دمنوش زنجبیل و عسل

خواص زنجبیل و عسل همراه با طرز تهیه دمنوش آن

پیش از این که به بررسی خواص زنجبیل و عسل برای سلامتی و فواید ذکر شده برای آن بپردازیم، باید بدانیم که استفاده از این معجون مختص به زمان حال نیست و از صدها سال قبل در طب سنتی هند (آیوودا) مورد استفاده قرار می‌گرفته است و برای درمان مشکلات تنفسی ناشی از سرماخوردگی مانند سرفه و گلودرد به کار گرفته شده است.

همانطور که در مطلب خواص سیاه دانه و عسل هم اشاره کردیم، در ترکیباتی که با عسل ساخته می‌شود. عسل بیشتر نقش ارسال کنندگی و جذب را به عهده دارد و باعث می‌شود تا جذب مواد موثره‌ی دیگر اجزا، که در این ترکیب زنجبیل است با کیفیت بهتری صورت گیرد.

در نتیجه خواص زنجبیل و عسل نیز بیشتر به زنجبیل مربوط می‌شود و عسل نقش مکمل و ارسال کنندگی و جذب را ایفا می‌کند. اگرچه خود عسل خواص بی نظیری دارد.

در این مطلب قصد داریم تا فواید معجون زنجبیل و عسل که ترکیبی از عسل و لیمو و زنجبیل است را بیان کنیم و در آخر شما را با چند دستور العمل تهیه آن آشنا کنیم.

✔ نکته‌ای که باید به آن دقت کنید این است که اگر قصد خرید عسل برای استفاده از خواص آن به صورت انواع دمنوش‌ها را دارید حتما آن را از یک زنبوردار و یا مجموعه معتمد و به صورت خام و همراه با برگه آزمایش تهیه کنید. عسل‌های تقلبی نه تنها خواصی ندارند بلکه در طولانی مدت سلامت شما را تهدید خواهند کرد.

خواص زنجبیل و عسل برای سلامتی

ما قبلا در یک مطلب جداگانه به طور مفصل در مورد خواص عسل صحبت کرده‌ایم. در مورد خواص زنجبیل و عسل نیز اگر چه سایت‌ها و مقالات مختلف فواید پرتعدادی را برشمرده‌اند اما ما در اینجا فقط به ۷ خاصیت آن که اساس علمی دارد اشاره می‌کنیم.

۱. درمان سرفه و گلودرد با زنجبیل و عسل

همانطور که در بالا اشاره کردیم یکی از مهمترین خواص عسل و زنجبیل استفاده از آن برای درمان گلودرد و سرفه های ناشی از سرماخوردگی و آنفولانزا در طب سنتی هند بوده است.

خواص عسل و زنجبیل برای سرفه و گلودرد

مشخص شده است که عسل باعث نازک شدن رسوبات مخاطی که مجرای تنفسی را مسدود کرده و باعث عفونت دستگاه تنفسی فوقانی شده است می‌شود. همچنین زنجبیل نیز به روشی مشابه به کاهش التهاب مجاری تنفسی کمک می‌کند.

از سوی دیگر دمنوش زنجبیل و عسل به عنوان یک مسکن طبیعی شناخته می‌شوند. زنجبیل به دلیل رایحه قوی و تند خود، خلط آور است و باعث بازشدن سینوس‌ها و خلاص شدن از مخاط می‌شود و درد ناشی از آن را تسکین می‌‌دهد.

در بین عسل‌ها نیز عسل آویشن به خاطر خواص آنتی اکسیدانی قوی و همچنین خواص ضدالتهابی ویژه، بهترین گزینه برای تهیه این دمنوش برای تسکین سرفه و گلودرد است.

۲. سلامت قلب با زنجبیل و عسل

یکی دیگر از خواص زنجبیل و عسل که بسیار مورد توجه است، فواید آن برای سلامت قلب، و پیشگیری از بروز بیماری‌های قلبی عروقی است.

مطالعات نشان می‌دهد که معجون عسل و زنجبیل به علت کاهش احتمال لخته شدن خون و همچنین کاهش کلسترول‌های مضر، ریسک بیمارهای قلبی را کاهش می‌دهد.(+)

ابن به نوبه خود به مبارزه با بیماری‌هایی قلبی که در نتیجه مسدود شدن رگ‌های خون است کمک می‌کند و موارد زیر را شامل می‌شود.

  • کاهش فشار خون
  • جلوگیری از حملات قلبی
  • جلوگیری از لخته شدن خون
  • تسکین سوزش سر دل
  • کاهش کلسترول خون
  • بهبود عملکرد جریان خون

۳. تقویت سیستم ایمنی بدن و مبارزه با سرطان

زنجبیل و عسل و آبلیمو ۳ ماده‌ای هستند که برای مقابله با بیماری‌ها بسیار مفید هستند. نوشیدن مدوام یک فنجان دمنوش زنجبیل، لیمو و عسل می‌تواند باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شود.

علاوه بر این عسل و زنجبیل هر دو دارای خواص آنتی اکسیدانی هستند و در نتیجه قدرت سیستم ایمنی بدن را افزایش می‌دهند. تحقیقات حتی نشان داده است که زنجبیل ممکن است به جلوگیری از بروز سرطان نیز کمک می‌کند.

در تحقیقات آزمایشگاهی نشان داده شده است که زنجبیل با چندین نوع مختلف از سلول‌های سرطانی از جمله سرطان لوزالمعده و سرطان روده بزرگ مبارزه می‌کند.

۴. از حالت تهوع جلوگیری می‌کند

ممکن است افراد در مقاطع مختلف با حالت تهوع دست و پنجه نرم کنند به ویژه در زمان بارداری، در حین دوره شیمی‌درمانی و بعد از عمل جراحی و حتی حالت تهوع صبحگاهی

برخی از محققان معتقداند که اجزای فعال موجود در زنجبیل مثل روغن‌های فرار و ترکیب‌های فنلی به نام جینجرول، می‌توانند به رفع حالت تهوع ناشی از بارداری و شیمی درمانی و یا جراحی کمک کنند.(+)

(نکته: قبل از استفاده از زنجبیل بعد از جراحی با پزشک خود مشورت کنید چون ممکن است در لخته شدن خون اختلال ایجاد کند.)

زنجبیل برای جلوگیری از حالت تهوع

در نتیجه افراد در زمان بارداری نیز می‌توانند از خواص زنجبیل و عسل بهرمند شوند. معجون عسل و زنجبیل می‌تواند جایگزینی ارزشمند برای داروهای متدوال برای افراد باردار یا کسانی باشند که تحت شیمی‌درمانی هستند و نمی‌تواند داروهای استاندارد را تحمل کنند.

از قدیم نیز زنجبیل یک درمان متداول برای از بین بردن حالت تهوع بوده است. زنجبیل با رایحه‌ی تندی که دارد از حالت تهوع جلوگیری می‌کند. برای این منظور می‌توانید عسل و زنجبیل و مقداری آبلمیو را با آب گرم مخلوط کرده و در شروع روز آن را بنوشید.

۵. کنترل قند خون و وزن افراد

تحقیقات نشان می‌دهد که زنجبیل ممکن است باعث کنترل قند خون و کاهش A1C، انسولین و تری گلیسرید در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲شود.

سطح بالای قند خون می‌تواند گرسنگی را القا کند و منجر به پرخوری افراد شود. شربت زنجبیل و عسل سطح قندخون را تنظیم می‌کند و متعاقبا میل به خوردن را کنترل می‌کند.

در نتیجه نوشیدن چای گرم و زنجبیل در ابتدای روز باعث می‌شود افراد احساس سیری بیشتری کنند و درنتیجه میزان غذایی که در وعده‌های بعد از مصرف معجون میل می‌کنند کاهش پیدا کند.

۶. مسکن درد طبیعی

قرن‌هاست که از خواص زنجبیل و عسل برای درمان انواع التهاب استفاده می‌شود. اکنون شواهد علمی بسیاری وجود دارد که نشان می‌دهد که ترکیب این دو می‌تواند به تسکین درد ناشی از آرتوروز زانو، همچنین کاهش سردرد، دردهای ناشی از گرفتگی قاعدگی و سایر انواع دردها کمک کرد.

569,000 تومان
769,000 تومان
589,000 تومان

۷. سلامت پوست و مو با عسل و زنجبیل

زنجبیل سرشار از مواد معدنی مانند پتاسیم، منگنز، مس و منیزیم است همچنین سرشار ویتامین و خواص آنتی اکسیدانی است. این مواد در کنار فواید بی‌نظیر عسل برای پوست باعث می‌شود تا نوشیدن معجون عسل و زنجبیل یک گزینه عالی برای درخشش طبیعی پوست شما باشد.

علاوه بر این این معجون به دلیل داشتن ویتامین‌های A و C باعث بهبود بافت مو می‌شود. این ترکیب خون شما را پاکسازی می‌کند و دارای خواص ضدباکتریایی است که به درمان و پیشگیری از بیماری‌های پوستی کمک می‌کند.

طرز تهیه معجون یا شربت زنجبیل و عسل

برای بهره‌مند شدن از خواص عسل و زنجبیل می‌توانید آن را به صورت‌های مختلفی تهیه کنید. ما در اینجا دو روش آن را بیان خواهیم کرد.

روش اول: جوشاندن زنجبیل (دمنوش زنجبیل و عسل)

در این روش که روش معمول درست کردن معجون زنجبیل و عسل است ابتدا چند برش نازک از زنجبیل تازه را در یک ظرف کوچک قرار داده و مقدار یک لیوان آب (کمی بیشتر) به آن اضافه می‌کنیم و آن را روی شعله‌ی گاز قرار می‌دهیم تا به مدت ۱۰ تا ۲۰ دقیقه بجوشد.

سپس آن را صاف می‌کنید و به محلول اجازه می‌دهیم تا کمی خنک شود چرا که در صورت داغ بودن عسل خواصش را از دست می‌دهد. پس از آن یک قاشق (یا هر چقدر که دوست دارید) عسل به آن اضافه می‌کنید و بعد از آن آب لیمو‌ی تازه را به آن اضافه می‌کنید.

می‌توانید این معجون را با برش‌های لیمو و کمی نعنا تزیین کنید و سپس نوش جان کنید.

روش دوم: قرار دادن لایه لایه (شربت زنجبیل و عسل)

اگر چه همواره توصیه می‌شود که معجون زنجبیل و عسل را به صورت تازه مصرف کنید اما اگر شما هم وقت این را ندارید که هر روز صبح این ترکیب را به صورت تازه مصرف کنید می‌توانید از این روش استفاده کنید.

معجون زنجیبل و عسل

برای اینکار ابتدا یک شیشه کاملا تمیز و خشک را انتخاب می‌کنیم و سپس کف آن را به اندازه نیم تا یک سانت از عسل پر می‌کنیم سپس بر روی آن برش‌های نازک لیمو( سه برش یا بیشتر) و یک یا دو برش نازک زنجیل قرار می‌دهیم و دوباره روی آنها عسل می‌ریزیم.

این پروسه را تا پر شدن کامل شیشه ادامه می‌دهیم و سپس درب شیشه را می‌بندیم و داخل یخچال قرار می‌دهیم. اکنون می‌توانیم هر روز صبح یک قاشق از این ترکیب را برداشته و با آب گرم مخلوط کرده و سپس میل کنید.

عوارض استفاده از زنجبیل و عسل

بعید است نوشیدن این ترکیب برای افراد مشکل ساز باشد اما به هر حال ممکن است استفاده بیش از حد از این معجون عوارضی را داشته باشد.

افراد معمولا نفخ معده، دل درد و حالت تهوع را به عنوان عوارض جانبی مرتبط با زنجبیل گزارش می کنند. از آنجایی که زنجبیل ممکن است فشار خون را کاهش دهد و ممکن است اثر رقیق سازی خون داشته باشد ، افرادی که داروهای رقیق کننده خون یا فشار خون مصرف می‌کنند باید قبل از مصرف زنجبیل اضافی با پزشک خود مشورت کنند.

همانطور که در مطلب استفاده کودکان از عسل نیز اشاره کردیم، در این ترکیب نیز به علت وجود عسل توصیه می‌شود از دادن آن به کودکان زیر یک سال خودداری کنید.

خوشحال می‌شویم اگر شما هم تجربه‌ای از درست کردن این معجون یا سوالی در مورد آن دارید با ما و دیگر دوستان در میان بگذارید.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۷۰ رای

6 دیدگاه برای “خواص زنجبیل و عسل همراه با طرز تهیه دمنوش آن

    • روستایی گفته:

      بهتره که زنجبیل به صورت تازه مصرف بشه اما اگر تازه در دسترس نبود میشه از زنجبیل خشک هم استفاده کرد

سوال یا نظر خود را با ما در میان بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *