استفاده از عسل در روتین

استفاده از عسل در روتین خود مراقبتی

قبل از اشاره به موارد استفاده از عسل در روتین خود مراقبتی تعریف کوتاهی از خود مراقبتی می‌آوریم، خود مراقبتی، در اصل مجموعه‌ای از اقداماتی است که شخص برای بهبود و حفظ سلامت جسم و روان انجام می‌دهد.

امروزه جایگاه خود مراقبتی نسبت به گذشته بسیار حائز اهمیت است، بشر در دهه‌های اخیر نسبت به گذشته استرس بیشتری را تجربه می‌کند و خالی کردن یک زمان کوتاه برای خودش و آرام گرفتن در آن با هر اسم و آئینی می‌تواند کمی از فشار روزمره زندگی را بکاهد.

خود مراقبتی نیاز به زمان زیاد یا امکانات خاصی ندارد، می‌تواند در حد نوشیدن آب کافی در روز باشد، 10 دقیقه پیاده‌روی بعد از غذا یا نوشتن وقایع روز در دفتر و یک لحظه توجه به دم و بازدم و … .

اگر روتین خودمراقبتی روزانه یا هفتگی دارید، می‌توانید در آن به پوست و موی خودتان نیز توجه کنید، رسیدگی به پوست و آراستگی باعث ایجاد حس خوب و نشاط می‌شود.

ما قبلا از فواید عسل برای پوست و مو و انواع ماسک‌ها با عسل نوشته‌ایم، این‌بار فقط به صورت خلاصه به مواردی که می‌توان در بازه زمانی خود مراقبتی انجام داد اشاره می‌کنیم.

موارد استفاده از عسل در روتین خود مراقبتی

عسل فقط یک ماده شیرین و خوشمزه و مقوی برای صبحانه نیست، می‌توانید از آن به عنوان اسکراب، نرم کننده و آب‌رسان نیز استفاده کنید، در زیر به چند مورد از استفاده‌های غیرخوراکی عسل اشاره می‌کنیم.

  • عسل برای اسکراب لب

اگر لب‌های خشک و پوسته‌پوسته دارید می‌توانید با عسل کار لایه‌برداری یا همان اسکراب را انجام دهید. برای این‌کار کافی است عسل را به تنهایی یا مخلوط شده با کمی روغن زیتون روی لب‌ها بمالید و به آرامی با دست به صورت حرکات دورانی روی لب پخش کنید و بعد از 20 دقیقه با آب ولرم شستشو داده و از کرم مرطوب کننده استفاده کنید.

بهتر است برای لایه‌برداری از عسل شکرک‌زده استفاده کنید.

  • عسل برای پاکسازی پوست

عسل دارای خاصیت ضدباکتریایی است و گزینه مناسبی برای پوست‌های دارای جوش است. برای پاکسازی و رطوبت‌رسانی پوست کافی است مقداری عسل، ترجیحا عسل کنار را روی پوست بمالید و بعد از مدت 15 تا 30 دقیقه پوست را با آب ولرم شسته و با کرم مرطوب کننده مناسب نوع پوستتان چرب کنید.

  • عسل برای موخوره

عسل با داشتن خاصیت رطوبت رسانی می‌تواند به بهبود موخوره و همچنین خشکی مو کمک کند. برای اینکار، عسل را با روغن زیتون مخلوط کرده و ساقه‌های مو را به این ترکیب آغشته کنید، سپس یک کلاه مخصوص روی سرتان قرار دهید و اجازه دهید این ترکیب چندساعت روی سرتان بماند و بعد از گذشت زمان کافی موهایتان را شستشو دهید.

  • عسل برای تقویت ناخن

اگر ناخن‌های ضعیفی دارید و زود می‌شکند می‌توانید یک قاشق غذاخوری عسل را به همراه سه قاشق سرکه سیب مخلوط کرده و ناخن‌هایتان را به این ترکیب آغشته کرده و نیم‌ساعت صبر کرده و سپس شسشتو دهید. از این ترکیب هفته‌ای یکبار می‌توانید برای تقویت ناخن‌هایتان استفاده کنید.

  • عسل برای بهبود جای زخم

اگر زخمی روی پوستتان دارید که عمیق نیست می‌توانید هر روز ترکیب یک قاشق چایخوری عسل و یک قاشق چایخوری روغن نارگیل را روی آن بگذارید، سپس یک حوله داغ روی آن قرار دهید و بعد از خنک شدن حوله ترکیب روی پوست را بشویید، این ترکیب می‌تواند هم فرایند بهبود زخم را سرعت بدهد و هم باعث شود که جای زخم زودتر محو شود.

در استفاده از هر نوع ماده طبیعی چه به صورت خوراکی و چه به صورت موضعی دقت کنید که ابتدا در مقدار کم استفاده نموده و اگر حساسیتی به آن ماده نداشتید به مصرفش ادامه دهید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

سوال یا نظر خود را با ما در میان بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *