عسل و پیاز

خواص پیاز و عسل برای سلامتی و طرز تهیه شربت آن

در نگاه اول شاید ترکیب عسل و پیاز چندان دلپذیر به نظر نرسد. به ویژه اگر پیاز به صورت خام باشد، حتی شاید به خود بگویید امکان ندارد چنین ترکیبی را مصرف کنم. اما دانستن خواص عسل و پیاز می‌تواند شما را ترغیب کند که برای یک بار هم که شده از این معجون استفاده کنید. ضمن اینکه در آخر این مطلب چند روش برای خوش طعم شدن این ترکیب را هم بیان خواهیم کرد.

ما پیش‌تر در یک مطلب جداگانه به خواص عسل طبیعی اشاره کرده‌ایم. در این مطلب هدف ما بیشتر تمرکز بر خواص پیاز است که همراه شدن آن با عسل می‌‌تواند این خواص را افزایش دهد و باعث جذب بهتر مواد موثره‌ی پیاز شود.

درست مانند ترکیب سیر و عسل و سیاه دانه و عسل در این ترکیب نیز عسل علاوه بر خواص خودش نقش ارسال‌کنندگی را نیز دارد و باعث می‌شود خواص پیاز بهتر جذب بدن شود.

✔ توجه داشته باشید که اگر قصد خرید عسل به عنوان دارو و یا برای ترکیب با سایر مواد مانند پیاز را دارید حتما آن را از یک زنبوردار و یا مجموعه مطمئن تهیه کنید تا از طبیعی بود و کیفیت آن اطمینان داشته باشید. عسل‌های تقلبی نه تنها برای بدن فایده‌ای ندارند بلکه در طولانی مدت باعث آسیب جدی به بدن می‌شوند.

۱۰ مورد از خواص عسل و پیاز

بر خلاف سایر ترکیبات دارویی، ترکیب پیاز با عسل یک ترکیب ساده‌ است که در کمترین زمان ممکن می‌توان آن را تهیه و از فواید آن بهرمند شد. در زیر به برخی از خواص پیاز و عسل که در منابع مختلف به آن‌ها اشاره شده است خواهیم پرداخت.

۱. بسته ای از مواد مغذی

پیاز غنی از مواد مغذی است. این سبزی با وجود اینکه کالری بسیار کمی دارد اما ویتامین، مواد معدنی و فیبر بالایی دارد، به ویژه اینکه پیاز سرشار از ویتامین C است که یک آنتی اکسیدان بسیار قوی و مورد نیاز بدن است.

از طرفی عسل نیز سرشار از کربوهیدرات، ویتامین و مواد معدنی است و یک منبع عالی برای تامین انرژی مورد نیاز بدن در طول روز است. همچنین عسل سرشار از آنتی اکسیدان های مختلف است.

در نتیجه پیاز و عسل یک ترکیب مملو از آنتی اکسیدان است که بدن را در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند (رادیکال‌های آزاد عامل اصلی بسیاری از بیماری‌ها مثل انواع سرطان‌ها، دیابت، بیماری‌های قلبی و عروقی و … هستند.)

عسل و پیاز سرشار از آنتی اکسیدان

پیاز همچنین سرشار از ویتامین‌های گروه B مثل ویتامین B9 و B6 است که نقش اصلی را در متابولیسم بدن، تولید گلبول‌های قرمز و عملکرد عصبی دارند.

از طرفی پیاز سرشار از پتاسیم است که متاسفانه بسیاری از افراد از کمبود آن رنج می برند. در حالی که عملکرد طبیعی سلول‌ها، تعادل مایعات، انتقال پیام‌های عصبی و همچنین عملکرد کلیه و انقباض عضلانی همه و همه به پتاسیم وابسته است. (+)

۲. پیاز و عسل برای سلامت قلب

همانطور که گفتیم خواص آنتی اکسیدانی مواد، نقش مهمی در سلامت و پیشگیری از بسیاری از بیماری‌ها دارد. یکی از خواص عسل و پیاز این است که باعث سلامت قلب می‌شود.

هم پیاز و هم عسل سرشار از آنتی اکسیدان هستند که با التهاب مقابله می‌کنند، تری‌گلیسیرید را کاهش می‌دهند و سطح کلی کلسترول به ویژه کلسترول‌های بد را کاهش می‌‌دهند. که همه‌ی این موارد می‌تواند ریسک بیماری‌های قلبی را کاهش دهد.

ترکیب عسل و پیاز همچنین به خاطر خواص ضد التهابی خود ممکن است به کاهش فشار خون و جلوگیری از لخته شدن خون کمک کند که از شایع‌ترین عوامل تاثیرگذار بربیماری‌های قلبی عروقی هستند.

۳. حاوی ترکیباتی برای مبارزه با سرطان

اگر چه سرطان یک فرآیند چند مرحله‌ای و چند عاملی است و نمی‌تواند برای آن یک علت واحد تعریف کرد که بعضی از این عوامل عبارتند از وضعیت ایمنی پایین، عفونت مزمن، التهاب مزمن، چاقی و البته سبک زندگی و رژیم غذایی.

اما برخی مطالعات نشان می‌دهد که عسل داری فوایدی است که می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند. همچنین دارای خواص ضد التهابی است که باعث از بین بردن التهاب‌های مزمن می‌شود و به خاطر خواص ضدباکتریایی که دارد از عفونت‌ها جلوگیری می‌کند.

از طرف دیگر مصرف سبزیجاتی از جنس آلیوم مانند سیر و پیاز با کاهش خطر ابتلا به برخی از سرطان‌ها از جمله معده و روده بزرگ ارتباط دارد.

یک بررسی نشان می‌دهد که افرادی که مقدار بیشتری سبزیجات آلیوم مصرف کرده‌اند ۲۲ درصد نسبت به کسانی که از آن بی بهره بوده‌اند کمتر به سرطان معده دچار می‌شوند.

همچنین مطالعات آزمایشگاهی نشان می‌دهد که مواد گوگردی موجود در پیاز باعث کاهش اندازه تومور و کاهش سرعت سرطان تخمدان و ریه می‌شود.

خواص ضد سرطانی پیاز

در نتیجه می‌توان گفت که مصرف عسل و پیاز می‌تواند از بروز برخی از سرطان‌های شایع مثل سرطان معده، روده، تخمدان و ریه جلوگیری و یا مانع از پیشروی آنها شود.

[مطلب مرتبط: خواص مصرف سیر و عسل به صورت ناشتا]

۴. پیاز و عسل مملو از آنتی اکسیدان

اگرچه در موارد بالا به نقش مهم آنتی اکسیدان‌ها در جلوگیری از بروز بیماری‌ها اشاره کردیم اما اهمیت آن به قدری است که تصمیم گرفتیم یک تیتر را به آن اختصاص دهیم.

آنتی اکسیدان‌ ها ترکیباتی هستند که از اکسیداسیون جلوگیری می‌کنند (فرآیندی که موجب آسیب سلولی می‌شود و باعث شکل‌گیری و یا تشدید بیماری‌هایی مثل سرطان، دیابت و بیماری‌های قلبی عروقی می‌شود.)

عسل یک منبع عالی از آنتی اکسیدان است از طرف دیگر پیاز نیز یکی منبع غنی از انواع آنتی اکسیدان‌ها است و بیش از ۲۵ نوع مختلف از آنتی اکسیدان‌های فلاونوئیدی در آن یافت می‌شود.

در میان پیازها نیز پیاز قرمز اهمیت ویژه‌ای دارد چرا که حاوی آنتوسیانین (رنگدانه‌ای ویژه از خانواده‌ی فلاونوئید‌ها) است.

مطالعات متعدد جمعیتی نشان داده است که افرادی که غذای غنی از آنتوسیانین مصرف می‌کنند نسبت به کسانی که مقدار کمتری مصرف می‌کنند کمتر دچار بیماری‌های قلبی می‌شوند.

به طور کلی بسیاری از خواص پیاز و عسل مربوط به آنتی اکسیدان های موجود در آن‌ها است که هم در عسل و هم در پیاز به وفور یافت می‌شود و باعث می‌شود از بدن در برابر بسیاری از بیماری‌ها که به واسطه‌ی رادیکال‌های آزاد ایجاد می‌شود محافظت کند.

۵. به کنترل قند خون کمک می‌کند

ما قبلا به طور مفصل در مورد اینکه آیا افراد دیابتی می‌توانند عسل بخورند یا خیر صحبت کرده‌ایم. اما به طور خلاصه باید بگویم که عسل نسبت به قند شاخص گلیسمی کمتری دارد و به همین دلیل می‌تواند جایگزین قند مجاز روزانه شود. ضمن اینکه در برخی از بررسی‌ها نشان داده شده است که عسل می‌تواند قند خون افراد را نیز کنترل کند.

از طرفی خوردن پیاز می‌تواند به کنترل قندخون کمک کند. در یک مطالعه که بر روی ۴۲ فرد مبتلا به دیابت نوع ۲ صورت گرفت نشان داده شد که خوردن ۱۰۰ گرم پیاز قرمز تازه بعد از ۴ ساعت قند خون ناشتا را حدود ۴۰ میلی‌گرم در دسی لیتر کاهش می‌دهد.

این خاصیت ضد دیابتی پیاز را به ترکیباتی نظیر کوئرستین که در پیاز قرمز بیشتر یافت می‌شود و همچنین گوگرد ارتباط می‌دهند.

به عنوان مثال نشان داده شده است که کوئرستین با سلول‌های روده باریک، لوزالمعده، عضله اسکلتی، بافت چربی و کبد همکاری می‌کند تا قند خون را تنظیم کند.

۶. ممکن است تراکم استخوان را افزایش دهد

اگر چه برای سلامت و تقویت استخوان‌ها معمولا توصیه می‌شود که از لبنیات و یا ترکیب شیر و عسل استفاده شود. اما بسیاری از مواد غذایی دیگر مثل پیاز ممکن است به تقویت استخوان‌ها کمک کند.

یک مطالعه ۸ هفته‌ای برروی ۲۴ زن میانسال و یائسه نشان داد کسانی که روزانه ۱۰۰میلی لیتر آب پیاز مصرف کرده‌اند نسبت به کسانی که از آب پیاز تغذیه نکرده‌اند، تراکم استخوان و فعالیت‌های آنتی اکسیدانی بیشتری دارند.

مطالعه‌ دیگری که بر روی ۵۰۷ زن در دوران یائسگی انجام شد، نشان داد کسانی که حداقل یکبار در روز پیاز می‌خورند ۵ درصد تراکم استخوان بیشتری نسبت به افرادی که ماهی یکبار و یا کمتر پیاز مصرف می‌کنند دارند.

به علاوه مطالعات نشان می‌دهد که زنان مسنی که بیشتر از دیگران پیاز می‌خورند ۲۰ درصد کمتر احتمال دارد که دچار شکستگی مفصل ران شوند.

از آنجایی که اعتقاد بر این است که پوکی استخوان که با کاهش توده استخوان و در نتیجه افزایش شکستگی همراه است با استرس‌های اکسیداتیو و التهابات بدن در ارتباط باشد، در نتیجه مصرف عسل و پیاز که مملو از انواع آنتی اکسیدان‌هاست می‌تواند باعث تقویت استخوان‌ها شود و خطر پوکی و شکستگی استخوان را کاهش دهد.

خواص پیاز و عسل برای پوکی استخوان

۷. عسل و پیاز سرشار از خواص ضدباکتریایی

تحقیقات نشان می‌دهد که پیاز می‌تواند با بسیاری از باکتری‌های مقاوم به آنتی بیوتیک مقابله کند. به عنوان مثال کوئرستین موجود در پیاز یک ماده ویژه برای مبارزه با باکتری‌هایی نظیر هلیکوباکتر پیلوری است که عامل اصلی زخم معده و برخی از سرطان‌های دستگاه گوارش است.

از طرفی همانطور که در مطلب عسل برای بهبود ناراحتی‌های معده گفتیم. عسل نیز یک ضد باکتری بسیار قوی است که با باکتری‌هایی مثل هلیکو باکتر پیلوری که معمولا دارو‌های آنتی بیوتیکی روی آن اثر ندارد مقابله می‌کند و آن‌ها را از بین می‌برد.

در نتیجه یکی از مهمترین خواص عسل و پیاز می‌تواند خاصیت ضدباکتریایی آن و مقابله با انواع عفونت‌ها باشد چرا که هر دوی این مواد سرشار از فواید ضدباکتریایی هستند.

یک باور اشتباه
برخی اعتقاد دارند به خاطر خواص ضد باکتریایی پیاز قرار دادن پیاز خام و برش خورده در اتاق و منزل می‌تواند مانع از ابتلای فرد به سرماخوردگی و آنفولانزا شود اما این امر به هیچ وجه درست نیست چرا که عملا پیاز نمی‌تواند باکتری و ویروس را جذب کند و اصلا محیط مناسبی برای زندگی آنها نیست.
ریشه این شایعه به سال ۱۵۰۰ باز می‌گردد که در طی شیوع طاعون خیارکی مردم بر این باور بودند که با برش دادن پیاز و قرار دادن آن در منزل می‌توانند از ابتلا به این بیماری جلوگیری کنند. (+)

۸. سلامت سیستم گوارش را تقویت می‌کند

پیاز منبع غنی از فیبر و پری بیوتیک است که برای سلامت مطلوب روده لازم است. پری بیوتیک‌ها انواع غیر قابل هضم فیبر هستند که توسط باکتری‌های مفیده روده تجزیه می‌شوند.

باکتری‌های روده از پری بیوتیک‌ها تغذیه می‌کنند و اسیدهای چرب تولید می‌کنند. تحقیقات نشان می‌دهد که این اسیدهای چرب باعث تقویت سلامت روده، تقویت سیستم ایمنی بدن، کاهش التهاب و تقویت هضم می‌شوند.

از طرفی عسل سرشار از نوعی اسید آمینه به نام پرولین است که یکی از اصلی‌ترین بخش‌های ساخت پروتئین کلاژن است. پروتئین کلاژن به عنوان یکی از بهترین مکمل‌ها برای بهبودی سلامت روده و پشتیبانی از عملکرد کلی سیستم ایمنی بدن شناخته شده است.

در نتیجه می‌توان گفت مصرف عسل و پیاز می‌تواند باعث سلامت کلی سیستم گوارش و سیستم ایمنی بدن شود.

۹.ماسک عسل و پیاز برای تقویت و رشد مو

علاوه بر خواص سلامتی پیاز و عسل، ترکیب آب پیاز و عسل طبیعی به ویژه پیاز قرمز، یک ماسک بسیار مفید برای مو نیز هست. که علاوه بر اینکه می‌تواند باعث رشد مو‌های شما شود، به خاطر خواص ضد التهابی آن می‌تواند کلیه التهاب‌های روی پوست سر و همچنین شوره سر را از بین ببرد.

ماسک پیاز و عسل برای مو

مواد لازم برای تهیه ماسک مو پیاز و عسل

  • ۲ پیاز بزرگ
  • ۱ قاشق غذاخوری عسل

طرز تهیه و استفاده از ماسک

برای تهیه این ماسک همانطور که در تصویر بالا هم مشاهده می‌کنید کافی است پیاز‌ها را به چهار قسمت تقسیم کنید و آن‌ها را در مخلوط کن بریزید تا حسابی له شوند. سپس به وسیله فشار دادن در دست و یا ریختن آن در یک پارچه تمیز و فشار دادن پارچه، آب آن را جدا کنید.

به نسبت ۲ به ۱ آب پیاز و عسل را با هم مخلوط کنید به عنوان مثال ۱ قاشق عسل را با ۲ قاشق آب پیاز مخلوط کنید. سپس آن را بر روی مو و پوست سر خود بمالید و ۲۰ دقیقه به آن اجازه دهید سپس آن را با آب به خوبی بشویید.

۱۰. عسل و آب پیاز یک درمان خانگی برای سرفه

استفاده از شربت عسل و آب پیاز یکی از درمان‌های قدیمی و سنتی برای درمان سرفه به ویژه سرفه‌های خشک است. علت این امر هم به خواص ضد التهابی و ضدباکتریایی عسل و پیاز باز می‌گردد که باعث می‌شود التهاب‌های موجود در مجاری تنفسی را از بین ببرد و باعث بهبودی فرد شود.

همانطور که در مطلب عسل برای سرماخوردگی و آنفولانزا گفتیم. اگر چه عسل و هیچ ماده‌ی دیگری نمی‌تواند باعث درمان سرماخوردگی و آنفولانزا شود اما استفاده از عسل به ویژه عسل آویشن و آب پیاز در کنار هم می‌تواند سرفه‌های ناشی از سرماخوردگی و آنفولانزا را تا حد خوبی بهبود دهد.

طرز تهیه پیاز و عسل خیراندیش

برای درست کردن ترکیب پیاز و عسل به روش دکتر خیراندیش برای درمان عفونت‌های حاد ریه، کافی است تا داخل یک پیاز را به حالت مخروطی شکل خالی کنیم و داخل آن را با عسل پر کنیم.

سپس پیاز را در یک قابلمه که در آن به اندازه یک سانت نمک ریخته شده است قرار دهیم سپس درب قابلمه را ببندی و زیر آن را روشن کنیم تا پیاز به وسیله حرارت منتقل شده توسط نمک پخته شود.

سپس می‌توانیم این ترکیب را میل کنیم. توصیه می‌شود برای بهرمند شدن از خواص این ترکیب به مدت دو هفته از نسخه پیاز و عسل خیراندیش استفاده شود.

طرز تهیه شربت عسل و پیاز و طریقه مصرف

برای تهیه شربت پیاز و عسل و بهرمند شدن از خواص ‌آن، راه‌های مختلفی وجود دارد اما ما در اینجا یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای درست کردن شربت عسل و پیاز را برای شما می‌آوریم.

مواد لازم برای درست کردن شربت

  • ۲ پیاز متوسط تازه (ترجیحا پیاز قرمز باشد)
  • ۲ قاشق غذاخوری عسل تازه

طرز تهیه و مصرف شربت

برای این کار کافی است تا پیاز ها را بعد از پوست گرفتن به صورت حلقه‌ای و یا خلالی درون یک شیشه بریزید و سپس عسل را به آن اضافه کنید. سپس درب آن را محکم بسته و اجازه دهید ۱۰ ساعت در دمای اتقاق بماند.

بعد از ۱۰ ساعت آب پیاز وارد عسل می‌شود و به یک شربت رقیق تبدیل می‌شود. برای استفاده از این شربت می‌توانید روزی یک قاشق از این شربت را میل کنید.

شربت عسل با پیاز
  • برای خوش طعم شدن این شربت می‌توانید از آب لیمو، دارچین و زنجبیل هم استفاده کنید.

اگر تجربه‌ای از استفاده از شربت عسل با پیاز دارید خوشحال می‌شویم آن را با ما و دیگر دوستان به اشتراک بگذارید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۶۴ رای

1 دیدگاه برای “خواص پیاز و عسل برای سلامتی و طرز تهیه شربت آن

  1. مهاجر گفته:

    به لطف خداوند، شربت آب پیاز حتی با شکر برای بیماری های ویروسی کودکان شامل مواردی با علائم تب و اسهال و استفراغ معجزه می کنه

سوال یا نظر خود را با ما در میان بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *