عسل و دارچین

خواص دارچین و عسل برای درمان بیماری ها و سلامت پوست

حتما شما هم در مورد خواص عسل و دارچین مطالب زیادی خوانده یا شنیده‌اید. بسیاری توصیه می‌کنند که معجون دارچین و عسل می‌تواند درمانی برای بسیاری از بیماریها و مشکلات، نظیر بیماری‌های قلبی، دیابت، چاقی، زودانزالی، خستگی مفرط و… باشد. از طرفی ماسک عسل و دارچین نیز یکی از ماسک‌های پرطرفدار برای مشکلات پوست و مو نظیر آکنه است. اما آیا تمام این گفته‌ها و باورها در مورد این ترکیب صحت دارد؟

عسل و دارچین از معروف ترین و پرکاربردترین ترکیباتی است که می‌توان با عسل تهیه کرد. و اگر چه از قدیم مورد توجه بوده است. اما از اواخر قرن ۱۹ میلادی و با انتشار مقاله‌ای در یک روزنامه کانادایی در مورد خواص دارچین و عسل، توجه ویژه‌ای به آن شده است.

قبل از هر چیز باید بگوییم که درست مانند ترکیب سیاه دانه و عسل و همچنین عسل و زنجبیل در ترکیب عسل و دارچین نیز عسل نقش ارسال کنندگی و جذب را دارد به این معنی که علاوه بر خواص خودش باعث می‌شود خواص دارچین نیز بهتر جذب شود و به همین دلیل است که در بسیاری از دارو‌ها از عسل به عنوان یک پایه استفاده می‌شود.

✔ به این نکته دقت داشته باشید که اگر قصد خرید عسل برای تهیه ترکیب عسل و دارچین و یا ماسک عسل و دارچین را دارید، حتما آن را به صورت خام و از یک زنبوردار و یا فروشنده معتمد خریداری کنید. چرا که عسل‌های تغذیه‌ای نه تنها خاصیت درمانی ندارند بلکه در بلند مدت به بدن شما آسیب خواهند زد.

فواید عسل و دارچین

از بین تمام خواصی که برای ترکیب دارچین عسل برمی‌شمارند ما به ۴ مورد از مهمترین‌ آن‌ها که در نتیجه‌ بررسی خواص دارچین و خواص عسل است می‌پردازیم.

۱. ممکن است خطر بیماری‌های قلبی را کاهش دهد

یکی از مهمترین خواص عسل و دارچین پتانسیل آن برای کاهش ریسک بیماری‌های قلبی است.(+)

  • باعث کاهش سطح کلسترول‌های بد (LDL) و همچنین تری‌گلیسرید در بدن می‌شود.
  • باعث تنظیم سطح فشار خون و همچنین کلسترول‌های خوب (HDL) در بدن می‌شود.
خواص دارچین و عسل برای بیماری های قلبی

مطالعات نشان می‌دهد که مصرف عسل طبیعی سطح کلسترول‌های بد و همچنین تری گلیسرید را تا ۱۱٪ کاهش می‌دهد و همچنین سطح کلسترول‌های خوب را تا ۳٪ افزایش می‌دهد.

علاوه بر این هم عسل و هم دارچین سرشار از آنتی اکسیدان هستند که برای قلب بسیار مفید هستند. آنتی اکسیدان‌های پلی‌فنول‌ که در دارچین و عسل وجود دارند جریان خون به قلب را بهبود می‌بخشند و از لخته شدن خون جلوگیری می‌کند و خطر حمله قلبی و سکته را کاهش می‌دهند.

یکی دیگر از عوامل مهم در ایجاد بیماری‌های قلبی، التهاب‌های مزمن هستند. دارچین و عسل با دارا بودن خواص ضد التهابی از بروز این نوع التهابات جلوگیری می‌کنند و به درمان آنها کمک می‌کنند.

۲. بهبود آکنه و جای جوش‌ های صورت

همانطور که در مطلب انواع ماسک عسل برای پوست‌ های مختلف اشاره کردیم یکی از بهترین ماسک ها با عسل برای درمان آکنه و جای جوش، ماسک عسل و دارچین است.

خاصیت ضد باکتریایی عسل در کنار نقش از بین برندگی رادیکال‌های آزاد توسط دارچین، باعث می‌شود تاثیر خوبی بر روی جای جوش و خاصیت از بین برندگی برای آکنه داشته باشد.

مواد مورد نیاز

  • ۱ قاشق غذاخوری دارچین
  • ۲ قاشق غذاخوری عسل

نحوه‌ی استفاده

برای درست کردن ماسک عسل و دارچین کافی است تا دارچین و عسل را در یک ظرف تمیز به خوبی با یکدیگر مخلوط کنید تا یک خمیر یک دستِ قهوه‌ای رنگ ایجاد شود.

ابتدا پوست خود را به خوبی تمیز و با آب گرم بشویید تا منافذ پوست باز شود، سپس آن را خشک کنید سپس ماسک دارچین و عسل را روی صورت خود بمالید. می‌توانید ماسک را فقط روی آکنه‌ها و یا جای جوش‌ها و یا بر روی تمام پوست بکشید.

بعد از ۱۵ تا ۲۰ دقیقه می‌توانید آن را با آب ولرم بشویید و با حوله خشک کنید.

۳. ممکن است به کنترل دیابت کمک کند

یکی دیگر از خواص دارچین و عسل کمک به بهبود دیابت نوع ۲ است. اثبات شده است که مصرف منظم دارچین برای افرادی که به دیابت مبتلا هستند بسیار مفید است و به کنترل دیابت آنها کمک می‌کند. همچنین می‌تواند به جلوگیری از ابتلا به دیابت نیز کمک کند.(+)

دارچین همچنین می‌تواند سطح قند خون ناشتا در افراد مبتلا به دیابت به خصوص دیابت نوع ۲ را کاهش دهد. دارچین این کار را با افزایش حساسیت سلول‌ها به انسولین انجام می‌دهد و به حرکت قند از خون به سلول‌ها کمک می‌کند.

از سوی دیگر همانطور که در مطلب عسل برای دیابت توضیح دادیم. عسل نسبت به قند عادی، شاخص قند خون را به میزان کمتری بالا می‌برد. همچنین عسل می‌تواند باعث کاهش کلسترول‌های بد در افراد مبتلا به دیابت و افزایش کلسترول‌های خوب در بدن آنها شود.

با این وجود عسل باز هم یک کربوهیدارت است و بیماران دیابتی باید در استفاده از آن دقت کنند.

حد مجاز عسل برای دیابتی ها

۴.ممکن است به ترمیم زخم‌ها کمک کند

هم عسل و هم دارچین دارای خواص ضد باکتریایی و ضد التهابی هستند که در درمان انواع زخم‌ها نقش مهمی ایفا می‌کنند. ترکیب این دو ماده می‌تواند از عفونت‌های ناشی از زخم‌ها جلوگیری کند.

حتی در مورد زخم های پای دیابتی که احتمال زیادی دارد که درگیر عفونت‌های مقاوم در برابر آنتی‌بیوتیک‌ها شوند، مطالعات نشان می دهد که روغن دارچین می‌تواند باعث بهبودی و جلوگیری از این عفونت‌ها شود.(+)

در مورد عسل نیز باید گفت که تمامی عسل‌ها ممکن است برای بهبود زخم‌ها مفید باشد اما در این بین اثبات شده است که عسل مانوکا که در نیوزیلند پرورش پیدا می‌کند درمانی برای زخم‌هاست.

569,000 تومان
769,000 تومان
679,000 تومان
589,000 تومان

آیا ترکیب دارچین و عسل می‌تواند باعث لاغری شود؟

وقتی صحبت از کاهش وزن و لاغری است همه ما به دنبال یک میان‌بر هستیم تا این کار را در سریع‌ترین زمان ممکن و بدون هیچگونه سختی انجام دهیم. اما از طرفی می‌دانیم که بهترین روش ورزش کردن و رژیم غذایی سالم است.

یکی از شیوه‌های پرطرفدار برای لاغری که معمولا در شبکه‌های اجتماعی و برخی از سایت‌ها در مورد آن صحبت می‌شود چای عسل و دارچین است. اما آیا این معجون می‌تواند به لاغری شما کمک کند؟

با وجود ادعاهای بسیار در مورد خواص عسل و دارچین برای لاغری، اما تاکنون مطالعات کمی در رابطه با این ترکیب صورت گرفته است. به عنوان مثال در یک مطالعه نشان داده شده‌ است که جایگزینی عسل به جای قند روزانه ممکن است باعث کاهش وزن شود.(+)

همچنین مطالعه‌ای دیگر نشان می‌دهد که مصرف عسل باعث فعال شدن هورمون‌هایی می‌شود که اشتها را سرکوب می‌کند.

با این وجود هیچ مطالعه‌ای به طور قطع نشان نمی‌دهد که ترکیب دارچین و عسل به کاهش وزن کمک می‌کند.

انتخاب نوع دارچین و نوع عسل مناسب

همانطور که دیدیم معجون عسل با دارچین فواید بی‌نظیری برای سلامتی ما دارد اما نکته‌ای که باید به آن دقت شود این است که فواید این ترکیب بسیار وابسته به نوع دارچین و نوع عسلی است که از آن استفاده می‌شود. به طور کلی در دنیا ۲ نوع دارچین وجود دارد. دارچین سیلان که به آن دارچین واقعی یا اصل می‌گویند و بومی سریلانکا است و دارچین کاسیا که به آن دارچین چینی می‌گویند و در چین پرورش می‌یابد.

تفاوت دارچین کاسیا و دارچین سیلان

با این وجود بیشتر دارچین‌هایی که در مغازه‌ها و عطاری ها در ایران به فروش می‌رسد و ما از آن استفاده می‌کنیم از نوع دوم یعنی همان دارچین کاسیا هستند.

اگر چه این دو دارچین از نظر خواص با یکدیگر مشابه هستند اما دارچین کاسیا (چینی) به دلیل وجود مقادیر بیشتری از کامارین، در صورت استفاده زیاد ممکن است خطرناک باشد.(+)

از طرف دیگر اگر می‌خواهید از خواص عسل در معجون دارچین عسل بهرمند شوید حتما باید از عسل طبیعی استفاده کنید. البته عسل طبیعی انواع مختلفی دارد مانند: عسل گون، عسل کنار، عسل آویشن، عسل گشنیز، عسل چهل گیاه و … که بسته به اینکه از این معجون برای درمان چه مشکلی استفاده می‌کنید نوع عسل انتخابی می‌تواند متفاوت باشد.

به عنوان مثال هنگام درست کردن ماسک دارچین و عسل بهتر است از عسل کُنار استفاده شود، چرا که عسل کنار به تنهایی خواص ویژه‌ای برای پوست و مو دارد.

چطور از عسل و دارچین برای بهره‌گیری از فواید آن استفاده کنیم

در ابتدا اطمینان حاصل کنید که از عسل خام و حرارت ندیده استفاده می‌کنید. چون این نوع عسل است که تمام فواید عسل طبیعی را دارد. عسل‌هایی که معمولا در سوپر مارکت‌ها وجود دارد به علت حرارت بالایی که دیده‌اند بخش مهمی از خواص خود را از دست داده‌اند.

اگر از دارچین کاسیا (چینی) که معمولا در سوپرمارکت‌ها و عطاری‌ها یافت می‌شود استفاده می‌کنید، مصرف آن را به نصف قاشق چای خوری در روز محدود کنید.

تهیه معجون عسل و دارچین برای چند وعده

برای بهره‌مند شدن از فواید دارچین و عسل می‌توانید این معجون را به چند شیوه استفاده کنید.

  • نصف قاشق چای خوری دارچین را با یک یا ۲ قاشق عسل مخلوط کنید و به عنوان صبحانه آن را با نان میل کنید. اگر مقدار دارچین به نظرتان زیاد آمد می‌توانید عسل بیشتری به آن اضافه کنید و در چند وعده آن را میل کنید.
  • نصف یا یک چهارم قاشق چای خوری دارچین را به چای ولرم اضافه کنید و به دلخواه عسل اضافه کنید و میل کنید.
  • یک چهارم قاشق چایخوری دارچین را به آب ولرم اضافه کنید و به دلخواه عسل اضافه کنید و مقداری آبلیمو تازه نیز به آن اضافه کنید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳۲ رای

6 دیدگاه برای “خواص دارچین و عسل برای درمان بیماری ها و سلامت پوست

  1. تارا گفته:

    ترکیب عسل ودارچین براازبین بردن کیست وفیبروم رحم عالیه بااینکه دکترگفتن اگه فیبروم بادارونره بایدعمل کنی ولی خداروشکربایکماه ترکیب عسل ودارچین خوردن کامل فیبروماازبین رفتن

  2. بانوی بهار گفته:

    من با یک ماه استفاده مداوم از مخلوط عسل دارچین،برای درمان پرخوری،در ماه مبارک رمضان،سبب لاغری زیاد من شد،و بعد اون هم دیگه چاق و پر نشدم،با اینکه همه یه که قبلا جواب گرفته بودم، رو انجام دادم،برای لاغر کردن شدیدا پیشنهاد میدم،الانم دنبال درمان مشکلم هستم.

سوال یا نظر خود را با ما در میان بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *