نحوه‌ی نگهداری از عسل در منزل

مناسب‌ترین روش نگهداری عسل برای حفظ رنگ و طعم آن

یکی از مهمترین ویژگی‌های عسل طبیعی این است که می‌توان برای طولانی مدت آن را بیرون از یخچال نگهداری کرد، بدون آنکه فاسد یا تخمیر شود. اما نکته‌ی مهم، نگهداری درست از عسل است. چرا که در غیر این صورت، طعم، رنگ و خواص عسل از دست می‌رود و صرفا به عنوان یک شیرین کننده می‌توان از آن استفاده کرد.

قبل از اینکه با شیوه‌ی درست نگهداری عسل آشنا شویم این نکته را باید ذکر کرد که مواردی که در ادامه می‌آید بیشتر مربوط به نگهداری ازعسل خام یا حرارت ندیده است. عسلی که معمولا از درب مغازه خریداری می‌کنید حرارت دیده است و از قبل بیشتر طعم و خواص خود را از دست داده است.

خرید عسل طبیعی از زنبوردار
خرید عسل طبیعی از زنبوردار

ظرف مناسب نگهداری عسل

اولین و مهمترین نکته‌ای که هنگام نگهداری از عسل باید به آن توجه کرد ظرفی است که برای عسل انتخاب می‌کنیم.

از آنجایی که عسل خاصیت اسیدی دارد، هر ظرفی برای نگهداری از آن مناسب نیست. به همین دلیل توصیه می‌شود که عسل را در ظرف شیشه‌ای و یا ظروف پلاستیکی‌‌ مخصوص مواد غذایی، نگهداری کنید. البته اگر قرار است عسل برای مدت طولانی بماند ظرف شیشه‌ای بهترین گزینه است.

در انتخاب ظرف نیز توجه داشته باشید که ظرف درب مناسبی داشته باشد و محکم بر روی آن چفت شود تا از ورود رطوب، بو و البته مورچه‌ها جلوگیری شود.

انتخاب ظرف مناسب برای نگهداری عسل

هرگز از ظرف فلزی و یا پلاستیک‌های درجه دو برای ذخیره‌ی عسل استفاده نکنید چرا که به مرور زمان توسط عسل خرده و در آن حل می‌شوند و می‌توانند مشکلاتی را برای بدن به وجود بیاورند.

مکان و دمای مناسب برای نگهداری عسل

مکان و دمای نگهداری از عسل نیز از مواردی است که تاثیر بسزایی در محافظت از خواص،‌ طعم و رنگ عسل دارد. به همین دلیل باید نکات زیر را رعایت کنید.

▪ به هیچ وجه نباید عسل طبیعی را در یخچال و فریزر نگهداری کنیم چرا که باعث سفت شدن و تسریع فرآیند رس‌بستن آن می‌شود.

▪ عسل خام را نباید در کنار منابع گرما مانند بخاری، اجاق گاز و یا شوفاژ قرار داد. تغییرات دمایی زیاد باعث می‌شود تا خواص عسل از بین برود و همچنین رنگ و بوی خود را نیز از دست بدهد.

▪ بعلاوه عسل را باید در یک جای تاریک و به دور از نور قرار داد چرا که تابش مستقیم نور خورشید، باعث از بین رفتن خواص و تغییر رنگ عسل می‌شود.

▪ عسل یک جاذب رطوبت است و به راحتی رطوبت اطراف را جذب می‌کند که این باعث تخمیر و از بین رفتن آن می‌شود. پس جایی که عسل را قرار می‌دهیم حتما باید خشک باشد.

▪ عسل همچنین بو را نیز به راحتی به خود جذب می‌کند. پس نباید در کنار مواد باشد که بوی زیادی دارند مثل مواد شوینده و غیره

نگهداری عسل در کابینت

بهترین دما برای نگهداری از عسل دمای اتاق (حدود ۲۰ تا ۲۵ درجه سانتی‌گراد) است و بهترین مکان برای نگهداری از آن در داخل کابینت‌های آشپزخانه است.

با عسلی که شکرک می‌زند چکار کنیم

شکرک زدن عسل و یا رس کردن عسل یک امر طبیعی است که برای تمامی عسل‌هایی که به صورت خام و طبیعی به فروش می‌رسند اتفاق خواهد افتاد اما بسته به نوع گیاه می‌تواند از چند روز تا چند سال پس از برداشت به تاخیر بیفتد.

به طور کلی شکرک زدن عسل به نسبت گلوکز و فروکتوز موجود در عسل بستگی دارد. هرچقدر مقدار گلوکز یک عسل بیشتر باشد احتمال شکرک زدن آن نیز بیشتر خواهد بود.

به تعویق انداختن شکرک زدن عسل

شاید شما هم از جمله افرادی باشید که از خوردن عسل شکرک زده خوشتان نمی‌آید. برای اینکه عسل شما دیرتر شکرک بزند باید شرایطی که باعث تسریع شکرک زدن عسل می‌شود را حذف کنید.

  • عسل را در مکان‌های سرد نگهداری نکنید، سرما باعث تسریع فرآیند رس بستن عسل می‌شود. (دمای اتقاق بهترین دما برای نگهداری عسل است)
  • همانطور که در بالا هم اشاره کردیم به هیچ وجه عسل در یخچال نگهداری نشود. چرا که این کار هم زمان شکرک زدن عسل را تسریع می‌کند و هم بافت عسل را بسیار سفت می‌کند.
  • مواد زائدی که در داخل عسل وجود دارد را از آن خارج کنید. عسل وقتی به صورت خام برداشت می‌شود و به دست شما می‌رسد، ممکن است دارای مواد زائدی مثل موم یا حتی قسمت‌هایی از بدن زنبور باشد. همین مواد می‌توانند نطفه‌ی شروع رس بستن عسل باشند و بلور‌های اولیه را شکل دهند که به سرعت باعث شکرک زدن عسل می‌شود.
شکرک زدن عسل
  • هنگام برداشتن عسل حتما از یک قاشق تمیز و خشک استفاده کنید، چرا که رطوبت به سرعت می‌تواند عسل را خراب کند و همینطور ورود مواد خارجی به عسل ممکن است شکرک زدن آن را تسریع کند.

از بین بردن شکرک عسل

اگر به هر شکل عسل شما رس بست و شما راغب به استفاده از عسل شکرک زده نبودید می‌توانید به شیوه‌‌ای که در ادامه می‌آید آن را بدون از دست دادن خاصیت و طعم و مزه به حالت اولیه برگردانید.

برای این کار کافی است تا ظرف عسل (ترجیحا شیشه‌ای باشد) را داخل ظرفی از آب گرم قرار دهید تا به مرور شکرک آن از بین برود.

ظرف آب را پس از گرم شدن (همین که کمی گرم شود کافی است) از روی گاز بدارید و شیشه عسل را داخل آن قرار دهید. توجه داشته باشید که از حرارت دادن مستقیم عسل خوداری کنید، چرا که تمامی آنزیم های عسل و خواص آن از دست می‌رود.

ممکن است عسلی که شکرک زدایی شده است پس از چند روز دوباره شکرک بزند، مثلا عسل‌هایی مثل عسل کلزا به علت این که گلوکز زیادی دارد حتی بعد از این که رس شکنی شد، ممکن است در ظرف چند هفته دوباره شکرک بزند.

569,000 تومان
769,000 تومان
679,000 تومان
589,000 تومان

عسل را چطور از دست مورچه‌ها محافظت کنیم

یکی از بدترین اتفاقاتی که برای عسل شما می‌تواند بیفتد این است که وقتی درب آن را باز می‌کنید با مورچه‌های غرق شده در آن مواجه شوید. برای پیشگیری از این کار می‌توانید به موارد زیر توجه کنید.

  • تا جای ممکن درب ظرف عسل را محکم ببندید. این راحترین کار برای جلوگیری از ورود مورچه هاست، اما باز هم ممکن است احتمال ورود وجود داشته باشد.
  • قسمت بیرونی ظرف عسل را هر بار که از آن استفاده می‌کنید، تمیز کنید. چرا که عسل‌های مانده بر روی ظرف عامل عسلی برای جمع شدن مورچه‌ها هستند.
  • بعد از استفاده، ظرف عسل را داخل یک زیپ کیپ قرار دهید و سپس آن را در کابینت قرار بگذارید.
  • می‌توانید شیشه‌ای عسل را در بشقابی پر از آب قرار دهید و از نزدیک شدن مورچه‌ها به آن جلوگیری کنید. هر چند ما هم قبول داریم این کار چندان جالب نیست.

خوشحال می‌شویم اگر شما هم تجربه و یا روش خاصی برای نگهداری از عسل دارید، زیر همین مطلب برای ما بنویسید.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۳۱ رای

22 دیدگاه برای “مناسب‌ترین روش نگهداری عسل برای حفظ رنگ و طعم آن

  1. سلجوقی گفته:

    با سلام . من عسل را به صورت فله و در حلب بهداشتی تهیه می کنم در آن موقع عسل عطر دارد ولی وقتی داخل ظروف پلاستیکی کوچکتر بسته بندی میکنم دیگه عطر ندارد . چرا اینطوری میشود ؟

    • روستایی گفته:

      سلام وقت شما بخیر. اگر منظور شما از ظرف فلزی. حلب‌های بهداشتی است. نه مشکلی ایجاد نمی‌کند. بهترین ظرف برای نگهداری طولانی مدت عسل بدون تغییر بو و مزه حلب‌های بهداشتی هستند که داخل آن‌ها یک لایه عایق برای جلوگیری از تماس عسل با فلز وجود دارد.

  2. امیرعلی گفته:

    آیا شربت آب وعسل در یخچال خراب میشود وچه مدت میشه این شربت رو استفاده کرد من تقریبا یک ماهه توی بطری نوشابه درست کردم ولی نخوردیم دور بریزم یا میشه خورد

  3. الینا گفته:

    باسلام و عرض ادب
    من چند کیلویی عسل خام و با موم وحشی خریدم مقداری رو برای استفاده برداشتم بقیه رو داخل ظرف شیشه ای گذاشتم و در اتاقی ک وسیله گرمایشی دارد گذاشتم ، بنظر شما مشکلی براش پیش نمیاد؟ ممنون میشم راهنمایی کنین.
    تشکر

    • روستایی گفته:

      سلام وقت شما بخیر
      ببینید در این مورد نکته‌ی مهم اینه که دمای اتاق از ۳۰ یا ۳۵ درجه بیشتر نشه. چون عسل اگر برای مدت طولانی در دمای بالا باقی بمونه خواصش رو از دست میده. بهترین دما برای نگهداری عسل همون دمای اتاق هست. دمایی بین ۱۷ تا ۲۵ درجه است.

  4. ناصر ثابت گفته:

    بادرود،اگرتعداد شش یا هفت مورچه داخل عسل برود باید آنرا دور ریخت؟وآیا خراب میشود و نگرانی از خوردن آن وجود دارد؟پیشاپیش ممنون از پاسخ شما.🌹

    • روستایی گفته:

      درود بر شما.
      خیر از آنجا که مورچه روی سطح عسل می‌ماند. هیچ مشکلی وجود ندارد و می‌توانید با خیال راحت مورچه‌ها را بردارید و عسل را میل کنید.
      مورچه هیچگونه بار آلودگی وارد عسل نمیکند.

  5. پویا گفته:

    برای جلوگیری از نزدیک شدن مورچه به ظروف عسل می‌توان درمجاورت آن برگه بو بزاریم چون مورچه از برگه بو بیزاره

  6. محیا نوری گفته:

    سلام روزتون بخیر.چه دلیلی باعث میشه که عسلی که داخل ظرف دربسته و در کابینت نگه داشته کرم زده شده؟؟آیاممکنه تخم پروانه موم خوار از همان زمان برداشت عسل از کندو روی موم رشد کرده یا امکان داره طی زمان مصرف این اتفاق افتاده باشه؟؟؟؟

    • روستایی گفته:

      اگر عسل رو به صورت موم نگهداری می‌کنید. بله این امکان وجود دارد که تخم‌های پروانه موم خوار بر روی شان مانده باشد

  7. مهرناز گفته:

    سلام و خسته نباشید اگه روی درب عسل طبیعی که خودمون از موم جدا کردیم داخل شیشه ریختیم اول پلاستیک بذاریم بعد در ک هوا داخل نره مشکلی نداره ؟؟شما چه راه حلی پبشنهاد میکنید

    • روستایی گفته:

      سلام وقت شما بخیر
      مشکلی نیست اما با یک شرط و اون اینکه عسل در تماس مستقیم با عسل نباشه چون عسل دارای خاصیت اسیدی هست و این باعث میشه که برخی از مواد پلاستیک وارد عسل بشن و گاهی هم عسل طعم میگیره حتی. به نظرم خود درب های فلزی که توی بازار هست عایق بندی خوبی دارن اما شما می‌تونید از فویل آلومینیومی هم استفاده کنید.

    • عادل گفته:

      سلام من۸۰ کیلو عسل گرفتم ۱۰ کیلو از اون مصرف شده برای نگهداری طولانی چه راهکاری داریدچون مصرف زیادی نداریم ممنون از راهنماییتون

      • روستایی گفته:

        سلام. مواردی که در این مطلب گفته شد رو اگر رعایت کنید مشکلی براش پیش نمیاد. دور از نور آفتاب، جایی با دمای ثابت و در ظرف پلاستیکی نباشد. و سعی شود ظرف ۲ یا حداکثر ۳ سال مصرف شود.

  8. میر جعفری گفته:

    با سلام عسل از اردبیل خریدم و توسط تی پاکس برایم ارسال کردن عسل را درکابینت قرار میدهم آبکی میشود ودریخچال عین قیر سفت میشود نه اینکه شکرک بزند سفت سفت میشود. چرا ؟ آیا تقلبی است

    • روستایی گفته:

      سلام آقای میرجعفری وقت شما بخیر
      ببینید ما قبلا هم جاهای مختلف گفتیم که تنها راه تشخیص طبیعی بودن عسل دادن آن به آزمایشگاه است. اما در مورد آبکی بودن و سفت شدن در یخچال. در یخچال که سفت شدن عسل یک امر طبیعی است و شکرک زدن به مرور اتفاق می‌افتد به این معنی که قرار نیست به محض اینکه داخل یخچال قرار میدهید عسل شروع به شکرک کند بلکه فرایند شکرک زدن تسریع می‌شود. اما در مورد آبکی بودن هم معمولا عسل طبیعی نباید خیلی آبکی باشد گرچه عسل مناطق شمالی به خاطر رطوبت ممکن است شل تر باشند اما یک علت دیگری که می‌توان برای آن متصور بود، برداشت عسل زودتر از موعد مقرر است. در این صورت عسل قبل از این که به غلظت کافی برسد برداشت شده و حالت عسل آبکی خواهد بود.
      باز هم می‌گویم که حرف‌های ما تاییدی بر تقلبی یا طبیعی بودن عسل نیست و تنها راه بردن آن به آزمایشگاه است اما دلایلی که شما گفتید نمی‌تواند به طور قطع نشان تقلبی بودن عسل باشد.

  9. فرهاد گفته:

    مقویترین عسل برای ایمنی بدن و مشکلات جنسی واعصاب کدام عسل است وایا عسل چاق کننده است وایا عسل درمان کننده بیماری است باتشکر

    • روستایی گفته:

      سلام وقت شما به خیر برای اینکه بفهمید هر عسل چه خواصی دارد پیشنهاد می‌کنیم حتما مطلب خواص درمانی عسل را مطالعه کنید در بخش خواص عسل‌های تک گل به تفصیل خواص هر عسل را بیان کرده‌ایم.
      در مورد چاقی نیز باید گفت که بله عسل نیز نوعی قند است و اگر بیش از حد مصرف شود موجب چاقی خواهد شد.

سوال یا نظر خود را با ما در میان بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *