خواص آب و عسل برای سلامتی

خواص آب و عسل و ۸ خاصیت نوشیدن آن برای سلامتی

آب و عسل یکی از شربت‌های رایج در ایران و دیگر کشورهاست که نوشیدن آن در طول روز (بخصوص در آغاز روز) می‌تواند مزایای سلامتی زیادی برای افراد داشته باشد. در این مطلب قصد داریم تا به خواص آب و عسل بپردازیم و ببینیم مصرف این ترکیب چطور می‌تواند به سلامت ما کمک کند.

ما پیش‌تر در مطلب خواص عسل طبیعی به صورت مفصل در مورد فواید عسل برای درمان بیماری‌ها و مشکلات صحبت کردیم و گفتیم قرار دادن این ماده بسیار مفید در برنامه غذایی روزانه می‌تواند ضامن سلامت ما در برابر بسیاری از بیماری‌ها باشد.

اما قطعا مصرف عسل به صورت تنها برای بسیاری افراد از جمله بچه‌ها چندان خوشایند نیست و از طرف دیگر برای بهبود برخی از بیمار‌ی‌ها عسل باید با یک ماده دیگر ترکیب شود تا بتواند تاثیر به مراتب بهتری داشته باشد. یکی از این ترکیب‌ها ترکیب آب و عسل است که در ادامه به فواید آن اشاره خواهیم کرد.

خواص آب و عسل برای سلامتی

به طور کلی تمامی فواید عسل را می‌توان برای ترکیب آب و عسل نیز ذکر کرد اما در برخی از بیماری‌ها ترکیب این دو ماده نتیجه‌ی بهتری دارد که ما فقط به ۷ مورد از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

۱. باعث تسکین آلرژی می‌شود

یکی از مهمترین خواص آب و عسل تسکین آلرژی، به ویژه آلرژی‌های فصلی است. اگر چه این ترکیب، درمانی برای آلرژی نیست اما می‌تواند تا حد خوبی باعث آرام شدن آن شود. ترکیب آب گرم(ولرم) و عسل خام بدن شما را هیدارته می‌کند و به این ترتیب به تسکین آلرژی کمک می‌کند. برای اینکار کافی است ۳ بار در روز ترکیب آب و عسل را میل کنید.

۲. هضم غذا را بهبود می‌بخشد

همانطور که در مطلب عسل برای معده گفتیم، عسل می‌تواند تا حد خوبی مشکلات معده را بهبود دهد. هنگامی که عسل در آب حل شود، با تسهیل عبور غذا به بهبود سوء هاضمه (اسیدی بودن یا رفلاکس معده) کمک می‌کند. همچنین این ترکیب به خنثی سازی گازهای تولید شده در بدن و نفخ معده نیز کمک می‌کند.

برای بهره گیری از این خاصیت آب و عسل کافی است تا قبل از هر وعده غذایی نصف لیوان ترکیب آب و عسل را میل کنید. این به نرم شدن و هضم بهتر غذا کمک می‌کند.

۳. با سرفه و گلودرد مبارزه می‌کند

در طول زمستان، افراد بسیار مستعد ابتلا به سرفه و گلودرد ناشی از سرماخوردگی و آنفولانزا هستند. ترکیب آب گرم و عسل یک درمان طبیعی و موثر برای درمان عفونت‌های تنفسی است.

خواص آب و عسل ابرای سرفه و گلودرد

ترکیب آب و عسل با هیدراته نگه داشتن مجاری تنفسی باعث بهبود سرفه می‌شود و همچنین به خاطر خواص ضدباکتریایی و ضد التهابی عسل با عفونت‌ها و التهاب‌ها مقابله می‌کند و باعث بهبود گلودرد می‌شود.

۴. ممکن است به کاهش وزن کمک کند

مانند ترکیب آبلیمو و عسل ترکیب آب و عسل نیز ممکن است به کاهش وزن شما کمک کند. از آنجایی که عسل یک شیرین کننده طبیعی است، می‌توانید آن را جایگزین قند مصرفی خود در طول روز کنید و این ممکن است از اضافه وزن شما جلوگیری کند.

همچنین عسل سرشار از اسیدهای آمینه، مواد معدنی، ویتامین‌ها و آنزیم‌هاست که به جذب کلسترول و چربی کمک می‌کندو در نتیجه آن از اضافه وزن جلوگیری می‌کند.

یک روش خوب این است که صبح‌ها بعد از بیدار شدن از خواب و به صورت ناشتا مخلوطی از عسل و آب گرم را بنوشید. این ترکیب ضمن اینکه به شما کمک می‌کند انرژی مورد نیاز برای فعالیت‌های روزانه را داشته باشید باعث می‌شود کمتر گرسنه شوید.

۵. سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند

یکی دیگر از خواص آب و عسل کمک به بهبود و تقویت سیستم ایمنی بدن است. همانطور که گفتیم عسل خام و طبیعی دارای مقادیر قابل توجهی مواد معدنی، ویتامین، آنزیم، آمینو اسید و… است. که سبب شده است این ماده دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی ویژه‌ای باشد که بدن را در برابر بسیاری از بیماری‌ها بخصوص بیماری‌های مزمن محافظت می‌کند.

نوشیدن یک لیوان آب و عسل به صورت گرم در اول صبح می‌تواند در بلند مدت سبب بهبود سیستم ایمنی بدن شود.

۶. فواید آب و عسل برای سم زدایی از بدن

سبک زندگی مدرن و استفاده از انواع غذاهای با مواد نگهدارنده و همچنین استفاده از انواع آفت‌کش‌ها و کودها برای پرورش مواد غذایی، باعث می‌شود روزانه مقادیری سم وارد بدن ما شود که این موارد توسط دو ارگان اساسی یعنی کبد و ریه پاکسازی می‌شود.

اما زمانی که میزان این مواد زیاد باشد و این ارگان‌ها قادر به تصفیه آن نباشند، به مرور انباشته می‌شوند و می‌تواند به بدن انسان لطمه وارد کند.

مصرف منظم آب و عسل می‌تواند به دفع سموم از بدن کمک کند. همچنین افزودن لیموی تازه به این ترکیب می‌تواند خاصیت سم زدایی آن را افزایش دهد. زیرا لیمو با افزایش دفع ادرار، به پاکسازی بدن کمک می‌کند. همچنین لیمو حاوی اسید سیتریک است که باعث به حداکثر رسیدن فعالیت آنزیم‌ها و در نتیجه تحریک کبد و سم زدایی از بدن می‌شود.

به همین دلیل است که از قدیم تا به امروز، زمانی که افراد مسموم می‌شوند به آن توصیه می‌کنند آبلیمو مصرف کنند.

۷. افزایش انرژی و شادابی در طول روز

از دیگر فواید آب و عسل که باید به آن اشاره کنیم افزایش شادابی و انرژی در طول روز است. به طور کلی یکی از عوامل اصلی احساس بی حالی و خستگی و عدم کارایی در طول روز به علت کم آبی بدن است.

این در حالی است که مصرف یک لیوان آب و عسل در روز می‌تواند با هیدراته نگه داشتن بدن شما را از این احساس خستگی و کسلی رهایی بخشد. ضمن اینکه عسل غنی از کربوهیدارت‌های ساده‌ای مانند گلوکز و فروکتوز است که می‌تواند انرژی مورد نیاز برای فعالیت‌های بدنی شما را در طول روز فراهم کند.

آیا مخلوط عسل با آب گرم مضر است؟

بسیاری از منابع و افراد بر این باور هستند که ترکیب عسل با آب گرم یا هر ترکیب گرم دیگری با عسل مانند شیر و عسل تولید سم می‌کند و سرطانزاست! اما این باور کاملا اشتباه است.

همانطور که در مطلب حرارت دادن عسل گفتیم، این باور که مخلوط عسل در آب گرم می‌تواند تولید سم کند به خاطر ایجاد ماده HMF است که با گرم شدن عسل میزان آن در عسل افزایش می‌یابد.

به طور کلی گرم کردن هر چیزی که در آن قند وجود دارد می‌تواند باعث تولید ۵-هیدروکسی متیل فورفورال یا HMF شود. که به نظر سرطان‌زاست اما این برای همه‌ی قند‌ها صادق است و نه فقط عسل. به این معنی که شما هر قندی را در یک مایع گرم حل کنید این ماده را تولید می‌کند.

در ضمن این اتفاق زمانی می‌افتد که دمای محلول بالای ۱۴۰ درجه سانتی‌گراد باشد. همچنین افزایش میزان HMF در یک محلول گرم تنها میزان اندکی است که به زحمت به 75PPM می‌رسد که به مراتب از مقادیر HMF بسیاری از غذاهای دیگر که روزانه مصرف می‌کنیم کمتر است.

و نکته مهم این است که هنوز هیچ اثباتی برای سرطان‌زا بودن HMF برای انسان نیز وجود ندارد. (منبع)

اما نکته‌ای که باید به آن دقت شود این است که برای درست کردن مخلوط آب و عسل، عسل را در آب ولرم و گرم حل کنید و نه آب جوش و داغ. چرا که دمای بالاتر از ۵۰ درجه سانتی‌گراد باعث می‌شود بخش زیادی از خواص عسل از بین برود.

اگر شما هم تجربه‌ای از خواص آب و عسل و تاثیر آن بر سلامت خود دارید، خوشحال می‌شویم آن را با ما و دیگر دوستان به اشتراک بگذارید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۱۶ رای

1 دیدگاه برای “خواص آب و عسل و ۸ خاصیت نوشیدن آن برای سلامتی

سوال یا نظر خود را با ما در میان بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *