خواص دمنوش بابونه و عسل

۱۱ خواص دمنوش بابونه و عسل + طرز تهیه و مصرف

شاید تعجب کنید که دمنوش بابونه و عسل یکی از نوشیدنی‌های پرطرفدار در سراسر دنیا است، که علت آن خواص ویژه‌ این نوشیدنی، به خصوص برای بهبود مشکلات خواب و همچنین کاهش اضطراب و استرس است.

خوشبختانه خواص دمنوش بابونه و عسل از دیرباز در ایران نیز مورد توجه بوده است و به عنوان یک جایگزین مناسب برای چای در بسیاری از خانواده‌ها به خصوص در شب برای کمک به بهبود خواب مورد استفاده بوده است.

همانطور که در مطلب دمنوش رازیانه و عسل گفتیم، استفاده از عسل در بسیاری از ترکیبات و دمنوش‌ها باعث می‌شود که جذب مواد موثره ماده دیگر به شدت افزایش یابد. در نتیجه بهترین انتخاب برای شیرین کردن دمنوش‌های گیاهی، عسل طبیعی است.

در این مطلب قصد داریم تا به بررسی خواص بابونه و عسل بپردازیم تا ببینیم ترکیب این دو ماده بسیار مفید چه خواصی برای ما دارد. اما پیش از آن بهتر است کمی در مورد بابونه بدانیم.

گیاه بابونه در یک نگاه

بیشتر ما بابونه را با گلبرگ‌های سفید و مرکز زرد رنگ آن می‌شناسیم که عطر بی‌نظیری دارد و معمولا به صورت خودرو در مناطق مختلف رشد می‌کند.

اگر چه بابونه انواع مختلفی دارد اما همه‌ی آنها به صورت خوراکی مصرف نمی‌شود و فقط دو نوع آن یعنی بابونه آلمانی و بابونه رومی خاصیت دارویی دارند و در سراسر دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرند.

تفاوت بابونه آلمانی و بابونه رومی

واقعیت این است که بابونه آلمانی و رومی هم از نظر خواص و هم از نظر ظاهر بسیار شبیه به هم هستند. اما به طور خلاصه بابونه رومی که به آن بابونه شیرازی هم گفته می‌شود دارای قسمت زرد تخت‌ یا کروی است و معمولا در مناطق جنوبی کشور رشد و پرورش پیدا می‌کند.

از طرف دیگر بابونه آلمانی که به آن بابونه گاوی نیز گفته می‌شود دارای قسمت زرد رنگ مخروطی شکل و توخالی است و معمولا به صورت خودرو در قسمت‌های مختلف ایران به ویژه کهکیلویه و بویر احمد، اصفهان و همچنین استان‌های شمالی رشد می‌کند.

بخش زیادی از بابونه موجود در بازار ایران از این نوع است.

تفاوت بابونه رومی و بابونه آلمانی

صرف نظر از شکل و ظاهر بابونه، گل‌های خشک شده این گیاه سرشار از ترپنوئید‌ها و فلاونوئید‌ها است که باعث می‌شود از دمنوش این گیاه برای بیماری‌هایی نظیر تب یونجه، اسپاسم عضلانی، اختلالات گوارشی، اختلالات قاعدگی، بی‌خوابی، دردهای روماتیسمی، بواسیر و… استفاده شود.

همچنین گل‌های خشک شده این گیاه در کشورهای مختلف به صورت بسته بندی تولید و به فروش می‌رسد و طبق برآورد‌های انجام شده، روزانه یک میلیون فنجان دمنوش بابونه در سراسر دنیا مصرف می‌شود. (+)

خواص دمنوش بابونه و عسل

با یک مقدمه نسبتا طولانی حالا وقت آن است که به بررسی خواص بابونه و عسل بپردازیم. ما پیش‌تر در مورد خواص عسل به صورت مفصل صحبت کرده‌ایم. بخش زیادی از خواصی که در ادامه ذکر می‌شود مربوط به بابونه است که عسل به قدرت آن‌ها کمک می‌کند.

۱. کمک به بهبود خواب

بدون شک یکی از مهمترین خواص بابونه و عسل را می‌توان تاثیرات عالی آن بر بهبود خواب دانست. فلاونوئید‌های موجود در عسل و بابونه می‌تواند به ما برای داشتن خوابی بهتر کمک کنند.

باید توجه داشته باشید که استفاده از این دمنوش باعث نمی‌شود شما احساس خواب‌الودگی کنید. بلکه با ایجاد آرامش و کاهش اضطراب، باعث خواب مطلوب‌تر شما می‌شود. درست مانند اینکه یک ماساژ خوب دریافت کرده باشید.

یک مطالعه کوچک نشان داده است که مادرانی که به مدت دو هفته هر روز چای بابونه مصرف کرده‌اند، خواب بهتری داشته اند( اگر چه اثرات بلند مدت آن بررسی نشده است).

همچنین مطالعه دیگری نشان داده است که بیماران مسنی که عصاره بابونه مصرف می‌کنند نسبت به افرادی که این عصاره را مصرف نمی‌کنند به طور قابل توجهی بهتر می‌خوابند. تصور بر این است که فلاونوئید موجود در بابونه، توانایی اتصال به گیرنده‌های مغز را دارند که این می‌تواند به خواب افراد کمک کند.(+)

در نتیجه برای داشتن خوابی بهتر می‌توانید از دمنوش بابونه با عسل ۱ یا ۲ ساعت قبل از خواب بهره ببرید.

خرید عسل طبیعی از زنبوردار
خرید عسل طبیعی از زنبوردار

۲. کمک به هضم غذا

دمنوش بابونه از دیرباز برای مشکلات گوارشی نیز تجویز می‌شده است. به طور کلی بابونه به عنوان یک ماده ضد اسپاسم شناخته می‌شود. به این معنی که به کاهش اسپاسم در بدن از جمله معده و روده‌ها کمک می‌کند، که نتیجه آن کارکرد بهتر سیستم گوارش است.

بابونه همچنین حاوی ترکیبات تلخی به نام سسکوئی ترپن است که لوزالمعده را تحریک می‌کند تا آنزیم‌های گوارشی مورد نیاز برای تجزیه غذا را تولید کند.

از آنجایی که بخش زیادی از مشکلات گوارشی مربوط به استرس است ماننده معده عصبی، بابونه همچنین به خاطر اثر آرامش‌بخش خود، می‌تواند برای این نوع از مشکلات گوارشی نیز مفید باشد.

دمنوش بابونه و عسل برای هضم غذا

از طرف دیگر عسل نیز سرشار از آنزیم‌ها و باکتری‌های مفید است که می‌تواند به بهبود عملکرد سیستم گوارش کمک کند.

در نتیجه اگر از مشکلات گوارشی رنج می‌برید می‌توانید از دمنوش بابونه و عسل به جای چای در طول روز استفاده کنید.

۳. کمک به کاهش اضطراب

هم بابونه و هم عسل هر دو می‌توانند برای کسانی که با اضطراب و یا سطح‌های بالاتر استرس دست و پنجه نرم می‌کنند مفید باشد.

اگر چه مطالعات کمی در این باره صورت گرفته است اما برخی از مطالعات نشان می‌دهد که استفاده از عصاره بابونه یا همان دمنوش بابونه می‌تواند به بهبود علائم متوسط تا شدید اختلال اضطراب کمک کند.

۴. کاهش درد قاعدگی

همانطور که گفتیم استفاده از دمنوش بابونه می‌تواند باعث کاهش اسپاسم شود که یک از نتایج آن کاهش دردهای پریودی کسانی است که در دوره‌ قاعدگی درد زیادی را متحمل می‌شوند.

مطالعه‌ای که در کشورمان و در مجله زنان، زایمان و ناباروری منتشر شد، نشان داد که 40 زن پس از نوشیدن چای بابونه، دو بار در روز در مرحله لوتئال و قاعدگی چرخه‌هایشان (دو هفته قبل از شروع قاعدگی، همراه با زمانی که واقعاً خونریزی می‌کنید)، گرفتگی عضلات کمتر و اضطراب کمتری را نسبت به گروه کنترل تجربه کرده‌اند.

۵. جلوگیری از پوکی استخوان

همانطور که می‌دانید پوکی استخوان به کاهش تدریجی تراکم استخوان گفته می‌شود که در نتیجه‌ آن احتمال شکستن و خمیدگی استخوان‌ها افزایش می‌یابد.

اگر چه پوکی استخوان ممکن است برای افراد مختلف اتفاق بیفتد اما شایع‌ترین کسانی که دچار این مشکل می‌شوند زنان یائسه هستند. که علت آن می‌تواند به خاطر اثرات استروژن در این افراد باشد.

مطالعات نشان داده است که بابونه می‌تواند اثرات ضد استروژنی داشته باشد و همچنین به تراکم استخوان‌ها کمک کند.(+)

خواص بابونه و عسل برای پوکی استخوان

از طرف دیگر عسل نیز به خاطر اینکه سرشار از ویتامین و آنزیم‌ است نقش موثری در جلوگیری از بروز پوکی استخوان دارد.

۶. کاهش التهاب در سطح بدن

التهاب پاسخ طبیعی بدن به بروز مشکلات، بویژه عفونت‌ها است. به عبارت بهتر هرگاه بدن ما در ناحیه‌ای دچار عفونت شود بدن با ملتهب شدن در آن قسمت این پیام را ارسال میکند که این قسمت نیاز به درمان دارد.

اما گاهی این التهاب‌ها در صورت رفع نشدن باعث بروز مشکلات متعددی مانند هموروئید، درد گوارشی، آرتریت، اختلالات خودایمنی و حتی افسردگی در بدن می‌شود.

بابونه و عسل هر دو دارای خواص ضد التهابی ویژه‌ای برای بدن هستند و ترکیب این دو ماده در قالب دمنوش می‌تواند به شما برای بهبود انواع التهاب کمک کند.

۷. کمک به بهبود دیابت

مصرف منظم دمنوش بابونه و عسل می‌تواند با قند خون بالا مبارزه کند. همانطور که در مطلب عسل برای دیابت گفتیم، عسل نسبت به شکر سطح قندخون را به میزان کمتری بالا می‌برد و همچنین به خاطر آنزیم‌های مختلفی که دارد می‌تواند به بهبود این بیماری کمک کند.

از طرف دیگر تحقیقات نشان می‌دهد که بابونه نیز می‌تواند به بیماران دیابتی کمک کند. یک مطالعه انجام شده بر روی بیماران دیابتی نوع ۲ نشان داده است که مصرف چای بابونه روزی ۳ بار و به مدت هشت هفته در این افراد باعث می‌شود که سطح انسولین و کلسترول کمتری نسبت به افرادی که آب ساده نوشیده‌اند داشته باشند.

569,000 تومان
769,000 تومان
679,000 تومان
589,000 تومان

۸. تقویت سیستم ایمنی با دمنوش بابونه و عسل

هم بابونه و هم عسل دارای مقادیر قابل توجهی فلاونوئید و همچنین خواص آنتی‌اکسیدانی ویژه‌ای هستند که در صورت استفاده منظم و بلند مدت از دمنوش آنها، به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند.

در یک مطالعه کوچک که بر روی ۱۴ نفر انجام شد، افراد به صورت منظم و طی دو هفته روزانه ۵ فنجان چای بابونه مصرف کردند. پس از آن محققان افزایش چشمگیری در سطح هیپورات و گلیسین ادرار آنها مشاهده کردند که هر دو با افزایش فعالیت ضدباکتریایی مرتبط هستند.

در نتیجه مصرف دمنوش بابونه و عسل به خاطر فعالیت‌های ضدباکتریایی ویژه‌ای که دارد در بلند مدت می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن و جلوگیری از بروز بسیاری از بیماری‌ها کمک کند.

۹. مفید برای پوست صورت

همانطور که گفتیم دمنوش بابونه تا حد خوبی می‌تواند به بهبود کیفیت خواب و همچنین کاهش استرس و اضطراب کمک کند، همین موضوع (یعنی خواب خوب و کاهش استرس) می‌تواند تا حد خوبی به شما برای داشتن پوستی باطراوت کمک کند.

اما علاوه بر مصرف خوراکی بابونه، استفاده موضعی از آن نیز می‌تواند برای شما مفید باشد. به طور مثال تحقیقاتی که در مورد اثرات بابونه بر روی پوست صورت انجام شده‌ است نشان می‌دهد که عصاره بابونه می‌تواند به بهبود زخم‌های پوستی بخصوص زخم‌های ایجاد شده پس از پاک کردن خالکوبی کمک کند.

بابونه و عسل برای مشکلات پوستی

همچنین مطالعه دیگری نشان می‌دهد که استفاده از عصاره بابونه می‌تواند برای درمان تحریکات پوستی، کبودی، سوختگی و شرایطی مانند اگزما کمک کننده باشد.

از طرف دیگر همانطور که در مطلب خواص عسل برای پوست و ماسک عسل گفتیم، عسل طبیعی به خاطر ویتامین‌ها، فلاونوئید‌ها و خواص آنتی اکسیدانی ویژه‌ای که دارد، می‌تواند به شیوه‌های مختلف به ما برای داشتن پوستی شاداب‌تر و بهتر کمک کند.

در نتیجه هم استفاده خوراکی و هم استفاده موضعی از دمنوش بابونه و عسل می‌تواند در بلند مدت به ما برای داشتن پوستی بهتر کمک کند.

طرز تهیه دمنوش بابونه و عسل

تهیه دمنوش بابونه و عسل بسیار ساده است و نحوه درست کردن آن دقیقا مثل درست کردن چای است.

مواد لازم

  • ۲ قاشق سر پر بابونه خشک شده
  • ۱/۵ لیوان آب

طرز تهیه و مصرف

برای درست کردن این دمنوش کافی است تا ابتدا آب را بجوشانید و پس از آن بابونه را داخل یک قوری بریزید و بعد از اضافه کردن آب به آن اجازه دهید تا حدود ۱۰ دقیقه دم بکشد.

پس از آن با استفاده از یک صافی، دمنوش را داخل یک لیوان بریزید و اجازه دهید کمی خنک شود. پس از آن می‌توانید عسل طبیعی را اضافه و میل کنید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴۷ رای

1 دیدگاه برای “۱۱ خواص دمنوش بابونه و عسل + طرز تهیه و مصرف

سوال یا نظر خود را با ما در میان بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *