عسل با موم بهتر است یا بدون موم

بلاخره عسل را با موم بخریم یا بدون موم – کدام بهتر است؟

برخی از افراد عقیده دارند که عسل را باید حتما با موم خرید و منطقشان هم این است که عسل موم دار را قطعا زنبور تولید کرده است پس طبیعی است. عده‌ای دیگر حتی به موم هم قانع نیستند و می‌گویند عسل را باید با شان خرید (یک موم کامل). اما اینکه عسل با موم حتما طبیعی است چقدر درست است؟

با وجود اینکه ما در مطلب راهنمای خرید عسل طبیعی به این موضوع پرداختیم که خرید عسل با موم بهتر است یا بدون موم اما در این مطلب قصد داریم شما را با نکات ظریف این موضوع آشنا کنیم.

عسل با موم طبیعی تر است یا عسل بدون موم

اگر چه بسیاری از افراد صرفا از روی علاقه و یا به خاطر فرزندانشان عسل با موم تهیه می‌کنند اما در این میان عده‌ای هم هستند که صرفا چون گمان می‌کنند این نوع عسل طبیعی‌تر است، آن را تهیه می‌کنند.

در جواب به این افراد باید گفت که موم دار یا بدون موم بودن عسل به هیچ وجه نشان طبیعی بودن یا نبودن عسل نیست.

همانطور که بارها و بارها گفته‌ایم، بخش زیادی از عسل غیر طبیعی که در بازار وجود دارد به صورت تغذیه‌ای است. به این معنی که زنبور به جای اینکه از شهد گل تغذیه کرده باشد از آب و شکر و یا سایر شربت‌ها تغذیه کرده است. پس ممکن است عسلی که داخل موم وجود دارد عسل تغذیه‌‌ای باشد نه طبیعی.

[مطلب مرتبط: بهترین راه تشخیص عسل طبیعی از تغذیه‌ای ]

در نتیجه‌ی همین باور نادرست که عسل موم دار قطعا طبیعی است، متاسفانه شاهد آن هستیم که در برخی از شهرها، افرادی در کنار جاده‌ها با قرار دادن شان‌های زنبور، این اطمینان را می‌دهند که عسلشان کاملا طبیعی است در صورتی که در بیشتر مواقع این عسل تغذیه‌ای است که داخل این موم ها وجود دارد.

عسل با موم ممکن است تقلبی باشد

عسل با موم بهتر است یا عسل بدون موم

عده‌ای تصور می‌کنند که خوردن عسل با موم خواص بیشتری نسبت به عسل بدون موم دارد، در صورتی که از نظر علمی، موم عسل نه تنها هیچگونه خواصی ندارد بلکه به هیچ وجه در معده هضم نمی‌شود و به طور کامل دفع می‌شود.

[مطلب مرتبط: عسل طبیعی چه خواصی دارد]

اگر چه به برخی از بیماران که ناراحتی‌های گوارشی دارند توصیه می‌شود که از عسل با موم استفاده کنند. (به این علت که لایه‌ای بر روی زخم ایجاد می‌کند و باعث می‌شود درد کاهش یابد) اما در بیشتر مواقع همین موم باعث مشکلات گوارشی در بدن می‌شود.

پس به یاد داشته باشد که مصرف عسل با موم از نظر علمی هیچگونه خاصیتی برای بدن ندارد.

ترجیحا عسل را با موم نخرید

همانطور که گفتیم و تجربه هم ثابت کرده است، بسیاری از خریداران علاقمند هستند که عسل را با موم بخرند اما ما به چند علت توصیه می‌کنیم تا جای ممکن عسل را با موم نخرید.

ممکن است موم طبیعی نباشد

شاید تعجب کنید اما متاسفانه در بیشتر مواقع خود موم طبیعی نیست. بیشتر زنبورداران حتی زنبوردارانی که عسل طبیعی تولید می‌کنند از موم مصنوعی در کندو‌های خود استفاده می‌کنند. علت آن هم این است که پروسه موم‌سازی پروسه زمان‌‌بری است و زنبورداران ترجیح می‌دهند این مدت صرف درست کردن عسل شود تا موم.

ضمن اینکه به ازای هر یک کیلوگرم مومی که زنبور درست می‌کند تقریبا ۶ کیلوگرم عسل مصرف می‌کند! در نتیجه به هیچ وجه برای زنبوردار به صرفه نیست که اجازه دهد زنبور خودش موم تولید کند.

دستگاه تولید موم مصنوعی زنبور

همانطور که در تصویر مشاهده می‌کنید تولید موم مصنوعی بسیار ساده است و حتی با یک دستگاه ساده می‌توان آن را تولید کرد. این موم از ذوب موم خالص و مقادیری پارافین به دست می‌آید، که پارافین موجود در آن برای بدن بسیار خطرناک است و این نوع موم نباید مصرف شود.

تولید عسل طبیعی در موم مصنوعی به خودی خود هیچ مشکلی ندارد چرا که در بیشتر کشور‌های دنیا نیز از همین شیوه استفاده می‌کنند اما نباید این موم به عنوان موم طبیعی به دست مشتری برسد.

استفاده چند باره از موم

همانطور که گفتیم تولید موم توسط زنبور هم زمانبر و هم هزینه بر است در نتیجه حتی اگر موم را زنبور تولید کرده باشد زنبورداران ترجیح می‌دهند از موم آن چندین‌بار استفاده کنند.

به این معنی که پس از هر برداشت با خارج کردن عسل از شان، دوباره آن را برای برداشت بعدی به کار می‌برند، و ممکن است پس از چندین برداشت موم آن را به فروش برسانند. این موم را به هیچ وجه نباید مصرف کرد چرا که جایگاه مناسبی برای لارو سایر حشرات است و همچنین آغشته به انواع سموم و آنتی‌بیوتیک‌ها است.

موم ممکن است سمی باشد

همانطور که در سطر بالا گفتیم موم ممکن است آغشته به آنتی‌بیوتیک‌ها و مواد شمیایی باشد. علت این امر به این خاطر است که بسیاری از زنبورداران برای از بین بردن بیماری‌های زنبور و از بین بردن آفت ها از حشره‌کش های شیمیایی و آنتی‌بیوتیک‌ها استفاده می‌کنند.

این مواد به راحتی جذب موم می‌شوند و تا مدت‌ها در آن می‌مانند. پس حتی اگر موم تازه باشد و توسط زنبور هم تولید شده باشد ممکن است به خاطر استفاده زنبوردار از آنتی‌بیوتیک ها و حشره کش ها آلوده باشد.

در چه صورت می‌توان عسل را با موم تهیه کرد

با وجود اینکه ما باز هم توصیه می‌کنیم که عسل را با موم تهیه نکنید اما اگر به هر دلیل علاقه مند بودید که عسل را با موم خریداری کنید حتما توصیه‌های زیر را در نظر بگیرید

فقط از فرد مورد اطمینان خرید کنید

اگر در بین آشنایان و فامیل زنبوردار صادقی را می‌شناسید که به شما اطمینان داده که موم طبیعی است و قبل، بعد و در حین بارگیری کندو از هیچ نوع آفت کش و دارویی استفاده نکرده است. گزینه‌ی مناسبی است برای خرید عسل با موم

ترجیحا موم های هرز بافت تهیه کنید

اگر قصد دارید عسل با موم تهیه کنید بهتر است موم آن از نوع هرز بافت باشد. موم هزربافت به مومی گفته می‌شود که زنبور خارج از چهارچوب شان آن را را درست می‌کند. گاهی این موم را روی سقف کندو و گاهی آن را در انتهای چارچوب شان درست می‌کند.

موم طبیعی در برابر موم مصنوعی

از روی شکل ظاهری این موم‌ها کاملا می‌توان فهمید که موم هرزبافت است (منظم نیستند). با خرید این موم ها می‌توانید تا حد خوبی مطمن باشید که موم مصنوعی نیست و برای چندین بار هم استفاده نشده است. همچنین معمولا این موم‌ها در کلنی‌های قوی که زنبور مریض نیست ایجاد می‌شود و معمولا از حشره‌کش‌ها و آنتی بیوتیک‌ها خبری نیست.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۷۷ رای

1 دیدگاه برای “بلاخره عسل را با موم بخریم یا بدون موم – کدام بهتر است؟

سوال یا نظر خود را با ما در میان بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *