بهترین عسل موجود در ایران

بهترین عسل ایران مال کجاست و از چه گیاهی است

اگر شما هم خواننده‌ی این مطلب هستید پس قطعا به دنبال بهترین عسل طبیعی و یا به عبارت بهتر، بهترین عسل موجود در بازار ایران هستید. طبیعی است که همه ما دوست داریم در ازای پولی که پرداخت می‌کنیم، بهترین و با کیفیت ترین عسل نصیبمان شود تا بتوانیم از خواص عسل به نحو احسن بهره ببریم.

در نتیجه منطقی است که بدانیم یک عسل خوب چه ویژگی‌هایی دارد و ما به عنوان یک خریدار چگونه می‌توانیم آن را تشخیص دهیم.

اما قبل از هر چیز باید بدانیم که عسل، انواع مختلفی دارد که بسته به منبع شهد (گلی که زنبور از آن تغذیه می‌کند) و منطقه‌ای که از آن برداشت می‌شود، رنگ عسل، طعم و مزه‌ی آنها با هم متفاوت است. بعضی از عسل‌ها کاملا سیاه، بعضی دیگر کاملا روشن، بعضی بسیار شیرین و بعضی کمی تلخ هستند.

بهترین عسل موجود در بازار

اگر چه این حرف کمی تلخ است اما چون در بازار ایران هیچگونه گریدبندی دقیق برای هیچ برند و تولید کننده‌ای از سمت دولت و یا هر نهاد دیگری وجود ندارد، تشخیص این که کدام برند یا عسل مرغوبیت بیشتری دارد و یا عسل کدام منطقه کیفیت به مراتب بهتری دارد عملا غیر ممکن است.

به همین دلیل هر کس در هر منطقه‌ای از کشور که قرار دارد عسل خود را بهترین عسل موجود می‌داند. کسی که در تبریز است می‌گوید عسل تبریز بهترین عسل ایران است. کسی که در کردستان است می‌گوید عسل کردستان به خاطر تنوع گیاهی بهترین عسل است. کسی که در خوانسار است می‌گوید عسل خوانسار بهترین عسل ایران است و همینطور کسانی که در مشهد، اصفهان، فارس و سایر نقاط ایران هستند هم همین حرف را می‌زنند.

این حرف‌ها از جهتی درست است و از جهتی خیر، که پیش نیاز فهمیدن آن پاسخ به سوالات زیر است.

آیا بر اساس منطقه می‌توان بهترین عسل را تشخیص داد؟

ایران از نظر تولید عسل جزو ۴ کشور برتر دنیا است که یکی از علت‌های آن هم تنوع اقلیمی بسیار بالای آن است. علاوه بر عسل‌هایی که با اسم چند گیاه در بازار وجود دارد مطالعات نشان می‌دهد که بیش از ۵۰ نوع عسل تک گل در ایران وجود دارد.

عسل اقاقیا، عسل کنار، عسل خارمریم، عسل نمدار، عسل آویشن، عسل پنبه، عسل اکالیپتوس، عسل گز، عسل گون، عسل شوید، عسل مرکبات، عسل گشنیز تنها بخشی از این نوع عسل‌ها هستند که ممکن است هر کدام از آن‌ها برای یک منطقه از ایران باشد.

به همین دلیل است که نمی‌توان کیفیت عسل را بر اساس منطقه در نظر گرفت به این معنی که نمی‌توان گفت که عسل خوانسار بهترین عسل است و یا عسلی که مال کردستان باشد با کیفیت‌ترین عسل است. چرا که هر منطقه پوشش گیاهی مخصوص به خود را دارد و به همین دلیل نمی‌توان گفت الزاما عسل یک منطقه کیفیت بهتری دارد.

به عبارت بهتر صرف این که این عسل مال کردستان، مشهد، فارس، همدان و یا خوانسار است نمی‌توان گفت این عسل خوب است. چرا که ممکن است زنبور در این مناطق قرار داشته باشد اما به جای شهد از شکر تغذیه کرده باشد و اتفاقا خیلی از زنبورداران بزرگی که که در این مناطق وجود دارند، ترجیح می‌دهند عسل تغذیه‌ای (عسلی که در آن زنبور از شکر تغذیه کرده است) تولید کنند چرا که از نظر کمیتی و اقتصادی برای آنها به صرفه‌تر است.

اما این را نمی‌شود انکار کرد که بعضی از عسل‌ ها در بعضی از مناطق کیفیت به مراتب بالاتری دارند و یا انحصارا در یک منطقه‌ی خاص تولید می‌شود. موارد زیر برخی از این موارد هستند.

عسل کنار

عسل کنار یا سدر یکی از عسل های خاص ایران است که بسیار پر طرفدار است. گیاه سدر در مناطق جنوبی کشور رویش پیدا می‌کند و به همین دلیل عسل کنار از بخش های جنوبی کشور مثل بخش‌هایی از استان فارس، خوزستان، استان بوشهر، ایلام و هرمزگان به دست می‌آید. اما برخی معتقد هستند که بهترین عسل کنار در استان بوشهر به دست می‌آید.

عسل زرشک

عسل زرشک نیز یکی دیگر از عسل‌های معروف ایران است. بیش از ۹۵ درصد از زرشک دنیا در ایران و در خراسان جنوبی تولید می‌شود به همین دلیل یکی از بهترین عسل های زرشک در استان خراسان جنوبی به ویژه در شهرستان‌های زیرکوه و قائنات تولید می‌شود.

عسل آویشن

عسل آویشن یکی از دارویی‌ترین عسل های ایران است که خواص ویژه‌ای دارد. آویشن در بیشتر مناطق کوهستانی ایران یافت می‌شود به همین دلیل عسل آویشن در نقاط مختلف ایران به دست می‌آید. اما بهترین عسل آویشن مربوط به مناطق مرکزی ایران یعنی طالقان، دماوند، قزوین و فیروزکوه است. در این مناطق خلوص عسل آویشن به مراتب بیشتر است.

عسل گشنیز

عسل گشنیز هم از جمله عسل‌های مرغوب ایران به شمار می‌رود که معمولا در مناطق غربی کشور مانند همدان، کرمانشاه و ایلام به دست می‌آید. یکی از با کیفیت‌ ترین عسل های گشنیز مربوط به نهاوند همدان است.

آیا بر اساس نوع گیاه می‌توان بهترین عسل را تشخیص داد؟

این هم یکی دیگر از سوالاتی است که پاسخ به آن می‌تواند تا حد خوبی ما را در شناخت عسل خوب یاری کند. عده‌ای بر این باور هستند که برخی از عسل‌ها نسبت به بعضی دیگر ارجحیت دارند. مثلا بعضی می‌گویند عسل آویشن بهترین عسل است. یا هیچ عسلی به کیفیت عسل کنار نیست. عسل زرشک مرغوب‌ترین عسل ایران است و…

این باور هم درست مثل باور قبلی اشتباه است. عملا هیچ نوع عسلی بر عسل دیگری ارججیت ندارد. مهم این است که عسل را چه شخصی و برای چه مصرفی استفاده می‌کند. مثلا کسی که طبع گرمی دارد بهترین عسل برای اون عسل کنار یا گشنیز است و کسی که طبع سردی دارد می‌تواند مثلا از عسل آویشن استفاده کند.

[مطلب مرتبط: عسل های مختلف چه طبعی دارند]

انواع مختلف از بهترین عسل های ایران

همچنین بسته به این که از عسل برای درمان چه مشکلی استفاده می‌کنید عسل خوب برای شما می‌تواند متفاوت باشد. در زیر برخی از عسل‌ها همراه با خواص آنها آورده شده است.

نوع عسلخواص
عسل گشنیزاشتهاآور، رفع سوء هاضمه، مسکن و آرام‌بخش، مفید برای اسپاسم ماهیچه‌ای، مفید برای آفت دهان، تقویت کننده ماهیچه‌های قلب، موثر برای درمان تنگی نفس
عسل کنارتقویت و پوست و مو، فعال‌کننده‌ی حافظه و رشد کودکان، از بین برنده کرم روده و معده، تقویت قوای جنسی، مفید برای گرم مزاجان
عسل گونمفید برای کم خونی، تقویت کننده معده، سودمند برای درد‌ها و زخم‌های چشمی، مفید برای درد کلیه و مثانه و مجاری اداری، مفید برای گرفتگی صدا
عسل آویشنمفید برای عادات ماهیانه دردناک، موثر در درمان عفونت‌های بدن، درمان زخم‌ها و جای آنها، موثر برای بهبود دردهای شکمی و سرفه و گلودرد
عسل لعل کوهستانضد قارچ، ضد باکتری و ضد ویروس، مفید برای ضدعفونی کردن معده و دستگاه گوارش، رفع دل‌پیچه، تسکین درد قائدگی

پارامترهای شناخت بهترین عسل چیست

ممکن است این سوال برای شما به وجود بیاید پس حالا که نمی‌توان کیفیت عسل را بر اساس منطقه و نوع گل و گیاه مشخص کرد پس بر چه اساسی ما می‌توانیم بهترین عسل ها را تشخیص دهیم؟

همانطور که در بالا اشاره کردیم بهترین عسل برای هر فرد بسته به طبعی که دارد و مشکلی که می‌خواهد با عسل آن را درمان کند متفاوت خواهد بود. اما حالا سوال این خواهد بود که ما می‌دانیم که عسل مناسب ما عسل گون است اما چطور بهترین عسل گون را تشخیص دهیم؟

همانطور که بارها گفتیم تنها راه تشخیص عسل طبیعی و کیفیت سنجی آن آزمایش عسل در یک آزمایشگاه معتبر و سنجش فاکتورهای مهم عسل است. برخی از این فاکتورها عبارتند از میزان رطوبت عسل، میزان پرولین، میزان آنزیم دیاستاز، نسبت فروکتور به گلوکز، میزان HMF

برگه آزمایش زیر نمونه‌ی یک نوع عسل گشنیز است.

برگه آزمایش عسل و پارامتر‌های آن

بهترین عسل دنیا کدام است

همانطور که گفتیم در ایران نمی‌توان یک نوع عسل و یا عسل یک منطقه را به عنوان بهترین عسل شناسایی کرد. چرا که عملا هیچ نظارت دقیق و مدونی بر کار تولید عسل در ایران وجود ندارد، مثلا ممکن است یک زنبوردار در خوانسار که به عسل خوب شناخته می‌شود عسل تغدیه‌ای تولید کند و با نام عسل خوانسار طبیعی به فروش برساند.

اما در مورد بهترین عسل دنیا موضوع کمی متفاوت است. در کشور نیوزیلند عسلی تولید می‌شود که شهرت جهانی دارد. اسم این عسل، عسل مانوکا است، و به اعتقاد برخی این عسل بهترین و با کیفیت‌ترین عسل دنیا است. علت آن هم مشخص است، چرا که دولت نیوزیلند یک سیستم دقیق نظارتی و گریدبندی دارد و تمامی عسل‌هایی که با نام مانوکا تولید و صادر می‌شوند باید از این نظارت‌ها موفق بیرون بیایند.

عسل مانوکا بهترین عسل دنیا

در نتیجه عسلی که به عنوان عسل مانوکا در سراسر جهان به فروش می‌رسد عملا از نظر کیفیت، اعتبار سنجی و گریدبندی شده است و سپس وارد بازار جهانی شده است. این همان ایرادی است که متاسفانه در ایران برای آن فکری نشده است.

برندهای معتبر عسل در ایران

همانطور که گفته شد از آنجایی که هیچ نظارت دقیقی بر روی عسل‌هایی که در ایران تولید می‌شود وجود ندارد صحبت از برند‌های معتبر هم کمی دشوار است. اما صرفا برای آشنایی با برخی از بهترین برند‌های ایرانی چه در بازار آنلاین و چه در بازار آفلاین برخی از آنها را معرفی می‌کنیم.

برند‌های آنلاین عسل

۱. روستایی

۲. آهوتا

۳.هانیلی

۴. کشمون

۵. دهچی

برندهای آفلاین عسل

۱. عسل لاویچ

۲. عسل اورازان

۳. عسل سبلان

۴. عسل شکلی

۵. عسل اکسیر

۶. عسل رایحه خوانسار

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۲۴ رای

4 دیدگاه برای “بهترین عسل ایران مال کجاست و از چه گیاهی است

  1. امیر گفته:

    مختصر و مفید توضیح دادی تشکر.فقط آخر صفحه که اسامی برندها رو نوشتی بعضی ها اش انگار الفاظ خارجی نوشته شده

  2. محمد گفته:

    سلام به نظر بنده عسلی بهتر است که زنبوردار مراقبت های بهداشتی را نسبت به کندوها اعمال کرده باشد ، باتوجه به بیماریهای موجود در زنبور مانند اسهالی شدن زنبور عسل، کپک زدن کندو، کنه واروآ که داخل کندو و روی بدن زنبورها را آلوده میکند ، حشره مومخوار که وارد کندو میشود و درآنجا لارو میریزد ، سوسک کوچک کندو که آن هم وارد کندو میشود و در آنجا زندگی میکند ، مسموم بودن عسل براثر سم پاشی مزارع و باغ ها و دیگر بیماریها که بنده نمیشناسم ولی ممکن است زنبوردار سهوا و یا عمدا اینگونه عسل ها را با عسل مرغوب مخلوط نماید که قابل کنترل و تشخیص نیز نمیباشد و فقط باید به وجدان زنبورداران محترم اعتماد کنیم و بجز این بیماریها عسل تغذیه ای و مصنوعی را هم به آن اضافه کنیم ، به ناچار یا باید زنبوردار آشنا باشد و یا به فروشندگان اعتماد کرد، بنده سعی میکنم عسل کنار که طعم بخوصوص خود را دارد استفاده کنم همچنین به علت اینکه گیاه کنار دارای شهد زیادی است و هنگام عسل گیری از کنار نیازی به تغذیه کمکی با شکر و … کمتر میباشد به نظر بنده سالم ترین عسل است و احتمال آلودگی کمتری دارد . با تشکر

سوال یا نظر خود را با ما در میان بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *