عسل در دوران بارداری

خوردن عسل در بارداری مضر است یا مفید؟

یکی از سوالات پرتکرار زنان در دوران حاملگی این است که آیا مصرف عسل در بارداری مجاز است؟ چرا که دوران بارداری یکی از برهه‌های زمانی حساس و استراس‌زا برای مادران است. بخصوص اگر فرزند اولتان را باردار باشید، تمام تلاشتان را می‌کنید تا مطمئن شوید که تمامی اقدامات لازم برای سلامت جنین را انجام داده‌اید.

به همین دلیل ممکن است از خوردن بسیاری از غذا‌ها مانند محصولاتی که مواد نگهدارنده دارند و یا انواع قرص‌ها و داروها پرهیز کنید. اما آیا خوردن عسل در بارداری هم جزو موارد ممنوعه است؟

بیشتر مادران از این موضوع مطلع هستند که مصرف عسل برای کودکان زیر ۲ سال، می‌تواند خطرناک باشد. اما معمولا تردید دارند که آیا مصرف عسل در دوران بارداری، و برای کودکان متولد نشده نیز خطر آفرین است یا خیر؟

آیا مصرف عسل در بارداری مجاز است؟

اگر بخواهیم یک جواب سرراست به این سوال بدهیم این است که بله، مادران در دوران بارداری می‌توانند بدون نگرانی عسل مصرف کنند. اما شاید بد نباشد کمی در مورد آن توضیح دهیم.

اصلی‌ترین علت نگرانی مادران هنگام مصرف عسل در بارداری، امکان وجود باکتری بوتولینوم در عسل است. این باکتری در بیشتر مواد غذایی که منشاء طبیعی دارند ممکن است یافت شود.

این باکتری معمولا در معده‌ افراد بالای یکسال به راحتی از بین می‌رود (ممکن است تا ۲ سالگی طول بکشد) و هیچگونه خطری برای آن به وجود نمی‌آورد اما در کودکان زیر ۱۲ماه که هنوز معده‌ی آن‌ها تکامل پیدا نکرده است ممکن است تولید سم کند و آنها را مبتلا به بوتولیسم کند.

پس مصرف عسل برای زن باردار حتی به فرض اینکه حاوی باکتری بوتولینوم هم باشد بی‌خطر است و به راحتی در معده‌ی مادران از بین می‌رود. نکته‌ی مهمتر اینکه، این باکتری قابلیت انتقال به جفت را ندارد و نمی‌تواند از مادر به جنین منتقل شود. در نتیجه مادران می‌توانند با خیال راحت از عسل استفاده کنند و حتی از مزایای سلامتی آن نیز بهرمند شوند.

✔ توجه داشته باشید که اگر باردار هستید و یا قصد خرید عسل برای یک فرد باردار را دارید حتما آن را از یک فروشنده و یا زنبوردار معتمد و با برگه آزمایش تهیه کنید. چرا که که استفاده از عسل تقلبی در این دوران می‌تواند سلامتی مادر و جفت را به خطر بیاندازد.

عسل برای زنان باردار

خواص خوردن عسل در بارداری

همانطور که دیدیم عسل نه تنها برای دوران حاملگی مضر نیست بلکه گفته شد مزایایی هم دارد. اگر چه ما به طور مفصل در مورد خواص عسل طبیعی صحبت کرده‌ایم، اما از آنجایی که بیشتر زنان در این دوران دوست ندارند برای درمان بیماری‌های خود از دارو‌های شیمیایی استفاده کنند، به طور اختصاصی به فواید عسل در بارداری اشاره خواهیم کرد.

۱. کاهش آلرژی‌های فصلی: عسل، اگر از نوع طبیعی و خام آن باشد به علت داشتن مقادیری از گرده گل در داخل خود، می‌تواند حساسیت‌های فصلی دوران بارداری را کاهش دهد. همچنین برخی از مطالعات نشان می‌دهد که عسل می‌تواند به بهبودی آسم و بیماری‌های دستگاه تنفسی نیز کمک کند.

۲. کمک به بهبود خواب: یک قاشق عسل که در یک لیوان شیر گرم حل شده باشد می‌تواند به شما در یک خواب راحت کمک کند. خانم‌های بارداری که با بی‌خوابی و استرس دست و پنجه نرم می‌کنند، می‌توانند شب‌ها قبل از خواب با نوشیدن مخلوط شیر عسل راحت‌تر بخوابند.

۳. کمک به درمان سرفه و گلودرد: همانطور که در مطلب درمان سرماخوردگی با عسل گفتیم. اگر چه عسل نمی‌تواند درمانی حتمی برای سرماخوردگی و آنفولانزا باشد اما می‌تواند سرفه‌ها و گلودرد‌های ناشی از آن‌ها را بهبود بخشد و به این ترتیب نیازی به مصرف داروهای مختلف و آنتی‌بیوتیک‌ها نیست.

۴. تقویت سیستم ایمنی بدن: برخی از مطالعات نشان می‌دهد که عسل می‌تواند با تحریک سیستم ایمنی بدن باعث تقویت آن شود و به این شکل بدن را در مقابل بیماری‌ها محافظت کند. این بخصوص برای زنان باردار بسیار مهم است تا با خوردن عسل در بارداری، به حفظ سلامت خود کمک کنند و نیاز به مصرف دارو‌های شیمیایی پیدا نکنند.

۵.کاهش تهوع در دوران بارداری: یکی از مشکلات رایج و کلافه کننده در دوران حاملگی که زنان از آن شکایت دارند حالت تهوع و استفراغ در این دوران است. گاهی میزان این استفراغ به حدی است که سطح آب بدن کاهش می‌یابد که برای سلامت مادر و همچنین جنین بسیار خطرناک است. مصرف عسل در بارداری می‌تواند به کاهش حالت تهوع کمک کند و باعث هیدارته شدن بدن شود.

همچنین استفاده از ژل رویال نیز ممکن است به کاهش حالت تهوع و استفراغ در دوران بارداری کمک کند. اما قبل از مصرف آن حتما باید با پزشک مشورت کنید.

۶. کمک به بهبود سوء هاضمه: یکی دیگر از مشکلات رایج در دوران بارداری احساس سوزش سر دل و درد است که علت آن را می‌تواند به خاطر بزرگ شدن جنین و فشار وارد شده به معده و دستگاه گوارش دانست. مصرف عسل در دوران بارداری ممکن است بتواند باعث تسکین این نوع دردها شود.

مصرف عسل خام در دوران بارداری

مقدار مجاز خوردن عسل در دوران بارداری

همه می‌دانیم که هر چیزی تا زمانی مفید است که در حد اعتدال مصرف شود و عسل نیز از این قاعده مستثنی نیست. طبق دستورالعمل‌های سازمان بهداشت جهانی میزان کالری مورد نیاز در دوران بارداری بین ۱۸۰۰ تا ۲۰۰۰ کالری است. که شخص باردار مجاز است تنها ۱۰٪ یعنی در حدود ۱۸۰ تا ۲۰۰ کالری از آن را از طریق قند‌ها جذب کند.

از آنجایی که هر قاشق غذاخوری عسل حدود ۶۰ کالری از انرژی مورد نیاز را تامین می‌کند نتیجه می‌گیریم که ۳ تا ۵ قاشق غذاخوری عسل در روز برای زنان باردار بهترین میزان مصرف است.

569,000 تومان
769,000 تومان
589,000 تومان

چند نکته مهم:

  • هنگام مصرف عسل آن را با مایعات خیلی گرم مخلوط نکنید چون در این صورت تمامی آنزیم‌های مفید عسل از بین می‌رود.
  • سعی کنید برای استفاده از مزایای عسل حتما از عسل خام استفاده کنید. عسل خام به عسلی گفته می‌شود که حرارت ندیده باشد.

مضرات مصرف عسل در بارداری

همانطور که گفتیم در دوران باراداری شما می‌توانید بدون هیچگونه استرسی عسل طبیعی را در رژیم غذایی خود بگنجانید و از مزایای سلامتی آن بهره‌مند شوید. اما در برخی از موارد بهتر است قبل از مصرف احتیاط کنید.

اگر ناراحتی های گوارشی دارید

افرادی که جراحی روده یا معده انجام داده‌اند یا به بیماری کرون مبتلا هستند باید قبل از مصرف عسل حتما با پزشک خود مصرف کنند. چرا که همانطور که گفته شد عسل خام دارای اسپورهای باکتری است که در این افراد ممکن است بدن قادر به از بین بردن آن‌ها نباشد.

اگر از آنتی بیوتیک های قوی استفاده می‌کنید

اگر چه به هیچ وجه استفاده از داروهای قوی در دروان حاملگی توصیه نمی‌شود اما اگر به هر علت در حال استفاده از آن هستید. بهتر است قبل از گنجاندن عسل در برنامه غذایی خود با پزشک مشورت کنید. چرا که آنتی بیوتیک‌های قوی، بدن را در برابر باکتری‌هایی که ممکن است در عسل خام وجود داشته باشد بی دفاع می‌کند و ممکن است باعث مسمومیت شخص شود.

اگر دیابت بارداری دارید

همچنین اگر دیابت بارداری دارید باید مصرف عسل در بارداری را به حداقل برسانید. این مورد برای سایر شیرین‌کننده‌ها نیز صادق است چرا که ممکن است سطح گلوکز خون شما را افزایش دهد. با این وجود همانطور که در مطلب عسل برای دیابت گفتیم مصرف عسل گزینه‌ی بهتری نسبت به قند برای مصرف است چرا که شاخص گلیسیمی پایینتری نسبت به قند دارد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴۰ رای

سوال یا نظر خود را با ما در میان بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *