معجون سیر و عسل

خواص سیر و عسل در شب و تاثیر آن برای لاغری

سیر و عسل از آن دسته از موادی هستند که قطعا در مورد مزایای سلامتی هر کدامشان چیزهای زیادی شنیده‌ایم. اما در این مطلب از مجله روستایی قصد داریم تا در مورد خواص ترکیب سیر و عسل صحبت کنیم و به این سوال پاسخ دهیم که آیا سیر و عسل برای لاغری مفید است یا خیر؟ و اینکه چطور می‌توانیم یک معجون بی‌نظیر با این دو ماده تهیه کنیم.

همانطور که در مطلب خواص دارچین و عسل و خواص زنجبیل و عسل هم گفتیم ترکیب عسل خام و هر ماده‌ دیگری باعث می‌شود که خواص آنها از حالت مصرف تکی هر کدام بیشتر شود. چرا که عسل نقش یک حامل را ایفا می‌کند و باعث می‌شود جذب ماده‌ دیگر بهتر صورت بگیرد.

به همین دلیل است که در ترکیب بسیاری از داروهای سنتی و حتی داروهای شیمیایی و مواد آرایشی و بهداشتی از عسل استفاده می‌کنند تا جذب مواد دیگر بهتر انجام شود.

✔ دقت داشته باشید که اگر قصد خرید عسل به عنوان دارو و یا برای ترکیب با سایر مواد مانند سیر را دارید حتما آن را از یک فرد مطمئن تهیه کنید تا از طبیعی بود و کیفیت آن اطمینان داشته باشید. عسل‌های تقلبی نه تنها برای بدن فایده‌ای ندارند بلکه در طولانی مدت باعث آسیب جدی به بدن می‌شوند.

آیا ترکیب سیر و عسل برای لاغری مفید است

خواص سیر و عسل برای لاغری و کاهش وزن یکی از مهم‌ترین ابهامات افراد در مورد خاصیت‌ های این معجون است، به همین علت ما هم در شروع کار به بررسی آن می‌پردازیم.

قطعا کسانی که دغدغه‌ کاهش وزن دارند می‌دانند که این کار اصلا آسان نیست. اما قطعا داشتن عادت‌های کوچک سالم می‌تواند کمک زیادی به شما کند تا سفر کاهش وزن را کمی سریع‌تر و آسان کند.

مصرف عسل همراه با سیر هم یکی از همین عادت‌های کوچک است که اگر چه خوشمزه به نظر نمی‌رسد اما می‌تواند در کنار سایر روش‌ها و رژیم‌های غذایی به شما کمک کند تا به وزن مطلوب خود برسید.

بهترین زمان خوردن سیر و عسل برای لاغری

اگر چه همواره توصیه می‌شود که سیر و عسل را شب مصرف کنید اما اگر قصد کاهش وزن را دارید بهترین زمان مصرف سیر و عسل صبح و به صورت ناشتا است. خوردن سیر و عسل به صورت ناشتا در اول صبح از دو جهت می‌تواند به کاهش وزن شما کمک کند.

۱. از طریق بهبود سیستم هضم و سم زدایی از بدن

۲. از طریق تامین انرژی مورد نیاز روز

به طور کلی خوردن سیر در اول صبح به بهبود هضم و همچنین سم‌ زدایی از بدن کمک می‌کند و به سوخت و ساز بهتر چربی‌ها کمک می‌کند. همانطور که متخصصان تغذیه معمولا می‌گویند یک سیستم هضم خوب عامل اصلی لاغری و به تعادل رسیدن وزن است.

از طرفی همانطور که در مطلب عسل و آبلیمو هم گفتیم عسل یک ماده فاقد چربی و کلسترول و یک منبع غنی از انرژی است که ضمن اینکه باعت مهار گرسنگی در طول روز می‌شود باعث می‌شود که افراد بتوانند انرژی لازم برای کارهای روزانه‌ی خود را نیز داشته باشند.

علت تاکید ما بر مصرف ناشتا عسل و سیر این است که ماده موثره‌ی سیر یعنی آلیسین و همچنین مواد گوگرد‌دار آن، زمانی که معده خالی باشد به صورت بهتر و موثرتری جذب می‌شود. همچنین مصرف عسل به صورت ناشتا نیز باعث می‌شود میل به وعده‌های غذایی بعدی کمتر شود.

طریقه مصرف عسل و سیر برای لاغری

برای استفاده از مزایای لاغری سیر و عسل بهتر است این معجون را کمی پیش از مصرف آماده کنید (مثلا شب قبل از مصرف) برای این کار کافی است که یک حبه سیر خام را ریز ریز کنید و با یک قاشق عسل مخلوط کنید ( سیر خرد شده آلیسین بیشتری نسبت به سیر کامل دارد) بعد از چند ساعت که مواد موثره‌ی سیر وارد عسل شد آن را به صورت ناشتا میل کنید.

اگر از طعم سیر خوشتان نمی‌آید می‌توانید این ترکیب را بدون جویدن قورت دهید. اما در این صورت باید سیرها را بسیار ریز کرده باشید

خواص سیر و عسل برای کاهش وزن

۸ خاصیت شگفت انگیز سیر و عسل هنگام شب

همانطور که در بالا هم گفتیم معمولا توصیه می‌شود سیر و عسل را شب بعد از شام و قبل از خواب استفاده کنید چرا که در این زمان ترکیبات مهم سیر و عسل فرصت بهتری برای جذب دارند. البته اگر می‌خواهید از این ترکیب برای لاغری استفاده کنید بهتر است آن را صبح و به صورت ناشتا استفاده کنید.

در نتیجه اگر به صورت منظم از ترکیب سیر و عسل در شب و قبل از خواب استفاده کنید می‌توانید از خواص زیر بهرمند شوید

[مطلب مرتبط: عسل طبیعی چه خواصی دارد]

۱. خواص آنتی باکتریایی

یک مطالعه آزمایشگاهی نشان داد که سیر و نوعی عسل به نام تازما قادر به جلوگیری از رشد برخی از باکتری‌ها هستند.

در این مطالعه ابتدا هر یک از مواد به صورت جداگانه مورد آزمایش قرار گرفتند و سپس مخلوط آنها مورد بررسی قرار گرفت. این محققان دریافتند که عسل و سیر هر دو قادر به از بین بردن باکتری‌ها هستند اما ترکیب عسل و سیر بسیار بهتر از هر یک از آن‌ها در از بین بردن باکتری‌ها عمل می‌کند.

ترکیب سیر با عسل رشد باکتری‌های عامل بیماری و عفونت از جمله ذات الریه و برخی از مسمومیت‌های غذایی را کند و یا به طور کامل متوقف می‌کند.

یک مطالعه آزمایشگاهی دیگر نشان داد که ترکیب آب سیر و عسل حتی قادر به جلوگیری از انواع عفونت های باکتریایی است که با داروهای آنتی بیوتیکی قابل درمان نیستند.

۲. تضمینی برای سلامت قلب

چندین مطالعه بالینی و آزمایشگاهی، بسیاری از فواید سیر را برای سلامت قلب بررسی کرده‌اند. کلینیک مایر خاطر نشان می‌کند که آنتی اکسیدان‌های موجود در عسل می‌توانند شما را در برابر بیماری‌های قلبی محافظت کنند.

همچنین طبق یک بررسی پزشکی، سیر از طریق موارد زیر به کاهش خطر بیماری‌های قلبی و سکته مغزی کمک می‌کند.

  • کاهش فشار خون بالا
  • کاهش کلسترول بالا
  • جلوگیری از لخته شدن خون
  • جلوگیری از سفت شدن رگ‌های خونی

از طرف دیگر می‌دانیم که مصرف عسل باعث کاهش کلسترول‌های کل و کلسترول‌های بد (LDL) می‌شود و از انعقاد خون و تجمع پلاکت‌ها که عامل اصلی بیماری‌های قلبی هستند جلوگیری می‌کنند. علت این امر هم وجود آنتی‌اکسیدان‌ها و فلاونوئید‌های موجود در عسل است.

۳. سلامت حافظه و مغز

هم سیر و هم عسل سرشار از ترکیبات آنتی اکسیدانی هستند این مواد شیمیایی سالم به تعادل سیستم ایمنی بدن و جلوگیری از بیماری کمک می‌کنند. همچنین ممکن است از مغز شما در برابر بیماری‌های شایع مانند زوال عقل و آلزایمر جلوگیری کند.

مطالعات همچنین نشان می‌دهد که عصاره‌ سیرهای کهنه حاوی مقادیر زیادی آنتی اکسیدان به نام اسید کیولیک است. این آنتی اکسیدان قوی ممکن است به محافظت از مغز در برابر آسیب‌های ناشی از پیری و دیگر بیماری‌ها کمک کند. این آنتی اکسیدان همچنین ممکن است در بعضی از افراد به بهبود حافظه و تمرکز کمک کند.

4. تقویت سیستم ایمنی بدن

عوامل مختلفی بر روی سیستم ایمنی بدن ما که وظیفه‌ محافظت از ما در برابر بیماری‌های مختلف را دارد موثر هستند. که از جمله‌ی آنها می‌توان به وراثت و رژیم غذایی اشاره کرد. به نحوی که رژیم غذایی ناسالم در بلند مدت می‌تواند باعث کاهش سطح ایمنی بدن ما شود و از آن طرف یک رژیم غذایی سالم به ما کمک می‌کند تا به مرور سیستم ایمنی به مراتب قوی‌تری داشته باشیم.

تقویت سیستم ایمنی بدن با سیر و عسل

هم سیر و هم عسل سرشار از موادی مغذی مانند آلیسین، ترکیبات گوگرددار، انواع آنتی اکسیدان‌ها، مواد معدنی، ویتامین‌ها، فلاونوئید‌ها و … هستند که مصرف آنها می‌تواند باعث تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر بسیاری از بیماری‌ها شود.

5. کاهش التهاب

بدن ما در دورهای مختلف زندگی با التهاب‌های مختلفی روبه رو است که از شایع‌ترین آنها می‌توان دردهای مفصلی، استخوانی و عضلانی را نام برد. این در حالی است که هم عسل و هم سیر خواص ضد التهابی قوی دارند که می‌تواند به کاهش التهاب‌های مختلف و دردهای ناشی از آن کمک کند.

۶. سیر و عسل برای پوست

ما پیشتر در مورد خواص عسل برای پوست به طور مفصل صحبت کردیم و گفتیم از عسل می‌توان هم به عنوان یک لایه بردار و آبرسان استفاده کرد و هم اینکه خواص ضد التهابی آن کمک می‌کند تا جوش‌ها و آکنه‌های موجود در صورت از بین بروند و پوست شما شفاف شود.

از طرفی سیر داری خواص ضد باکتریایی، ضد قارچ، ضد ویروس و ضدعفونی کننده است که همه‌ی آنها به واسطه آلیسین موجود در آن است. در نتیجه آلیسین به از بین بردن باکتری‌های ایجاد کننده آکنه کمک می‌کند و همچنین به کاهش التهاب و تورم و افزایش گردش خون پوست شما کمک می‌کند.این اثرات مفید به پوست شما اجازه می‌دهد تا مواد مغذی بیشتری جذب کند تا پوست سلامت‌تری داشته باشید.

به طور کلی مصرف روزانه مخلوط عسل با سیر می‌تواند به جوان‌سازی، شادابی و تمیزی پوست شما کمک کند.

۷. کمک به کاهش وزن

همانطور که در بالا اشاره کردیم مصرف عسل و سیر از دو جهت می‌تواند به کاهش وزن و لاغری افراد کمک کند.

۱. تنظیم و بهبود سیستم هضم و گوارش

۲. از طریق تامین انرژی مورد نیاز روز

به این معنا که عسل باعث می‌شود انرژی مورد نیاز روز شما تامین شود و در نتیجه نیاز به وعده‌های غذایی کمتری داشته باشید و از طرف دیگر سیر باعث می‌شود سوخت و ساز بدن شما بهتر اتفاق بیفتد و در نتیجه چربی کمتری در بدن شما ذخیره شود.

569,000 تومان
769,000 تومان
589,000 تومان

۸. پیشگیری و کاهش علائم سرماخوردگی و آنفولانزا

همانطور که در مطلب درمان سرماخوردگی و آنفولانزا با عسل گفتیم هنوز هیچ داروی قطعی برای درمان سرماخوردگی و آنفولانزا کشف نشده است اما برخی از مواد می‌توانند با تقویت سیستم ایمنی بدن به پیشگیری از این بیماری‌ها و تا حدودی بهبود آن کمک کنند. به عنوان مثال عسل می‌تواند سرفه‌ها و دردهای گلو ناشی از سرماخوردگی و آنفولانزا را تا حدود خوبی بهبود دهد.

از طرفی یک مطالعه گسترده دوازده هفته‌ای نشان داد که مصرف سیر در افراد مدت زمان سرماخوردگی و آنفولانزا را ۶۱ درصد کاهش داده است. پس انتظار می‌رود که ترکیب این دو ماده بتواند با تقویت سیستم ایمنی بدن از بروز سرماخوردگی و آنفولانزا جلوگیری کند و همچنین در صورت ابتلا طول دوره‌ی آن را کاهش دهد.

خواص سیر و عسل برای مردان

سیر و عسل همچنین برای رفع بسیاری از مشکلاتی که غالبا مردان با آن دسته پنجه نرم می‌کنند نیز مناسب است. در زیر به برخی از این موارد اشاره خواهیم کرد.

  • ترکیب سیر و عسل به عنوان یک محرک شناخته می‌شود و می‌تواند باعث افزایش میل جنسی و همچنین بهبود مشکل نعوظ شود.
  • آنتی اکسیدان‌های موجود در سیر و عسل می‌تواند از بروز بسیاری از سرطان‌ها در مردان به ویژه سرطان پروستات جلوگیری کندو
  • ترکیب سیر و عسل به طور قابل توجهی جریان خون در اندام تناسلی را بهبود می بخشد و به افزایش نشاط عملکرد جنسی مردان کمک می کند.

مضرات خوردن سیر و عسل

اگر چه خوردن سیر و عسل به طور کلی بی خطر است اما افرادی که به هر کدام از این مواد آلرژی دارند و یا با خوردن هر کدام از آن‌ها حساسیت‌هایی مثل سوزش و خارش بدن می‌گیرند نباید از ترکیب این دو هم استفاده کنند.

همچنین از آنجایی که مصرف سیر می‌تواند باعث رقیق شدن خون شود ممکن است با برخی از داروهای رقیق کننده‌ی خون مثل آسپرین تداخل دارویی ایجاد کند.

طرز تهیه و مصرف سیر و عسل + چند ترکیب عالی

می‌توانید از مزایای سلامتی سیر و عسل با پختن غذا با آن‌ها و یا مصرف آن‌ها به عنوان مکمل‌های غذایی بهرمند شوید.

توجه داشته باشید که سیر تازه له شده یا خرد شده نسبت به سیر کامل آلیسین بیشتری آزاد می‌کند. هرچند سیر له شده زودتر ترکیبات آلیسین خود را هم از دست می‌دهد. همچنین پودر سیر و سیرهای کهنه نیز سرشار از ترکیبات سالم هستند. همچنین منظور ما از عسل، عسل خام است که تمامی خواص آن حفظ شده باشد.

در زیر به چند ترکیب سیر با عسل اشاره می‌کنیم

۱. عسل و سیر تخمیر شده

مخلوط عسل و سیر تخمیر شده نوعی ترشی است که می‌توان آن را در دمای اتاق نگه داشت.

  • حبه‌های سیر کامل پوست گرفته شده را در یک شیشه تمیز استریل قرار دهید. می‌توانید شیشه و درب آن را بجوشانید تا استریل شود.
  • دقت داشته باشید که شیشه را از سیر پر نکنید بلکه بالای شیشه فضای کافی برای گاز‌هایی که بعدا سیر آزاد می‌کند وجود داشته باشد. حداقل یک سوم شیشه خالی باشد.
  • عسل را روی سیرها بریزید به نحوی که عسل سطح روی تمام سیر‌ها را بپوشاند. سپس آن‌ها را هم بزنید تا مخلوط شوند. درب شیشه را ببندید و ۳ روز به آن اجازه دهید که در همین حالت بماند.
  • هر از گاهی شیشه را باز کنید تا هر گونه گاز خارج شود و سیر و عسل را مجددا هم بزنید. اگر حباب‌های ریزی مشاهده کردید این نشان دهنده‌ی این است که سیر در حال تخمیر است و این نشانه‌ی خوبی است.
  • پس از یک هفته می‌توانید از این ترکیب استفاده کنید.
تخمیر سیر و عسل

نکات مهم درباره عسل و سیر تخمیر شده

۱. سیر زمانی شروع به تخمیر و ایجاد حباب می‌کند که رطوبت خود را به عسل بدهد و رطوبت عسل را به بالای ۱۸ درصد برساند. اگر مقدار عسل زیاد باشد رطوبت عسل به این مقدار نمی‌رسد و سیر شروع به تخمیر نمی‌کند. پس در نظر داشته باشید که تنها مقداری عسل بر روی سیر‌ها بریزید که سطح سیر را بپوشاند.

۲. اگر بعد از ۳ روز نشانه‌ای از تخمیر در مخلوط سیر با عسل ندیدید (حباب ایجاد نشد) می‌توانید به مخلوط خود کمی آب اضافه و هم بزنید.

۳. مانند سایر موادی که تخمیر می‌کنید سیر نیز باید در زیر مایع نگه داشته شود تا از رشد کپک جلوگیری کند. از آنجایی که سیر به طور طبیعی بالای عسل شناور می‌شود، می‌توانید روزانه سیرها را هم بزنید و یا ظرف عسل را وارونه کنید تا دوباره سیرها به عسل آغشته شوند. این کار را تا زمانی که سیرها دیگر شناور نشوند ادامه دهید.

۴. هنگامی که تخمیر طی چند روز شروع می‌شود. حباب‌هایی از کمی تا زیاد تولید می‌شوند که گاهی اوقات ممکن است آنقدر فعال باشند که شیشه را سریز کنند بنابراین هنگام تخمیر سیر و عسل جای کافی برای افزایش حجم در نظر بگیرید و شیشه را سر خالی بگذارید.

۵. همچنین مهم است که روزانه درب شیشه را باز کنید تا با آزاد شدن دی اکسید کربن حاصل از تخمیر این حباب‌ها در طول هفته کمتر و کمتر شوند.

همانطور که در تصویر زیر می‌بینید سیر تخمیر شده با عسل با گذشت زمان تغییر رنگ می‌دهد و به تیرگی می‌رود. در سمت چپ عسل و سیر تازه ترکیب شده‌اند. هفته اول حبه‌های سیر بالای عسل شناور هستند. در سمت راست شیشه‌ای از سیرهای تخمیر شده در عسل است که به مدت یکسال در شیشه است.

با گذشت زمان حبه‌های سیر به پایین ظرف رفته و عسل به خاطر رطوبت آزاد شده از سیر رقیق می‌شود.

عسل و سیر تخمیر شده

۲. چاشنی عسل و سیر

از چاشنی سیر و عسل می‌توانید برای طعم دادن به مرغ و ماهی و سبزیجات استفاده کنید. و از آن لذت ببرید

مواد لازم و طرز تهیه

  • دو قاشق غذاخوری روغن زیتون
  • دو قاشق غذاخوری سویا سس
  • یک چهارم پیمانه عسل خام
  • دو حبه سیر خرد شده
  • یک چهارم پیمانه آب

این مواد را به خوبی با یکدیگر ترکیب کنید و بعد از آن مرغ یا ماهی را داخل یک کیسه پلاستیکی قرار دهید و این چاشنی را به آن اضافه کنید و به خوبی هم بزنید تا به همه‌جای آن برسد سپس به مدت ۲ تا ۲۴ ساعت آن را داخل یخچال قرار دهید تا حسابی طعم چاشنی را به خود بگیرد. بعد از آن مرغ یا ماهی آماده است که یا در فر و یا به صورت کبابی آماده شود.

۳. سس سالاد سیر و عسل

یکی دیگر از ترکیباتی که می‌توانید از آن استفاده کنید تا از مزیت‌ها و فواید سیر و عسل بهره ببرید سس عسل با سیر است.

مواد مورد نیاز و طرز تهیه

  • یک فنجان روغن زیتون
  • یک سوم فنجان سرکه سیب
  • ۳ قاشق غذاخوری عسل
  • ۳ حبه سیر خرده شده ریز

تمامی مواد را با یکدیگر مخلوط کنید. سپس روی آن را بپوشانید و به آن اجازه دهید به مدت ۴۵ دقیقه تمامی طعم‌ها با یکدیگر ترکیب شود. سپس می‌توانید از آن به عنوان سس سالاد خود استفاده کنید.

برخی از منابع استفاده شده: (+)(+)(+)(+)

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳۷ رای

2 دیدگاه برای “خواص سیر و عسل در شب و تاثیر آن برای لاغری

  1. سعیده گفته:

    من همیشه از روش اول استفاده می کنم. عسل رو داخل شلغم می گذارم. از صبح تا شب تو یخچال و آبش در میاد. برای سرماخوردگی و گلودرد از آبش استفاده می کنم.

سوال یا نظر خود را با ما در میان بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *