خواص عسل برای لب

خواص عسل برای لب های خشک و آسیب دیده + ۵ روش مصرف

اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که مدام دچار خشکی یا ترک‌خوردگی و سایر مشکلات لب می‌شوید و راه‌های مختلفی را برای درمان آن امتحان کرده‌اید، شاید بد نباشد تا با خواص عسل برای لب به ویژه لب‌های آسیب دیده آشنا شوید و از فواید استفاده از عسل برای لب های خود بهرمند شوید.

به طور کلی پوست لب نسبت به پوست سایر قسمت‌های بدن بسیار حساس‌تر است و همچنین دارای غدد چربی هم نیست. به همین دلیل در برابر آفتاب و یا سرما به سرعت آسیب می‌بیند و به صورت پوسته پوسته و یا ترک خورده در می‌آید.

همچنین بسیاری از بالم لب‌هایی که افراد در این مواقع استفاده می‌کنند حاوی ژله نفتی یا روغن معدنی یا حاوی موادی مانند منتول، نعناع یا اسید سالیسیلیک هستند که همه این مواد در واقع می توانند بسیار تحریک کننده باشند و بر روی لب ها خشک شوند.

اگرچه این بالم لب‌ها ممکن است آرامش موقتی ایجاد کنند، اما اغلب، لب‌های شما را بیشتر از قبل کم آب می‌کند و شما در یک چرخه معیوب از استفاده از آن‌ها قرار می گیرید، بدون اینکه هرگز تسکین پایداری داشته باشید.

از طرف دیگر همانطور که در خواص عسل برای پوست گفتیم، عسل از دیرباز به عنوان یک مرطوب‌کننده طبیعی مورد استفاده قرار می‌گرفته است. استفاده از عسل برای لب ها می‌تواند ضمن تامین رطوبت مورد نیاز لب‌ها در طول روز، آسیب‌های لب مانند پوسته شدن و ترک خوردن را نیز به سرعت بهبود بخشد.

خواص عسل برای لب

همانطور که گفتیم عسل می‌تواند یک مرهم مناسب برای آسیب‌دیدگی‌های لب باشد. در زیر به برخی از فواید عسل برای لب می‌پردازیم و اینکه عسل چگونه می‌تواند سلامت و زیبایی لب‌های شما را تضمین کند.

۱. هیدراته کردن و مرطوب نگهداشتن لب

به جرات می‌توان گفت که مهمترین کاری که عسل می‌تواند برای لب های شما انجام دهد حفظ و تامین رطوبت مورد نیاز لب ها در طول روز است.

عسل برای مرطوب کنندگی لب

قند موجود در عسل باعث می‌شود که رطوبت به سمت لب‌های شما جذب شود و به این طریق باعث آبرسانی پوست لب می‌شود. در نتیجه استفاده از عسل برای لب می‌تواند از بروز آسیب‌دیدگی‌های بعدی مانند ترک خوردن یا حتی عفونت جلوگیری کند.

۲. بهبود ترک خوردگی لب با عسل

ما قبلا در مطلب درمان زخم با عسل گفتیم که عسل طبیعی به خاطر خواص فیزیکی و همچنین بیوشیمیایی ویژه‌ای که دارد می‌تواند روند بهبود انواع زخم‌ها تسریع کند.

عسل طبیعی نه تنها می‌تواند لب های شما را مرطوب کند بلکه در صورت ترک خوردن و خون آمدن لب‌های شما می‌تواند به بهبود و ترمیم آن کمک کند.

همچنین عسل دارای خواص ضدالتهابی ویژه‌ای است که می‌تواند به تسکین لب‌های ترک خورده شما کمک کند.

خرید عسل طبیعی از زنبوردار
خرید عسل طبیعی از زنبوردار

۳. جلوگیری از بروز عفونت

یکی از مشکلات رایجی که افراد با آن دسته و پنجه نرم می‌کنند عفونت بین ترک‌های لب است. زمانی که به هر علت لب‌های شما ترک می‌خورد از آنجا که امکان پانسمان سطح آن عملا وجود ندارد بسیار در معرض انواع باکتری‌ها قرار می‌گیرد و امکان عفونت آن به شدت بالا می رود.

این در حالی است که خواص ضد باکتریایی عسل در کنار خواص فیزیکی آن باعث می‌شود که عملا امکان رشد باکتری در ناحیه‌ای که به عسل آغشته است از بین برود.

خواص عسل برای لب نه تنها می‌تواند از بروز عفونت جلوگیری کند، بلکه می‌تواند با از بین بردن عفونت، روند درمان راه سرعت بخشد.

۴. لایه برداری از پوست لب

همانطور که در مطلب معرفی انواع ماسک عسل گفتیم. عسل را می‌توان یک لایه‌بردار طبیعی دانست. این ویژگی عسل باعث می‌شود که پوسته پوسته‌های ایجاد شده بر روی لب‌های شما را که ناشی از آفتاب یا سرما است را بدون ایجاد سوزش از بین ببرد.

عسل یک لایه بردار طبیعی برای لب

این خواص عسل برای لب نه تنها باعث ترمیم آسیب‌دیدگی لب های شما می‌شود بلکه باعث زیبایی و طراوت پوست لب‌های شما نیز می‌شود.

۵ ماسک عسل برای لب های آسیب دیده

همانطور که گفتیم عسل به شیوه‌های مختلفی می‌تواند از لب های ما محافظت کند و آسیب‌های به وجود آمده برای آن را درمان کند. اما شاید برای شما هم سوال باشد که چگونه از خواص عسل برای لب ها بهرمند شویم. در زیر به ۵ ماسک عسل برای لب و همچنین نحوه‌ تهیه و مصرف آن خواهیم پرداخت.

۱. ماسک لب عسل و شکر (لایه بردار طبیعی)

همانطور که گفتیم عسل طبیعی یک لایه بردار طبیعی برای پوست و لب محسوب می‌شود. اما اگر می‌خواهید این لایه برداری به نحو بهتری انجام شود و لب شما نرم و تمیز شود، می‌توانید کمی شکر را به عسل اضافه کنید تا یک لایه بردار عالی داشته باشید.

مواد لازم

  • ۱ قاشق چایخوری عسل
  • ۱ قاشق چایخوری شکر

کافی است این مواد را با یکدیگر مخلوط کنید و سپس آن را کمی روی لب‌های خود ماساژ دهید (این کار را به نرمی انجام دهید) و بعد از ۲۰ دقیقه آن را آبکشی کنید.

۲. ماسک عسل، ماست و روغن نارگیل (مرطوب کننده عالی لب)

اگر لب های بسیار خشکی دارید، قطعا هیچ چیز به اندازه ترکیب این سه ماده نمی‌تواند رطوبت لب‌های شما را تامین کند. هم عسل و هم ماست و روغن نارگیل به آبرسانی لب های شما کمک می‌کند و از خشک شدن و آسیب دیدن آن جلوگیری می‌کنند.

مواد لازم

  • ۱ قاشق چایخوری عسل
  • ۱ قاشق چایخوری ماست
  • چند قطره روغن نارگیل

پس از اینکه مواد را به خوبی با هم مخلوط کردید، تنها کاری که باید انجام دهید این است که مواد را روی لب خود بمالید و ۱۰ دقیقه به آن فرصت دهید تا حسابی جذب شود و سپس آن را با آب بشویید.

۳. ماسک لب آووکادو و عسل (آبرسان قوی)

ما پیشتر در مطلب ماسک آووکادو و عسل در مورد فواید این ماسک برای پوست صحبت کردیم. اما به طور خلاصه این ماسک می‌تواند یک آبرسان قوی برای لب‌های شما باشد.
ویتامین E موجود در آووکادو در کنار خواص آبرسانی عسل می‌تواند باعث نرمی و لطافت لب‌های شما شود و از پوسته پوسته شدن و خشکیدگی آن جلوگیری کند.

مواد لازم

  • ۱ قاشق چایخوری آووکادو له شده
  • ۱ قاشق غذاخوری عسل خام

هر دوی این مواد را به خوبی با هم مخلوط کنید و سپس آن را بر روی لب های خود بمالید و اجازه دهید تا ۱۵ دقیقه بر روی لب‌های شما بماند بعد از آن می‌توانید آن را با آب ولرم بشویید.

۴. ماسک عسل و آلوئه‌ورا (کاهش التهاب)

اگر در اثر قرار گرفتن در معرض نور خورشید لب های شما ملتهب شده یا ترک خورده است، ماسک لب آلوئه‌ورا و عسل می‌تواند به خوبی باعث تسکین این التهاب شود.

خواص ضد التهابی آلوئه‌ورا در کنار خواص ضد التهابی و آنتی‌اکسیدانی عسل باعث شده تا این ماسک مرهم بسیار مناسبی برای لب‌های آسیب‌دیده باشد.

مواد لازم

  • ۱ قاشق غذاخوری ژل آلوئه‌ورا
  • ۱ قاشق غذاخوری عسل

برای تهیه این ماسک لب کافی است هر دو این مواد را به خوبی با هم مخلوط کنید و بعد از آن بر روی لب‌های آسیب‌دیده خود بمالید. به ماسک اجازه دهید تا حدود ۲۰ دقیقه بر روی لب‌های شما باشد و پس از آن، آن را با آب بشویید.

569,000 تومان
769,000 تومان
679,000 تومان
589,000 تومان

۵. ماسک ویتامین E و عسل (نرم کننده لب‌)

ویتامین E یکی از مهمترین ویتامین‌ها برای سلامت پوست است. این ویتامین همچنین نقش اساسی در تولید کلاژن پوست ایفا می‌کند. در نتیجه می‌توان گفت سلامت پوست ما به نوعی به این ویتامین وابسته است.

اگر لب‌های شما دچار ترک خوردگی شده یا پوسته پوسته شده است، بهترین ماسکی که می‌تواند به شما برای بهبودی هر چه سریع‌تر کمک کند ماسک ویتامین E و عسل است که باعث نرمی و ترمیم لب شما می‌شود.

مواد لازم

  • ۱ کپسول ویتامین E
  • 1 قاشق چایخوری عسل طبیعی

برای تهیه این ماسک لب کافی است تا یک کپسول ویتامین E را با سوزن سوراخ کنید و محتویات آن را با عسل مخلوط کنید. سپس آن را بر روی لب‌های خود بمالید و ۲۰ دقیقه به آن اجازه دهید تا جذب شود. بعد از آن می‌توانید لب‌های خود را بشویید.

ممنون می‌شویم اگر شما هم تجربه‌ای از استفاده از خواص عسل برای لب هایتان دارید با ما و دیگر دوستان به اشتراک بگذارید.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۱۰ رای

سوال یا نظر خود را با ما در میان بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *