بهترین زمان مصرف عسل برای معده

بهترین زمان مصرف عسل برای معده + نحوه مصرف

اگر شما هم از جمله افرادی هستید که از عسل برای درمان مشکلاتی نظیر رفلاکس معده، زخم معده، بدخوابی و… استفاده می‌کنید، قطعا این سوال برای شما پیش آمده است که بهترین زمان مصرف عسل برای معده و سایر مشکلات چه زمانی است.

همانطور که در مطلب عسل برای رفلاکس معده و زخم معده گفتیم، عسل طبیعی نقش تنظیم کنندگی بر عملکرد دستگاه گوارش دارد و می تواند ترشح اسید معده را طبیعی کند، و به همین ترتیب به بهبود بسیاری از مشکلات معده کمک کند.

اما نکته‌ای که باید به آن دقت کنید این است که زمان مناسب برای مصرف عسل و همچنین دمای محلول آن برای بهبود مشکلات مختلف بسیار مهم است. چرا که اگر عسل در زمان مناسب و با دمای مناسب مصرف نشود نه تنها باعث بهبود نمی‌شود بلکه می‌تواند مشکل را بدتر کند.

۵ زمان مناسب برای مصرف عسل

بسیاری از افراد گمان می‌کنند که از عسل فقط می‌توان برای صبحانه استفاده کرد. اما از نظر سلامتی، عسل را می‌توان در بازه‌های مختلفی از روز مصرف کرد، که هر کدام برای یک مشکل مناسب است.

همچنین اگر چه عسل را می‌توان به شیوه‌های مختلفی استفاده کرد، اما بهترین حالت برای استفاده از عسل به منظور بهبود مشکلات، استفاده از ترکیب آب و عسل است. چرا که باعث می‌شود خواص عسل بهتر و بیشتر جذب شود.

۱. یک لیوان آب عسل در صبح

مصرف یک لیوان آب عسل در صبح می‌تواند به پاکسازی روده و سم زدایی بدن کمک کند. افرادی که اغلب صبح‌ها آب عسل می‌نوشند، متوجه می‌شوند که روزی یک بار اجابت مزاج می‌کنند، که بسیار منظم است و به شکل عادت در می‌آید.

همچنین انرژی تولید شده توسط عسل حدود ۵ برابر بیشتر از شیر است که می‌تواند در مدت زمان کوتاهی انرژی انسان را جبران کند و خستگی و گرسنگی انسان را از بین ببرد.

نوشیدن عسل در صبح می‌تواند به سرعت انرژی فیزیکی را دوباره پر کند و شما را در طول روز پرانرژی کند.

مصرف عسل در صبح

نکات مهم

  • نوشیدن آب عسل با معده خالی به راحتی اسیدیته معده را افزایش می‌دهد، در نتیجه افرادی که معده ضعیفی دارند باید عسل را در آب 30 درجه حل کنند، در غیر این صورت به راحتی باعث اسهال و ورم معده می‌شود.
  • اگر مصرف عسل به صورت ناشتا باعث معده درد شما می‌شود بهتر است قبل از نوشیدن آب عسل ابتدا یک لیوان آب گرم بنوشید و ۱۰ دقیقه بعد آب عسل را مصرف کنید.

۲. بعد از ظهر با یک لیوان آب عسل

استفاده از شربت آب و عسل در میانه روز می‌تواند انرژی از دست رفته شما را جبران کند. به طور کلی ساعت ۳ یا ۴ بعدازظهر زمانی است که بدن در حالت گرسنگی قرار دارد. چرا که چند ساعتی از ناهار گذشته و چند ساعتی به شام باقی مانده. در این زمان مصرف آب و عسل می‌تواند انرژی شما را بازیابی کند.

بنابراین مصرف یک لیوان آب عسل گرم، می‌تواند باعث هوشیاری شما شود تا بتوانید کارهای خود را تا شب بهتر انجام دهید.

۳. یک لیوان آب عسل قبل از خواب

برای تسکین اعصاب و کمک به خواب، قبل از خواب یک لیوان آب عسل بنوشید، گلوکز و ویتامین‌های موجود در عسل می‌تواند عملکرد سیستم عصبی را تنظیم کند، تنش‌های عصبی را تسکین دهد و خواب را بدون هیچ گونه عوارض جانبی بهبود بخشد.

یک لیوان آب عسل قبل از رفتن به رختخواب می تواند به شما در تسکین احساسات و بهبود کیفیت خواب کمک کند.

۴. بعد از غذا یک لیوان آب عسل

مصرف یک لیوان آب و عسل بعد از غذا می‌تواند به هضم غذا کمک کند. عسل می تواند عملکرد دستگاه گوارش را تنظیم کرده و ترشح اسید معده را طبیعی کند.

پس از خوردن غذا، به ویژه پس از یک وعده غذایی کامل، عملکرد گوارشی معده کاهش می‌یابد و پریستالیس (حرکات لوله گوارشی) روده بزرگ ضعیف‌تر می‌شود.

عسل دارای اثر افزایش پریستالسیس روده است، می تواند ترشح طبیعی اسید معده را تقویت کند، می تواند زمان اجابت مزاج را به میزان قابل توجهی کوتاه کند و تجمع غذا را پس از یک وعده غذایی بزرگ از بین ببرد.

۵. یک لیوان آب عسل قبل از غذا

مصرف یک لیوان آب و عسل قبل از غذا و به صورت ناشتا اسید معده را سرکوب می‌کند. به طور کلی عسل تأثیر مهمی بر ترشح اسید معده دارد. زمانی که ترشح اسید معده خیلی زیاد یا خیلی کم باشد، عسل می تواند ترشح اسید معده را تنظیم و نرمال کند.

بهترین زمان مصرف عسل برای معده‌های ضعیف

این تاثیر به ویژه برای بیمارانی که زخم معده دارند بسیار موثر است چرا که از سوزش‌های مکرر و دردهای معده جلوگیری می‌کند.

بهترین زمان مصرف عسل برای معده

همانطور که گفتیم بسته به مشکلی که دارید زمان و دمای مصرف عسل بسیار مهم است. در زیر به چند مشکل شایع معده و نحوه مصرف عسل برای بهبود آنها اشاره خواهیم کرد.

زخم معده و رفلاکس معده

افرادی که از زخم اثنی‌عشر و زخم معده و رفلاکس معده رنج می‌برند می‌توانند با مصرف منظم عسل، ترشح اسید معده را تنظیم کنند و از آسیب غذا به مخاط معده جلوگیری و باعث بهبود زخم شوند.

اما توجه داشته باشید که بهترین زمان مصرف عسل برای زخم معده و رفلاکس معده حدود یک ساعت قبل از غذا و به صورت گرم است.

برای این منظور باید یک قاشق غذاخوری عسل را در یک لیوان آب گرم (حدود ۳۰ تا ۳۵ درجه) حل کنید و یک ساعت قبل از غذا آن را میل کنید.

دقت داشته باشید که دمای آب نباید بیش از حد زیاد باشد چرا که عملا بخش زیادی از خواص عسل از بین می‌رود.

هیپوکلریدریا یا آکلرهیدریا

کسانی که از اسید معده کم و یا نداشتن اسید معده رنج می‌برند نیز می‌توانند به کمک آب و عسل شرایطی را برای بهبودی خود ایجاد کنند.

اما توجه داشته باشید که بهترین زمان مصرف عسل برای این افراد بعد از غذا و به صورت سرد است.

برای این منظور باید یک قاشق غذاخوری عسل را ابتدا در یک لیوان آب ولرم حل کنید و بعد آن را داخل یخچال بگذارید تا سرد شود. این ترکیب می‌تواند باعث تحریک اسیده معده شما شود.

به طور کلی هر گاه مشکل معده شما ناشی از ترشح بیش از حد اسید معده باشد، باید ترکیب آب و عسل را به صورت گرم و قبل از غذا میل کنید و اگر مشکل شما ناشی از کم بودن اسید معده است باید ترکیب آب و عسل را به صورت سرد و بعد از غذا میل کنید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳۲۶ رای

1 دیدگاه برای “بهترین زمان مصرف عسل برای معده + نحوه مصرف

سوال یا نظر خود را با ما در میان بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *