عسل برای معده

درمان رفلاکس معده و زخم معده با عسل طبیعی

بعید است که مشکل معده داشته باشید و تا به حال با عناوینی مانند درمان صددرصد رفلاکس معده با عسل یا درمان معده درد با عسل یا درمان زخم معده با عسل و… برنخورده باشید. اما آیا واقعا عسل برای معده می‌تواند مفید باشد و مشکلات آن را درمان کند؟

در این مطلب از مجله روستایی قصد داریم تا با یک نگاه دقیق به این موضوع پردازیم که آیا عسل برای معده مفید است یا مضر.

بیماری‌ها و ناراحتی های معده یکی از شایع‌ترین مشکلات در بین افراد است، آنقدر شایع که بعید است شما یا یکی از افراد خانواده با یکی از انواع آن مانند نفخ معده، زخم معده، رفلاکس معده و عفونت معده دست و پنجه نرم نکنید.

از طرفی عسل طبیعی از دیرباز به عنوان یک ماده‌ی طبیعی برای بهبود و درمان بسیاری از بیماری های معده مورد استفاده بوده است. و شاید به همین دلیل است که به عسل دوست معده می‌گفته‌اند. در زیر به برخی فواید عسل برای مشکلات معده اشاره خواهیم کرد.

✔ ذکر این نکته مهم است که اگر مشکلات معده دارید و قصد خرید عسل برای درمان آنها دارید، حتما آن را از یک فروشنده یا زنبوردار معتمد و با برگه آزمایش خریداری کنید. چرا که وقتی از خواص عسل برای معده صحبت می‌کنیم منظورمان عسل کاملا طبیعی است که به خاطر آنزیم‌های موجود در آن خواص درمانی دارد.

بهبود و درمان رفلاکس معده با عسل

قبل از اینکه به درمان رفلاکس معده با عسل بپردازیم ابتدا باید بدانیم مکانیزم و علت رفلاکس معده چیست تا ببینیم عسل چطور به بهبود آن کمک می‌کند.

رفلاکس یا همان ریفلاکس معده که ما بیشتر آن را با ترش معده می‌شناسیم یکی از مشکلات رایج افراد است که معمولا بعد از خوردن غذا اتفاق می‌افتد و فرد در ابتدا احساس سوزش در معده می‌کند.

این مشکل معمولا به دلیل تولید بیش از حد اسید توسط معده ایجاد می‌شود و اگر دریچه مری (اسفنکتر) به درستی منقبض نشود اسید معده شروع به حرکت به سمت مری می‌کند. همین اتفاق است که باعث ایجاد سوزش در گلو و سینه، گلودرد و گاهی نفخ و گاز می‌شود.

مهمترین دلایل رفلاکس معده یا همان ترش کردن به استرس ، رژیم غذایی نادرست و استفاده بیش از حد از فست‌فود‌ها بر‌می‌گردد. ضمن اینکه سیگار کشیدن، پرخوری، مصرف الکل و کمبود خواب نیز از دلایل دیگر ایجاد آن هستند.

عسل چگونه به درمان رفلاکس معده کمک می‌کند

عسل طبیعی ممکن است به روش‌های مختلفی به کاهش علائم ریفلاکس معده کمک کند که در زیر به مهمترین‌ آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

  • عسل طبیعی یک منبع غنی از آنتی اکسیدان است که به جلوگیری از آسیب سلول ها توسط رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند. تحقیقات نشان می‌دهد که رفلاکس معده می‌تواند به دلیل رادیکال‌هایی رخ دهند که به سلول‌های گوارشی آسیب وارد می‌کنند.(+)
  • همچنین عسل خاصیت ضد التهابی دارد و به همین دلیل به کاهش التهابات ناشی از اسید در مری کمک می‌کند.
  • از طرفی عسل به علت بافت چسبنده‌ خود یک پوشش غشایی بر روی مری ایجاد می‌کند که باعث از بین رفتن سوزش حاصل از اسید در مری می‌شود. (اغلب مردم برای از بین بردن این سوزش از شیر استفاده می‌کنند اما این کار اگر چه باعث تسکین کوتاه مدت می‌شود اما باعث افزایش اسید معده و رفلاکس دوباره می‌شود)
درمان رفلاکس معده با عسل

به هر حال عسل یک ماده‌ی طبیعی است که می‌تواند در کنار سایر درمان‌ها به بهبود رفلاکس معده کمک کند. در نظر داشته باشید که غذاهایی مثل گوجه فرنگی، شکلات، قهوه، الکل، قهوه، پیاز و مرکبات می‌تواند اسید معده را تحریک کند

چطور از عسل برای درمان رفلاکس استفاده کنیم

ما قبلا در یک مطلب به طور مفصل در مورد بهترین زمان مصرف عسل برای معده صحبت کردیم و گفتیم که اگر چه عسل می‌تواند به بهبود مشکلات معده کمک کند، اما زمان مصرف و نحوه مصرف می‌تواند بسیار در نتیجه نهایی موثر باشد. در زیر به برخی از شیوه‌های مصرف برای رفلاکس معده اشاره می‌کنیم

۱. هر روز یک یا دو قاشق غذاخوری عسل میل کنید.

۲. همچنین می‌توانید هر روز صبح به صورت ناشتا یک قاشق عسل به آب گرم اضافه و میل کنید.

۳. برای سوزش شدید معده می‌توانید از ترکیب عسل و پودر دارچین استفاده کنید.

۴. مخلوط سرکه و عسل برای رفلاکس نیز از دیرباز مورد استفاده بوده است برای این کار کافی است ۲ قاشق غذاخوری سرکه سیب را با یک قاشق عسل در یک لیوان آب ولرم ریخته و قبل از هر وعده غذایی میل کنید.

چند نسخه سنتی برای درمان رفلاکس معده بر اساس کتاب معجزات درمانی عسل از محمد دریایی

  • یک قاشق چای‌خوری پودر شنبلیله را بجوشانید و ناشتا بنوشید بعد از آن یک قاشق غذاخوری عسل بخورید
  • یکی لیوان ماست که یک قاشق غذاخوری عسل به آن اضافه شده باشد، آن را روزانه سه بار مصرف کنید،این کار اسید معده را به شدت کاهش می‌دهد و ترشی معده را فروکش می‌کند
  • سه پره سیر را با چوب کبریت سوراخ کنید و آن را ناشتا ببلعید تا با معده فعل و انفعال داشته باشد. پس از آن دو قاشق چایخوری شنبلیله را جوشانده و پس از خنک شدن با عسل شیرین کنید و همراه با ده قطره روغن سیاهدانه به مدت یک هفته بنوشید. این ترکیب علاوه بر زخم معده برای دردهای معده و روده نیز مفید خواهد بود.
[مطللب مرتبط: چرا عسل را نباید با آب داغ مخلوط کنیم]

بهبود و درمان زخم معده با عسل

عسل یک درمان طبیعی موثر برای درمان زخم معده است. تاکنون آزمایشات و تحقیقات متعددی بر روی فواید عسل طبیعی بر درمان زخم معده انجام شده است که بیشتر آنها حکایت از موثر بودن آن دارند.

به طور کلی زخم معده به جراحات دردناکی گفته می‌شود که معمولا در جدار داخلی معده و یا قسمت ابتدایی روده کوچک یا همان اثنی عشر، اتفاق می‌افتد.

زخم معده به علت‌های مختلفی اتفاق می‌افتد که یکی از دلایل آن می‌تواند مانند رفلاکس معده ترشح بیش از حد اسید توسط معده باشد.

اما شایع‌ترین عامل و متداول ترین علت ایجاد کننده زخم‌های معده باکتری هلیکو باکتر پیلوری است. این باکتری به دیواره معده چسبیده و باعث تضعیف شدن و التهاب آن قسمت معده می‌شود که در نتیجه آن زخم معده اتفاق می‌افتد.

از علائم شایع زخم معده می‌توان به درد در ناحیه شکم پس از خوردن غذا اشاره کرد و در موارد حادتر مشاهده خون در مدفوع است.

[مطلب مرتبط: درمان زخم ها با سیاه دانه و عسل]

عسل چگونه به درمان زخم معده کمک می‌کند

همانطور که در مطلب عسل برای عفونت معده گفتیم یکی از مهمترین دلایل زخم معده، باکتری هلیکو باکتر پیلوری است این باکتری در ابتدا باعث عفونت معده می‌شود و کم کم باعث تضعیف جداره معده می‌شود و ایجاد زخم می‌کند.

درمان زخم معده با عسل طبیعی

عسل طبیعی دارای خواص ضدباکتری قوی‌ای است که باعث می‌شود مصرف آن این باکتری را از بین ببرد. همچنین مصرف عسل به هضم غذا کمک می‌کند و به این ترتیب از ترشح بیش از حد اسید معده که منجر به وقوع زخم معده می‌شود جلوگیری می‌کند.

چطور از عسل برای درمان زخم معده استفاده کنیم

بهترین شیوه مصرف عسل برای بهبود زخم معده استفاده از آن به صورت گرم است. به این ترتیب که ۴۰ تا ۵۰ دقیقه قبل از خواب یک یا دو قاشق عسل طبیعی را با آب ولرم تا کمی گرم مخلوط کنید و جرعه جرعه بنوشید.

توجه داشته باشید که مصرف سرد عسل (عسل محلول در آب را داخل یخچال بگذاریم تا سرد شود) نه تنها باعث بهبودی نمی‌شود بلکه باعث افزایش اسید معده نیز می‌شود. در آزمایشی که در روسیه انجام شد نتایج نشان داد که مصرف محلول عسل گرم، اسید معده را کاهش می‌دهد در صورتی که خوردن همان مقدار عسل به صورت سرد اسید معده را افزایش می‌دهد.

نسخه سنتی از کتاب معجزات درمانی عسل

یک تخم مرغ خام که با عسل مخلوط شده باشد را با یک لیوان شیره تازه گاوی جوشیده که ولرم شده باشد مخلوط می‌کنیم و آن را به صورت ناشتا می‌نوشیم. این دستور را باید ده روز مصرف کنیم.

همچنین کسانی که از زخم معده رنج می‌برند نباید از غذاهای حاوی فیبر و سبوس‌دار استفاده کنند.

چه نوع عسلی برای زخم و رفلاکس معده مفید است

سوال مهمی که معمولا پرسیده می‌شود این است که کدام عسل برای معده خوب است؟

همانطور که در مطلب خواص عسل ذکر کردیم اگر چه برخی از فواید عسل در بین تمام عسل‌ها مشابه هستند اما هر یک از آنها بسته به منبع شهد (اینکه زنبور از چه گلی تغذیه کرده باشد) خاصیت‌های ویژه‌ای هم دارند.

به همین دلیل است که معمولا توصیه می‌شود برای مشکلات معده مانند زخم معده یا رفلاکس ترجیحا از عسل گون استفاده شود و در مواردی که با عفونت همراه است از عسل آویشن نیز می‌توان استفاده کرد.

569,000 تومان
769,000 تومان
679,000 تومان
589,000 تومان

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۲۳ رای

سوال یا نظر خود را با ما در میان بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *