عسل برای سرماخوردگی

درمان سرماخوردگی و آنفولانزا با عسل! باورهای غلط

متاسفانه با گسترش اینترنت و درگیری هرچه بیشتر افراد با شبکه‌های اجتماعی، به مرور برخی از باور‌های غلط به عنوان حقایق علمی در بین مردم انتشار پیدا می‌کند که هیچگونه پشتوانه‌ی علمی ندارند. این باور‌ها، بخصوص اگر در مورد سلامت افراد باشد می‌تواند بسیار خطرناک باشند. دو مورد از این باورهای اشتباه درمان سرماخوردگی با عسل و درمان آنفولانزا با عسل است.

تاکنون تحقیقات بسیاری بر روی خواص عسل صورت گرفته است و فوایدی از این ماده‌ی غنی نیز به اثبات رسیده است. اما درستی درمان آنفولانزا و سرماخوردگی با عسل موردی است که قصد داریم در ادامه به آن بپردازیم.

آیا عسل سرماخوردگی را درمان می‌کند؟

به طور کلی هیچ درمان و دارویی (چه طبیعی و چه مصنوعی) برای سرماخوردگی وجود ندارد. این بیماری، یک بیماری ویروسی است که توسط صدها ویروس ایجاد می‌شود و هیچ واکسنی نیز برای پیشگیری از آن به طور حقیقی و صدرصد وجود ندارد. (منبع)

عسل برای سرماخوردگی مفید است اما درمان قطعی آن نیست

علائم سرماخوردگی که معمولا یک تا سه روز پس از قرار گرفتن در معرض ویروس آن ظاهر می‌شود شامل آبریزش بینی، سرفه، احتقان بینی، گلو درد، عطسه، سردرد خفیف، خستگی خفیف، درد بدن و تب است.

سرماخوردگی به طور معمول بین ۳ تا ۱۰ روز به طول می‌انجامد و پس از آن اگر چیزی آن را تشدید نکند، خود به خود بهبود می‌یابد و عوامل بیماری از بین می‌روند. پس در جواب به این سوال که آیا درمان سرماخوردگی با عسل امکانپذیر است یا خیر ؟ باید بگویم خیر، اما سوال بهتر این است

آیا عسل برای سرماخوردگی خوب است؟

تحقیقاتی که بر‌روی کودکان انجام شده‌ است نشان می‌دهد که عسل برای گلودرد مناسب است و می‌تواند در کاهش علائم سرفه‌های حاد ناشی از عفونت‌های دستگاه تنفسی فوقانی که بر اثر سرماخوردگی اتفاق می‌افتد، موثر باشد. در برخی از تحقیقات نیز گفته شده است که مصرف عسل می‌تواند یک تا دو روز مدت سرماخوردگی را کاهش دهد.

این درحالی است که آنتی بیوتیک‌ها در درمان عفونت‌های ویروسی که زاینده‌ی سرفه‌های حاد هستند بی اثرند. استفاده بی رویه و خودسر از آنتی بیوتیک‌ها باعث می‌شود تا بدن کم کم به این دارو‌ها مقاوم شوند و در مواقعی که بدن واقعا به آنها نیاز دارد پاسخگو نباشد.

✔ توجه داشته باشید که اگر قصد خرید عسل برای بهبود سیستم ایمنی بدن و همچنین درمان سرفه و گلودرد ناشی از سرماخوردگی را دارید حتما آن را از یک فرونشده و یا زنبوردار معتمد خریداری کنید. چرا که مصرف عسل تقلبی می‌تواند باعث بدتر شدن گلودرد شما شود.

درمان سرفه‌های حاد با عسل

در نتیجه عسل برای سرماخوردگی یک گزینه مناسب است و بهتر است برای تسکین سرفه‌های ناشی از سرماخوردگی و گلودرد به خصوص هنگام شب به جای آنتی بیوتیک‌ها از عسل خام استفاده کنید.

نحوه مصرف عسل برای سرماخوردگی

از آنجایی که مصرف مستقیم عسل به برای گلودرد ناشی از سرماخوردگی بسیار ناخوشایند و دشوار است، بهتر است آن را به صورت مخلوط با مواد دیگر مصرف کنیم.

  • آبلیمو و عسل یکی از ترکیبات عالی برای بهبود سرفه‌ها و گلودرد ناشی از سرماخوردگی است. ویتامین C موجود در آبلمیو در کنار فواید عسل طبیعی می‌تواند به تسریع روند درمان سرماخوردگی کمک کند.
  • سیاه دانه و عسل نیز یکی دیگر از ترکیبات بسیار موثر برای درمان عفونت‌های مجاری تنفسی است که معمولا در طب سنتی به افراد توصیه می‌شود.
  • همچنین می‌توانید از ترکیبات دیگر با عسل مانند آب و عسل و زنجیبل و عسل برای بهبود سرماخوردگی خود استفاده کنید.

بهتر است در طول دوره سرماخوردگی روزانه چند بار از این ترکیبات استفاده کنید. این کار باعث هیدارته شدن مجاری تنفسی شما می‌شود و گلودرد و سرفه‌های شما را تسکین می‌دهد.

آیا عسل درمان آنفولانزا است؟

آنفولانزا نیز یک بیماری ویروسی است که بر مجاری تنفسی از جمله بینی، گلو، ریه و لوله‌های برونشی شما تاثیر می‌گذارد. این بیماری به خاطر شباهت برخی از نشانه‌هایش با سرماخوردگی معمولا با آن اشتباه گرفته شود. علائم آنفولانزا به صورت ناگهانی بروز می‌کنند و برخی از آن‌ها عبارتند از: سرفه، گلودرد، درد عضلات، خستگی و سردرد

اگر چه ممکن است وسوسه شوید تا تنها با تکیه بر دارو‌های طبیعی بر آنفولانزا غلبه کنید، اما باید بدانید که آنفولانزا به صورت بالقوه کشنده است. در نتیجه اگر این احتمال را می‌دهید که گرفتار این بیماری شده‌اید حتما به یک پزشک مراجعه کنید.

پس در جواب این سوال که آیا عسل یک درمان حتمی برای آنفولانزا است؟ باید با قطعیت بگویم خیر عسل یک درمان برای آنفولانزا نیست اما

آیا عسل به بهبود آنفولانزا کمک می‌کند؟

همانطور که برای سرماخوردگی نیز ذکر شد. عسل خام و طبیعی می‌تواند در بهبود و درمان سرفه‌های ناشی از ویروس‌های آنفولانزا و همچنین درد‌های گلو موثر باشد. عسل به خصوص به کودکان بالای یکسال که مبتلا به آنفولانزا شده‌اند کمک می‌کند تا با کاهش درد گلو و همچنین سرفه‌های شبانه خواب راحت‌تری داشته باشند.

همچنین اگر کودک شما دچار آنفولانزا شده‌ است و از سرفه‌های حاد رنج می‌برد می‌توانید به جای شربت‌های ضد سرفه‌ی مرسوم به او یک نوشیدنی گرم با عسل طبیعی و آبلیمو بدهید.

569,000 تومان
769,000 تومان
679,000 تومان
589,000 تومان

مراقبت‌ها عمومی هنگام سرماخوردگی و آنفولانزا

  • مراقب خودتان و دیگران باشید: برای بهبودی سریع‌تر بهتر است همواره دست‌های خود را بشویم این کار هم باعث بهبود سریع‌تر خودمان می‌شود و هم از انتقال بیماری به دیگران اجتناب می‌شود. همچنین اگر مجبورید سرکار بروید و یا با دیگران در تعامل باشید حتما از ماسک استفاده کنید تا بیماری به دیگران سرایت نکند.
جلوگیری از سرایت سرماخوردگی و آنفولانزا
  • بدن خود را آبرسانی کنید: مصرف آب، آب میوه و همچنین ترکیب آبلمیو و عسل به صورت گرم به شما کمک می‌کند تا از کم آبی بدن جلوگیری کنید. از مصرف قهوه و انواع نوشیدنی‌های کافئین دار که می‌توانند باعث کم آبی بیشتر بدن شما شوند خوداری کنید.
  • استراحت کنید: یکی از موثرترین ‌راه‌ها برای بهبودی سریع‌تر در بیماری‌های نظیر سرماخوردگی استراحت است. به هر حال بدن شما بخشی از توان خود را از دست می‌دهد و شما نمی‌توانید مثل روز‌های عادی به فعالیت‌های خود بپردازید پس بهتر است برای چند روزی کاملا استراحت کنید.
  • هوا را مرطوب نگه‌دارید: مرطوب نگه داشتن محیط از خشکی گلو و بینی که هنگام سرماخوردگی اتفاق می‌افتد جلوگیری می‌کند. برای این کار می‌توانید از یک دستگاه بخار و یا یک کتری آب بر روی بخاری و یا گاز استفاده کنید.

اگر شما هم تجربه ای درمورد استفاده از عسل برای سرماخوردگی و آنفولانزا دارید خوشحال می‌شویم با ما و دیگر دوستان به اشتراک بگذارید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۶ رای

1 دیدگاه برای “درمان سرماخوردگی و آنفولانزا با عسل! باورهای غلط

سوال یا نظر خود را با ما در میان بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *