شیر و عسل

خواص شیر عسل و فواید نوشیدن این ترکیب در شب

پیش از اینکه به بررسی خواص شیر عسل بپردازیم باید بدانیم که ترکیب شیر و عسل یکی از ترکیبات سنتی و حتی مذهبی در بسیاری از فرهنگ‌هاست که افراد از صد‌ها سال پیش از آن استفاده می‌کرده‌اند. به طوری که در بیشتر مذاهب، بهشت موعود را با نهرهایی از شیر و عسل وعده داده‌اند.

اما خواص شیر عسل در کنار طعم لطیف و دوست داشتنی آن باعث شده تا امروز نیز در کشورهای مختلف از آن به عنوان یک نوشیدنی مقوی و آرامش‌بخش در شروع روز و یا شب قبل از خواب استفاده کنند.

✔ به عنوان یک نکته بسیار مهم، توجه داشته باشید که اگر قصد خرید عسل طبیعی برای صبحانه و یا ترکیب با سایر مواد را دارید، تا از فواید سلامتی آن بهرمند شوید. حتما عسل را از یک فروشنده معتمد و با برگه آزمایش تهیه کنید تا از طبیعی بودن آن اطمینان حاصل کنید.

همانطور که در مطلب خواص عسل برای سلامتی بیان کردیم عسل به دلیل داشتن خاصیت آنتی اکسیدانی، ضد باکتریایی و ضد قارچی و همچنین اثرات تسکین‌دهندگی و ضد التهابی، از دیرباز برای سلامتی و به ویژه مشکلات تنفسی مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

از سوی دیگر شیر نیز از قدیم به دلیل داشتن ویتامین و مواد معدنی از جمله ویتامین‌های محلول در چربی، ویتامین‌های A. B و C و کلسیم و همچنین پروتئین‌های حیوانی و اسید لاکتیک، به عنوان یک غذای کامل به شمار میرفته است که خواص بسیاری برای سلامتی افراد داشته است.

اما آیا ترکیب شیر و عسل نسبت به مجموع هر یک از آن‌ها فواید بیشتری خواهد داشت؟

بدون شک بله. همانطور که در مطلب خواص آبلیمو عسل و خواص سیر و عسل بیان کردیم. زمانی که عسل با هر ماده‌ی دیگری ترکیب شود، به دلیل داشتن خاصیت انتقال دهندگی، باعث می‌شود مواد موثره‌ی ماده دوم بهتر جذب شود و به این ترتیب بدن از خواص بیشتری بهرمند شود.

خواص شیر عسل برای سلامتی

قطعا اگر بخواهیم تمامی فواید شیرعسل که در منابع مختلف به آن اشاره شده است را بیان کنیم به لیست بلند بالایی خواهیم رسید. به همین دلیل ما در اینجا به تعدادی از خواص مهم این معجون اشاره خواهیم کرد.

۱. بهبود کفیت خواب در شب

یکی از مهمترین خواص شیر عسل تاثیر مثبت آن بر روی خواب افراد است. بسیاری از افراد به خصوص کسانی که به خاطر برخی از بیماری‌ها دچار بخوابی هستند، با مصرف یک لیوان شیر گرم با عسل هنگام شب می‌تواند کیفیت خواب خود را ارتقاء دهند.

در مطالعه‌ای شامل ۶۸ نفر که به دلیل بیماری‌های قلبی در بیمارستان بستری بودند، نشان داده شد که نوشیدن ترکیب شیر و عسل ۲ بار در روز و به مدت ۳ روز، کیفیت کلی خواب را افزایش می‌دهد.

شیر و عسل برای بهبود خواب

همچنین مطالعاتی دیگر نشان داده است که عسل و شیر به طور جداگانه نیز می‌توانند کیفیت خواب را تقویت کنند.

برای مثال در مطالعه‌ای نشان داده شد که مصرف ۱۰ گرم یا حدود ۱ قاشق غذاخوری عسل ۳۰ دقیقه قبل از خواب، باعث بهبود کیفیت خواب و کاهش سرفه در شب در ۳۰ کودک مبتلا به عفونت‌های تنفسی می‌شود.

به طور مشابه یک مطالعه که بر روی ۴۲۱ سالمند انجام شد نشان داد که کسانی که شیر و یا فرآورده‌های آن را مصرف می‌کنند کمتر احتمال دارد بی‌خواب شوند.

۲. استحکام استخوان‌ها با شیر عسل

همانطور که می‌دانید شیر یک منبع عالی از کلسیم است، ماده‌ی مغذی مهمی که در سلامت استخوان‌ها نقش اساسی دارد.

برخی از تحقیقات حاکی از آن است که نوشیدن شیر می‌تواند تراکم مواد معدنی استخوان را بهبود بخشد و ممکن است خطر پوکی استخوان و شکستگی را کاهش دهد.

در نتیجه یکی از خواص مهم شیر عسل می‌تواند این باشد که ما استخوان‌های محکمتری داشته باشیم. چرا که وجود عسل به همراه شیر باعث می‌شود جذب مواد مغذی شیر که باعث استحکام استخوان‌ها می‌شود بهتر اتفاق بیفتد.

از طرف دیگر یک مطالعه موردی نشان داده است که عسل به دلیل خاصیت آنتی‌اکسیدانی و ضد التهابی، می‌تواند به سلامت استخوان کمک کند.

شیر عسل و سلامت استخوان ها

۳. تقویت بنیه افراد

برخی از تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف شیر عسل به صورت روزانه و در ابتدای روز، به مرور زمان باعث افزایش استقامت افراد و تقویت بنیه آن‌ها می‌شود.

شیر یک منبع عالی از پروتئین است در حالی که عسل سرشار از کربوهیدارت که باعث تحریک متابولیسم بدن می‌شود.

همچنین تحقیقات نشان داده است که شیر می‌تواند یک نوشیدنی عالی پس از ورزش باشد. در این تحقیقات نشان داده شد که شیر نسبت به سایر نوشیدنی‌های ورزشی برای کسانی که فعالیت‌های قدرتی و استقامتی انجام می‌دهند مفید‌تر است.

این در حالی است که استفاده از ترکیب شیر و عسل باعث می‌شود که جذب این مواد مغذی بهتر اتفاق بیفتد و اثر هم افزایی برای ورزشکاران داشته باشد.

569,000 تومان
769,000 تومان
679,000 تومان
589,000 تومان

۴. شیر و عسل برای سلامت قلب

هرگاه از سلامت قلب صحبت شود، شیرعسل دارای خواص بلاقوه‌ای است که نمی‌توان به راحتی از آن صرف نظر کرد.

به طور خاص نشان داده شده است که شیر، سطح HDL (کلسترول‌های خوب) را افزایش می‌دهد که می‌تواند به پاک کردن پلاک‌ها از شریان‌های شما برای محافظت در برابر بیماری‌های قلبی کمک کند.

با این حال، این مزایا فقط در شیر کامل ( که چربی‌ها و دیگر مواد آن جدا نشده باشند) وجود دارد و نه در شیر‌های کم چرب موجود در بازار که بخش زیادی از مواد آن جدا شده است.

همچنین شیر سرشار از پتاسیم است که یک ماده غذایی اساسی برای بدن است و می‌تواند فشار خون را تا حد خوبی کنترل و کاهش دهد.

در همین حال مطالعات نشان می‌دهد که عسل می‌تواند باعث کاهش سطح تری‌گلسیرید، کلسترول‌های کلی وLDL (کلسترول‌های بد) شود و به طور کلی باعث کاهش اثرات تمام چیزهایی که عامل بیماری‌های قلبی هستند شود.

در نتیجه ترکیب شیر عسل می‌تواند با کاهش کلسترول‌های بد نقش اساسی در سلامت قلب ایفا کند.

سلامت قلب با شیر عسل

۵. احتمال داشتن خواص ضد پیری

اگر چه هیچگونه تحقیقی برروی خواص ضد پیری شیر عسل انجام نشده است. اما مطالعات نشان می‌دهد که هم شیر و هم عسل داری خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی ویژه‌ای هستند که ممکن است هر یک از آن‌ها را به یک عامل ضد پیری موثر تبدیل کند.

همچنین در فرهنگ‌های باستانی مانند مصر و یونان و هند اعتقاد بر این بوده است که ترکیب شیر عسل بر کل بدن تاثیر می‌گذارد و آن را چابک و جوان می‌کند. از آنجا که از قدیم این باور وجود داشته که مخلوط شیر و عسل عمر طولانی را تضمین می‌کند به آن اکسیر زندگی نیز می‌گفته‌اند.

آیا ترکیب شیر عسل به صورت داغ مضر است؟

بسیاری از ما برای بهرمند شدن از خواص شیر و عسل به ویژه هنگام شب آن را به صورت گرم میل می کنیم. اما بسیاری از افراد از تاثیرات مضر حرارت دادن عسل و مخلوط کردن آن با شیر داغ یا هر نوشیدنی گرم دیگری ابزار نگرانی می‌کنند و عقیده دارند و یا شنیده‌اند که این کار باعث تولید سم می‌شود و نه تنها سودی ندارد بلکه خود باعث سرطان می‌شود! اما آیا این صحت دارد؟

به طور کلی گرم کردن هر چیزی که در آن قند وجود دارد می‌تواند باعث تولید ۵-هیدروکسی متیل فورفورال یا HMF شود. که به نظر سرطان‌زاست اما این برای همه‌ی قند‌ها صادق است و نه فقط عسل. به این معنی که شما هر قندی را در یک مایع گرم حل کنید این ماده را تولید می‌کند.

در ضمن این اتفاق زمانی می‌افتد که دمای محلول بالای ۱۴۰ درجه سانتی‌گراد باشد. همچنین افزایش میزان HMF در یک محلول گرم تنها میزان اندکی است که به زحمت به 75PPM می‌رسد که به مراتب از مقادیر HMF بسیاری از غذاهای دیگر که روزانه مصرف می‌کنیم کمتر است.

و نکته مهم این است که هنوز هیچ اثباتی برای سرطان‌زا بودن HMF برای انسان نیز وجود ندارد.

به طور کلی، گرم کردن و یا حل کردن عسل در یک مایع گرم اگر چه باعث از بین رفتن برخی از ویتامین‌ها و آنزیم‌های مفید آن می‌شود اما هیچ مطالعه و تحقیقی مبنی بر سمی بودن آن وجود ندارد.

شما می‌توانید با خیال آسوده عسل را در شیر گرم (نه جوش) یا هر نوشیدنی گرم دیگری حل کنید و از آن لذت ببرید.

[مطلب مرتبط: انواع نوشیدنی های گرم با عسل]

ماسک شیر و عسل و فواید آن برای پوست و مو

علاوه بر این که نوشیدن شیر با عسل می‌تواند به بهبود برخی از مشکلات و جلوگیری از برخی دیگر کمک کند و در کل باعث سلامت فرد شود همچنین این ترکیب می‌تواند یک ماسک عالی برای پوست و مو نیز باشد.

ماسک صورت شیر و عسل

به جرائت می‌توان گفت یکی از قدیمی‌ترین ترکیباتی که برای زیبایی استفاده شده است، ترکیب شیر و عسل بوده است که گفته می‌شود ملکه کلئوپاترا در مصر باستان از آن استفاده می‌کرده است.

ماسک شیر عسل برای پوست
[ مطلب مرتبط: چند ماسک خانگی پوست با عسل ]

هم شیر و هم عسل مرطوب کننده‌های عالی هستند و باعث آبرسانی پوست می‌شوند. همچنین عسل یک ضدباکتری قوی است که به از بین بردن آکنه و جوش‌های صورت و پوست کمک می‌کند.

مواد لازم

  • ۱ قاشق غذاخوری عسل خام
  • ۲ قاشق شیر

اگر پوست حساسی دارید می‌توانید از دو قاشق غذاخوری آرد جو دوسر هم استفاده کنید. آرد جو دوسر به رفع مشکلات پوستی مانند آکنه و اگزما کمک می‌کند.

نحوه‌ تهیه و استفاده از ماسک

قبل از هر چیز صورت و پوست خود را به خوبی تمیز کنید تا منافذ آن باز شود.

سپس مواد را در یک کاسه کوچک با چنگال حسابی مخلوط کنید و بعد به آرامی آن را روی پوست خود بمالید و اجازه دهید ۵ تا ۱۰ دقیقه روی پوست شما بماند.

بعد از آن پوست خود را با آب خنک یا ولرم شستشو دهید و مواد را از روی پوست پاک کنید. و با یک حوله تمیز آن را خشک کنید.

ماسک مو با ترکیب شیر و عسل

اگر شما هم از جمله افرادی هستید که ماسک‌ها و شامپوهای زیادی را برای شادابی و درخشش موهای خود تست کرده‌اید اما نتیجه‌ی دلخواهتان را نگرفته‌اید. شاید بد نباشد از خواص ترکیب شیر عسل برای موهایتان بهرمند شوید. ضمن اینکه این ترکیب هزینه‌ی چندانی هم برای شما ندارد.

همانطور که در مطلب ماسک عسل برای مو گفتیم، ماسک شیر عسل معمولا برای موهای خشک مورد استفاده قرار می‌گیرد و شیر موجود در آن مثل روغن عمل می‌کند و باعث نرمی موهای خشک می‌شود. اما چرب کنندگی آن مانند روغن نیست و می‌توان برای انواع دیگر مو استفاده کرد.

مواد لازم

  • ۱ قاشق غذاخوری عسل خام
  • ۱ فنجان شیر

نحوه‌ تهیه و استفاده از ماسک مو

مواد را در یک کاسه کوچک ریخته و به خوبی با هم مخلوط کنید. سپس مقداری از آن را در دستان خود بریزید و موهای خود را با آن ماساژ دهید. این کار را آنقدر تکرار کنید تا موهای شما کاملا آغشته به آن شود.

سپس به مدت ۱۵ دقیقه به ماسک فرصت دهید تا مواد موثر آن به طور کامل جذب پوست و موی شما شود. و بعد از آن با یک شامپوی ملایم آن را بشویید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۳ رای

4 دیدگاه برای “خواص شیر عسل و فواید نوشیدن این ترکیب در شب

    • روستایی گفته:

      سلام آقای احمدی عزیز. همونطور که توی متن هم اشاره شد تحقیقات هم ثابت کرده که مصرف شیر و عسل میتونه به ترمیم استخوان‌های شکسته کمک کنه اما باید در نظر داشته باشیم که عسل باید طبیعی و به صورت خام مصرف بشه و اینکه نباید توی شیر داغ ریخته بشه بلکه باید شیر ولرم باشه.

سوال یا نظر خود را با ما در میان بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *