ماسک عسل و لیمو

ماسک عسل و لیمو: خواص، طرز تهیه و نحوه مصرف آن

زیبایی را به صورت کیفیتی تعریف می‌کنند که انسان از چهره‌اش راضی باشد. و طبیعت با سخاوت تمام راه رسیدن به این کیفیت را به انسان بخشیده است. مثل ماسک عسل و لیمو که دو هدیه از دل طبیعت هستند.

همانطور که در مطلب ماسک عسل با ماسک‌های زیادی که بر پایه عسل بودند آشنا شدید، در این مطلب در مورد یکی از آن‌ها یعنی ماسک عسل و لیمو اطلاعات بیشتری به دست خواهید آورد. پس اگر پوستی شفاف و درخشان می‌خواهید در ادامه با ما همراه باشید.

عسل و لیمو با پوست چه کار می‌کند؟

قبل از اینکه به سراغ کارایی ماسک لیمو و عسل برویم بهتر است در مورد اثرات عسل و لیمو بیشتر بدانیم.

اثرگذاری عسل بر پوست

همانطور که در مطلب خواص عسل برای پوست گفته شد، عسل یک مرطوب‌کننده طبیعی برای پوست به حساب می‌آید چرا که به خاطر خواص فیزیکی که دارد باعث آب رسانی هر چه بهتر سلول‌های پوستی می‌شود و در نتیجه‌ آن پوست شاداب‌تری خواهیم داشت.

از طرف دیگر عسل خام حاوی بسیاری از ویتامین‌ها و همچنین فلاوونوئید‌هاست که برای سلامت پوست بسیار مفید است و استفاده از آن بر روی پوست باعث تغذیه هر چه بهتر و سلامت پوست می‌شود.

توجه داشته باشید که هر جا در مورد عسل برای فواید پوستی آن صحبت می‌کنیم ، منظور ما عسل خام و طبیعی است. عسلی که حرارت ندیده باشد و درست به همان صورتی که از کندو برداشت می‌شود استفاده شود.
چرا که بسیاری از عسل‌های موجود در بازار به خاطر گرمای زیادی که حین تصفیه می‌بینند عملا بخش زیادی از خواص خود را از دست می‌دهند.

همچنین عسل به خاطر خواص ضدمیکروبی و آنتی اکسیدانی ویژه‌ای که دارد از دیرباز به عنوان یک مرهم مناسب برای انواع زخم‌ها و سوختگی‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفته است و درست به خاطر همین خواص یک گزینه بسیار موثر برای برطرف کردن آکنه‌های پوستی است.

اثرگذاری لیمو بر پوست

آب لیمو تازه نیز یک منبع غنی از اسید اسکوربیک است که به عنوان ویتامین C خالص شناخته می‌شود که اثر آنتی‌اکسیدانی ویژه‌ای برای بدن دارد. وقتی افراد درمعرض سموم محیطی قرار بگیرند(مانند آلودگی هوا)یا غذاهای ناسالم بخورند، رادیکال‌های آزاد در بدن آن‌ها تجمع می‌کنند که این می‌تواند برای سلامت بدن و همچنین پوست آنها بسیار مضر باشد.

خواص لیمو برای پوست

لیمو با داشتن خواص آنتی اکسیدانی ویژه نتایج زیر را برای پوست ما به ارمغان می‌آورد.

  • رادیکال های آزاد را از بین می‌برد و باعث کند کردن روند پیری می‌شود.
  • رنگ تیره پوست را در طول زمان کاهش می‌دهد.
  • به پیشگیری و درمان آسیب‌های نوری ناشی از اشعه ماوراء بنفش کمک می‌کند.
  • باعث افزایش تولید کلاژن ‌می‌شود که خطوط ریز و چین و چروک های عمیق را کاهش می‌دهد و منجر به سفت‌تر و جوان‌تر شدن پوست می‌شود.

ماسک عسل و لیمو برای شفاف شدن پوست

عسل و لیمو دو ماده‌ای هستند که برای داشتن پوستی شفاف و درخشان به ما کمک می‌کنند. به طور خلاصه اسید سیتریک موجود در لیمو که نوعی از اسیدهای آلفا هیدروکسی (AHAs ) است، باعث از بین بردن سلول های مرده پوست می‌شود و به همین دلیل در بسیاری از محصولات آرایشی بخصوص لایه‌بردارها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

همچنین خواص آنتی باکتریایی و آنتی اکسیدانی عسل باعث می‌شود تا پوست شما در برابر رادیکال‌های آزاد که عامل اصلی در ایجاد بسیاری از بیماری‌ها و ناراحتی‌های پوستی است محافظت شود.

فواید ماسک عسل و لیمو

به طور کلی می‌توان گفت که ماسک عسل و لیمو فواید زیر را برای پوست شما خواهد داشت. (+)

  • آبرسانی به پوست
  • پاکسازی آکنه
  • اثر پاک کنندگی ملایم
  • بهبود جوش ها
  • کاهش قرمزی و تسکین فوری سوزش
  • روشن کردن پوست
  • کاهش خشکی و کاهش پوسته پوسته شدن پوست
  • بر طرف کردن  لکه های ناشی از نور خورشید
  • بهبود جای زخم

مراحل ساخت و مصرف ماسک عسل و لیمو

بعد از یک مقدمه نسبتا طولانی و بررسی خواص عسل و لیمو برای پوست، نوبت آن است که ببینیم چطور می‌توانیم این ماسک فوق‌العاده را در خانه درست کنیم و از آن استفاده کنیم.

درست کردن و استفاده از ماسک لیمو و عسل بسیار ساده است. کافی است ۴ مرحله زیر را طی کنید تا از فواید آن بهرمند شوید.

۱. پوست صورت را بخار دهید

برای آماده کردن پوست قبل از استفاده از ماسک، مقداری آب جوش را در یک کاسه بریزید و ظرف بخار را روبروی صورت خود قرار دهید تا بخار منافذ شما را باز کند. اگر جز کسانی هستید که زیاد از ماسک استفاده می‌کنید، روی یک دستگاه بخار صورت سرمایه‌گذاری کنید.

۲. مواد را با هم مخلوط کنید

یک قاشق غذاخوری عسل خام و طبیعی را با نصف قاشق آب لیمو ترش در یک  کاسه مخلوط کنید و به تمام صورت خود بمالید. می توانید این کار را با انگشتان خود انجام دهید و یا با استفاده از یک برس مخصوص، ماسک عسل و لیمو آماده شده را به صورت خود بزنید. فقط دقت داشته باشید که از زدن ماسک به ناحیه دور چشم خودداری کنید.

 ۳. به ماسک اجازه دهید تا کار خود را انجام دهد

حالا اجازه دهید پوست شما مواد مغذی موجود در این ماسک را به مدت زمان 15 تا 30 دقیقه به خوبی جذب کند (بسته به حساسیت پوست شما دارد)

۴. صورت را شسته  و پوست را با حوله خشک کنید

با آب گرم ماسک لیمو و عسل را از روی صورت خود بشویید و با چند قطره آب سرد شستشو را تمام کنید تا منافذ پوست بسته شود. به آرامی با یک حوله تمیز صورت خود را خشک کنید.

بعد از این کار بهتر است برای حفظ رطوبت پوست خود از یک مرطوب کننده ملایم استفاده کنید.

ماسک عسل و لیمو برای پوست‌های مختلف

شما می‌توانید با اضافه کردن یک جزء دیگر به ماسک عسل و لیمو آن را برای پوست خود شخصی‌سازی کنید.

ماسک لیمو و عسل برای پوست های مستعد آکنه

یک قاشق چایخوری آب لیمو، یک قاشق غذاخوری عسل و یک قاشق چایخوری جوش شیرین را با هم مخلوط کنید. بگذارید  10 تا 15 دقیقه روی پوستتان بماند.

ماسک عسل و لیمو برای تیرگی پوست

یک قاشق چایخوری آب لیمو، یک قاشق غذاخوری عسل، یک قاشق غذاخوری ماست ساده و  یک چهارم قاشق چایخوری پودر زردچوبه را با هم مخلوط کنید. بگذارید  10 تا 15 دقیقه روی پوستتان بماند. 

ماسک عسل و لیمو برای کاهش التهاب و قرمزی پوست

دو قاشق غذاخوری عسل، چند قطره آبلیمو و یک قاشق چایخوری دارچین را با هم مخلوط کنید. بگذارید 10 تا 15 دقیقه روی پوستتان بماند.

ماسک عسل و لیمو و دارچین

همچنین علاوه بر ماسک عسل و لیمو نوشیدن ترکیب آبلیمو عسل نیز می‌تواند باعث سلامت و شادابی پوست شما در دراز مدت شود.

دیگر ماسک های تهیه شده با عسل یا لیمو

در زیر به برخی دیگر از ماسک هایی مفیدی که می‌توان با لیمو و یا عسل آن‌ها را تهیه کرد اشاره می‌کنیم.

ماسک خیار، زردچوبه و لیمو

این ماسک مخصوص افرادی است که پوست چرب دارند. این ماسک به آرام کردن پوست و تسکین آفتاب سوختگی کمک می‌کند. خیار را پوست بگیرید و انتهای آن را برش دهید و با استفاده از مخلوط کن مخلوط خمیری درست کنید.

یک قاشق غذاخوری از خیار میکس شده را با یک قاشق چایخوری آبلیمو و کمی پودر زردچوبه خوب مخلوط کرده و به طور یکنواخت روی صورت بمالید.

بگذارید 15 دقیقه بماند و اجازه دهید تا خشک شود. سپس آن را با آب سرد بشویید.

برای اینکه به نتیجه بهتری برسید به مدت یک هفته و هر روز از این ماسک استفاده کنید. نکته‌ای که باید در نظر بگیرید این است که برای پوست های خشک یک قاشق چای خوری گلیسیرین به این ماسک اضافه کنید.

ماسک آرد نخود، زردچوبه، لیمو و عسل

از این ماسک می‌توان با خیال راحت بر روی هر نوع پوستی استفاده کرد. کافی است یک قاشق غذاخوری آرد نخودچی را با یک قاشق چایخوری آب لیموی تازه و کمی پودر زردچوبه مخلوط کنید، سپس کمی گلاب یا آب تصفیه شده به آن اضافه کنید و ماسک را درست کنید.

بعد از آن ماسک را روی صورت خود بمالید و ۱۰ تا ۱۵ دقیقه به آن فرصت دهید. سپس آن را با آب سرد بشویید و از داشتن پوستی درخشان لذت ببرید.

استفاده منظم از این ماسک می‌تواند از تیرگی پوست و همچنین ایجاد آکنه‌های پوستی جلوگیری کند. در واقع زردچوبه پاسخ طبیعت به رادیکال های آزاد و یک داروی قوی ضد قارچ، ضد باکتری و ضد ویروسی است، که باعث پوستی درخشان و بدون لک می‌شود

ماسک بابونه، روغن بادام، بلغور جو دوسر و عسل

برای درست کردن این ماسک ابتدا کمی چای بابونه دم کنید و بگذارید خنک شود. بعد از آن دم کرده بابونه را به یک چهارم فنجان بلغور جو دوسر، دو قطره روغن بادام، دو قاشق غذاخوری عسل طبیعی اضافه کنید.

حالا صورت خود را با آب گرم بشویید و بعد از آن ماسک را روی پوست مرطوب خود بمالید. قبل از اینکه ماسک را با آب سرد بشویید، اجازه دهید حدود  هفت دقیقه خشک شود. این ماسک به لایه برداری کمک می‌کند و پوست را مرطوب و باعث کاهش قرمزی صورت می شود.

ماسک چای سبز با عسل

چای سبز سرشار از آنتی اکسیدان‌هایی است که با آسیب‌های ناشی از رادیکال های آزاد مقابله می‌کند. یک چای کیسه‌ای سبز را باز کنید و محتویاتش را  با دو قاشق غذاخوری عسل طبیعی مخلوط کنید. آن را روی صورت بمالید و بگذارید 15 دقیقه بماند و سپس با آب گرم بشویید. این ماسک قرمزی  صورت را بهبود می بخشد و از مسدود شدن منافذ جلوگیری می‌کند.

ماسک موز، دارچین و عسل

 با ترکیب این سه ماده می‌توان به مبارزه خشکی پوست در فصل زمستان رفت.

نیمی از یک موز را برداشته و آن را با قاشق له کنید تا کاملا یک دست شود. بعد از آن دو قاشق غذا خوری عسل طبیعی و یک دوم قاشق غذاخوری  از دارچینی که آسیاب شده است را به بقیه مواد اضافه و کاملا مخلوط کنید تا خمیر نرمی بدست بیاورید .

صورتتان را با آب گرم بشویید، ماسک را با انگشتان به پوست  بمالید و اجازه دهید 30 دقیقه خشک شود و سپس بشویید.

دارچین نه تنها منافذ را برای پاکسازی یکنواخت تحریک می کند، بلکه به بهبود ظاهر لکه ها و کاهش تیرگی پوست نیز کمک می کند. اضافه کردن موز، باعث تسکین پوست خشک می‌شود و از طرف دیگر خواص آنتی اکسیدانی عسل از بروز آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد جلوگیری می‌کند.

ماسک لیمو و شیر

هم لیمو و هم شیر حاوی آلفا هیدروکسی اسیدها هستند که باعث لایه برداری و روشن شدن پوست می‌شوند.

برای درست کردن این ماسک دو قاشق غذاخوری شیر کامل را بردارید و دو قاشق غذاخوری آبلیمو تازه به آن اضافه کنید.

مواد را با هم مخلوط کرده و اجازه دهید مخلوط به مدت چهار ساعت در دمای اتاق بماند. در این مدت، شیر تجزیه می‌شود و ماسک شکل می گیرد. ماسک را به صورت تمیز خود بمالید. بگذارید حدود 15 دقیقه روی پوست بماند و سپس با آب سرد بشویید.

نکات مهم قبل و بعد از استفاده از ماسک عسل و لیمو

  • از آنجایی که پوست پس از تماس با آب لیمو می‌تواند نسبت به نور خورشید بسیار حساس شود، مطمئن شوید که پروتکل‌های ایمنی طبیعی در معرض نور خورشید را رعایت می‌کنید (به عنوان مثال، اگر بعد از آن بیرون رفتید، از کلاه و ضد آفتاب استفاده کنید).
  • برخی از پوست ها ممکن است به آب لیمو حساس باشند، بنابراین توصیه می شود قبل از استفاده از ماسک آبلیمو و عسل، مقدار کمی از ماسک را روی  قسمت دیگری از بدن، مانند داخل آرنج، تست کنید. چند دقیقه صبر کنید تا ببینید آیا پوست شما به آبلیمو واکنش نشان می دهد یا خیر.

خوشحال می‌شویم اگر شما هم تجربه‌ای از استفاده از انواع ماسک عسل و لیمو دارید با ما و دیگر دوستان در قالب کامنت به اشتراک بگذارید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳۷ رای

سوال یا نظر خود را با ما در میان بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *