خواص عسل برای سالمندان

خواص عسل برای سالمندان

یکی از علت‌هایی که ما را ترغیب به نوشتن در مورد خواص عسل برای سالمندان کرد سوالات پر تکرار این عزیزان در مورد مصرف عسل است.

مهم‌ترین دغدغه‌‌ی اشخاص هنگام پا به سن گذاشتن داشتن سالمندی سالم و با کیفیت است. داشتن سبک زندگی سالم همیشه اولین موردی است که به آن توصیه می‌شود و داشتن تغذیه سالم و ورزش از جمله مواردی است که در هر سنی و بخصوص سالمندی می‌تواند به داشتن یک زندگی با کیفیت کمک کند.

ما در این مقاله به بررسی خواص عسل برای سالمندان و اینکه چطور عسل می‌تواند به داشتن سالمندی سالم‌تر و با کیفیت‌تر کمک کند می‌پردازیم.

آیا عسل برای افراد مسن مفید است؟

عسل طبیعی و خام به طور کلی برای همه‌ی افراد به جز گروه سنی زیر دو سال و افرادی که حساسیت به عسل دارند مفید است، در ادامه به برخی از مواردی که عسل می‌تواند باعث افزایش کیفیت زندگی سالمندان شود می‌پردازیم.

کاهش علائم آلرژی

عسل طبیعی بخاطر داشتن خواص ضدالتهابی و ضدباکتریایی می‌تواند به کاهش علائم آلرژی و سرفه و گلودرد کمک کند. از آنجایی که در عسل خام علاوه‌بر شهد گل مقادیری از گرده گل نیز وجود دارد استفاده از عسل می‌تواند به مصونیت در برابر آلرژن‌هایی که در گرده گل وجود دارد کمک کند. سالمندان برای بهره‌مندی از خواص عسل برای کاهش علائم آلرژی بهتر است چندماه قبل از شروع فصل بهار شروع به استفاده از عسل در رژیم غذایی خود نمایند.

کمک به کاهش اضطراب

موارد زیادی مانند بیماری، اختلال خواب و … می‌تواند باعث ایجاد اضطراب در سالمندی شود، مطالعاتی که بر روی حیوانات انجام شده نشان می‌دهد که اضطراب، پس از مصرف عسل کاهش پیدا می‌کند. با افزودن یک قاشق غذاخوری عسل به رژیم غذایی و یا چای بابونه عصرگاهی می‌توان میزان اضطراب را کاهش داد و همچنین خواب بهتری را تجربه کرد و با چشیدن طعم شیرین عسل احساس شادی بیشتری را تجربه کرد.

تاثیر عسل روی آلزایمر

افزایش سن در بعضی افراد ممکن است باعث اختلال در حافظه و ابتلا به آلزایمر شود. استیل کولین یک ماده شیمیایی در بدن است که یک انتقال دهنده عصبی است و نقش مهمی در فرایندهای مغز مانند حافظه، شناخت و یادگیری و توجه دارد و کمبود آن یکی از دلایل ابتلا به آلزایمر است. عسل منبع بسیار خوبی از مهار کننده‌های کولین استراز است که از پوسیدگی استیل کولین جلوگیری کرده و به عملکرد حافظه و سلامت مغز کمک می‌کند.

طبق مطالعات محققان دانشگاه Waikato در نیوزلند، حیواناتی که در رژیم غذایی خود عسل دارند نسبت به دیگر حیوانات در بزرگسالی حافظه بهتری دارند. همچنین عسل بخاطر دارا بودن خواص آنتی اکسیدای و ضدالتهابی برای سلامت مغز مفید است. (+)

تسکین سرفه

در مطالعات متعدد، عسل به عنوان یک درمان ضدسرفه شناخته و تائید شده است و گاهی نیز به جای دیفن هیدرامین توصیه می‌شود. افراد مسن ممکن است به علت دارا بودن مشکلات ریوی، آلرژی و سرماخوردگی دچار سرفه گردند و سرفه‌های مکرر باعث اختلال در خواب و در نتیجه کاهش کیفیت زندگی شود، استفاده از عسل در دمنوش و قبل از خواب یا در طول روز می‌تواند به کاهش سرفه کمک کند، یکی از بهترین ترکیب‌ها برای درمان سرفه دمنوش آویشن و عسل می‌باشد.

مصرف عسل باعث می‌شود مجاری تنفسی افراد هیدارته شود و سرفه و گلودرد آنها را تسکین دهد. از طرف دیگر هم آویشن و هم عسل با عفونت‌های باکتریایی مقابله می‌کنند و به این شکل به درمان و بهبود بیماری کمک می‌کنند.

عسل برای سلامت دستگاه گوارش

عسل با دارا بودن خواص ضدباکتریایی می‌تواند به بهبود عفونت‌های دستگاه گوارش کمک کند، همچنین عسل برای عفونت معده با منشا باکتریایی و ویروسی مفید است و می‌تواند برای درمان زخم معده که علت اصلی آن باکتری هلیکو باکتر پیلوری است مفید باشد.

همچنین عسل با دارا بودن خواص ضدالتهابی به کاهش التهاب ناشی از اسید معده کمک می‌کند و تا حد خوبی می‌تواند مشکلات ناشی از رفلاکس معده را بهبود دهد، به منظور استفاده از عسل برای درمان رفلاکس معده می‌توانید هر روز صبح ناشتا یک قاشق غذاخوری عسل را به یک لیوان آب ولرم اضافه کرده و میل کنید.

یکی از مشکلات شایع گوارشی دیگر سندروم روده تحریک پذیر است، عسل ممکن است در برخی از افراد به بهبود علائم سندروم روده تحریک پذیر کمک کند و برای برخی دیگر مفید نباشد، اگر شما جزو افرادی هستید که با مصرف عسل علائم‌تان بهتر می‌شود، می‌توانید عسل را در رژیم غذایی‌تان نگه دارید. همچنین با مطالعه مطلبی که در مورد تاثیر عسل برای روده تحریک پذیر نوشته‌ایم می‌توانید اطلاعات دقیق‌تری در این مورد کسب کنید.

عسل برای تقویت سیستم ایمنی سالمندان

همانطور که گفتیم انواع عسل‌ها سرشار از آنتی اکسیدان‌هایی هستند که با رادیکال‌های آزاد مبارزه می‌کنند. وجود رادیکال‌های آزاد در بدن می‌تواند سبب ایجاد بیماری‌های چون سرطان و آرتریت شود.

در نتیجه عسل با دارا بودن خواص آنتی اکسیدانی و ضدالتهابی و دارا بودن انواع ویتامین‌ها، می‌تواند باعث تقویت سیستم ایمنی بدن و جلوگیری از بسیاری از بیماری‌ها که به علت ضعف در سیستم ایمنی بدن رخ می‌دهد شود. یکی از عسل‌های مفید برای تقویت بنیه سالمندان عسل کنار یا همان سدر است.

بهبود کیفیت خواب

نداشتن خواب خوب و کافی در افراد به ویژه سالمندان می‌تواند منجر به کاهش سیستم ایمنی بدن، افزایش التهاب در بدن ابتلا به افسردگی و … شود و در همه سنین داشتن بهداشت خواب مهم است.

عسل سرشار از قندهای ساده مانند گلوگز است که باعث ایجاد آرامش و کاهش اختلال عصبی می‌شود و از این‌رو می‌تواند به داشتن خواب باکیفیت کمک کند.

افراد می‌توانند یک ساعت قبل از خواب از ترکیب شیر و عسل یا دمنوش بابونه و عسل برای داشتن خواب بهتر استفاده کنند.

مطالعات نشان می‌دهد که بیماران مسنی که عصاره بابونه مصرف می‌کنند نسبت به افرادی که این عصاره را مصرف نمی‌کنند به طور قابل توجهی بهتر می‌خوابند. تصور بر این است که فلاونوئید موجود در بابونه، توانایی اتصال به گیرنده‌های مغز را دارند که این می‌تواند به خواب افراد کمک کند.

عسل برای افزایش سطح انرژی

یکی از مشکلات شایع که سالمندان با آن مواجه هستند و از آن گلایه می‌کنند نداشتن انرژی کافی برای انجام فعالیت‌های روزانه است، این در حالی است که عسل با همه خواص آنتی‌اکسیدانی، ضدالتهابی و آنتی‌باکتریایی که دارد منبع خوبی از قندهای طبیعی یا کربوهیدرات است. کربوهیدارت‌های موجود در عسل، بهترین منبع ذخیره‌ی گلیکوژن در ماهیچه‌هاست. (گلیکوژن نوعی قند ذخیره شده در ماهیچه‌هاست که به عنوان سوخت آماده مصرف برای ماهیچه‌ها عمل می‌کند.)

به همین علت با استفاده عسل، افراد سالمند می‌توانند انرژی کافی برای انجام فعالیت‌های روزانه داشته باشند و همچنین سطح قند خون آن‌ها ثابت بماند، البته افراد دارای دیابت و دیگر افراد باید دقت کنند که عسل را جایگزین قند و شکر مصرفی روزانه خود کنند و در روز بیش از دو قاشق غذاخوری عسل مصرف نکنند.

دقت کنید که هر جا به فواید استفاده از عسل اشاره کرده‌ایم منظورمان عسل طبیعی و خام است، عسل‌های شرکتی معمولا بخاطر دیدن حرارت بالا و پاستوریزاسیون مواد مغذی و آنزیم‌های مفیدشان را از دست داده‌اند و صرفا یک شیرین کننده هستند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

سوال یا نظر خود را با ما در میان بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *