پرولین عسل چیست و چقدر باید باشد

پرولین عسل چیست و چه خواصی دارد + میزان استاندارد آن

پرولین (Proline) یکی از مهمترین پارامتر‌های تشخیص طبیعی بودن عسل در آزمایشگاه است. به طوری که طبق استاندارد بین المللی کدکس بعد از نسبت فروکتوز به گلوکز، میزان پرولین دومین پارامتر کیفی مهم در شناسایی کیفیت عسل بشمار می‌ٰرود.

در نتیجه شناخت این ماده و اینکه حداقل میزان مجاز آن در عسل چقدر باید باشد به ما در شناخت بهتر عسل طبیعی و خرید عسل با کیفیت کمک خواهد کرد.

پرولین چیست

پرولین در واقع نوعی اسید آمینه است ( واحد‌های سازنده‌ی پروتئین‌ها) که هم در گیاهان مختلف و هم در بدن انسان ساخته می‌شود و وظایف مهمی به عهده دارد.

اگر چه پرولین به این دلیل که توسط بدن تولید می‌‌شود جزو آمینو اسید‌های غیر ضروری به شمار می‌رود اما باید در رژیم غذایی نیز وجود داشته باشد. چرا که با افزایش سن و یا در صورت بروز برخی از مشکلات سلامتی نیاز به این اسید آمینه نیز افزایش می‌یابد.

پرولین در عسل طبیعی

همانطور که گفتیم پرولین یکی از فاکتورهای اساسی در آزمایش عسل است که طبیعی یا غیرطبیعی بودن عسل را مشخص می‌کند.

به غیر از پرولین، ۲۶ اسید آمینه دیگر نیز در عسل وجود دارد اما میزان آن‌ها نسبت به پرولین بسیار کم است و قسمت اعظم آمینو اسیدهای عسل (بین ۵۰ تا ۸۵ درصد) را پرولین تشکیل می‌دهد.

وجود پرولین در عسل از آن جهت اهمیت دارد که پرولین به صورت آزمایشگاهی قابل ساختن نیست و وجود آن در عسل ضمن اینکه گواه تولید عسل توسط زنبور است نشان می‌دهد که زنبور از منشاء گیاهی که سرشار از پرولین است تغذیه کرده است نه تغذیه‌های مصنوعی مثل آب شکر یا شربت گلوکز و …

میزان استاندارد پرولین در عسل چقدر است

مطابق استاندارد بین المللی که در ایران هم پذیرفته شده است، میزان پرولین در عسل طبیعی نباید کمتر از ۱۸۰ میلی‌گرم درکیلوگرم باشد. مقادیر کمتر از این مقدار نشان دهنده‌ای این است که تغذیه زنبور طبیعی نبوده است. و هر چه این مقدار بیشتر باشد نشان از کیفیت بالای عسل دارد.

البته محدوده‌ی پرولین بسیار گسترده است و از ۱۸۰ تا گاهی حدود ۱۲۰۰ میلی‌گرم و یا بیشتر هم ادامه دارد و این به عوامل مختلفی بستگی دارد.

[مطلب مرتبط: ساکارز عسل چیست و میزان آن چقدر باید باشد]

عوامل موثر بر میزان پرولین عسل

همانطور که گفتیم میزان پرولین عسل به عوامل مختلفی بستگی دارد که از جمله‌ی آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • منشاء گیاهی: مثل بیشتر ویژگی‌های عسل طبیعی، پرولین عسل نیز بسیار وابسته به منشاء گیاهی عسل است. به طوری که برخی از عسل‌ها مثل عسل اقاقیا به طور طبیعی پرولین کمی دارند در صورتی که برخی دیگر مثل عسل گشنیز به طور طبیعی پرولین بالایی دارند.
پرولین عسل های مختلف چقدر است
  • میزان رطوبت: طی تحقیقات انجام شده مشخص شده است که پرولین عسل با رطوبت نیز رابطه عکس دارد. به این معنی که هرچقدر رطوبت بیشتر باشد پرولین عسل کمتر خواهد بود.

در نتیجه از آنجایی که میزان رطوبت به منطقه برداشت بسیار وابسته است به همین علت عسل مناطق شمالی کشور معمولا پرولین کمتری نسبت به مناطق جنوبی و خشک کشور دارند.

خواص پرولین برای بدن انسان

همانطور که گفتیم اگر چه بدن می‌تواند پرولین تولید کند اما این ماده باید در رژیم غذایی نیز وجود داشته باشد.

به طور کلی عملکرد پرولین شامل موارد زیر است که هر یک را جداگانه توضیح خواهیم داد.(منبع)

  • کمک به بهبود زخم‌ها و ترمیم پوست
  • از سلامت سیستم گوارشی پشتیبانی می‌کند
  • به جلوگیری از درد مفاصل کمک می‌کند
  • از سیستم قلب و عروقی پشتیبانی می‌کند
  • به یک متابولیسم سالم کمک می‌کند و با التهاب‌ها مبارزه می‌کند

۱. کمک به بهبود زخم‌ها و ترمیم پوست

عملکرد اصلی پرولین کمک به ترمیم آسیب‌های پوستی مانند زخم‌ها، برش‌ها و سوختگی‌هاست. این ماده باعث تحریک مهاجرت سلولی می‌شود که به توسعه بافت جدید کمک می‌کند.

مطالعات نشان داده است که در مرحله اولیه ترمیم زخم سطح پرولین مایع زخم حداقل ۵۰ درصد بیشتر از سطح پلاسما است که نشان دهنده انتقال فعال پرولین به محل زخم است.

پرولین این کار را با پشتیبانی از سنتز کلاژن‌ها یا تشکیل کلاژن‌های جدید انجام می‌دهد. کلاژن یک قسمت اساسی در ترمیم زخم است، زیرا به پوست ما ساختار و قدرت می‌بخشد.

پرولین برای درمان جای زخم

از آنجا که بدن ما با افزایش سن، کلاژن کمتری تولید می‌کند و این باعث آسیب به ظاهر پوست می‌شود در نتیجه مصرف بیشتر این اسید آمینه که کلاژن‌ها را تشکیل می‌دهند می‌تواند برای جوان نگه داشتن پوست موثر باشد.

۲. از سلامت سیستم گوارشی پشتیبانی می‌کند

پروتئین کلاژن به عنوان یکی از بهترین مکمل‌ها برای بهبودی سلامت روده و پشتیبانی از عملکرد کلی سیستم ایمنی بدن شناخته شده است.

اسید آمینه‌های موجود در کلاژن می‌توانند به تقویت بافت‌های دستگاه گوارش کمک کنند که این امر به جذب مواد مغذی و جلوگیری از پاسخ‌های خود ایمنی می‌انجامد.

در نتیجه از آنجایی که پرولین یکی از اصلی‌ترین بخش‌های ساخت کلاژن است مصرف آن می‌تواند باعث سلامتی روده و به طور کلی دستگاه گوارش شود.

۳. به جلوگیری از درد مفاصل کمک می‌کند

یکی از مهمترین عواملی که پیری اغلب با افزایش درد مفاصل همراه است این است که از اواسط دهه چهارم یعنی از ۳۵ سالگی بدن کلاژن کمتری تولید می‌کند. کلاژن برای سلامتی کلی جسمی و روانی لازم است زیرا به معنای واقعی کلمه به بدن برای حفظ قدرت و انعطاف‌پذیری بافت همبند کمک می‌کند.

در نتیجه به دست آوردن آمینواسیدهای تشیکل دهنده کلاژن مثل پرولین می‌تواند به تقویت تشکیل غضروف جدید، کمک به رشد و نگهداری عضلات و حتی به بهبود تراکم استخوان‌ها کمک کند.

پرولین و سایر اسید‌های آمینه می‌توانند با تحریک غضروف‌ها آنها را تقویت کنند. همچنین از آنجایی که پرولین نوعی آنتی اکسیدان است ممکن است به کاهش التهاب و استرس‌های اکسیداتیو که می‌تواند به مفاصل آسیب برساند کمک کند.

۴. از سیستم قلبی و عروقی پشتیبانی می‌کند

پرولین می‌تواند به محافظت از قلب و دیواره‌های شریانی کمک کند. مانند جلوگیری از تجمع چربی در جریان خون و کنترل فشار خون

به دست آوردن اسید‌های آمینه مثل پرولین که کلاژن را تشکیل می‌دهند ممکن است برای کاهش تصلب شرایین مفید باشد.

۵. به یک متابولیسم سالم کمک می‌کند

پرولین نقش مفیدی بر عملکرد متابولیکی و سنتز سایر ترکیبات دارد. این ماده به عنوان یک حسگر وضعیت سلولی عمل می‌کند. در اهمیت پرولین همین بس که در گیاهان در شرایط استرسی (تغییرات یک باره دما و فشار و..) نقش تعیین کننده ایفا می‌کند و گیاه را در برابر آن محافظت می‌کند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۸ رای

2 دیدگاه برای “پرولین عسل چیست و چه خواصی دارد + میزان استاندارد آن

سوال یا نظر خود را با ما در میان بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *