ژل رویال برای سرطان

خواص ژل رویال برای سرطان و عوارض شیمی درمانی

بررسی خواص ژل رویال برای سرطان از جمله مواردی است که تحقیقات علمی زیادی بر روی آن انجام شده است و همگی تایید می‌کنند که ژل رویال می‌تواند باعث کاهش عوارضی مانند خستگی، زخم و خشکی دهان در درمان سرطان با شیمی درمانی یا رادیوتراپی شوند.

همچنین در مواردی مصرف همزمان ژل رویال در کنار سایر روش‌های درمانی می‌تواند باعث کاهش سایز تومور و پیشگیری از متاستاز شدن سرطان گردد.

توجه داشته باشید که وقتی از ژل رویال صحبت می‌کنیم منظور ما ژل رویال طبیعی و با کیفیت است. پس اگر قصد خرید ژل رویال برای بهبود بیماری خود را دارید، حتما سعی کنید آن را از یک مجموعه یا زنبوردار مورد اعتماد و با برگه آزمایش تهیه کنید.

در ادامه سعی میکنیم تا خلاصه مطالعات انجام شده از مقالات معتبر که در مورد بررسی تاثیر ژل رویال روی سرطان است را بیاوریم.

در حال حاضر بیماری سرطان یکی از عوامل اصلی مرگ و میر در جهان است که متاسفانه این ارقام هر سال رو به افزایش است و بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت (WHO)  در سال 2050 سالانه حدود 27 میلیون مورد بیماری سرطان و 17.1 میلیون مورد مرگ به علت این بیماری ثبت خواهد شد.

روش‌های متداول درمان سرطان شامل جراحی، شیمی درمانی و رادیوتراپی و …  هستند که همگی این روش‌ها عوارض جانبی جدی مانند مشکلات گوارشی، قلبی عروقی، تاثیر منفی روی عملکرد کلیه و کبد و ریزش مو و … دارند.

این عوارض می‌توانند به اندازه سرطان مضر بوده و یا تاثیر بسیار منفی بر روی کیفیت زندگی شخص بگذارند و حتی گاهی باعث می‌شوند شخص از ادامه درمان صرف نظر کند.

عوارض جانبی درمان‌های سرطان

به همین علت یکی از چالش‌های اصلی در درمان این بیماری یافتن روش درمانی با حداقل عوارض جانبی است و همین موضوع باعث شده تحقیقاتی روی درمان سرطان با مواد طبیعی مانند ژل رویال صورت بگیرید که شاید استفاده از این مواد بتواند عوارض جانبی کمتر داشته و شخص حین درمان کیفیت زندگی مطلوب‌تری داشته باشد.

تاثیر ژل رویال برای سرطان

فراورده‌های زنبور عسل مانند ژل رویال و عسل جزو محصولات طبیعی هستند که تحقیقاتی در مورد تاثیرگذاری آن‌ها روی درمان سرطان و یا استفاده همزمان آن‌ها حین درمان‌های رایج مانند شیمی درمانی یا رادیوتراپی صورت گرفته است تا بررسی شود که آیا این مواد طبیعی می‌توانند تاثیری روی بهبود این بیماری یا کاهش عوارض جانبی داروهای شیمیایی داشته باشند یا خیر.

قبلا در مطلب دیگری به صورت کامل توضیح داده‌ایم که ژل رویال چیست و چه خواصی دارد اما به طور خلاصه ژل رویال ماده‌ای ژلاتینی، چسبناک و کرم رنگی است که از غدد حلقی زنبوران کارگر جوان ۳ تا ۱۱ روزه که مسئول پرورش لارو‌ها هستند ترشح می‌شود و در شاخون‌هایی که در کندو وجود دارد ذخیره می‌شود.

این ماده دارای خواص ضد التهابی، آنتی اکسیدانی، ضدپیری و ضد میکروبی است که همین خواص  باعث افزایش طول عمر ملکه زنبور عسل در مقایسه با زنبورهای کارگر می‌شود و باعث شده به عنوان یک مکمل غذایی و آرایشی مهم مورد توجه قرار بگیرد.

مطالعات اخیر، اثر ضد سرطانی ژل رویال، چه به تنهایی و چه استفاده همزمان آن با سایر روش‌های درمان سرطان را تایید می‌کند.

به طور کلی استفاده از ژل رویال در درمان سرطان به تنهایی می‌تواند باعث پیشگیری از تکثیر سلول‌های سرطانی و متاستاز آن شود.

همچنین هنگامی که ژل رویال در کنار داروهای دیگر سرطان مصرف شود می‌تواند باعث هم‌افزایی تاثیر این داروها شود و اثربخشی آن‌ها را افزایش دهد و باعث کاهش تاثیرات منفی این داروها گردد.(+)

آنچه که در ژل رویال باعث این تاثیرگذاری و ارزشمندی آن برای سلامت می‌شود در واقع ماده‌ای به نام 10-HDA است که تنها در ژل رویال یافت می‌شود و در هیچ ماده طبیعی دیگری یافت نمی‌شود.

این ماده حتی در فراورده‌های دیگر زنبور عسل، مانند عسل و بره موم نیز وجود ندارد و اولین گزارش مربوط به اثرات ضد سرطانی 10-HDA در سرطان خون و تومورهای آسیتی به 60 سال پیش برمی‌گردد.

همچنین یکی از مهمترین معیارها برای شناسایی کیفیت ژل رویال نیز همین 10-HDA است که هرچه مقدار آن بالاتر باشد کیفیت ژل رویال نیز بالاتر است.

نمونه برگه آزمایش ژل رویال (برای مشاهده سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید)

برگه آزمایش ژل رویال

در ادامه چند مورد استفاده از ژل رویال در درمان انواع سرطان‌ها آورده شده است، دقت کنید که بیشتر تحقیقات روی مدل‌های حیوانی انجام شده و اگر تحقیقاتی بر روی انسان انجام شده است روی جامعه آماری کمی صورت گرفته است.

ژل رویال برای سرطان ریه

یکی از داروهای مورد استفاده در سرطان ریه داروی بلئومایسین است که موجب تنگی نفس در بیماران تحت درمان با این دارو می‌شود، طبق آزمایشی که بر روی نمونه‌های حیوانی صورت گرفته است استفاده خوراکی از ژل رویال به میزان نیم تا یک گرم در زمان درمان می‌تواند باعث کاهش عارضه تنگی نفس شود.

تاثیر ژل رویال حین درمان با استفاده از سیس پلاتین

سیس پلاتین یکی دیگر از داروهای رایج در درمان برخی از سرطان‌هاست که متاسفانه با عوارض جانبی زیادی مانند اختلال در عملکرد کلیه و کبد و خستگی و تهوع همراه است. طبق تحقیقات انجام شده در نمونه‌های حیوانی استفاده از ژل رویال حین درمان با این دارو می‌تواند باعث کاهش عوارض خستگی و بهبود عملکرد کلیه و کبد شود و همچنین اثرات محافظتی روی روده‌ی کوچک داشته باشد.(+)

ژل رویال و سرطان سینه

سرطان سینه شایع ترین سرطان در بین زنان در سراسر جهان است، تحقیقات نشان می‌دهد که ژل رویال می‌تواند از تکثیر سلول‌های سرطان سینه MCF-7 ناشی استرادیول جلوگیری کند و حجم تومور پستان 4T1 را کاهش می دهد.

ژل رویال برای زخم دهان بعد از شیمی درمانی

زخم دهان یا موکوزیت دهانی یکی از شایع‌ترین عوارض جانبی است که بعد از شیمی درمانی یا رادیوتراپی گزارش می‌شود که متاسفانه باعث می‌شود شخص نتواند به درستی تغذیه کند و در پی آن ضعیف شدن بیمار و گاهی کاهش سطح پلاکت خون بیمار سبب ایجاد فاصله بین جلسات شیمی‌درمانی او و اختلال در روند درمانش گردد.

بعضی از مطالعات حیوانی و انسانی نشان می‌دهد که استفاده از ژل رویال قبل از شروع شیمی درمانی تا روزهای بعد از گرفتن دارو می‌تواند به بهبود زخم دهانی سرعت بخشد.

خواص ژل رویال برای عوارض شیمی درمانی

همچنین می‌توانید از عسل طبیعی به عنوان دهانشویه استفاده کنید تا فرایند کاهش زخم دهان تسریع شود.

بهبود خستگی شیمی درمانی با ژل رویال

خستگی نیز مانند زخم دهان از عوارض جانبی شایع در درمان سرطان است که باعث کاهش کیفیت زندگی افراد می‌شود. در یک مطالعه 9 هفته‌ای که بر روی 40 زن مبتلا به سرطان سینه در انستیتو کانسر سینه ایران انجام شد نتایج نشان می‌دهد که بعد از 40 روز مصرف ترکیب خاصی از عسل و ژل رویال و عناب می‌تواند منجر به کاهش علائم خستگی شود.

همچنین تحقیقاتی در بیمارستان دانشگاه ناکازاکی چین بر روی یک گروه 33 نفره بیمار صورت گرفته است، نشان می‌دهد که استفاده از ژل رویال می‌تواند تاثیر خوبی روی کاهش علائم خستگی و بی‌اشتهایی حین شیمی درمانی داشته باشد.

دقت کنید همانطور که در متن مطالعه کردید جایی به قطع درمان و استفاده ژل رویال به تنهایی اشاره نشده است، اگر خودتان یا عزیزانتان دچار سرطان هستید درمان معمول را قطع نکنید و در کنار آن می‌توانید از ژل رویال به عنوان یک مکمل برای افزایش کیفیت زندگی حین درمان و تسریع در فرایند بهبودی استفاده کنید.

آنچه که در این دوران مهم است حفظ ارتباط با اعضای خانواده و دوستان و همچنین روحیه و پیگیری درمان است، امیدواریم که در صحت و سلامت باشید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۰ رای

سوال یا نظر خود را با ما در میان بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *