ترکیب عسل با گردو

خواص گردو با عسل برای سلامتی و تهیه ۳ ترکیب با آنها

پیش از اینکه به بررسی خواص گردو با عسل بپردازیم، بهتر است کمی در مورد ترکیبات تشکیل دهنده‌ی این دو ماده با یکدگیر صحبت کنیم تا متوجه شویم چرا ترکیب عسل و گردو می‌تواند یک صبحانه و یا یک وعده غذایی عالی برای بدن ما باشد.

همانطور که در مطلب خواص عسل طبیعی بیان کردیم بیش از ۷۰٪ عسل را قند‌هایی مثل گلوکز، فروکتوز، مالتوز و ساکارز تشکل می‌دهند، ۲۰٪ آن را آب و مابقی را آنزیم‌ ها، اسیدآمینه‌ها، ویتامین‌های عسل و پروتئین‌ها که میزان آنها بسیار کم اما برای بدن بسیار حیاتی است تشکیل می‌دهد.

از طرف دیگر گردو شامل ۶۵٪ چربی های سالم و در حدود ۱۵٪ پروتئین و مابقی آن شامل ویتامین‌ها و مواد معدنی مثل: مس، اسید فولیک (ویتامین B9)، فسفر، ویتامین B6 ، منگنز، ویتامین E، اسید آلاژیک و… است.

با این توضیحات می‌توان نتیجه گرفت که ترکیب عسل با گردو یک معجون سرشار از کربوهیدرات (قند)، چربی سالم، پروتئین، مواد معدنی و ویتامین است که سه مورد اول یعنی قند، چربی و پروتئین از منابع اصلی بدن ما برای تامین انٰرژی مورد نیاز برای فعالیت‌های روزانه و رشد و نمو ما به شمار می‌رود.

به همین دلیل می‌توان معجون عسل و گردو را یک وعده غذایی کامل برای بدن دانست که در ادامه به فواید مهم آن نیز اشاره خواهیم کرد.

همانطور که قبلا در مورد خواص ترکیب سایر مواد با عسل طبیعی، مثل خواص سیاه دانه و عسل، خواص زنجبیل و عسل و خواص آبلیمو و عسل بیان کردیم. در ترکیب عسل با مواد مغذی دیگر، عسل نقش ارسال کنندگی را به عهده دارد. به این معنی که باعث می‌شود جذب خواص سایر مواد بهتر اتفاق بیفتد و به همین دلیل است که در ساخت بسیاری از داروها از عسل استفاده می‌کنند تا جذب مواد موثره‌ی دارو بیشتر شود.

ترکیب عسل با سایر مواد مثل گردو

در مورد خواص گردو و عسل نیز همین موضوع صادق است و ترکیب این دو با یکدیگر باعث می‌شود مواد موثره‌ی گردو بهتر جذب بدن شود و فواید ترکیب عسل و گردو از خاصیت تک تک این مواد بیشتر باشد.

خواص گردو با عسل از نظر درمانی

همانطور که گفتیم ترکیب این دو ماده بسیار برای بدن مقوی است. در زیر به ۹ مورد از خواص گردو و عسل اشاره خواهیم کرد.

۱. باعث بهبود عملکرد روده می‌شود

مطالعات نشان می‌دهد که اگر روده شما غنی از باکتری‌ها و میکروب‌های مفید برای بدن باشد، احتمالا دستگاه گوارشی سالم‌تر و در نتیجه‌ی آن سلامت کلی بهتری خواهید داشت. جالب اینجاست که هر فرد دسته باکتری‌های مخصوص به خودش را دارد (چیزی شبیه اثر انگشت هر شخص). دانشمندان به این دسته از باکتری‌ها که در روده‌ قرار دارد میکروبیوتا می‌گویند. (+)

در نتیجه یک ترکیب نا‌سالم از میکروبیوتا می‌تواند باعث التهاب و بیماری‌هایی در روده و سایر نقاط بدن مثل چاقی، بیماری‌های قلبی وعروقی و سرطان شود.

به همین دلیل غذایی که در طول روز مصرف می‌کنیم به میزان قابل توجهی بر آرایش این دسته از باکتری‌ها و میکروب‌ها در روده (میکروبیوتا) تاثیر می‌گذارد. هم عسل و هم گردو داری ترکیبات و باکتری‌های سالمی هستند که مصرف آنها می‌تواند تضمینی برای سلامت میکروبیوتا در روده و درنتیجه آن سلامت دستگاه گوارش و سلامتی عمومی بدن باشد.

۲. باعث کاهش التهاب در بدن می‌شود

التهاب یکی از پاسخ‌های طبیعی بدن به مشکلاتی است که در بدن وجود دارد و این هشدار را به بدن می‌دهد که در نقطه‌ای از بدن مشکل وجود دارد، اما همین التهابات زمانی که به صورت مزمن در بیایند خودشان می‌تواند ریشه بسیاری از بیماری ها از جمله بیماری‌های قلبی، دیابت نوع ۲، آلزایمر و حتی سرطان شوند.

ریشه بسیاری از این التهابات در بدن استرس‌های اکسیداتیو است. پلی فنول‌های موجود در گردو و عسل می‌توانند به مبارزه با این استرس‌های اکسیداتیو بپردازند و باعث از بین رفتن آنها شوند.

خواص عسل و گردو برای درمان التهاب

همچنین امگا ۳ و اسید آمینه‌های موجود در گردو و اسید آمینه‌های موجود در عسل مثل پرولین می‌تواند به کاهش استرس های اکسیداتیو کمک کند و از بروز التهابات مزمن که ناشی از این استرس‌ها هستند پیشگیری کند.

۳. عسل و گردو سرشار از آنتی اکسیدان

از دیگر خواص گردو با عسل می‌توان به خاصیت آنتی اکسیدانی این ترکیب اشاره کرد. عسل از جمله موادی است که سرشاز از آنتی اکسیدان است، از طرف دیگر در میان انواع مغز‌ها، فعالیت آنتی اکسیدانی گردو بیش از هر مغز دیگری است. که این فعالیت آنتی اکسیدانی گردو از ویتامین E، ملاتونین و ترکیبات گیاهی پلی فنولی که معمولا در پوست نازک روی گردو وجود دارد حاصل می‌شود.

مصرف عسل و گردو باعث کاهش کلی سطح کلسترول و به ویژه کلسترول‌های بد (LDL) که پس از خوردن غذا اتفاق می‌افتد می‌شود و به سلامت بدن کمک کند.

وجود آنتی اکسیدان ها در گردو و عسل باعث می‌شود که مصرف این ترکیب باعث بهبود سطح کلی ایمنی بدن شود و بدن را در برابر استرس‌های اکسیداتیو که عامل اصلی بروز بسیاری از بیماری‌ها به ویژه بیماری‌های قلبی عروقی، آسم و انواع سرطان ها است، محافظت کند.

۴. کاهش احتمال بروز برخی از سرطان ها

واقعیت این است که ایجاد سرطان یک فرآیند چند مرحله‌ای و چند عاملی است و نمی‌تواند برای آن یک علت واحد تعریف کرد اما بعضی از این عوامل عبارتند از وضعیت ایمنی پایین، عفونت مزمن، التهاب مزمن، چاقی و البته سبک زندگی و رژیم غذایی

همانطور که در بالا اشاره شد ترکیب عسل با گردو سرشار از آنتی اکسیدان است و دارای خواص ضد التهابی نیز هست، این امر باعث می‌شود که این معجون از التهاب های مزمن پیشگیری کند و یا در صورت وجود، آن را از بین ببرد.

از طرف دیگر به خاطر خواص ضدباکتریایی عسل، از بروز عفونت ها نیز جلوگیری می‌کند.به طور کلی مصرف گردو با عسل باعث می‌شود که سطح ایمنی عمومی بدن ارتقاء پیدا کند، که نتیجه‌ی آن می‌تواند این باشد که بدن در برابر بروز سرطان‌ها و یا پیشروی آنها مقاوم شود.

مطالعات نشان می‌دهد که خوردن گردو ممکن است خطر ابتلا به برخی از سرطان‌ها از جمله سرطان پستان، پروستات و روده بزرگ را کاهش دهد که این امر به خاطر پلی فنول‌های آلاژیتانین است.

میکروب‌های روده این ترکیبات (پلی فنول آلاژیتانین) را به ترکیباتی به نام یورولیتین تبدیل می‌کنند، که این ماده می‌تواند خواص ضد التهابی در روده شما داشته باشد و همین امر از بروز سرطان در روده بزرگ جلوگیری کند. این ماده همچنین می‌تواند باعث اقدامات ضد التهابی شود که به محافظت در برابر سایر سرطان‌ها نیز می‌انجامد.

یورولیتین همچنین باعث می‌شود که گیرنده‌های هورمونی در بدن شما مسدود شوند و در نتیجه این ممکن است به شما در کاهش خطر ابتلا به سرطان‌هایی که با هورمون‌ها مرتبط است مثل سرطان پستان و پروستات کمک کند.

۵. پیشگیری و مدیریت دیابت نوع ۲

ما پیش‌تر در مورد اینکه آیا افراد دیابتی می‌تواند عسل مصرف کنند یا خیر صحبت کردیم. در آنجا گفتیم که اگر چه عسل یک نوع قند است اما افراد دیابتی می‌تواند آن را جایگزین قند مجاز روزانه خود کنند چرا که مصرف عسل نسبت به سایر قند‌ها شاخص قند خون را به میزان کمتری بالا می‌برد.

در نتیجه افراد دیابتی نه تنها برای تامین قند مورد نیاز روزانه می‌توانند از این ترکیب استفاده کنند، بلکه می‌توانند از خواص گردو با عسل برای کنترل دیابت نیز بهرمند شوند.

مطالعات نشان می‌دهد که یکی از دلایل ارتباط گردو و عسل با کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ کمک به کنترل وزن است. چرا که اضافه وزن، خطر ابتلا به قند خون و دیابت را افزایش می‌دهد.

گردو با عسل برای پیشگیری از دیابت نوع ۲

در یک مطالعه کنترل شده بر روی ۱۰۰ فرد مبتلا به دیابت نوع ۲ مصرف یک قاشق غذاخوری روغن گردوی فشرده شده در روز به مدت ۳ ماه (در حالی که داروهای معمول دیابت و رژیم غذایی متعادل آن‌ها ادامه داشت) منجر به کاهش ۸ درصدی قند خون ناشتا شد.

همچنین در مطالعه‌ای که در کشور خودمان بر روی ۴۸ بیمار دیابتی نوع۲ به مدت ۸ هفته انجام شد به شرح زیر بود:

این بیماران به صورت رندوم در دو گروه قرار گرفتند. گروه اول به مدت هشت هفته با عسل تغذیه شدند و گروه دوم با عسل تغذیه نشدند. در پایان با اندازه گیری قند خون ناشتا در این دو دسته نشان داده شد که اختلافی بین قند خون گروهی که عسل مصرف کرده بودند و گروهی که عسل مصرف نکردند وجود نداشت.

در نتیجه ترکیب عسل طبیعی با گردو می‌تواند به مدیریت دیابت نوع ۲ کمک کند و یا از بروز آن جلوگیری کند.

۶. عمکرد مغز را بهبود می‌دهد

شاید شما هم شنیده باشید که بعضی ها می‌گویند گردو برای ذهن خیلی مفید است و اصلا به همین دلیل هست که مغز گردو شبیه به مغز انسان است! این حرف اگر چه کمی طنز به نظر می‌رسد اما مطالعات نشان می‌دهد که گردو واقعا برای مغز مفید است.

مطالعات نشان می‌دهد که مواد مغذی موجود در گردو از جمله چربی‌های اشباع نشده چندگانه، پلی فنول‌ها و ویتامین E ممکن است به کاهش آسیب اکسیداتیو و التهاب در مغز شما کمک کند. از طرفی مصرف گردو با عسل می‌تواند این خاصیت را بیشتر کند چرا که عسل نیز حاوی پلی فنول ها و آنزیم‌هایی است که می‌تواند به بهبود عملکرد مغز کمک کند.عس

همچنین مطالعات دیگری در افراد مسن نشان می‌دهد که خوردن گردو باعث عملکرد بهتر مغز، از جمله سرعت پردازش بیشتر، انعطاف‌پذیری بیشتر و حافظه بهتر می‌شود.

۷. خواص عسل و گردو برای مردان

متاسفانه رژیم‌های غذایی جدید بخصوص در شهر‌های پرجمعیت و شلوغ که فرصت کمی برای تهیه غذای سالم وجود دارد باعث شده است که افراد در رژیم غذایی خود بیشتر از غذاهای فرآوری شده، قندها و غلات تصفیه شده و… استفاده کنند که با کاهش اسپرم ارتباط مستقیمی دارد.

این در حالی است که مصرف عسل طبیعی و خام به خصوص عسل کُنار در کنار گردو ممکن است به سلامت اسپرم و باروری و همچنین افزایش میل جنسی مردان کمک کند.

افزایش باروری با معجون عسل و گردو

در یک مطالعه سه ماهه بر روی ۱۱۷ مرد جوان سالم که روزانه ۷۵ گرم گردو در رژیم غذایی خود استفاده می‌کردند، نشان داده شد که در مقایسه با کسانی که از این میزان گردو استفاده نمی‌کردند، شکل اسپرم، نشاط و تحرک آنها بهبود یافته است.

همچنین تحقیقات نشان می‌دهد که خوردن گردو با کاهش اسید اکسیداتیو می‌تواند به محافظت از اسپرم کمک کند.

۸. گردو و عسل چربی خون را کنترل می‌کند

یکی از فاکتورهای تاثیرگذار در بیماری های قلبی سطح کلسترول‌های بد (LDL) و تری گلیسرید است. به این معنی که هرچه قدر سطح این دو فاکتور در بدن بیشتر باشد احتمال بروز بیماری‌های قلبی نیز افزایش می‌یابد.

ثابت شده است که خوردن مدوام گردو سطح کلی کلسترول را کاهش می‌دهد. از طرفی تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف عسل نیز باعث کاهش سطح کلسترول کلی و همچنین کلسترول‌های بد (LDL) می‌شود و از انعقاد خون و تجمع پلاکت‌ها که عامل اصلی ایجاد بیماری‌های قلبی هستند جلوگیری می‌کند.

در نتیجه یکی از خواص مهم عسل با گردو کاهش سطح کلسترول‌های بد در بدن و کاهش ریسک بروز بیماری‌های قلبی و عروقی در افراد است.

۹. در پیری سالم‌تر خواهید بود

قطعا برای افراد مسن عملکرد بدنی مناسب برای حفظ تحرک، بسیاری ضروری است تا بتوانند حتی در سن بالا نیز کارهای خود را خودشان انجام دهند.

در این میان بدون شک یک عادت غذایی سالم و طبیعی که سرشار از مواد مغذی باشد می‌تواند در سلامتی کلی آنها نقش حیاتی ایفا می‌کند.

با توجه به گفته‌های بالا قطعا ترکیب عسل و گردو در هر سنی به ویژه زمانی که افراد پا به سن می‌گذارد می‌تواند به تامین انرژی مورد نیاز برای فعالیت‌ها روزانه و همچنین کمک به سلامتی آنها و پیشگیری از بروز برخی از بیماری‌ها که در بالا به آنها اشاره شد کمک کند.

در یک مطالعه‌ی مشاهده‌ای که ۱۸ سال به طول انجامید بیش از ۵۰۰۰۰ زن مسن مورد مطالعه قرار گرفتند. مشاهدات نشان داد کسانی که دارای رژیم غذایی سالمتر هستند ۱۳٪ کمتر احتمال دارد دچار مشکلات جسمی شوند. این درحالی است که گردو از جمله موادی بود که بیشترین سهم را در رژیم غذایی این افراد داشت.

اگر چه ممکن است این ابهام به وجود بیاید که گردو کالری زیادی دارد و ممکن است برای افراد مسن مناسب نباشد اما این را باید در نظر داشته باشیم که هم گردو و هم عسل مملو از ویتامین های ضروری، کربوهیدرات‌ها، مواد معدنی، فیبر، چربی‌ها و ترکیبات گیاهی هستند که می‌تواند باعث سلامتی افراد در سنین پیری شود.

گردو را با چه عسلی مخلوط کنیم؟

تا اینجای کار با خواص گردو با عسل آشنا شدیم و فهمیدیم که این ترکیب می‌تواند نقش بسزایی در سلامتی افراد ایفا کند و از بروز برخی از بیماری‌ها ازجمله برخی از سرطان‌ها، دیابت نوع۲، فشارخون، چربی خون و … جلوگیری کند.

حال سوالی که ممکن است برای برخی از افراد پیش بیاید این است که گردو را با چه نوع عسلی مخلوط کنیم بهتر است؟ واقعیت این است که تمام عسل‌ها در بسیاری از خواص‌ها مشترک هستند و تفاوت زیادی ندارد که گردو را به چه عسلی مخلوط کنیم بلکه مهم این است که گردو را با عسل طبیعی و خام که تمام خواص آن حفظ شده است ترکیب کنیم.

اما این را هم می‌دانیم که طبع عسل ها بسته به این که از شهد چه گیاهی حاصل شده اند متفاوت است به همین دلیل و از آنجایی که خود گردو نیز طبع گرمی دارد معمولا توصیه می‌شود که افراد گرم مزاج برای این ترکیب از عسل‌ های با طبع معتدل مثل عسل کُنار و عسل گشنیز استفاده کنند و افرادی که طبع سردی دارند از عسل های مثل عسل آویشن استفاده کنند.

569,000 تومان
769,000 تومان
679,000 تومان
589,000 تومان

طرز تهیه ۳ ترکیب با عسل و گردو

برای بهرمند شدن از خواص گردو با عسل می‌توان این دو را به شیوه‌های مختلفی با یکدیگر ترکیب کرد. بعضی افراد خیلی ساده برای صبحانه و یا عصرانه گردوی خام را با عسل، بدون هیچ کم یا زیادی مصرف می‌کنند. ما در زیر به سه ترکیب عسل با گردو اشاره خواهیم کرد که می‌توانید بسته به ذائقه‌ی خودتان هر کدام را که دوست داشتید آماده و استفاده کنید.

۱. ترکیب ساده عسل با گردو

در این ترکیب شما فقط و فقط به عسل و گردو نیاز دارید. می‌توانید مغز گردوها را به صورت سالم، خرد شده و یا حتی پودر شده استفاده کنید. فقط در نظر داشته باشید که اگر از دستگاه‌های خرد کن استفاده می‌کنید برخورد گردو با تیغه‌های فلزی باعث می‌شود برخی از خواص گردو از دست برود.

مواد لازم

  • ۲۰۰ گرم مغز گردو
  • ۱۰۰ گرم عسل

طرز تهیه

برای این که طعم گردو بهتر شود می‌توانید آن را در یک ماهیتابه و روی شعله‌ی ملایم با مقداری روغن یا بدون آن کمی تفت دهید. سپس گردو را در یک ظرف شیشه‌ای بریزید و عسل را روی آن ریخته و خوب مخلوط کنید. سپس درب ظرف را بسته و به مدت ۲۴ ساعت در یک جای خنک مثل کابینت قرار دهید.

از این معجون می‌توانید برای صبحانه استفاده کنید، فقط به خاطر داشته باشید که به هیچ وجه این ترکیب را داخل یخچال قرار ندهید چرا که باعث سفت شدن عسل می‌شود.

۲. ترکیب عسل و گردو و دارچین

دارچین یکی از ادویه‌هایی است که علاوه بر اینکه عطر و طعم بی‌نظیری دارد سرشار از آنتی اکسیدان نیز هست و ترکیب آن با گردو و عسل می‌تواند یک معجون بسیار عالی باشد.

مواد لازم

  • یک فنجان مغز گردوی نصف شده
  • یک قاشق چایخوری دارچین آسیاب شده
  • سه قاشق غذاخوری عسل خام
  • کمی نمک
ترکیب دارچین و گردو با عسل

طرز تهیه

بهتر است قبل از تهیه این معجون گردوها را برای چند ساعت خیسانده باشید، این کار باعث می‌شود دارچین بهتر به خورد گردو برود. ضمن اینکه بافتی ترد به گردو می‌دهد.

ابتدا دارچین و نمک را با عسل در یک کاسه مخلوط کنید. سپس گردوها را داخل آن بریزید و به خوبی مخلوط کنید. حال گردوها را دانه دانه درون یک ظرف که یک کاغذ روغنی در ته آن است قرار دهید و آن را به مدت ۱۰ تا ۲۰ دقیقه درون فر با دمای 350F (درجه فارنهایت) قرار دهید.

می‌توانید در طول این زمان کمی گردوها را جابه جا کنید تا به خوبی پخته شوند. سپس آن را از فر خارج کرده و اجازه دهید که به خوبی خنک شود. از این ترکیب می‌توانید به عنوان یک میان وعده‌ی فوق‌العاده استفاده کنید.

توجه داشته باشید که حرارت دادن عسل می‌تواند بخشی از خواص آن را از بین ببرد. اما این ترکیب برای کسانی که میل به خوردن گردو به تنهایی ندارند بخصوص بچه‌ها بسیار عالی است.

۳. ترکیب گردو و عسل و آبلیمو و میوه خشک

اگر می‌خواهید یک میان وعده خوشمزه برای خود آماده کنید حتما ترکیب گردو با عسل و آبلیمو و میوه‌های خشک را یکبار تجربه کنید.

مواد لازم

  • یک فنجان مغز گردو
  • یک لیمو تازه
  • ۲/۳ پیمانه عسل طبیعی
  • یک فنجان کشمش و زردآلو خشک

طرز تهیه

میوه خشک‌ها را به خوبی بشویید و سپس اجازه دهید به خوبی خشک شوند. سپس میوه خشک‌ها و گردو را به همراه آبلیموی تازه درون مخلوط کن بریزید و آن‌ها را به خوبی مخلوط کنید. سپس عسل را به آنها اضافه کنید ( فقط به مقداری که به خورد تمامی مواد برود) سپس آن را درون یک ظرف شیشه قرار دهید و داخل یخچال به مدت ۱۰ روز قرار دهید.

از این معجون می‌توانید به عنوان یک میان وعده بسیار خوشمزه استفاده کنید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۴ رای

سوال یا نظر خود را با ما در میان بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *