خواص عسل برای لاغری

۹ ترکیب با عسل برای لاغری شکم و کاهش وزن

شنیدن این حرف که عسل برای لاغری و کاهش وزن مفید است شاید در نگاه اول کمی عجیب به نظر برسد. چرا که بیشتر ما شیرین بودن یک چیز را مساوی با چاق کننده بودن آن می‌دانیم. که البته چندان هم غلط نیست.

ما در مطلب خواص عسل گفتیم که بیش از ۹۰ درصد از وزن خشک عسل را کربوهیدارت‌ها یا همان قند‌ها تشکیل می‌دهند، پس واقعا چه چیزی در عسل وجود دارد که باعث می‌شود در بسیاری از رژیم‌های لاغری از آن استفاده شود؟

در این نوشته قصد داریم تا به این پرسش پاسخ دهیم که بالاخره عسل برای لاغری مفید است یا اینکه خود باعث چاقی می‌شود.

آیا عسل برای لاغری مفید است؟

از اولین کسانی که به طور علمی به بررسی خواص عسل برای لاغری پرداخت مایک مکیننس بود. او که داروساز و متخصص تغذیه است در کتاب خودش با عنوان رژیم عسل می‌گوید: عسل نه تنها یک ماده غذایی عالی است بلکه به کاهش وزن و چربی سوزی نیز کمک می‌کند.

مکیننس می‌گوید راز رژیم عسل در جایگزینی شکر با عسل نهفته است. قندهای طبیعی موجود در عسل در کنار آنزیم‌های موجود در آن، آن را به یک ماده غذایی عالی برای کاهش وزن تبدیل کرده است، به این معنی که شما همچنان می توانید مانند گذشته از وعده‌های غذایی اصلی و میان وعده ها که معمولاً در رژیم های دیگر ممنوع است، لذت ببرید تا زمانی که در طول روز شکر را جایگزین عسل کنید.

رژیم لاغری عسل چگونه کار می‌کند؟

شاید هنوز هم برای شما عجیب به نظر برسد که چگونه عسل برای لاغری می‌تواند مفید باشد وقتی خودش سرشار از قند است.

مکیننس که بخش زیادی از مطالعات خود را بر روی رژیم‌های غذایی مبتنی بر عسل انجام داده است، معتقد است که همه چیز به قدرت متابولیک عسل بر می‌گردد. به نحوی که باعث تغییر در متابولیسم بدن ما نیز می‌شود. به طور کلی او اعتقاد دارد عسل کارهای زیر را با ما می‌کند.

عسل باعث چربی سوزی می‌شود

مکیننس کشف کرد ورزشکارانی که غذاهای سرشار از فروکتوز مانند عسل مصرف می‌کنند، چربی‌های بیشتری می‌سوزانند و همچنین سطح استقامت آن‌ها نیز افزایش می‌یابد.

خواص عسل برای کاهش وزن

او می‌گوید عسل به عنوان یک سوخت برای تولید گلوکز در کبد ما عمل می کند. این گلوکز سطح قند مغز را بالا نگه می دارد و آن را وادار به ترشح هورمون های چربی سوز می کند.

هوس مصرف قندها را کاهش می‌دهد

مکیننس همچنین اشاره می‌کند که اگر عسل را به طور کامل جایگزین شکر کنیم و هر شب ۳۰ دقیقه قبل از خواب از ترکیب آب و عسل به صورت گرم استفاده کنید، نه تنها باعث چربی سوزی در هنگام شب می‌شود بلکه باعث می‌شود میکانیسمی که در مغز باعث میل به شکر می‌شود را متعادل کند و در طول روز هوس ما به انواع قند‌ها و شیرینی‌ها را کاهش دهد.

همانطور که گفتیم بهتر است عسل را به طور کامل جایگزین قند مصرفی در طول روز کنید. به همین دلیل ما برخی از ترکیبات با عسل را که به شما برای داشتن وزن مناسب کمک می‌کند را در اینجا می‌آوریم.

۹ ترکیب با عسل برای لاغری و کاهش وزن

اگر چه ترکیبات زیادی می‌توان با عسل تهیه کرد و ما هم قبلا به برخی از آنها در مطالب مختلف اشاره کرده‌ایم، در اینجا تنها به ذکر ترکیباتی با عسل که برای لاغری مفید هستند بسنده می‌کنیم.

۱. آب و عسل

همانطور که مکیننس نیز در مورد خواص عسل برای لاغری و کاهش وزن می‌گوید، ترکیب عسل با آب گرم یکی از بهترین ترکیب‌ها برای کاهش وزن است. نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که عسل را نباید در آب داغ حل کنید چرا که حرارت دادن عسل باعث می‌شود بخش زیادی از خواص آن از بین برود.

ترکیب آب و عسل نه تنها می‌تواند برای لاغری شما مفید باشد بلکه می‌تواند به کاهش کلسترول‌های بد نیز کمک کند و بدن شما را هیدراته کند.

توصیه می‌شود از این ترکیب به صورت منظم استفاده کنید. می‌توانید آن را صبح به صورت ناشتا و یا شب ۳۰ دقیقه قبل از خواب مصرف کنید.

طرز تهیه و مصرف

  • ۱ قاشق غذاخوری عسل طبیعی
  • ۱ لیوان آب گرم

برای تهیه این ترکیب کافی است ابتدا آب را بجوشانید و سپس اجازه دهید کمی خنک شود، به طوری که بتوانید انگشت خود را بدون سوختن درون آن فرو کنید. سپس عسل را به آن اضافه کنید و حسابی مخلوط کنید و نوش جان کنید.

خرید عسل طبیعی از زنبوردار
خرید عسل طبیعی از زنبوردار

۲. عسل و دارچین برای لاغری

همانطور که در مطلب عسل و دارچین گفتیم اگر چه تا کنون هیچ مطالعه علمی نشان نداده است که ترکیب عسل و دارچین به طور مستقیم می‌تواند بر روی لاغری اثر گذار باشد اما تحقیقات نشان داده است که جایگزینی چنین ترکیب‌هایی به جای قند می‌تواند به کاهش وزن کمک کند.

همچنین تحقیقات نشان داده است که دارچین می‌تواند برخی از اثرات منفی استفاده از غذاهای پرچرب را تعدیل کند. از طرف دیگر خواص ضد التهابی دارچین به افرادی که قصد کاهش وزن دارند کمک می‌کند که با هضم غذا به کاهش وزن خود کمک کنند(منبع)

برای استفاده از دارچین و عسل برای لاغری می‌توانید این ترکیب را صبح به صورت صبحانه استفاده کنید.

طرز تهیه و مصرف

  • ۱/۲ قاشق چایخوری دارچین
  • ۲ قاشق غذاخوری عسل خام

برای تهیه این ترکیب کافی است دارچین را به میزان گفته شده با عسل خام ترکیب کنید و آن را برای صبحانه میل کنید.

معجون دارچین و عسل

۳. چای سبز و عسل

بعید است به دنبال رژیم‌های لاغری بوده باشید اما چای سبز به شما توصیه نشده باشد. به طور کلی مصرف ۲ تا سه فنجان چای سبز در روز می‌تواند به شما در داشتن اندامی بهتر کمک کند.

چای سبز را می‌توان یک نوع چربی سوز طبیعی دانست که کافئین موجود در آن با سوزاندن چربی‌ها به تامین انرژی مورد نیاز بدن کمک می‌کند. از طرف دیگر عسل نیز میل به قند را کاهش می‌دهد.

از آنجایی که ذائقه بسیاری از افراد طوری است که استفاده از چای سبز به تنهایی مورد پسندشان نیست، می‌تواند از عسل طبیعی برای دلچسب شدن آن استفاده کنند.

طرز تهیه و مصرف

  • ۱ عدد چای سبز کیسه‌ای
  • ۱ قاشق غذاخوری عسل
  • ۱ لیوان آب جوش

برای تهیه این ترکیب کافی است تا بعد از جوشیدن آب آن را داخل یک لیوان بریزید و چای سبز را داخل آن بیندازید تا عصاره‌ی آن خارج شود.

دقت داشته باشید که بلافاصله عسل را به آب اضافه نکنید و اجازه دهید دمای آب کاهش یابد و بعد از آن عسل را اضافه کنید و نوش جان کنید.

۴. لاغری با سیر و عسل

همانطور که در مطلب خواص سیر و عسل به طور گفتیم مصرف سیر و عسل به ویژه به صورت ناشتا می‌تواند با کاهش وزن شما کمک کند.

به طور کلی عسل و سیر به دو صورت می‌توانند به لاغری شما کمک کنند. ۱. به بهبود سیستم گوارش شما و هضم غذا کمک می‌کند و باعث سم زدایی از بدن می‌شود.۲. اشتهای ما را در طول روز کاهش می‌دهد و مصرف آن در ابتدای روز انرژی مورد نیاز ما را تامین می‌کند.

خواص سیر و عسل برای کاهش وزن

طرز تهیه و مصرف

  • ۱ حبه سیر
  • ۱ قاشق غذاخوری عسل

برای استفاده از مزایای سیر و عسل برای لاغری بهتر است این ترکیب عالی را یک شب قبل از مصرف آماده کنید.

برای این کار کافی است یک حبه سیر را به صورت ریز خرد کنید و آن را با عسل ترکیب کنید و چندساعت اجازه دهید تا مواد موثره سیر وارد عسل شود. صبح روز بعد می‌توانید این ترکیب را به صورت ناشتا مصرف کنید.

۵.عسل و سرکه سیب

از دیگر ترکیباتی که می‌تواند برای لاغری مفید باشد ترکیب سرکه سیب و عسل است. هم سرکه سیب و هم عسل هر دو به چربی سوزی کمک می‌کنند.

همانطور که در بالا اشاره کردیم مصرف عسل این سیگنال را به مغز ارسال می‌کند که هورمون‌های چربی سوز را آزاد کند و از طرف دیگر سرکه سیب نیز باعث کاهش تری‌گلیسیرید و کلسترول خون و همچنین چربی سوزی می‌شود.

طرز تهیه و مصرف

  • یک لیوان آب ولرم
  • ۱ قاشق غذاخوری سرکه سیب
  • ۱ قاشق غذاخوری عسل طبیعی

برای درست کردن معجون سرکه سیب و عسل برای لاغری کافی است تا ابتدا عسل را در آب ولرم به خوبی حل کنید و بعد از آن سرکه سیب را به آن اضافه کنید و میل کنید.

از این ترکیب می‌توانید یک یا دوبار در روز استفاده کنید. توجه داشته باشید که سرکه سیب می‌تواند باعث آسیب به دندان‌ها شود. برای جلوگیری از این مورد بهتر است بعد از مصرف، دهان خود را با یک لیوان آب بشویید.

همچنین می‌توانید برای استفاده از سرکه سیب و عسل آن را به صورت شربت سکنجبین مصرف کنید.

۶.لیمو و عسل برای لاغری

همانطور که در مطلب آبلیمو و عسل گفتیم. ترکیب این دو ماده با یکدیگر می‌تواند به ۲ طریق باعث کاهش وزن ما شود.

اول اینکه ترکیب لیمو و عسل می‌تواند بدن ما را به خوبی آبرسانی کند و به هضم غذا کمک کند. تحقیقات نشان داده است کسانی که بدن آن‌ها به درستی در طول روز آبرسانی می‌شود کمتر دچار اضافه وزن می‌شوند.

خواص آبلمیو و عسل برای یبوست

دوم اینکه مصرف آبلیمو عسل به صورت ناشتا می‌تواند اشتهای ما را در طول روز کاهش دهد و همچنین باعث چربی‌سوزی کلی بدن ما شود.

طرز تهیه و مصرف

  • ۱ قاشق غذاخوری عسل خام
  • ۱ لیموی تازه
  • ۱ لیوان آب ولرم

طرز تهیه این شربت هم مشابه شربت‌ های دیگر با عسل است. برای این کار کافی است تا ابتدا عسل را در آب ولرم حل کنید و بعد از آن آب یک لیموی تازه را به آن اضافه و نوش جان کنید.

۷. قهوه با عسل برای لاغری

قهوه نیز یکی از موادی است که به عنوان چربی سوز شناخته می‌شود. قهوه به خاطر داشتن کافئین به متابولیسم بدن کمک می‌کند و با افزایش سوخت و ساز بدن، چربی‌های ما را تعدیل می‌کند.

از طرف دیگر عسل نیز با آبرسانی مناسب بدن و کمک به هضم غذا و ایجاد احساس سیری در ما باعث می‌شود میل ما به غذا و قند کاهش یابد و به تناسب اندام ما کمک کند.

طرز تهیه و مصرف

  • ۱ فنجان قهوه
  • ۱ قاشق چایخوری عسل

اگر چه بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند قهوه خود را به صورت تلخ مصرف کنند اما اگر شما نوع شیرین آن را می‌پسندید بهتر است به جای استفاده از شکر از عسل به عنوان شیرین کننده استفاده کنید. فقط نکته مهم این است که باید اجازه دهید قهوه کمی خنک شود و بعد از آن عسل را اضافه کنید.

۸. گردو و عسل

ما قبلا در مطلب خواص گردو و عسل به طور کامل به بررسی خواص این ترکیب منحصر به فرد پرداختیم.

برخی از تحقیقات نشان می‌دهد که گردو می‌تواند به کاهش وزن از طریق کاهش اشتها کمک کند. آزمایشات انجام شده بر روی مغز بعد از مصرف گردو نشان داد که مصرف گردو می‌تواند باعث افزایش فعالیت قسمت اینسولار مغز که وظیفه کنترل احساس گرسنگی و ضعف را بر عهده دارد شود و به این شکل فرد در طول روز اشتهای کمتری از خود نشان دهد.

همچنین عسل نیز به وسیله هیدراته کردن بدن و همچنین کاهش اشتها به لاغری و کاهش وزن کمک می‌کند.

طرز تهیه و مصرف

  • ۲۰۰ گرم مغز گردو
  • ۱۰۰ گرم عسل

برای این که طعم گردو بهتر شود می‌توانید آن را در یک ماهیتابه و روی شعله‌ی ملایم با مقداری روغن یا بدون آن کمی تفت دهید. سپس گردو را در یک ظرف شیشه‌ای بریزید و عسل را روی آن ریخته و خوب مخلوط کنید. سپس درب ظرف را بسته و به مدت ۲۴ ساعت در یک جای خنک مثل کابینت قرار دهید.

از این معجون می‌توانید برای صبحانه استفاده کنید، فقط به خاطر داشته باشید که به هیچ وجه این ترکیب را داخل یخچال قرار ندهید چرا که باعث سفت شدن عسل می‌شود.

569,000 تومان
769,000 تومان
679,000 تومان
589,000 تومان

۹. سیاه دانه و عسل

سیاه دانه و عسل نیز از جمله ترکیباتی است که می‌تواند به شما برای داشتن یک وزن مطلوب کمک کند. به طور کلی سیاه دانه به دلیل داشتن فیبر فراوان در خود به کاهش اشتها و در نتیجه‌ آن تثبیت قند خون و کاهش چربی‌های دور شکم کمک می‌کند.

همچنین هم عسل و هم سیاه دانه هر دو به هضم غذا و بهبود سیستم گوارش که خود یک عامل اصلی در تناسب اندام است کمک می‌کنند.

طرز تهیه و مصرف

  • ۳ قاشق غذاخوری عسل طبیعی
  • ۱ قاشق غذاخوری سیاه دانه

برای تهیه معجون سیاه دانه و عسل ابتدا باید سیاه دانه را به صورت نیم‌کوب در آورده و بعد از آن بلافاصله آن را با عسل مخلوط کنید. توجه داشته باشید که سیاه‌دانه باید بلافاصله با عسل مخلوط شود تا مواد موثره خود را از دست ندهد.

بهتر است این ترکیب را به صورت تازه میل کنید و هر بار فقط برای چندبار مصرف آن را آماده کنید. پیشنهاد می‌شود هر روز یک قاشق چایخوری برای بهره بردن از خواص این ترکیب میل کنید.

اگر شما هم تجربه‌ استفاده از عسل برای لاغری دارید ممنون می‌شویم آن را با ما و دیگر دوستان به اشتراک بگذارید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴۷ رای

1 دیدگاه برای “۹ ترکیب با عسل برای لاغری شکم و کاهش وزن

سوال یا نظر خود را با ما در میان بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *