ژل رویال

ژل رویال چیست؟ ۱۴ مورد از خواص ژل رویال و عوارض آن

ممکن است شما هم به واسطه دوستان یا نزدیکان خود در مورد خواص ژل رویال برای درمان بیمارهایی نظیر دیابت، سرطان، ام اس، بیماری های قلبی عروقی، مشکلات پوستی و… چیزهایی شنیده باشید. یا اینکه صرفا اسم ژل رویال را شنیده اید و کنجکاوید تا بدانید واقعا ژل رویال چیست و چگونه تولید می‌شود. در این مطلب قصد داریم تا با یک نگاه دقیق و علمی به بررسی سوالات زیر بپردازیم.

ژل رویال چیست

ژل رویال که به آن ژل سلطنتی، شاه انگبین، رویال ژل و ژل زنبور عسل نیز گفته می‌شود، در کنار عسل و گرده گل از مهمترین فرآورده‌های زنبور عسل به شمار می‌رود. که داری خواص بی‌نظیری چه از نظر درمانی و چه از نظر تقویتی و زیبایی است.

به طور کلی زنبور عسل ژل رویال را به دو منظور تولید می‌کند. اول اینکه ژل رویال ماده‌ی غذایی اصلی برای پرورش لاروها (نوزدان زنبور) در ۳ روز ابتدایی است و دوم اینکه غذای ملکه زنبور تا آخر عمر همین ژل رویال است.

اگر چه عجیب به نظر می‌رسد اما لاروهایی که ۳ روز از رویال ژل تغذیه کنند به زنبور کارگر تبدیل می‌شوند و لارو‌هایی که ۵ روز از آن تغذیه کنند به زنبور ملکه تبدیل می‌شوند. همین ۲ روز کافی است تا ملکه از نظر جثه ۴۳ درصد بزرگتر و از نظر وزنی ۶۰ درصد سنگین‌تر شود.

و عجیب‌تر اینکه ملکه با وجود این که در فصول تخم‌ریزی در طول روز بیش از ۲۰۰۰ تخم‌ می‌گذارد اما باز هم عمر بسیار بیشتری نسبت به زنبور کارگر دارد. زنبور کارگر در حدود چند هفته زنده می‌ماند (حدودا ۶۰ روز)، در حالی که ملکه می‌تواند تا ۷ سال هم زنده بماند.

تغذیه ملکه از ژل رویال

ژل رویال چگونه تولید می‌شود

ژله رویال ماده‌ای ژلاتینی، چسبناک و کرم رنگی است که از غدد حلقی زنبوران کارگر جوان ۳ تا ۱۱ روزه که مسئول پرورش لارو‌ها هستند ترشح می‌شود و در شاخون‌هایی که در کندو وجود دارد ذخیره می‌شود.

بر خلاف تصور عامه منبع تولید ژل رویال شهد یا عسل نیست. یعنی اینکه زنبوران کارگر جوان با مصرف شهد گیاهان یا عسل، ژل تولید نمی‌کنند بلکه گرده گل عامل اصلی تولید ژل رویال است و زنبور با مصرف گرده گل و فعل و انفعالاتی که روی آن انجام می‌دهد رویال ژل تولید می‌کند.

زنبورداران با قرار دادن نوزدان یک روزه در شاخون‌ها، زنبوران کارگر جوان را تحریک می‌کنند تا در این سلول‌ها ژل رویال تخلیه کنند. پس از گذشت ۷۲ ساعت بیشترین ژل در این سلول‌ها ذخیره شده و زنبوردار بعد از برداشتن لاروها، ژل رویال را داخل ظرف مخصوص ریخته و آن را ذخیره می‌کند.

بهترین زمان تولید ژل رویال

همانطور که گفتیم زنبور عسل برای تولید ژل رویال به منبع غنی از گرده گل نیاز دارد تا بتواند ژل رویال با کیفیت تولید کند. در نتیجه بهترین زمان برای تولید رویال ژل و همچین برداشت آن فصل بهار است. چرا که فصل بهار فصل گرده‌افشانی گل‌ها است و حجم گرده در طبیعت بسیار بالاست که این شرایط برای تولید ژل رویال بسیار مساعد است.

به همین دلیل است که گفته می‌شود باکیفیت ترین نوع ژل رویال، ژله رویال بهاره است. هر چه به سمت تابستان برویم جریان شهد جای گرده را می‌گیرد و میزان ژل دهی زنبور کاهش پیدا می‌کند.

طعم و رنگ ژل رویال اصل

اگر شما هم هنوز از ژل رویال استفاده نکرده‌اید، شاید دانستن این که چه رنگی است و چه طعم و بویی دارد بتواند به شما در شناخت ژل رویال طبیعی کمک کند. به طور کلی مشخصات ژل رویال ایرانی به شرح زیر است.

رنگ:سفید تا لیمویی، تیره شدن بیشتر نشان دهنده‌ی زمان ماند بیشتر آن است
بو:ترش و سوزنده
طعم:ترش همراه با شیرینی
غلظت:ژلاتینی و چسبنده. البته اگر در فریز باشد به صورت یخ زده خواهد بود
خواص ظاهری: همراه با مقداری گرده گل، موم و در بعضی مواقع حتی لاور داخل آن است

اگر به دنبال ژل رویال اصل و طبیعی هستید که توسط زنبورداران معتمد تولید شده باشد، می‌توانید از طریق لینک زیر ژل رویال طبیعی را مشاهده و در صورت علاقمندی خرید کنید.

ترکیبات مهم ژل رویال

بخش زیادی از ژل رویال زنبور عسل را آب تشکیل می‌دهد که چیزی در حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد آن را شامل می‌شود. همچنین در حدود ۱۷ تا ۴۵ درصد وزن خشک (بدون در نظر گرفتن آب) ژل را پروتئین‌ها و کربوهیدرات‌ها تشکیل می‌دهند. ویتامین‌ها، عناصر معدنی و چربی‌ها سایر اجزاء این ماده را تشکیل می‌دهند

کربوهیدرات‌ها و عناصر معدنی

از قند‌های اصلی در ژل می‌توان به فروکتوز، گلوکوز و ساکاروز اشاره کرد. همچنین از جمله عناصر معدنی موجود در این ماده می‌توان پتاسیم، فسفر، گوگرد، کلسیم، منگنز، روی و آهن را نام برد.

ویتامین‌های ژل رویال

همچنین ژل سلطنتی غنی از ویتامین‌های مورد نیاز بدن انسان است که ریبوفلاوین (B2)، بیوتین (B7)، نیاسین (B3)، تیامین (B1) و اسید فولیک (B9) از جمله مهمترین‌های آنها هستند.

خواص ژل رویال از نظر درمانی، تقویتی و زیبایی

باید توجه داشت که بیشتر خواص ژل رویال که در مقالات و کتاب‌ها برشمرده می‌شود معمولا حاصل تحقیقات بر روی سایر حیوانات و در محیط آزمایشگاهی است و تاثیر بعضی از آن‌ها بر روی انسان ثابت شده نیست. اگر چه به صورت تجربی کاملا موثر بوده‌ است.

به همین دلیل نباید آن‌ها را به عنوان درمان قطعی مورد استفاده قرار داد و در مورد بیماری‌های خاص حتما با مشورت پزشک مصرف شود

۱. عوارض جانبی درمان سرطان را کاهش می‌دهد

شیمی درمانی و سایر درمان‌های سرطان با عوارض جانبی قابل توجهی همراه هستند که از جمله‌ی آنها می‌توان به نارسایی قلبی، التهاب، زخم دهان و مشکلات دستگاه گوارش اشاره کرد.

خواص ژل رویال در بهبود مشکلات شیمی‌درمانی

رویال ژل ممکن است برخی از عوارض جنبی مرتبط با برخی از درمان های سرطان را کاهش دهد. یک مطالعه آزمایشگاهی نشان داد که مصرف ژل رویال به طرز چشمیگری می‌تواند آسیب‌های قلبی ناشی از شیمی درمانی را کاهش دهد. (+)

یک مطالعه بسیار کوچک انسانی نیز نشان می‌دهد که اگر از ژل رویال به صورت موضعی استفاده شود. می‌تواند از التهاب مخاط که یکی از عوارض جانبی درمان سرطان است و باعث زخم‌های دردناک در دستگاه گوارش می‌شود جلوگیری کند. (+)

2. تاثیر ژل رویال بر سرطان

نخستین بار اثرات ضد سرطانی ژل رویال بر روی کودکان مبتلا به لوسمی و لنفوم حاد مورد بررسی قرار گرفت که نتایج مثبتی همچون افزایش وزن و بهبود شرایط عمومی کودکان، افزایش تعداد گلبول‌های سفید را به همراه داشت.

اگر چه ژل رویال خواص ضد سرطانی دارد اما در کل به عنوان یک مکمل باید استفاده شود و نقش درمانی ندارد.

۳. موثر در تعدیل سیستم ایمنی بدن

یکی دیگر از خواص ژل رویال اثرات تعدیل‌کنندگی ایمنی بدن است که نقش مهمی در بهبود سرطان، انواع آلرژی و همچنین التهابات دارد. ژله رویال زنبورعسل باعث تشکیل لنفوسیت‌ T که مسئول پاسخ‌های ایمنی در مقابل ویروس‌ها، سلول‌های سرطانی و التهابات است،‌می‌شود. که به دلیل وجود HDA-10 در ژل رویال است.

10-HDA چیست؟
10-HDA یا ( هیدروکسی دسنوئیک اسید) یک نوع اسید چرب بی نظیر است که تنها در ژل رویال یافت می‌شود و نمی‌توان آن را به صورت مصنوعی ساخت. این ماده فواید بسیاری دارد که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد

  • فعال کننده‌ی ایمنی و آنتی‌باکتریال قوی
  • تعدیل سیستم ایمنی و ضد سرطان
  • حفاظت از پوست و کلاژن‌سازی
  • ضد دیابت و جلوگیری از زخم معده
  • تسهیل کننده تمایز سلول‌های مغز
  • ضد روماتیسم و تنظیم متابولیسم بدن

۴. موثر بر سیستم عصبی

ژله رویال عاملی موثر در تحریک سیستم عصبی مرکزی و محیطی است. این ماده همچنین عاملی امیدوار کننده برای فعال شدن مجدد سلول‌های بنیادین عصبی در مغز افراد بالغ است.

همچنین ممکن است با مصرف ژل رویال، شاهد مرگ نورون‌ها و افزایش رشد نورون‌ها در بیماران مبتلا به آلزایمر و پارکینسون باشیم.

خواص ژل رویال برای مغز

۵.کاهش ریسک بیماری های قلبی و عروقی

ژل رویال همچنین تاثیر چشمگیری بر روی پارامتر‌های خونی مانند کاهش سطح کلسترول و تری گلیسیرید خون دارد. در نتیجه ژل رویال باعث اثرات حفاظتی از قلب می‌شود.

آزمایش‌های انجام شده بر روی برخی از بیماران نشان می‌دهد که مصرف رویال ژل برای چند هفته، به بهبود بیماری آنژین صدری ( درد قلبی قفسه سینه) کمک می‌کند. البته بهبودی به وسیله ژل رویال مانند داروی نیتروگلیسیرین بلافاصله نیست و طی چند هفته بهبود حاصل خواهد شد.

یک مطالعه یک ماهه بر روی افراد نشان داد که مصرف ۳ گرم رویال ژل باعث کاهش ۴ درصدی کلسترول‌های بد در افراد تحت آزمایش شده است. (+)

همچنین تحقیقات و آزمایش‌های انجام شده نشان می‌دهند که ژل سلطنتی می‌تواند برای درمان تصلب شرایین نیز مفید باشد.

۶. تاثیر پروتئین‌های ژل رویال بر فشار خون

ژل رویال زنبور عسل ممکن است با کاهش فشار خون شما از قلب و سیستم گردش خون شما محافظت کند.

چندین مطالعه آزمایشگاهی نشان داده است که پروتئین‌های خاص موجود در ژله رویال باعث شل شدن سلول‌های عضلانی در رگ‌ها و عروق شده و در نتیجه‌ی آن فشار خون را کاهش می‌دهد(+)

۷. خاصیت ضد دیابتی ژل رویال

اگر چه ما در یک مطلب جداگانه در مورد خواص ژل رویال برای افراد دیابتی صحبت کرده‌ایم اما به طور خلاصه این ماده با کاهش استرس‌های اکسیداتیو و التهاب، حساسیت به انسولین را بهبود بخشد و باعث کنترل قندخون در افراد شود.

یک مطالعه کوچک ۶ هفته‌ای در افراد مبتلا به دیابت نشان داد که مصرف روزانه ژل رویال می‌تواند قند خون ناشتا را در این افراد تا ۲۰ درصد کاهش دهد. (+)

این ماده با داشتن ترکیباتی نظیر 10-HDA و سایر اسید‌های چرب مفید، خواص ضد دیابتی دارد. ترشحات غدد حلقی زنبور عسل ترکیباتی شبه انسولین دارد که به داخل ژل رویال وارد می‌شود و احتمالا اثر ضد دیابتی به دلیل وجود این مواد است.

[مطلب مرتبط: آیا افراد دیابتی می‌توانند عسل طبیعی مصرف کنند؟]

۸. ژل رویال برای درمان ناباروری مردان و زنان

بر طبق تحقیقات انجام شده ژل رویال می‌تواند تاثیرات مثبتی بر ناباروی هم برای مردان و هم برای زنان داشته باشد.

ژل رویال برای درمان ناباروری

خواص ژل رویال برای مردان

در مطالعه‌ای که در دانشگاه پزشکی مشهد بر روی خواص ژل رویال بر ناباروری مردان انجام شد. نشان داده شد که اسپرم‌های گروهی از مردان که با رویال ژل درمان شده‌اند چه از نظر تعداد و چه از نظر قدرت نسبت به گروه دیگری که از این مکمل استفاده نکرده اند بیشتر شده است. (+)

همچنین مطالعات نشان می‌دهد که ژل رویال باعث افزایش تعداد اسپرم، بلوغ، تحرک و سطح تستوسترون پلاسما می شود. علاوه بر این، باعث کاهش درصد آسیب DNA می‌شود که می تواند به دلیل این واقعیت باشد که ژل رویال عمدتاً شامل پروتئین ها، قندها، لیپیدها، ویتامین ها و اسیدهای آمینه آزاد است.

خواص ژل رویال برای زنان

همچنین دریک مطالعه آزمایشگاهی که توسط محققان ایرانی انجام داده شد نشان داده شد که مصرف ژل رویال باعث رشد فولیکول های تخمدان و افزایش هورمون های استروئیدی در موش های نابالغ می شود. (+)

از آنجایی که ژله رویال باعث باروری ملکه نسبت به سایر زنبور‌ها می‌شود محققان روسی طی تحقیقاتی به این نتیجه رسیدند که در انسان نیز ژل رویال اثرات مثبتی بر روی زنان یائسه و با اختلالات جنسی دارد.

[مطلب مرتبط: مصرف عسل در دوران بارداری]

۹. باعث بهبود برخی از علائم یائسگی

یائسگی باعث کاهش چشمگیر برخی هورمون‌ها در بدن می‌شود که در نتیجه آن اختلالاتی نظیر درد، اختلال در حافظه، افسردگی و اضظراب به وجود می‌آید.

مطالعه‌ای که بر روی ۴۲ زن یائسه انجام شد نشان داد که مصرف ۸۰۰ میلی گرم ژل رویال به مدت ۱۲ هفته در کاهش کمر درد و اضطراب ناشی از یائسگی مفید خواهد بود.(+)

۱۰. محرک رشد و اثرات ضد پیری

خواص ژل رویال ممکن است به چند روش روند پیری را کُند کند.

تحقیقات آزمایشگاهی نشان می‌دهد که ژله رویال ممکن است باعث تولید کلاژن و محافظت از پوست در برابر اشعه فرابنفش شود.(+)

شاید به همین دلیل است که از این ماده در محصولات آرایشی مختلف برای جوان سازی پوست استفاده می‌شود.

تاثیر ژل رویال بر پوست

آزمایش‌های مختلف بر روی حیوانات نشان می‌دهد که ژل رویال با افزایش سطح متابولیسم و سوخت و ساز بدن، باعث رشد بدن می‌شود و اکسیژن رسانی به بافت‌ها را تسریع می‌کند و باعث استقامت آن‌ها می‌شود.

همچنین به دلیل وجود هورمون‌های جوانی در ژل رویال که طول عمر بالای ملکه را نیزبه آن نسبت می‌دهند این احتمال وجود دارد که این مواد برای انسان نیزمفید بوده و باعث به تعویق انداختن پیری شود.

۱۱. اثرات ضد باکتریایی و بهبود زخم‌ها

بسیاری از مطالعات نشان می‌دهد که ژل رویال مهارکننده‌ی قوی برای باکتری‌ها و جایگزین مناسبی برای آنتی بیوتیک‌هاست. ژل رویال به دلیل داشتن 10-HDA و همچنین انواع پروتئین‌ها و پیتیدها خاصیت ضد باکتری بالایی دارد.

اثبات شده است که این ماده خاصیت ضدباکتریایی دارد که می‌تواند زخم‌ها را تمیز و عاری از عفونت نگه دارد. (+)

همچنین یک مطالعه آزمایشگاهی نشان داد که ظرفیت ترمیم بافت در سلول‌های انسانی تحت درمان با ژل رویال به طور قابل توجهی افزایش یافته است.(+)

۱۲. بهبود روماتیسم مفصلی یا آرتریت روماتوئید

رماتیسم مفصلی یا آرتریت رماتوئید یکی از بیمارهای خود ایمنی است که در آن بدن به خودش حمله می‌کند و باعث ایجاد التهاب و درد در مفاصل می‌شود.

برخی تحقیقات نشان می‌دهد ژل رویال به خاطر داشتن خواص ضد التهابی و همچین داشتن HDA-10 می‌تواند جلوی سیگنال‌های نادرست که توسط سیستم ایمنی بدن به سلول‌ها فرستاده می‌شود و باعث ایجاد التهاب می‌شود را بگیرید.

همچنین رویال ژل علاوه بر اینکه می‌تواند از ایجاد روماتیسم مفصلی در سالمندان جلوگیری کند به کسانی که با این بیماری روبه رو هستند نیز کمک می‌کند تا با کاهش التهابات و تورم مفاصل آن‌ها، باعث تسکین درد آن‌ها شود.

۱۳. بهبود خشکی چشم با ژل رویال

برخی مطالعات آزمایشگاهی نشان می‌دهد که مصرف خوراکی ژل رویال می‌تواند باعث بهبود خشکی چشم شود.

در یک مطالعه انسانی کوچک، نشان داده شد که افرادی که از ژل رویال استفاده کرده‌اند بیماری خشکی چشمشان رو به بهبودی رفته است. این امر شاید به علت تحریک غدد اشکی در چشم به واسطه مصرف رویال ژل باشد.

از آنجا که عوارض جانبی ژل رویال بسیار اندک است در نتیجه استفاده از ژل رویال برای بهبود خشکی چشم یک راه کم خطر و ساده است که ممکن است نتایج خوبی به همراه داشته باشد.

۱۴. پیشگیری و بهبود پوکی استخوان

اگر چه مطالعات اندکی در مورد فواید ژل رویال برای بیماران مبتلا به پوکی استخوان انجام شده است اما برخی از تحقیقات حیوانی نشان می‌دهد که این ماده می‌تواند به بهبود و پیشگیری از پوکی استخوان کمک کند.

این خاصیت ژل رویال برای استخوان ها را به ویتامین B12 و همچنین کلسیم موجود در ژل رویال مربوط می‌دانند که هر دو اثرات پیشگیرانه و درمانی برای پوکی استخوان دارند.

خواص تایید شده ژل رویال از نظر سازمان غذا و داروی اروپا

همانطور که گفته شد تمامی خواص گفته شده برای انسان ثابت نشده است، بر اساس گزارش سازمان غذا و داروی اروپا فواید ژل رویال برای انسان در موارد زیر اثبات شده است.

۱. بیماری‌های قلبی عروقی مربوط به رژیم غذایی: مصرف طولانی مدت ژل رویال می‌تواند بیماری‌های قلبی عروقی را بهبود بخشد و غلظت پارامتری‌های خونی نظیر کلسترول و چربی را کاهش دهد.

۲. عملکرد فیزیکی و تناسب اندام: مصرف ژل رویال، باعث بهبود فعالیت‌های بدنی و تناسب اندام به خصوص در افراد سالخورده می‌شود. به عبارت دیگر ژل رویال نوعی داروی ضد پیری است

۳. سرطان‌های مرتبط با رژیم غذایی: مصرف ژل رویال می‌تواند ریسک ابتلا به سرطان را کاهش دهد.

۴. عملکرد ذهنی و وضعیت روانی: ژل رویال وضعیت جسمی و روانی انسان را بهبود می‌بخشد، این اثر به طور قابل توجهی در افراد کهنسال مشاهده می‌شود و مانع از ایجاد آلزایمر می‌شود.

مقدار و طریقه مصرف ژل رویال

اگر چه ما در یک مطلب مستقل به طور کامل در مورد بهترین شیوه نگهداری و مصرف ژل رویال صحبت کرده‌ایم اما به طور کلی می‌تواند گفت که ژل رویال را به ۴ طریقه ‌ی ۱. زیر زبانی (بهترین روش) ۲. خوراکی ۳. مخلوط با عسل ۴. به صورت کپسول می‌توان مصرف کرد.

در مورد مقدار مصرف نیز می‌توان گفت که اگر چه بسته به دلیل استفاده‌ی شما از ژله رویال، میزان و طریقه‌ی مصرف آن می‌تواند متفاوت باشد. اما به طور کلی می‌توان گفت که دز مصرفی این ماده برای افراد بالغ چیزی در حدود ۲ تا ۱۰ میلی‌گرم به ازای هر کیلوگرم از وزن بدن در روز است.

به عبارتی برای یک انسان بالغ که وزنی حدود ۷۵ کیلوگرم دارد، میزان مناسب مصرف ژل رویال چیزی در حدود ۰.۲ تا ۱ گرم در روز خواهد بود.

معمولا توصیه می‌شود که مصرف ژل رویال را به طور مداوم برای سه هفته ادامه دهید، و این کار را دوبار در سال، یکبار در فصل بهار و دفعه بعد در فصل پاییز انجام دهید.

مقدار مصرف ژل رویال

موارد منع مصرف ژل رویال و عوارض احتمالی آن

اگر چه عوارض ژل رویال نسبت به داروهای متداول بسیار کمتر است و هر کسی می‌تواند از فواید سلامتی آن بهرمند شود. اما مانند هر ماده‌ی طبیعی دیگری ممکن است برای برخی از افراد ایجاد مشکل کند، که در صورت بروز هر یک از آنها باید مصرف این ماده به سرعت قطع شود.

برخی از این علائم عبارت‌اند از

  • تنگی نفس
  • حالت تهوع
  • سرگیجه
  • تورم گلو و افت فشار خون
  • التهاب و خارش پوست

چه کسانی نباید ژل رویال مصرف کنند مگر با مشورت پزشک

  • در افراد مبتلا به سابقه آلرژی و آسم، ژل رویال ممکن است منجربه ایجاد اسپاسم‌های تنفسی و تنگی نفس شود. 
  • افراد حساس به نیش زنبور نباید به صورت مستقیم ژل رویال مصرف کنند. چون برخی از ترکیبات نیش زنبور در ژل نیز یافت می‌شود
  • زنان باردار و شیرده نیز باید تنها با مشورت پزشک از این ماده استفاده کنند.

با توجه به خواص درمانی و تقویتی که ژل رویال دارد، اگر شما هم از جمله کسانی هستید که به دنبال ژل رویال اصل و طبیعی هستند، می‌توانید از طریق لینک زیر ژل رویال طبیعی را مشاهده و در صورت علاقمندی خرید کنید.


میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۹۸ رای

61 دیدگاه برای “ژل رویال چیست؟ ۱۴ مورد از خواص ژل رویال و عوارض آن

  1. نفس گفته:

    سلام من ژل رویال خریدم با عسل ترکیب کردن واسم فرستادن؛ گفتن تا چهل روز یک قاشق بخورم، یعنی الان این ترکیبی که واسم فرستادن خراب شده یا خاصیتشو از دست داده؟

    • روستایی گفته:

      بهترین شیوه مصرف ژل رویال، مصرف اون به صورت خام است. ترکیب ژل رویال با عسل می‌تواند بخشی از خواص ژل را از بین ببرد.

  2. فاطمه گفته:

    سلام و خسته نباشید.
    ممنون از اطلاعات خوبی که در مورد ژل رویال نوشته اید ودر اختیار همگان گذاشته اید. 🙏🙏
    سوال:آیا ژل رویا فاسد شدنیست؟
    حتما باید در یخچال نگهداری شود؟
    تا چه مدت در یخجال بماند قابل استفاده است؟
    آیا با مخلوط شیر و عسل میتوان استفاده کرد؟

    • ابراهیم گفته:

      ژل رویال فاسد شدنی است
      در یخچال شش ماه و در فریزر تا دو سال قابل نگهداری است بدون از دست رفتن خواص.
      مخلوط ژل و عسل و هر چیز دیگری حد اکثر تا نیم ساعت باید مصرف شود…در غیر این صورت خواصی نخواهد داشت

    • 9934014780 گفته:

      درود هم میهن گرامی، من هم به بیماری رماتیسم مفصلی فوق شدید مبتلا هستم، ژل رویال و عسل طبیعی برای کمک به درمان بیماری ما بشدت مفید هستند، توصیه میکنم حتما تهیه کرده ومدام مصرف کنید ، بسیار مفیدتر از داروهای شیمیایی موجود در بازار هستند چرا که هیچ عوارضی ندارن بلکه بسیار مفید و درمانگر نیز هستند. ۱ کیلو روغن محلی گاو زرد؛ منظورم گاو زرد رنگ هستش گاوی که کاملا رنگ بدنش زرد طلایی باشه معمولا روستاها دارن از این مدل گاوها، اونو تهیه کنید و با ۱ کیلو عسل طبیعی عسل صددرصد طبیعی اگه عسل وحشی باشه که البته خیلی خیلی بهتره…، و باهم مخلوط کنید در یک بشکه معمولی پلاستیکی بریزیدش و به مدت ۲ ماه بزارید بمونه بعد از ۲ ماه میتونید روزی ۲ قاشق میل کنید ،بشدت رماتیسمتون رو کاهش میده. به امید تندرستی برای شما و دیگر بیماران…

  3. داریوش عبدوندی گفته:

    با سلام . همسرم به سرطان پستان و رحم از نوع تهاجمی مبتلا شده بود . با توجه به اطلاعات طب سنتی که داشتم در درمان سریع همسرم با ژل رویال مخلوط با عسل کمک کردم . بطوری که پروفسور جراحی سرطان متعجب شده بود و در گاما اسکن ها و سیتی اسکن ها کاهش اندازه تومور سرطان به وضوح مشهود بود . استفاده این ماده درمانی ، به تتهایی خاصیت درمانی ندارد . بلکه در هر کیلو عسل طبیعی میبایست بیست گرم ژل رویال مخلوط کرد تا اثر دهی بینظیری داشته باشد . ضمناً به کاهش دردهای بعد از شیمی درمانی اثر قابل توجه و جشمگیری داشت

  4. حمید گفته:

    باسلام.من پسرم ۲۲سال دارد وحدود ۷سال است مبتلا به کولیت روده میباشد که بعضی مواقع فعال میشود میخواستم بدانم ژل رویال میتواند در بهبود ویا خوب شدن پسرم تآثیر داشته باشدچون کولیت روده درمان ندارد فقط میتوانند کنترل کنند درضمن اگر ممکن است میزان مصرف وچه مدتی باید مصرف شود راراهنمایی فرمایید کمال تشکر از شما.

    • روستایی گفته:

      سلام وقت شما بخیر. بله ژل رویال می‌تواند باعث بهبودی و کنترل کولیت روده شود. بهترین شیوه مصرف هم روزانه یک گرم به صورت ناشتا و زیر زبانی است. توصیه می‌شود که ژل رویال را حداقل به مدت چهل روز مصرف کنید.

  5. شفیعی گفته:

    با سلام و ادب خدمت شما .
    سپاس از مطالب مفید و کافی که قرار دادین در اختیار مون .
    واینکه برای مقدار مصرف برای تقویت اسپرم همسرم مقدار 2 گرم در روز تجویز شده همراه با دو قاشق چایخوری گرده گل خارجی که رنگی هست آیا زیاد نیست نسبت به تجویز 1 گرم شما .
    وسوال دیگه که داره با مصرف داروهای داروخانه تجویزی پزشک همزمان استفاده میشه مشکلی نداره . ؟؟

    • روستایی گفته:

      سلام وقت بخیر. اگر پزشک طب سنتی تجویز کردن نه مشکلی نیست. اما در مورد تداخل دارویی حتما باید با پزشک معالج مشورت بشه

  6. حسینی گفته:

    با عرض سلام و خسته نباشید
    برای ذخیره تخمدان ۰.۵ ژل رویال موثر هست؟
    و اینکه نحوه مصرف و چه مدت و به چه مقدار بایستی مصرف شود؟
    نحوه تشخیص ژل مرغوب به چه صورت میباشد؟
    سوالات و پاسخ هارو خوندم خیلی با حوصله پاسخگو هستین
    ممنون میشم سوالات بنده رو هم پاسخگو باشید واقعا در اوج درماندگی پیج شما رو دیدم

    • روستایی گفته:

      سلام وقت شما بخیر
      معمولا توصیه میشه که برای جواب گرفتن از ژل رویال دوتا دوره ۴۰ روزه ژل رویال رو مصرف کنید. مثلا یک دوره در زمستان و یک دوره در تابستان.
      مقدار مصرف هم یک گرم در روز توصیه میشه.
      در مورد تشخیص ژل رویال هم تنها روشی که وجود داره آزمایش اون در یک آزمایشگاه معتبر هست تا میزان 10HDA اون مشخص بشه. پیشنهاد میشه که از هرجایی که اقدام به خرید ژل رویال می‌کنید حتما برگه آزمایش رو ازشون بخواید.

  7. مهدیه گفته:

    سلام پسر من 3 سالشه چند وقته درگیر آلرژی هست خروسک میشه و زیاد سرفه میکنه آیا میتونه از این ژل استفاده کنه

    • روستایی گفته:

      معمولا توصیه میشه کسانی که آلرژی دارند از ژل رویال استفاده نکنند. پیشنهاد می‌کنیم اگر قصد مصرف ژل رویال رو دارید حتما قبلش پسرتون رو پیش یک پزشک طب سنتی ببرید و تحت نظر ایشون مصرف کنید.

    • علی گفته:

      با سلام پسر منم هم دچار آلژی بود که مراجعه به متخصص ریه کودکان مشکل مرتفع شد دکتر محمد رضا مدرسی فوق تخصص آسم و آلرژی کودکان خیابان دکتر قریب در تهران

  8. بی نام گفته:

    سلام ببخشید من ی فرد دیالیزی هستم ک گاهی فشارم بالاست وگاهی پایین می خواستم بدونم ک مصرف ژل رویال برام چ جوریه و میزان مصرف برام چقدر است وچ مقدار باید استفاده کنم در ضمن وزنم خیلی پایینه ۴۵ کیلو در سن ۳۳ سالگی ممنون میشم بهم پاسخ بدین

  9. شمشیرگران گفته:

    سلام ایا عسل ژل رویال برای فردی که دیابت و پروستات دارد مفید است وخواص درمانی دارد؟ ومقدار مصرف برای چنین فردی چقد در روز وبه چه صورت است؟ بنده اولین بار هست که چنین سوالی رو برسیدم وممنون از پاسخ دهنده محترم

  10. حسین گفته:

    سلام من یه پسر 18ساله هستم تا الان هیچ راهی نبود که واسه چاقی انجام نداده باشم پیش هر دکتری هم که میرم میگه بدنت جذب ندار میخواستم ببینم واسه من خوبه

    • روستایی گفته:

      ژل رویال میتونه به عنوان یه مکمل خوب برای شما باشه. پیشنهاد میشه اگر راه‌های مختلف رو تست کردید یک دوره هم از ژل رویال استفاده کنید

    • roustaee گفته:

      سلام. همانطور که در متن اشاره کردیم به عنوان یک مکمل در کنار درمان اصلی که پزشکشون تجویز کرده می‌تونید استفاده کنید.

    • امیر گفته:

      سلام
      بنده بعد از مصرف ژل رویال هم سرگیجه داشتم و هم تنگی نفس برای ۱۰دقیقه حدودا
      لطفا نظرتون رو بفرمایید ،که من اصلا نمی تونم از ژل رویال استفاده کنم ؟

      • روستایی گفته:

        بعضی از افراد به ژل رویال حساسیت دارند و بعد از مصرف ممکن است علائمی مانند سرگیجه، حالت تهوع، خارش و … پیدا کنند. البته گاهی این علائم به خاطر مصرف بیش از حد ژل رویال هم بروز می‌کند. اگر شما ژل را زیاد مصرف نکردید قطعا حساسیت دارید و بهتر است از ژل رویال استفاده نکنید.

    • روستایی گفته:

      هم ژل رویال و هم ژله رویال درست هستند. در مورد امتیاز هم همانطور که قابل مشاهده است از کلمه میانگین استفاده شده است. از آنجایی که افزونه قادر به شمارش اعداد اعشاری نیست زمانی ستاره‌ها چهار ‌می‌شود که میانگین امتیازات به چهار یا کمتر از آن برسد.
      در ضمن ما کامنت پاسخ شما به خانم سمیه را به علت ادبیات بد و زننده‌ای که داشتید و در چارچوب سیاست‌های روستایی نبود تایید نکردیم. لطفا هنگام کامنت‌گذاری رسم ادب و عرف را رعایت فرمایید.

  11. 091712866 گفته:

    باعرض سلام وادب خدمت شما
    من حساسیت دارم خواستم بگم هم خودم هم شوهرم اشکال نداره بخوایم ژل رویال استفاده کنم

    • روستایی گفته:

      با سلام خدمت شما
      بهتر است اگر قصد استفاده دارید ابتدا در مقدار کم از این ماده استفاده کنید و در صورت نبودن مشکل، مصرف آن را ادامه دهید. به عنوان مثال برای اولین مصرف بهتر است بیش از نیم گرم مصرف نشود.

  12. ناهید گفته:

    با عرض سلام و ادب خدمت شما
    بنده جهت کاهش شدید میل جنسی کپسول رویال ژلی رو البته تحت نظر پزشک تهیه کردم
    خواستم ببینم
    واقعا تاثیر خواهد داشت بهر حال شما صاحب نظر هستین ممنون میشم پاسخ بدین

    • روستایی گفته:

      سلام خدمت شما
      با توجه به مقالات علمی که تیم ما مطالعه کردند، قطعا مصرف ژل رویال چه در خانم‌ها چه در آقایان میتونه تاثیرگذار باشه. البته بیشتر تحقیقاتی که انجام شده بر روی ژل رویال خام هست، اما قطعا کپسول اون هم اثر خودش رو داره.

  13. سجاد گفته:

    سلام به روستایی
    میخواستم بدونم که نگهداری ژل رویال به چه صورتی هست آیا حتما باید در دمای زیر صفر نگهداری شود؟

    • روستایی گفته:

      سلام وقت شما بخیر.
      ما در یک مطلب جداگانه با عنوان بهترین شیوه نگهداری ژل رویال در مورد شیوه نگهداری ژل صحبت کردیم. اما به طور خلاصه باید بگیم که بهترین شیوه نگهداری ژل در فریزر است. البته در یخچال هم می‌توان نگهداری کرد اما بهتر است در فریزر نگهداری شود.

  14. سمیه گفته:

    خیلی ممنون بخاطر مطالب مفیدی ک گذاشتید 5 سالی بود ک باردار نمیشدم و یه سری قرصهای شیمیایی مثل دانازول و آمپول پروژسترون برام تجویز میشد ولی باز هم ذخیره تخمکهام خیلی کم بود تا اینکه تو سایتها دنبال راهی بودم با محصول پودر ژل رویال آشنا شدم خیلی مطالب جالبی در موردش بود اینکه زنبور عسل کلا با ژلرویال خاصیت باروری پیدا میکنه در نهایت تصمیم گرفتم پودر ژل رویال بخرم چندماهی مدام استفاده کردم خیلی عالی بود یعنی ذخیره تخکم خیلی خوب شد و خدا را شکر نتایجم خو شد

سوال یا نظر خود را با ما در میان بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *