عسل برای سگ و گربه

آیا گربه و سگ می‌توانند عسل بخورند؟ فواید و مضرات

اگر شما هم از جمله کسانی هستید که از حیوانات خانگی مثل سگ و گربه پرستاری می‌کنند، شاید در مواجه با عسل این سوال برایتان پیش آمده باشد که آیا گربه می‌تواند عسل بخورد؟ یا آیا سگ می‌تواند عسل بخورد؟ و یا اینکه اگر امکان آن وجود دارد چه میزان در روز می‌توان به آن‌ها عسل داد.

قطعا مراقبت از یک حیوان خانگی مثل سگ و گربه مانند نگهداری از یک بچه کار چندان ساده‌ای نیست و باید نسبت به تغذیه آنها حساس باشیم.

ما پیش‌تر در مطلب عسل برای کودکان به این نکته اشاره کردیم که معده کودکان زیر ۱۲ ماه قادر به از بین بردن اسپورهای باکتری عسل نیست و بهتر است در این مدت به بچه‌ها عسل داده نشود. اما در مورد سگ ها و گربه‌ها چه نکاتی وجود دارد؟

آیا می‌توان به سگ عسل داد؟

اگر بخواهیم یک جواب کوتاه به این سوال بدهیم باید بگویم بله به سگ ها می‌توان بدون هیچ نگرانی عسل داد و هیچ مشکلی برای آنها پش نخواهد آمد.

به طور کلی سگ ها موجوداتی همه چیزخوار هستند و معده آنها به نوعی طراحی شده است که هم می‌توانند بافت‌های گوشتی را هضم کنند و هم بافت‌های گیاهی را گوارش کنند و این قضیه در مورد عسل نیز صادق است.

البته باید توجه داشته باشید که عسل جزو غذاهایی طبیعی سگ نیست، اما معمولا سگ‌ها با مزه شیرینی عسل کنار می‌آیند و بعضی از آنها هم از آن لذت می‌برند.

پس سگ ها نیز می‌توانند عسل بخورند اما باید توجه داشته باشید که عسل قند بالایی دارد و به همین دلیل مقادیر زیاد آن می‌تواند برای دستگاه گوارش آنها مشکل ساز شود.

چه میزان عسل برای سگ مجاز است؟

همانطور که در مطلب میزان مجاز مصرف عسل برای انسان‌ها گفتیم. برای سگ‌ها نیز میزان استفاده از عسل بسیار وابسته به جثه سگ است اما به طور کلی می‌توانید مقادیر زیر را برای مصرف روزانه آنها در نظر بگیرید.(+)

  • برای سگ‌ کوچک: ۱ قاشق چایخوری
  • برای سگ متوسط: ۲ قاشق چایخوری
  • برای سگ بزرگ: ۱ قاشق غذاخوری

آیا می‌توان به گربه عسل داد؟

پاسخی که در بالا برای سگ‌ها دادیم برای گربه ها هم صادق است و به صورت خلاصه باید بگویم بله می‌توان بدون هیچ نگرانی به گربه ها هم عسل داد.

عسل برای سگ و گربه

مانند سگ، عسل برای گربه نیز غذایی نیست که در طبیعت به دنبال آن باشد، اما به طوری کلی از آنجایی که گربه ها مزه شیرینی را نمی‌فهمند مشکلی با خوردن عسل هم ندارند.

البته باید توجه داشته باشید که عسل به خاطر مقدار زیاد کربوهیدرات در صورت مصرف بیش از حد می‌تواند گوارش گربه را نیز با مشکل مواجه کند.

چه میزان عسل برای گربه مجاز است؟

مانند سگ ها برای گربه ها نیز بسته به جثه آن‌ها میزان عسل می‌تواند متفاوت باشد اما از آنجایی که گربه‌ها معمولا هم سایز هستند میزان زیر را می‌توانید بدون نگرانی به گربه خود در روز بدهید.

  • برای گربه متوسط: نصف قاشق چایخوری

عسل برای سگ و گربه چه فوایدی دارد

عسل خام و طبیعی به خاطر مواد معدنی، آنزیم‌ها و همچنین ویتامین‌هایی که دارد سرشار از خواص آنتی اکسیدانی و آنتی باکتریایی است که می‌تواند برای سگ و گربه شما نیز مزایای سلامتی ویژه‌ای داشته باشد.

بهبود زخم یا سوختگی سطحی

بسیار پیش می‌آید که گربه ها و سگ ها حین بازی کردن و یا دعوا با سایر حیوانات زخمی شوند. اگر این زخم‌ها چندان عمیق نیست برای بهبود آن می‌توانید از عسل طبیعی استفاده کنید.

همانطور که در مطلب عسل برای زخم گفتیم، خواص فیزیکی و بیوشیمیایی عسل آن را به یک مرهم مناسب برای زخم‌ها تبدیل کرده است. به طور کلی عسل می‌تواند روند بهبودی زخم حیوان خانگی شما را تسریع کند و همچنین از عفونت آن جلوگیری کند.

همچنین اگر حیوان شما دچار سوختگی های سطحی شد، با خیال راحت از عسل برای درمان آن استفاده کنید چرا که تاثیر شگفت‌انگیزی برای بهبودی سریع آن دارد.

بهبود و درمان آلرژی‌های فصلی

سگ ها و گربه ها نیز مانند ما انسان‌ها ممکن است آلرژی‌ها فصلی داشته باشند که این باعث ناراحتی آن‌ها می‌شود. دادن عسل به این موجودات می‌تواند تا حد خوبی باعث کنترل این نوع از آلرژی‌ها شود.

خواص آنتی اکسیدانی عسل می‌تواند با رادیکال‌های آزاد که اغلب باعث بروز چنین حساسیت‌هایی می‌شود مبارزه کند و باعث بهبودی آن شود.

بهبود سرفه و گلودرد

ما پیشتر در مطلب عسل برای سرماخوردگی بیان کردیم که عسل می‌تواند سرفه‌ها و همچنین گلودرد ناشی از سرماخوردگی را بهبود دهد.

خواص آنتی باکتریای عسل می‌تواند در مقابل عفونت‌های باکتریایی که باعث گلودرد شده‌اند مبارزه کند و آنها را از بین ببرد. همچنین عسل می‌تواند مجاری تنفسی را هیدراته نگه دارد و به این شکل از سرفه حیوان شما نیز جلوگیری کند.

عسل برای سرفه و گلودرد سگ و گربه

مناسب برای مخلوط کردن با دیگر داروها

یکی از ویژگی‌های عسل این است که باعث جذب موثر دیگر مواد می‌شود. به همین دلیل توصیه می‌شود اگر سگ یا گربه شما دارو مصرف می‌کند. آن را با کمی عسل مخلوط کرده و به حیوان بدهید. با این کار ضمن اینکه جذب دارو بهتر اتفاق می‌افتد می‌توانید از فواید سلامتی عسل نیز بهره ببرید.

تامین انرژی سگ یا گربه

همانطور که گفتیم عسل سرشار از کربوهیدارت است که می‌تواند انرژی مورد نیاز بدن حیوان را تامین کند. پس اگر احساس می‌کنید سگ یا گربه شما سرحال نیست می‌توانید کمی عسل را تست کنید.

قند‌های ساده موجود در عسل مانند گلوکز و فروکتوز می‌تواند در دستگاه گوارش حیوان جذب شوند و به صورت انرژی برای فعالیت‌های روزانه‌ آنها مورد استفاده قرار بگیرد.

تقویت سیستم ایمنی بدن سگ یا گربه

به طور کلی عسل به خاطر فلاوونوئید‌ها، آنزیم‌ها و سایر موادی که دارد به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی شناخته می‌شود که می‌تواند باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شود.

نتیجه این امر این است که بدن حیوان شما در برابر بسیاری از بیماری‌ها به خصوص بیماری‌های عفونی باکتریایی که در حیوانات بسیار شایع است مقاوم می‌شود.

عوارض احتمالی استفاده از عسل برای سگ و گربه

اگر چه همانطور که گفتیم اگر از عسل به مقدار کم برای سگ یا گربه استفاده کنید هیچ مشکلی پیش نخواهد آمد، اما مانند هر ماده طبیعی دیگری ممکن است باعث بروز مشکلاتی شود.

  • ممکن است باعث اسهال حیوان شود: در موارد بسیار محدود استفاده از عسل می‌تواند باعث اسهال سگ یا گربه شود البته این مورد زمانی مشاهده خواهد شد که مقدار مصرف زیاد باشد. چرا که به خاطر قند زیادی که در عسل وجود دارد ممکن است دستگاه گوارش با مشکل مواجه شود و باعث اسهال شود.
  • ممکن است باعث قندخون و چاقی شود: بیش از ۹۰ درصد از وزن خشک عسل را قند‌ها تشکیل می‌دهد در نتیجه استفاده بیش از حد از عسل برای سگ یا گربه شما می‌تواند در بلند مدت باعث چاقی آن و یا حتی افزایش سطح قند خون آن شود.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۱۲ رای

سوال یا نظر خود را با ما در میان بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *