خواص عسل برای پوست و مو

خواص عسل برای پوست صورت + زمان ماندن عسل روی پوست

از جمله خواص عسل برای پوست می‌توان به آبرسانی و مرطوب‌کنندگی پوست، بهبود چین و چروک صورت، خاصیت لایه‌برداری، بهبود زخم‌ها و ترمیم جای آنها اشاره کرد که در ادامه به شرح هر یکی از آنها خواهیم پرداخت.

به طور کلی عسل خام با دارا بودن آنزیم‌های متنوع، ویتامین‌ها و همچنین خواص آنتی‌اکسیدانی و ضد باکتریایی خود، یک مرهم و تغذیه کننده‌ی مناسب برای پوست به شمار می‌رود، و درست به همین دلیل است که در ترکیبات بسیاری از محصولات آرایشی و بهداشتی از عسل به عنوان یک پایه استفاده می‌شود.

✔ توجه داشته باشید که اگر قصد خرید عسل برای استفاده موضعی را دارید حتما آن را از یک زنبوردار و یا فروشنده معتمد و با برگه آزمایش تهیه کنید و تا جای ممکن عسل خام تهیه کنید. عسل‌های تقلبی نه تنها باعث سلامت پوست شما نمی‌شود بلکه ممکن است باعث ایجاد مشکلات پوستی نیز شود.

تاریخچه استفاده از عسل برای پوست و زیبایی

اگر چه تاریخ دقیقی از اولین آشنایی و استفاده انسان از خواص عسل برای پوست و زیبایی در دسترس نیست ولی سومری‌ها در ۲۰۰۰ سال پیش از میلاد از عسل به صورت خارجی و برای درمان زخم‌ها استفاده می‌کرده‌اند.

مصری‌ها و یونانی ها نیز از عسل برای مصارف زیبایی و درمان زخم‌ها استفاده می‌کرده‌اند. گفته می‌شود ملکه کلئوپاترا، آخرین فرعون مصر باستان و یکی از قدرتمندترین و زیباترین زنان عصر خود از حمام شیر و عسل برای زیبایی پوست بدن خود استفاده می‌کرده است.

ماسک کلئوپاترا

فواید عسل برای پوست

ترکیبات منحصر به فرد عسل، باعث شده تا به عنوان یک ماده بسیار مفید برای سلامت پوست شناخته شود. اما نکته‌ای که باید به آن دقت شود این است که در استفاده از عسل برای مصارف زیبایی حتما باید از عسل طبیعی و ترجیحاً خام (گرما ندیده) استفاده شود، تا به نتایج مطلوب آن رسید.

لایه برداری پوست با عسل

همه می‌دانیم که سلول‌های قدیمی و مرده دشمن یک پوست زیبا و شفاف هستند، همین سلول‌ها هستند که گاهی بر روی صورت، ایجاد خارش و سوزش می‌کنند. استفاده از عسل به جای لایه‌بردارهای موجود در بازار یک گزینه طبیعی و به صرفه است که باعث می‌شود پوست شما کاملا تمیز شود.

اگر از عسل به منظور لایه برداری استفاده می‌کنید بهتر است از عسل شکرک زده ( عسل طبیعی بعد از مدتی شکرک می‌زند) استفاده کنید.

عسل شکرک زده به خاطر دانه‌های ریز متبلوری که دارد درست مانند یک لایه بردار ملایم عمل می‌کند. این دانه‌های ریز هنگام تماس با گرمای پوست شما و آب به صورت یک اسکراب عمل می‌کند که از بسیاری از نمونه‌ها مصنوعی آن اثر بخش‌تر است.

اسکراب چیست: اسکراب نوعی لایه‌ بردار صورت است که ترکیبی از مواد مختلف با دانه‌های ریز و زبری است که اضافات پوستی را به راحتی از روی پوست صورت پاک می‌کنند (مثل سفیدآب)

از این ماسک عسل می‌توانید به صورت روزانه و یا هفته‌ای دو یا سه بار استفاده کنید.

نحوه استفاده: قبل از مصرف با حوله کمی پوست صورت خود را گرم کنید، سپس عسل را بین انگشتان خود گرم کنید و به صورت دایره‌ای آن را به خوبی روی پوست خود ماساژ دهید و بعد از ۱۰ تا ۱۵ دقیقه آن را بشویید.

عسل برای آکنه و جوش های پوستی

آکنه یا جوش صورت، معمولا زمانی ایجاد می‌شود که غدد روغنی پوست تحریک شده و بیش از حد ترشح شوند یا اینکه فعالیت‌های باکتری‌های روی سطح پوست افزایش یابد.

خواص ضد التهابی عسل طبیعی می‌تواند تورم و قرمزی جوش ها را کاهش دهد، همچنین خواص ضد باکتریایی عسل سبب می‌شود تا سطح باکتری‌های موجود روی پوست کاهش و به میزان تعادل برسد و به این طریق به درمان آکنه و یا پیشگیری از آن کمک می‌کند.

استفاده از عسل به ویژه برای پوست صورت باعث می‌شود تا منافذ پوست از چربی‌های اضافی پاک و تمیز شود، همین منافذ بسته شده هستند که در صورت عدم مراقبت علت اصلی آکنه و جوش‌های صورت هستند.

نحوه استفاده: کافی است مقداری عسل طبیعی را روی پوست خود بمالید و بعد از ۱۰ تا ۱۵ دقیقه آن را با آب ولرم بشویید.

برای تاثیرگذاری بیشتر و از بین بردن آکنه‌ها می‌توانید از ترکیب عسل و دارچین نیز برای صورت خود استفاده کنید.

خواص عسل برای درمان آکنه

مرطوب کننده پوست صورت و بدن

یکی از ساده‌ترین استفاده‌هایی که می‌توان از عسل خام کرد، استفاده از آن برای مرطوب نگه‌داشتن پوست و آبرسانی به آن است.

کمبود رطوبت کافی روی پوست، باعث زمختی و خشکی پوست و همچنین خارش آن می‌شود. عسل طبیعی با داشتن خاصیت رطوبت بخش و آرامشبخش خود، می‌تواند ضمن آبرسانی به پوست آن را نرم و درخشنده کند، به طوری که تا ساعت‌ها بعد از شستشو هنوز تاثیر آن قابل مشاهده است.

نحوه استفاده: لایه‌ای نازک از عسل خام را به صورت دایره‌وار بر روی پوست صورت و یا بدن خود بمالید و بعد از حداقل ۳۰ دقیقه آن را با آب ولرم یا خنک بشویید.

کاهش چین و چروک پوست

اگر چه با استفاده از عسل نمی‌توان به صورت کامل جلوی پیری و چین و چروک را گرفت اما می‌توان تا حدودی آن را به تاخیر انداخت و یا کمی از شدت آن کم کرد.

عسل با دارا بودن طیف وسیعی از آنتی اکسیدان‌ها، از جمله پلی فنول‌ها و فلاونوئیدها به پوست صورت و بدن شما کمک می‌کند تا از آسیب به کلاژن‌های پوست جلوگیری شود و پوستی با طراوت داشته باشید. همچنین می‌توانید از ترکیبی از ژل رویال و عسل برای جوان‌سازی پوست خود استفاده کنید.

نحوه استفاده: ابتدا پوست را به طور کامل تمیز کنید و پس از آن عسل را بروی آن بمالید و حداقل بعد ۱۵ دقیقه آن را با آب ولرم بشویید.

569,000 تومان
769,000 تومان
679,000 تومان
589,000 تومان

عسل یک پاک‌کننده‌ی صورت و آرایش

عسل به علت خاصیت چسبندگی بالا و همچنین خواص ضدباکتری که دارد می‌تواند یک پاک‌کننده‌ی عالی برای صورت، به ویژه برای پاک کردن انواع آرایش باشد. برای این کار می‌توان از کمی روغن زیتون و کمی دارچین هم استفاده کرد.

نحوه استفاده: مقداری عسل را به آرامی بر روی قسمت‌هایی از پوست که قصد تمیز کردن آن را دارید بمالید و آن را به صورت دایره‌وار پخش کنید. بعد از حدود ۱۰ دقیقه صورت خود را با آب ولرم بشویید و با یک حوله تمیز به خوبی خشک کنید.

خاصیت پاک کنندگی عسل طبیعی

بهبود زخم‌ها و سوختگی‌ها

همانطور که در مطلب عسل برای زخم گفته شد، استفاده از عسل برای درمان زخم‌ها را می‌تواند یکی از اولین مصارف خارجی عسل در طول تاریخ ذکر کرد، که تاثیر بسزایی در زیبایی افراد نیز داشته است.

از گذشته تا به امروز از عسل به عنوان یک ضدعفونی کننده‌ی طبیعی استفاده می‌کرده‌اند. همین خاصیت ضد عفونی کنندگی عسل در کنار خاصیت ضد التهابی آن باعث می‌شود که مرهمی مناسب برای زخم‌ها و سوختگی‌ها باشد و به سرعت آن‌ها را بهبود بخشد.

گفته می‌شود عسل می‌تواند در بهبود جای زخم‌ها و سوختگی‌ها نیز کمک کننده باشد.

نحوه استفاده: ابتدا جای زخم و سوختگی را تمیز کنید و سپس مقدار عسل طبیعی را روی آن ریخته و با گاز استریل پانسمان کنید. بهتر است این کار را چندین بار انجام دهید و هر بار پانسمان را تعویض کنید.

چند دقیقه عسل روی پوست بماند

یکی از سوالات پرتکرار افراد هنگام استفاده از عسل برای صورت خود این است که چند دقیقه عسل روی پوست بماند.

اگر چه ما مدت زمان ماندن عسل روی پوست را برای هرکدام از استفاده‌ها در بالا بیان کردیم اما به طور کلی این نکته را در نظر داشته باشید که عسل یک انتقال دهنده و جاذب به شمار می‌رود و درست مانند یک کاتالیزور یا تسریع کننده عمل می‌کند.

به این معنی که نیاز به ماندن طولانی عسل روی پوست نیست چرا که مواد موثره‌ آن به سرعت جذب پوست می‌شود. حتی زمانی که عسل را با سایر مواد مانند ماسک عسل و آووکادو هم استفاده می‌کنید، عسل خواص ماده دیگر را سریعتر جذب پوست می‌کند.

به همین دلیل زمان ماندن عسل روی پوست باید چیزی بین ۱۰ تا ۳۰ دقیقه باشد و نیازی به ماندن بیشتر از این نیست.

ماسک عسل برای پوست صورت

به شما پشنهاد می‌کنیم بعد از خواندن این مطلب حتما مطلب دیگر ما در مورد انواع ماسک عسل برای صورت، و این که چه نوع ماسکی مناسب صورت شماست و همچنین طرز تهیه و استفاده از هر یک از آن‌ها را نیز مطالعه کنید

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴۶ رای

سوال یا نظر خود را با ما در میان بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *