معجون آبلیمو عسل

خواص نوشیدن آبلیمو عسل به صورت ناشتا + مضرات آن

قطعا همه ما در مورد خواص آبلیمو عسل چیزهای زیادی شنیده‌ایم، از فواید سم زدایی آن گرفته تا بهبود سرماخوردگی و سرفه و حتی کمک به کاهش وزن بدن، اما کمتر کسی در مورد مضرات آبلیمو و عسل برای ما صحبت کرده است.

در این مطلب از مجله سلامتی روستایی قصد داریم تا ضمن معرفی خواص مهم این معجون بی‌نظیر برخی از مضرات آبلیمو و عسل را نیز ذکر کنیم.

ترکیب آبلیمو و عسل یکی از شناخته شده‌ترین و در عین حال محبوب‌ترین نوشیدنی‌ها در سراسر دنیا است، که اتفاقا در بین خانواده‌های ایرانی نیز طرفداران بسیاری دارد. اما قبل از آنکه به فواید و مضرات آن بپردازیم بهتر است کمی در مورد فواید آبلیمو و عسل به صورت جداگانه بدانیم.

خواص عسل

اگر چه قبلا در مطلب خواص عسل به تفصیل در مورد فواید عسل صحبت کرده‌ایم اما به طور خلاصه، عسل به خاطر خواص ضد باکتریایی، آنتی اکسیدانی و ضد التهابی‌اش در کنار انواع آنزیم‌ها و مواد معدنی که دارد، در درمان بسیاری از بیماری ها از جمله موارد زیر کاربرد دارد

  • بیماری‌های قلبی عروقی (کاهش فشار خون، چربی خون و کاهش کلسترول‌های بد)
  • سرماخوردگی (کاهش سرفه ها و گلودردهای ناشی از سرماخوردگی)
  • درمان مشکلات کبدی ( دفع سموم و بهبود کبد چرب)
  • بهبود ناراحتی های پوستی ( بهبود آکنه و همچنین درمان پوست‌های خشک و چرب)
  • و…

✔ ذکر این نکته مهم است که اگر قصد خرید عسل برای استفاده از آن در انواع نوشیدنی‌ها مانند آبلیمو عسل را دارید تا از خواص آن بهرمند شوید، بهتر است آن را به صورت خام از یک زنبوردار یا فروشنده معتمد و با برگه آزمایش تهیه کنید. تا از طبیعی بودن آن مطمئن شوید.

خواص آبلیمو تازه

آبلیمو تازه نیز یک افزودنی پرطرفدار است که در بسیاری از نوشیدنی ها و غذاها مورد استفاده قرار می‌گیرد. آبلیمو به علت سرشار بودن از انواع ویتامین‌ها بخصوص ویتامین C، خواص درمانی زیادی دارد. که از جمله آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد

  • تقویت سیستم ایمنی بدن (به علت دارا بودن ویتامین C)
  • درمان آکنه و جوش‌های صورت
  • آبرسانی و تنظیم متابولیسم بدن
  • جوان سازی پوست و جلوگیری از ریزش مو و دفع سموم
  • و…

با وجود این فواید، بسیاری معتقداند که ترکیب آبلیمو و عسل می‌تواند خواص ویژه‌ای داشته باشد که در تک تک آن‌ها نیست. اگرچه تمامی خواص ذکر شده برای معجون آبلیمو عسل علمی نیست، اما برخی از آنها اثبات شده‌اند که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

خواص آبلمیو و عسل از تک تک آنها بیشتر است
بیشترین تاثیر این ترکیب ( آبلیمو و عسل) زمانی اتفاق می‌افتد که به صورت ناشتا نوشیده شود. به همین دلیل پیشنهاد می‌شود که شربت آبلیمو عسل را ناشتا و صبح قبل از هر چیز دیگری و بصورت گَرم میل کنید. این کار باعث می‌شود کل روز را با انرژی باشید. همچنین برخی از منابع خوردن ابلیمو عسل قبل از خواب را نیز پیشنهاد می‌دهند.

همانند دیگر ترکیبات با عسل مانند عسل و دارچین و شیر و عسل در ترکیب عسل و آبلیمو نیز، عسل نقش پایه را دارد و باعث می‌شود خواص آبلیمو بهتر جذب بدن شود.

خواص درمانی شربت آبلیمو و عسل

۱. سم زدایی از بدن

عادت‌های غذایی بد مانند خوردن انواع فست فود‌ها، استفاده از محصولاتی که دارای مواد نگهدارنده هستند و همچنین سم‌ها و آفت‌کش‌هایی که در بیشتر محصولات کشاورزی وجود دارد باعث می‌شود که سموم و باکتری‌ها مختلف وارد بدن ما شوند.

یکی از خواص آبلیمو عسل بصورت ناشتا تاثیر آن برای دفع این سموم از بدن است. خواص آنتی باکتریایی عسل در کنار خاصیت اسیدسیتریک آبلیمو باعث می‌شود که سموم از بدن دفع شود.

از قدیم آبلیمو به عنوان یک سم‌زدای قوی شناخته می‌شده است به همین دلیل است که هنوز هم هنگام مسمومیت‌های غذایی، توصیه می‌شود آبلیموی تازه مصرف شود.

۲. از بین بردن آکنه و جوش‌های پوستی

ترکیب آبلیمو و عسل یک زوج عالی برای از بین بردن آکنه و جوش‌های صورت است. اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که تمامی راه‌ها را برای از بین بردن جوش‌های صورت خود رفته‌اید اما به نتیجه مورد نظر نرسیده‌اید، بهتر است برای مدتی از این ترکیب استفاده کنید.

لیمو دارای خاصیت کنترل روغن و از بین برندگی روغن اضافی سطح پوست است. همچنین اسیدسیتریک موجود در آن به بیرون راندن رادیکال‌های آزاد و سایر مواد سمی از دستگاه گوارش کمک می‌کند و باعث می‌شود پوستی شفاف و صاف داشته باشید.

اگرچه همانطور که در مطلب انواع ماسک پوست با عسل اشاره شد، می‌توان از لیمو و عسل به صورت ماسک و استعمال خارجی نیز استفاده کرد، اما در همان مطلب ذکر شد که استفاده از لیمو در ترکیب ماسک، ممکن است برای هر پوستی مناسب نباشد، با این وجود نوشیدن این مخلوط علاوه بر این که بسیار لذت بخش است هیچگونه مانعی نیز ندارد.

۳. کاهش عفونت گلو و سرفه

یکی دیگر از خواص آبلیمو عسل مقابله با انواع عفونت‌ها به خصوص عفونت‌های مجاری تنفسی ناشی از سرماخوردگی است.

آبلیمو و عسل در فرهنگ‌های مختلف به عنوان یک درمانگر قوی برای از بین بردن عفونت‌های مجاری تنفسی و همچنین درمان سرفه استفاده می‌شود. ویتامین C موجود در آبلیمو باعث تحریک گلبول‌های سفید و تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود که با عفونت‌ها مقابله می‌کند.

همچنین عسل دستگاه تنفسی را هیدارته (مرطوب) نگه می‌دارد و از سرفه‌های شدید که از خشکی گلو نشئت می‌گیرد جلوگیری می‌کند.

درمان سرماخوردگی با عسل و آبلیمو

۴. تقویت سطح انرژی بدن

بدن افراد پس از بروز مشکلاتی مانند اسهال، استفراغ، مسمومیت و یا گرسنگی به شدت ضعیف و دچار کم آبی می‌شود. الکترولیت‌های لیمو و عناصر موجود درعسل خام بعد از این مشکلات به بدن کمک می‌کنند تا سطح انرژی خود را بازیابد و با آبرسانی به بخش‌های مختلف، آب از دست رفته را جبران کند.

حتی در مواردی که فرد از مصرف زیاد الکل دچار مسمومیت شده است و یا به علت ورزش زیاد دچار مشکل شده است، گلوکوز و فروکتوز موجود در عسل ممکن است باعث بهبودی وی شود.

به همین دلیل است که در ماه رمضان معمولا توصیه می‌شود که هنگام افطار قبل از خوردن غذا، روزه را به یک لیوان شربت آبلیمو عسل باز کنند تا بدن بتواند انرژی از دست رفته را بازیابی کند و پذیرای وعده‌ی غذایی کامل باشد.

۵. ممکن است به کاهش وزن کمک کند

این ترکیب با آبرسانی به نقاط مختلف بدن. سطح متابولیسم بدن (سوخت و ساز) را افزایش می‌دهد و این امر ممکن است باعث کاهش وزن شود. تحقیقات صورت گرفته نشان می‌دهد که کسانی که بدن آن‌ها به درستی آبرسانی شده باشد نسبت به دیگر افراد کمتر از اضافه وزن رنج می‌برند.

همچنین گفته می‌شود مصرف ناشتا‌ی شربت عسل و آبلیمو باعث چربی‌سوزی می‌شود و همچنین مصرف این نوشیدنی چند ساعت قبل از غذا باعث می‌شود که فرد غذای کمتری در هر وعده میل کند. (+)

۶. به عنوان یک ادرار آور عمل می‌کند

پزشکان معمولا برای درمان ورم و فشار خون ناشی از مقادیر بیش از حد مایعات در بدن داروهای ادرارآور تجویز می‌کنند. با این حال ترکیب عسل و لیمو می‌تواند به عنوان یک درمان طبیعی برای از بین بردن مایعات اضافی و تقویت تولید ادرار در بدن عمل کند.

این اثر همچنین با سم زادیی و رفع عفونت‌های مجاری ادراری همراه است. زیرا بدن از طریق ادرار برخی از سموم بدن را نیز دفع می‌کند.

569,000 تومان
769,000 تومان
589,000 تومان

۷. می‌تواند روند هضم غذا را بهبود بخشد.

آبرسانی مناسب بدن (هیدارته شدن) برای سالم ماندن سیستم گوارش شما بسیاری ضروری است. کمبود آب بدن می‌تواند باعث یبوست که یک مشکل شایع در کودکان، زنان باردار و همچنین افراد مسن است شود.

یکی دیگر از خواص عسل و آبلیمو کمک به آبرسانی بدن است که در نتیجه آن فرد از بسیاری از ناراحتی‌های گوارشی که به علت کمبود آب در بدن است در امان می‌ماند.

همچنین نوشیدن منظم شربت آبلیمو عسل باعث افزایش ترشح معده و ترشح صفرا می‌شود. این امر به تجزیه آسان و منظم مواد غذایی و جذب یکپارچه مواد مغذی کمک می‌کند و درعین حال به دفع نرم نیز کمک می‌کند.

درمان یبوست با نوشیدن آبلیمو عسل
[مطلب مرتبط: بهبود ناراحتی ‌های معده با عسل طبیعی ]

تجربه یک سال مصرف ترکیب گرم عسل و آبلیمو به صورت ناشتا

کریستال داویس در مجله elephant تجربه یک سال مصرف مداوم شربت آبلیمو عسل و خواص آن را اینگونه بیان می‌کند.

او می‌گوید:

من در تمام طول سال دچار سرماخوردگی، آنفولانزا و بیماری‌های معده نشدم. همچنین نسبت به گذشته، روز‌ها را با انرژی بیشتری سپری می‌کنم.

مصرف ترکیب آبلیمو و عسل در اول صبح دستگاه گوارش را تحریک می‌کند و روده‌ی بزرگ را هیدراته می‌کند و مانع از یبوست می‌شود.

این ترکیب همچنین به عنوان یک ادرار‌آور عمل می‌کند و مجاری ادراری را تمیز می‌کند و باعث از بین رفتن عفونت‌های ادراری می‌شود.

این نوشیدنی همچنین هضم را بهبود می‌بخشد. هر قسمت از این نوشیدنی در فرآیند هضم کمک می‌کند. لیمو به کبد شما در تولید صفرای بیشتر کمک می‌کند تا بتوانید غذاهای پیچیده را بهتر تجزیه کنید. عسل نیز ضد باکتری است که شما را از هر گونه عفونت ممکن حفاظت می‌کند. همچنین به تولید مخاط در معده کمک می‌کند و باعث دفع شدن سموم از بدن می‌شود.

او می‌گوید آب و عسل مانند یک نیروگاه ترمیم کننده پوست عمل می‌کنند. این معجون به تصفیه خون و تولید سلول‌های جدید خونی کمک می‌کند و باعث می‌شود پوست درخشان و باطراوتی داشته باشید.

مضرات آبلیمو و عسل

اگر چه مضرات آبلیمو و عسل بسیار نادر است، اما مانند هر ماده‌ دیگری اگر بیش از حد مصرف شود می‌تواند عوارضی برای بدن افراد داشته باشد. در زیر به برخی از آنها اشاره خواهیم کرد.

۱. احتمال ابتلا به دیابت یا تشدید آن

همانطور که در مطلب مضرات عسل هم بیان کردیم مصرف بیش از حد هر نوع قندی می‌تواند قند خون را افزایش دهد و باعث دیابت شود. در نتیجه یکی از مضرات آبلیمو و عسل در صورتی که بیش از حد مصرف شود می‌تواند افزایش قند خون باشد.

۲. آسیب به مینای دندان

یکی دیگر از مضرات آبلیمو و عسل را می‌توان احتمال آسیب به مینای دندان دانست. که علت آن هم خاصیت اسیدی آبلیمو است.

همه ما می‌دانیم که مصرف بیش از حد مواد اسیدی می‌تواند دندان‌های ما در معرض آسیب قرار دهد. در نتیجه اگر از جمله کسانی هستید که دندان‌های حساس دارید و یا سلامت دندانتان برایتان مهم است، از مصرف بیش از حد شربت آبلیمو و عسل خودداری کنید. بخصوص اگر آن را ترش درست می‌کنید.

۳. تشدید مشکلات معده

اگر از جمله افرادی هستید که از مشکلات معده رنج می‌برند توصیه ما این است که مصرف آبلیمو عسل را به حداقل برسانید. مصرف آبلیمو می‌تواند باعث تشدید زخم معده و همچنین باعث رفلاکس معده و سوزش آن شود.

۴. باعث کم آبی بدن می‌شود

همانطور که گفتیم ترکیب عسل و آبلیمو ادرار آور است و می‌تواند باعث سم‌زدایی از بدن شود. اما از طرف دیگر یکی از مضرات آبلیمو و عسل را هم می‌توان همین موضوع دانست.

به طور کلی مصرف بیش از حد شربت آبلیمو عسل می‌تواند باعث تکرر ادرار و در نتیجه باعث کم آبی بدن شود.

طرز تهیه ترکیب آبلیمو و عسل

مواد اولیه

  • یک قاشق چای خوری عسل خام و طبیعی
  • یک لیمو متوسط
  • یک لیوان آب ولرم

مقادیری که در بالا ذکر شد بیشتر جنبه سلیقه‌ای دارد. در نتیجه بهتر است بسته به طعم عسل و لیمو مقدار آن را مشخص کنید. چون برخی از عسل‌ها بسیار شیرین هستند و یا ممکن از لیمو ترش یا شیرین باشد.

برای آب نیز بهتر است ابتدا آن را بجوشانید و سپس منتظر بمانید تا به دمای ولرم تا کمی داغ برسد و سپس لیمو و عسل را داخل آن حل کنید. توجه داشته باشید که عسل در آبی که بیش از حد داغ است خواص خود را به راحتی از دست می‌دهد.

اگر شما هم دوست دارید به جای قند از عسل در نوشیدنی‌های خود استفاده کنید پیشنهاد می‌کنیم مطلب طرز تهیه ۵ نوشیدنی گرم با عسل را نیز مطالعه کنید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۰۴ رای

5 دیدگاه برای “خواص نوشیدن آبلیمو عسل به صورت ناشتا + مضرات آن

  1. رضا گفته:

    یک قاشق چایخوری عسل در آب یک عدد لیمو براحتی حل میشود و نیازی به آب گرم نیست و خواص آن دو از بین نمیرود ، سپس حسب سلیقه میتوانید از آب ولرم یا آب خنک استفاده نمایید

  2. جواد بازرگانیان گفته:

    از راهنماییتان بسیار متشکرم .فرهنگی بازنشسته. ای کاش جوانان ما هم از این مطالب بسیار بخوانند ای کاش

سوال یا نظر خود را با ما در میان بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *