درمان عفونت معده با عسل

درمان عفونت معده با عسل و طریقه مصرف آن

عفونت معده یکی از بیماری‌های شایع دستگاه گوارش است که باعث بروز مشکلاتی از قبیل اسهال، حالت تهوع و استفراغ می‌شود. در این مطلب قصد داریم تا در این باره صحبت کنیم که آیا درمان عفونت معده با عسل امکان پذیر است یا خیر؟ و اینکه چطور باید از عسل برای درمان عفونت معده استفاده کنیم.

اما پیش از هر چیز بهتر است کمی در مورد عفونت معده، علائم و علل به وجود آمدن آن صحبت کنیم تا ببینم عسل به چه طریقی می‌تواند به بهبود آن کمک کند.

عفونت معده چیست: علائم و علل آن

از آنجایی که در این مطلب هدف ما بیشتر بررسی امکان درمان عفونت معده با عسل است، این قسمت را به صورت خلاصه توضیح می‌دهیم.

بیماری عفونت معده یا گاستروانتریت (Gastroenteritis) یکی از بیمارهای شایع در بین گروه های مختلفِ سنی است که می‌تواند به وسیله ویروس یا باکتری اتفاق بیفتد.

هم نوع ویروسی و هم نوع باکتریایی این بیماری به شدت مسری هستند و در تماس با افراد مبتلا به سرعت منتقل می‌شود. همچنین خوردن غذاهای آلوده نیز می‌تواند فرد را مبتلا به عفونت معده کند.

علائم شایع عفونت معده عبارتند از:

  • گاز شکمی ، نفخ یا آروغ زدن
  • درد یا گرفتگی شکم
  • علائم شبیه  بیماری آنفولانزا مانند خستگی ، تب ، گلودرد ، سردرد ، سرفه و درد
  • حالت تهوع  و استفراغ
  • اسهال آبکی
  • ضعف (از دست دادن قدرت)

معمولا این علائم ظرف ۲۴ تا ۴۸ ساعت روبه بهبودی می‌رود. اگر چه ممکن است در مواردی این مدت زمان بیشتر هم بشود.

عفونت معده برای چه کسانی خطرناک است

اگر چه همانطور که در بالا گفتیم علائم عفونت معده به سرعت روبه بهبودی می‌رود اما در برخی از افراد مانند نوزدان، کودکان، افراد سالمند و ناتوان باید این بیماری را جدی گرفت.

اسهال و استفراغ ناشی از عفونت معده می‌تواند به سرعت باعث از دست رفتن آب بدن این افراد شود و برای آنها وضعیت وخیمی به وجود آورد.

درمان عفونت معده با عسل

در بالا توضیح دادیم که عامل ایجاد عفونت معده هم می‌تواند ویروسی باشد و هم باکتریایی، حال می‌خواهیم به این موضوع بپردازیم که عسل چگونه در مقابل عوامل ایجاد کننده عفونت معده عمل می‌کند.

عسل برای عفونت معده باکتریایی

اگر عامل ایجاد کننده عفونت معده باکتری باشد مانند باکتری سالمونلا، عسل می‌تواند نقش موثری در بهبود سرعت درمان آن داشته باشد.

درمان عفونت باکتریایی معده با عسل

همانطور که در مطلب خواص عسل گفتیم، عسل دارای خواص ضدباکتریایی ویژه‌ای است که نه تنها باکتری‌ها را از بین می‌برد بلکه امکان رشد باکتری را نیز متوقف می‌کند. در نتیجه عسل می‌تواند با از بین بردن باکتری‌های ایجاد کننده عفونت معده باعث بهبود سرعت درمان شود و علائم عفونت معده، یعنی اسهال و استفراغ را به سرعت کاهش دهد.

از طرفی با توجه به اینکه اسهال ناشی از عفونت معده به سرعت باعث از دست رفتن آب (آب و نمک) بدن می‌شود، عسل می‌تواند نقش موثری ایفا کند چرا که عسل باعث هیدراته شدن (آبرسانی) دستگاه گوارش می‌شود و همچنین جذب سدیم را بالا می‌برد و باعث کاهش اسهال و توقف آن می‌شود.

این ویژگی به ویژه در سالمندان و کودکان بسیار حائز اهمیت است. چرا که به سرعت می‌توانند آب بدن خود را از دست بدهند و مشکلات جدی برای آن‌ها پیش بیاید.

عسل برای عفونت معده ویروسی

در جواب این سوال که آیا درمان عفونت معده با عسل (اگر عفونت از جنس ویروسی باشد) امکان پذیر است یا خیر نیز باید بگوییم که عملا هیچ درمان قطعی برای این نوع از عفونت وجود ندارد و آنتی‌بیوتیک‌ها هم در این نوع از عفونت معده بی‌فایده هستند.

معمولا در این نوع از عفونت به افراد توصیه می‌شود که سطح آب بدن خود را متعادل نگه‌ دارند. و با نوشیدن مایعات سعی کنند آب از دست رفته را جبران کنند. به همین دلیل به افراد توصیه می‌شود تا از محلول گلوگز و نمک استفاده کنند تا از حاد شدن وضعیت جلوگیری کنند تا دوره بیماری تمام شود.

مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که عسل می‌تواند جایگزین مناسبی برای گلوکز باشد و روند بهبودی را تسریع کند. همانطور که گفتیم اگر چه عسل نمی‌تواند با ویروس ایجاد کننده عفونت مبارزه کند اما می‌تواند با هیدراته نگه داشتن دستگاه گوارش و همچنین افزایش جذب سدیم اسهال ناشی از عفونت را کاهش دهد و به بدن آبرسانی کند.(+)

چطور از عسل برای درمان عفونت معده استفاده کنیم

تا اینجای کار متوجه شدیم که عسل می‌تواند باعث بهبود روند درمان عفونت معده چه از جنس ویروسی و چه باکتریایی باشد. اما سوال اصلی این است که چطور از عسل استفاده کنیم؟

همانطور که گفتیم مهمترین مشکل هنگام عفونت معده از دست رفتن آب و نمک بدن است که باعث مشکلاتی همچون ضعف و بی‌حالی و در نمونه‌های حادتر باعث ایجاد تشنج می‌شود.

اگر چه خود عسل حاوی سدیم است اما برای درست کردن معجون عسل برای درمان عفونت معده حتما باید از نمک نیز بهره بگیریم. نوشیدن ترکیب زیر می‌تواند به ما کمک کند.

مواد لازم

  • نصف قاشق چایخوری نمک
  • یک لیتر آب
  • ۴ قاشق غذاخوری عسل طبیعی
توجه داشته باشید که هرجا از عسل برای درمان صحبت می‌کنیم منظور ما عسل خام و طبیعی است که تمامی آنزیم‌ها و خواص آن حفظ شده باشد.

مواد بالا را با یکدیگر مخلوط کنید و به تناوب در طول روز میل کنید. عسل علاوه بر اینکه جذب آب را افزایش می‌دهد باعث می‌شود جذب سدیم نیز افزایش پیدا کند و به این ترتیب هم آب و هم نمک از دست رفته در بدن جبران می‌شود.

نکات مهم در مواجه با عفونت معده

  • در صورتی که علائم عفونت معده بعد از گذشت یک یا دو روز حتی بعد از استفاده از عسل بهبود پیدا نکرد حتما به پزشک مراجعه کنید.
  • عفونت معده بخصوص در نوزدان بسیار شایع است. همانطور که در مطلب عسل برای کودکان نیز گفتیم، بهتر است از عسل خام برای کودکان زیر ۱۲ ماه استفاده نکنیم چرا که ممکن است باعث مسمومیت آنها شود.
  • عفونت معده معمولا در افراد بزرگسال بی‌خطر است و با تامین آب از دست رفته حداکثر ظرف ۴۸ ساعت بهبود پیدا می‌کند. اما اگر کودک یا سالمندان دچار آن شوند ممکن است ظرف همین مدت بخش زیادی از آب بدن خود را از دست بدهند. پس برای این افراد نیاز به مراقبت بیشتری وجود دارد.
  • اگر شما یا فرد دیگری دچار عفونت معده شدید حتما از نزدیک شدن به دیگران خودداری کنید. چرا که این بیماری به سرعت می‌تواند به دیگران نیز منتقل شود. همچنین دستان خود را به طور مرتب، به خصوص پس از هر بار دستشویی رفتن به خوبی بشویید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴۶ رای

سوال یا نظر خود را با ما در میان بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *