چند وقت پیش عسلی رو به عنوان عسل طبیعی خریداری کردم اما بعد از چند بار مصرف متوجه شدم که طعم ترش و ناخوشایندی پیدا کرده، می‌خواستم بدونم علتش چیه و آیا عسلی که خریدم تقلبی بوده؟

    • روستایی گفته:

      سلام دوست عزیز
      در مورد ترش شدن عسل باید گفت که اگه رطوبت عسل بیشتر از حد مجاز باشه، عسل تخمیر و فاسد میشه و طعم عسل ترش میشه. اما در مورد اینکه عسلی که شما خریدید طبیعی بوده یا تقلبی، باید دید علت ترش شدن برای چی بوده.
      فرض اول: ممکنه که عسلی که به شما فروخته شده طبیعی نبوده و با مثلا آب شکر قاطی شده و به این دلیل باعث ترش شدن عسل شما شده.
      فرض دوم: ممکنه اصلا عسل طبیعی بوده باشه اما شما از قاشق و یا ظرفی برای عسل استفاده کردید که مرطوب بوده، کوچکترین رطوبتی میتونه عسل رو ترش کنه.
      فرض سوم: این احتمال هم وجود داره که عسل به صورت نرسیده برداشت شده باشه. به این معنی که قبل از اینکه فرآیند فرآوری عسل توسط زنبور تکمیل شده باشه عسل برداشت شده باشه و رطوبت خیلی بالایی داشته که همین عامل باعث ترش شدن عسل شما شده.
      اما به طور کلی ترش شدن عسل رو نمیشه مستقیم به طبیعی بودن یا نبودن عسل تعبیر کرد. بلکه باید دید به چه علتی این اتفاق میفته، به همین علته که توی آزمایش‌های عسل میزان رطوبت رو میسنجن تا حتما کمتر از ۱۸ درصد باشه تا از تخمیر عسل جلوگیری بشه.

سوال یا نظر خود را با ما در میان بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *