ماسک عسل و آلوورا

۵ ماسک آلوورا و عسل برای صورت + طرز تهیه و مصرف

ما پیش‌تر در یک مطلب مفصل در مورد انواع ماسک عسل صحبت کردیم و در آنجا به صورت خلاصه از فواید ماسک آلوورا و عسل گفتیم. اما به علت پرطرفدار بودن این ماسک، قصد داریم در این مطلب به انواع ماسک عسل و آلوئه‌ورا و همچنین طریقه ساخت و استفاده از آن بپردازیم.

به طور کلی استفاده از ترکیب عسل و آلوئه‌ورا، روشی طبیعی برای داشتن پوستی صاف، بدون آکنه، درخشان و شاداب است. همچنین این ماسک به دلیل برخورداری از خواص فوق‌العاده که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت برای انواع پوست مناسب است.

اگر شما هم از جمله افرادی هستید که هنوز از این ماسک بی‌نظیر استفاده نکرده‌اید پشنهاد می‌‌کنیم با ما همراه باشید تا با خواص این ماسک و نحوه استفاده از آن آشنا شوید.

اما قبل از پرداختن به انواع ماسک آلوورا و عسل بهتر است کمی در مورد خواص این دو ماده برای پوست خود بدانیم.

خواص آلوئه‌ورا برای پوست

بعید است کسی تا به حال در مورد فواید آلوئه‌ورا برای پوست چیزی نشنیده باشد. فواید این ماده برای پوست بقدری است که تقریبا در بیشتر محصولات مثل صابون، مرطوب کننده، شامپو و… از این ماده استفاده می‌شود.

نتایج یک مطالعه در سال 2016 نشان می‌دهد که استفاده از آلوئه ورا به صورت موضعی، تولید کلاژن و اسید هیالورونیک را تحریک می‌کند و باعث بهبود رطوبت و حالت ارتجاع پوست می‌شود. همچنین از دیگر خواص آلوورا می‌تواند به موارد زیر اشاره کرد.

  • کمک به مرطوب کردن پوست
  • دارای خواص ضد التهاب و تسکین دهنده
  • کمک به کاهش لکه‌های تیره پوست و جوش
  • آرامش بخش و خنک کننده پوست
  • دارای خواص ضد پیری و جوان‌کنندگی
هنگام استفاده از ژل آلوئه ورا، توجه به خالص بودن و کیفیت بالای آن حائز اهمیت است. اگر گیاه آلوئه ورا داشته باشید، می‌توانید ژل آلوئه ورا را از برگ‌های آن به دست آورید. کافیست با یک چاقو برگ‌ها را برش بزنید و با قاشق ژل را خارج کنید.

خواص عسل برای پوست

ما قبلا در یک مطلب جداگانه، به طور مفصل در مورد خواص عسل برای پوست صحبت کردیم و گفتیم که عسل می‌تواند با باعث حفظ رطوبت و شادابی پوست شود.

همچنین عسل به خاطر داشتن مواد مفیدی چون فنل‌ها دارای خواص ضدباکتریایی، آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است که نه تنها از پوست محافظت می‌کند بلکه می‌تواند برای بسیاری از بیماری‌های پوستی نیز مفید باشد. در زیر به طور خلاصه برخی از این خواص را آورده‌ایم.

  • عسل به طور عمیق پوست را مرطوب و نرم می‌کند
  • توانایی مبارزه با جوش و کاهش لکه‌های پوست را دارد
  • خواص ضد پیری دارد
  • پاک‌کننده منافذ پوست است
  • پوست را روشن و شاداب می‌کند
خواص عسل برای پوست

انواع ماسک خانگی عسل و آلوئه ورا

تا اینجای کار متوجه شدیم که هم عسل و هم آلوئه‌ورا به تنهایی می‌توانند خواص زیادی برای پوست ما داشته باشند. اما همانطور که در ماسک عسل و زردچوبه گفتیم. ترکیب عسل با هر ماده دیگری می‌تواند باعث جذب بهتر ماده دوم شود. در نتیجه خواص ترکیب عسل و آلوئه‌ورا از جمع خاصیت هر دوی آنها بیشتر است.

نکته‌ای که باید همواره به آن توجه کنید این است که هرگاه از عسل نام می‌بریم منظور ما عسل طبیعی است که حرارت ندیده باشد. چرا که عسل‌های تقلبی و حرارت‌دیده نه تنها برای پوست شما مفید نیست بلکه در بلند مدت می‌تواند باعث ایجاد مشکل شود.

در زیر به برخی از ماسک‌های که می‌توان با این دو ماده تهیه کرد اشاره می‌کنیم.

ماسک عسل و آلوورا

اولین و ساده ترین ماسکی که با این دو ماده می‌تواند تهیه کرد ترکیب عسل و آلوورا است، که باعث آبرسانی و شادابی و همچنین از بین رفتن لک‌های پوست شما می‌شود.

طرز تهیه و استفاده

برای درست کردن این ماسک کافی است تا عسل و آلوورا را با نسبت ۱ به ۲ (به ازای هر یک قسمت عسل، دو قسمت ژل آلوئه ورا ) با هم مخلوط کنید.

بعد از آماده شدن این ماسک کافی است ابتدا پوست خود را تمیز کنید و ماسک را روی پوست خود بمالید و به آن ۱۵ تا ۲۰ دقیقه اجازه دهید تا جذب شود. بعد از آن می‌توانید پوست خود را با آب ولرم بشویید. از این ماسک می‌توانید به صورت هفتگی استفاده کنید.

ماسک عسل و آلوئه ورا با زردچوبه

زردچوبه از جمع شدن سلول‌های مرده پوست و مسدود شدن منافذ جلوگیری می‌کند و همچنین بخاطر خاصیت ضدعفونی‌کنندگی و ضد باکتری بودن، ممکن است رشد باکتری‌های مولد آکنه را متوقف سازد.

به علاوه زردچوبه از تولید ملانین، رنگدانه مسئول ایجاد لکه‌های تیره و سایر انواع هایپرپیگمانتاسیون جلوگیری می‌کند و با خواص ضد التهابی، روشن‌کنندگی پوست و تقویت‌کننده میکروسیرکولاسیون، یک دستور العمل عالی برای مبارزه با حلقه‌های تیره زیر چشم است.

این ماسک با ترکیب سه ماده مختلف عالی (آلوئه ورا، زردچوبه و عسل)، باعث می‌شود که پوست شما صاف‌تر، روشن‌تر و جوان‌تر به نظر برسد. همچنین برای مقابله با اثرات آسیب‌های ناشی از آفتاب و تماس زیاد با پرتوهای UVA بسیار موثر است.

طرز تهیه و استفاده

برای درست کردن این ماسک دو قاشق غذاخوری ژل آلوئه ورا را با یک قاشق غذاخوری عسل و مقدار کمی زردچوبه در یک کاسه مخلوط کنید و سپس به مدت 20-30 دقیقه ماسک را روی پوست قرار دهید.

سپس با آب ولرم صورت خود را شستشو دهید. هفته‌ای 2-3 بار می‌توانید از این ماسک برای کاهش چین و چروک و جلوگیری از لکه‌های پوستی استفاده کنید. توجه داشته باشید که نباید زردچوبه شب تا صبح روی صورت بماند.

ماسک عسل و آلوورا با شیر

همانطور که پیشتر در مطلب ماسک شیر و عسل گفتیم. شیر حاوی اسید لاکتیک است که یک ماده آلفا هیدروکسی اسید است. امروزه بسیاری از محصولات مراقبت از پوست مدرن شامل اسید لاکتیک هستند. این ماده در پاک کننده‌های ضد پیری صورت، بسیار محبوب است و نتایج مطالعات نشان می‌دهد که به حذف سلول‌های مرده پوست کمک می‌کند و باعث تحریک رشد سلول های جدید می‌شود.

ماسک شیر و عسل برای پوست های حساس

آلوورا نیز علاوه بر اینکه سلول های سازنده کلاژن را در پوست ما افزایش می دهد، سرشار از ویتامین های E و C است.

طرز تهیه و استفاده

یک قاشق غذاخوری ژل آلوئه ورا را با شیر و یک قاشق چای خوری عسل ترکیب کنید. همچنین می توانید چند قطره گلاب اضافه کنید تا قوام آن بهتر شود. این ماسک را روی تمام صورت و گردن خود بمالید و بگذارید 20 دقیقه بماند. سپس صورت خود را با آب ولرم بشویید.

ماسک عسل و آلوئه ورا  با ویتامین E

ویتامین E برای حفظ سلامت پوست و تقویت سیستم ایمنی بدن اهمیت زیادی دارد و در غذاهایی مانند مغزها، دانه‌ها و سبزیجات سبز یافت می‌شود.

روغن ویتامین E به مرطوب کردن پوست کمک می‌کند و یک آنتی اکسیدان قوی است. همچنین لکه‌های تیره پوستی را کاهش می‌دهد و خاصیت ضد پیری دارد.

برای تهیه این ماسک، کافیست دو قاشق ژل آلوئه ورا، یک قاشق عسل و چند قطره روغن ویتامین E را ترکیب کرده و مواد را با هم مخلوط کنید. سپس ماسک را با انگشتان یا با استفاده از برس بر روی پوست تمیز بزنید و اجازه بدهید تا حدود 15-20 دقیقه روی پوست باقی بماند.

در نهایت صورت خود را آب گرم شستشو دهید. این ماسک را می‌توانید هفته ای یک یا دو بار استفاده کنید تا نتایج بهتری بدست آورید.

ماسک عسل و آلوئه ورا با لیمو

لیمو دارای محتوای اسیدی بالایی است و می تواند راه حل موثری برای چربی زدایی از پوست، درمان آکنه، جلوگیری از علائم پیری زودرس و غیره باشد. ما قبلا به طور مفصل در مورد ماسک لیمو و عسل نیز صحبت کرده‌ایم که می‌توانید آن مطلب را هم مطالعه کنید.

طرز تهیه و استفاده

برای تهیه ماسک صورت با عسل و آلوئه ورا و لیمو، یک قاشق عسل طبیعی، دو قاشق ژل آلوورا و چند قطره آب لیمو تازه را در یک کاسه مخلوط کنید تا یک مخلوط یکنواخت بدست آید.

مخلوط ماسک را با انگشتانتان روی صورت خشک و تمیز خود بمالید و به مدت 10 دقیقه بگذارید بر روی پوست جذب شود. پس از گذشت زمان موردنیاز، ماسک را با آب ولرم بشویید و صورتتان را خشک کنید.

در نهایت، از یک مرطوب کننده مناسب برای نرمی و رطوبت بیشتر پوست استفاده کنید. می‌توانید از این ماسک به صورت هفتگی یا دو هفته‌ای یکبار استفاده کنید تا پوستتان را نرم و روشن کند.

نکات مهمی که هنگام استفاده از ماسک باید به آن توجه داشته باشید.

  • شما می‌توانید ژل آلوورای خالص را در طول شب روی صورت خود بگذارید و یا حتی مرطوب کننده معمول خود را با آن جایگزین کنید. اما به خاطر داشته باشید که نباید ماسک صورت آلوئه ورا با مواد دیگر، مدت زیادی روی صورت بماند. زیرا بیش از حد طولانی روی پوست ماندن ماسک، احتمال تحریک پوست را به همراه دارد.
  •  قبل از گذاشتن ماسک، پوست خود را تمیز و خشک کنید. همچنین پس از اینکه ماسک صورت را آب گرم شسشو دادید، صورت خود را با آب سرد بشویید تا منافذ پوست بسته شوند.
  • ماسک صورت آلوئه ورا باید دارای غلظتی مناسب و قابل پخش با بافت ژلی مانند باشد. اگر ماسک شما خیلی رقیق بود، عسل بیشتری اضافه کنید تا غلظت آن افزایش یابد. اما اگر ماسک خیلی غلیظ بود و به سختی روی پوست پخش می‌شد، مقدار آلوئه ورا را اضافه کنید تا آن را رقیق کند.
  • شما می‌توانید هر روز از ماسک صورت آلوئه ورا  استفاده کنید. اما اگر پوست شما تحریک می‌شود، کمتر از آب لیمو استفاده کنید.
  • هنگام استفاده از هر نوع ماسک یا محصول جدید بر روی پوست خود، تست حساسیت را انجام دهید. برخی ماسک‌ها و محصولات پوستی ممکن است برای بعضی از افراد حساسیت پوستی ایجاد کنند. بنابراین، ماسک را روی بخش کوچکی از پوست خود (مثلا روی دست‌) تست کنید و در صورتی که هیچ علامتی از حساسیت یا تحریک مشاهده نکردید، بر روی صورت خود استفاده کنید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

سوال یا نظر خود را با ما در میان بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *