ژل رویال برای ناباروری

درمان ناباروری با ژل رویال + بهترین زمان مصرف آن

حتما شما هم مطالب بسیاری در مورد درمان ناباروری با ژل رویال خوانده یا شنیده‌اید. بسیاری از افراد بخصوص متخصصان طب سنتی اعتقاد دارند که ژل رویال برای درمان ناباروری مفید است و می‌تواند به نازایی زنان و ناباروری مردان کمک کند.

در این مطلب قصد داریم تا ابتدا با ژل رویال آشنا شویم و بعد از آن به این موضوع بپردازیم که از نظر طب مدرن و طب سنتی آیا ژل رویال برای بارداری مفید است یا خیر؟

رویال ژل چیست و چه ترکیباتی دارد

پیش از اینکه به بررسی درمان ناباروری با ژل رویال بپردازیم بهتر است کمی در مورد این ماده بیشتر بدانیم، چرا که نحوه تولید و علت تولید آن و همچنین ترکیبات آن، می‌تواند درک خوبی در مورد فواید درمانی آن به ما بدهد.

ژل رویال که به آن شاه انگبین، ژل ملکه و رویال ژل هم می‌گویند یک ماده سفید و ژلاتینی است که از غدد حلقی زنبوران کارگر جوان تولید می‌شود. این ماده از تغذیه زنبوران کارگر از گرده‌های گل موجود در طبیعت حاصل می‌شود و به همین دلیل سرشار از پروتئین و آمینو اسید است.

زنبوران این ماده را به دو منظور تولید می‌کنند.

۱. پرورش لاروها: تمامی لاروها، ۲ روز اول زندگی خود را از ژل رویال تغذیه می‌کنند.

۲. غذای ملکه: لاروی که بعد از ۲ روز باز هم با ژل تغذیه شود به ملکه تبدیل می‌شود. غذای ملکه تا آخر عمر همین ژل رویال است.

ترکیبات مهم ژل رویال

بخش زیادی از رویال ژل را آب تشکیل می‌دهد که چیزی در حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد آن را شامل می‌شود. همچنین در حدود ۱۷ تا ۴۵ درصد وزن خشک (بدون در نظر گرفتن آب) ژل را پروتئین‌ها و کربوهیدرات‌ها تشکیل می‌دهند. ویتامین‌ها، عناصر معدنی و چربی‌ها سایر اجزاء این ماده را تشکیل می‌دهند.

ویتامین ها

ژل سلطنتی غنی از ویتامین‌های مورد نیاز بدن انسان است که ریبوفلاوین (B2)، بیوتین (B7)، نیاسین (B3)، تیامین (B1) و اسید فولیک (B9) از جمله مهمترین‌های آنها هستند. اگر چه ویتامین های دیگری چون ویتامین D، K و… نیز در آن یافت می‌شود.

کربوهیدارت و مواد معدنی

از قند‌های اصلی در ژل می‌توان به فروکتوز، گلوکوز و ساکاروز اشاره کرد. همچنین از جمله عناصر معدنی موجود در این ماده می‌توان پتاسیم، فسفر، گوگرد، کلسیم، منگنز، روی و آهن را نام برد.

ترکیبات ژل رویال برای ناباروری

به طور کلی می‌توان گفت ژل رویال حاوی تمام ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن است.

تاریخچه استفاده درمانی از ژل رویال

اگر چه در هیچ منبعی به استفاده مستقیم پیشینیان از ژل رویال برای بارداری اشاره نشده است اما در فرهنگ‌های سراسر جهان رویال ژل به عنوان ماده‌ای که ضامن زندگی سالم و طولانی است مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

از آنجا که این ماده خیلی کم ساخته می‌شود و برداشت آن نیز در گذشته آسان نبوده است، استفاده از آن نیز بیشتر برای اشراف بوده است.

به عنوان مثال در طب سنتی چین ژل رویال را غذای امپراتور می‌نامند و از دیرباز برای افزایش طول عمر، تقویت انرژی، شادابی و همچنین پیشگیری از بروز بیماری ها تجویز می‌شده است.

رویال ژل توسط مهاراجه‌های هندی نیز مورد استفاده قرار می‌گرفته است که استفاده از این ماده را به عنوان کلیدی برای حفظ انرژی جوانی می‌دانسته اند.

در مصر باستان نیز ژل رویال به عنوان ماده مغذی که باعث طول عمر بوده است به فراعنه داده می‌شده است.

همچنین مستند است که پرنسس دایانا در طول دوران بارداری خود از ژل رویال برای کمک به تهوع صبحگاهی استفاده می‌کرده است و ملکه الیزابت در دهه ۹ زندگی به طور مرتب از ژل رویال برای رفع خستگی خود استفاده می‌کند.

علت ناباروری و نازایی در مردان و زنان

به طور کلی زمانی که یک زوج طی یک سال با وجود داشتن رابطه جنسی بدون روش های جلوگیری بارور نشوند به آنها نابارور گفته می‌شود و تقریبا در ایران و جهان به ازای هر ۱۰۰ زوج ۱۵ زوج نابارور هستند. (+)

قبل از اینکه به بررسی این موضوع بپردازیم که آیا ژل رویال برای ناباروری مفید است یا خیر، بهتر است برخی از علت های ناباروری در مردان و زنان را بدانیم و ببینم آیا ژل رویال می‌تواند این مشکلات را درمان کند یا خیر.

علت نازایی در زنان

علت ناباروری در زنان می‌تواند وجود اختلال در لوله رحمی، تخمک گذاری و اختلالات هورمونی باشد. در این بین زنانی که عادات ماهیانه نامنظم و اختلالات هورمونی دارند در ریسک بالاتری از نازایی قرار دارند.

علت ناباروری در مردان

علت ناباروری در مردان نسبت به ناباروری در زنان کمی پیچیده تر است و به مشکلات متعددی می‌تواند مربوط باشد که برخی از آنها فیزیکی و برخی دیگر هورمونی و جنسی است.

  • اختلالات هورمونی به صورت اختلال در هورمون های هیپوفیز یا هورمون های جنسی
  • رشد نامناسب بیضه‌ها
  • برخی عفونت‌های مزمن که در عملکرد بیضه اختلال ایجاد می کند؛ مانند سل که لوله های انتقال دهنده اسپرم را تخریب می‌کند
  • برخی بیماری‌های منتقله از طریق تماس جنسی مانند سوزاک، مشروط بر اینکه موجب تنگی مجرا شود
  • کشیدن سیگار، مصرف تریاک، الکل، کوکایین، ماری جوآنا و سایر مواد مخدر
  • و…

در این بین واریکوسل شایع ترین عامل عدم باروری مردان است.

درمان ناباروری با ژل رویال

بعد از یک مقدمه نسبتا طولانی، نوبت به موضوع اصلی این مقاله و پاسخ به این سوال است که آیا ژل رویال درمان ناباروری است یا خیر؟

به طور کلی این ایده که ژل رویال می‌تواند در باروری نقش داشته باشد به ملکه زنبور عسل برمی‌گردد، چرا که یکی از مهمترین نقش‌های ژل رویال در زنبورها، توسعه غدد جنسی ملکه زنبور عسل است. اما آیا این به مردان و زنان هم کمک می‌کند؟

اولین نکته‌ای که باید بدانید این است که ژل رویال به عنوان یک مکمل سلامتی از طرف سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) تایید نشده است.

همچنین سازمان بهداشت جهانی (WHO) هشدار می‌دهد که ژل رویال ممکن است باعث واکنش‌های آلرژیک شدید شود (+)

در نتیجه از نظر علمی شواهد مستحکمی مبنی بر اینکه ژل رویال می‌تواند درمانی برای ناباروری باشد وجود ندارد. چرا که عملا هیچگونه تحقیق و آزمایش گسترده‌ای روی ژل رویال انجام نشده است و معدود آزمایشاتی هم که انجام شده است بر روی حیوانات بوده است.

تاثیر ژل رویال بر روی حیوانات

اما قطعا این تمام داستان نیست. چرا که علم پزشکی و بخصوص علم باروری همواره در حال تکامل است و اینکه تاثیر چیزی توسط آزمایش‌های گسترده تایید نشده است به این معنی نیست که برای افراد خواصی هم ندارد.

ما در ادامه به شواهدی که در مورد درمان ناباروری با ژل رویال چه از نظر طب مدرن و چه از نظر طب سنتی داریم می‌پردازیم تا دید درستی از این ماده برای استفاده شما ایجاد کنیم.

ژل رویال برای بارداری زنان

برای اینکه تاثیر ژل رویال برای ناباروری زنان را متوجه شویم باید بدانیم که زنان برای باردار شدن به مواد مغذی متنوعی احتیاج دارند که هر یک از آنها یک نقش را در فرایند بارداری به عهده دارند. که مهمترین آن‌ها عبارت اند از

  • ویتامین D که وظیفه‌ی آن افزایش سطح ایمنی زنان است
  • ویتامین B6 که نقش کلیدی را ایفا می‌کند و باعث افزایش سطح پروژسترون می‌شود
  • اسیدهای چرب که برای رشد تخمک مورد نیاز هستند
  • پروبیوتیک‌هایی که تعادل باکتری‌های روده را در سطح خوبی نگهدارد
  • پروتئین‌ها که برای تعادل هورمونی زنان الزامی هستند.

این در حالی است که ژل رویال تمامی موارد بالا که برای باراداری یک زن مورد نیاز است را در دوزهای نسبتا بالایی در خود جای داده است و یک راه آسان و موثر برای تامین این مواد مغذی است. (+)

می‌توان گفت در بین تمامی مواد طبیعی موجود، ژل رویال به خاطر داشتن بسته‌ای کامل از مواد مغذی در یک حجم بسیار کم یکی از بهترین مکمل‌های طبیعی است.

به طوری که افراد می‌تواند با مصرف بسیار کمی از این ماده در روز بسیاری از مواد مغذی مورد نیاز برای فعالیت‌های روزانه خود را تامین کنند

مطالعه‌ای که در سال ۲۰۰۷ در ژاپن انجام شد نشان می‌دهد که ژل رویال درست شبیه به فیتواستروژن عمل می‌کند و حاوی خواصی است که می‌تواند سلامت عضلات رحم و پوشش داخلی آن را حمایت کند.

همچنین در مطالعات حیوانی ثابت شده است که ژل رویال یک ضد دیابت است. به این معنی که به افراد کمک می‌کند تا سطح گلوکز خود را بهتر مدیریت کنند. مقاومت به انسولین که می‌تواند منجر به افزایش سطح گلوکز در خون شود یکی از ویژگی‌های رایج بیماری هورمونی (PCOS) است که از دلایل اصلی ناباروری در زنان است.

ژل رویال برای ناباروری مردان

همانطور که در ابتدا گفتیم عوامل متعددی در ناباروری مردان نقش دارد که بر روی پارامترهای مختلف باروری آنها تاثیرگذار است. اما آیا درمان ناباروری مردان با ژل رویال امکان پذیر است؟

ژل رویال سرشار از مواد معدنی، کربوهیدرات، ویتامین‌ها، پروتئین‌ و انواع آنزیم‌هاست. اکنون می‌دانیم که هر یک از این مواد طبیعی از سلولهای بدن از جمله اسپرم ها حفاظت و حمایت می‌کنند. (+)

این مواد همچنین باعث تعادل هورمونی مردان می‌شود، از کبد حمایت می‌کند و عملکرد سیستم ایمنی بدن و میل جنسی مردان را بهبود می‌بخشد.

تحقیقات کمی در رابطه با تاثیر ژل رویال بر باروری مردان وجود دارد که بیشتر آنها هم بر روی حیوانات انجام شده است.

یک مطالعه در مصر که بر روی پارامترهای مختلف ماده منی (حجم منی، تحرک و تعداد اسپرم) سلامت اسپرم (ظاهر و تعداد زنده در مقابل مرده) و سطح تستسرون خرگوش‌های نر انجام شد نشان داد که پس از مصرف ژل رویال تمامی این موارد بهبود یافته است.

همچنین یک مطالعه در مجله گیاه پزشکی ابن سینا نشان داد که میزان بلوغ اسپرم، تعداد، تحرک و سلامت DNA در موش‌های آزمایشگاهی بعد از مصرف ژل رویال بهبود پیدا کرد.

درمان ناباروری مردان با ژل رویال

در مطالعه دیگری که در دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شد نشان داده شد که ژل رویال توانایی کاهش آلاینده‌های مضر مانند بیسفنول آ (BPA) که در ساختار بسیاری از بطری‌های و ظروف پلاستیکی دارد و به مرور می‌تواند بدن را آلوده کند را دارد. این امر باعث حفاظت از استروژن‌های طبیعی مردان و در نتیجه‌ی آن افزایش احتمال باروری آن‌ها می‌شود.

طریقه مصرف ژل رویال برای بارداری

همانطور که پیشتر در مطلب شیوه نگهداری و مصرف ژل رویال گفته شد. هیچ دوز مشخصی از ژل رویال برای یک بیماری خاص وجود ندارد. به عنوان مثال نمی‌توان گفت برای درمان ناباروری چه میزان ژل رویال باید مصرف شود، و بهتر است در این شرایط معمولا با یک پزشک طب سنتی صحبت شود.

اما به طور کلی ژل رویال را می‌توان به چهار روش زیر مصرف کرد.

۱. به صورت زیر زبانی: این شیوه بهترین روش مصرف ژل رویال است. به این علت که خواص و اثرات آن به صورت مستقیم و بدون تجزیه شدن در معده، وارد جریان خون می‌شود. برای این منظور کافی است هر روز صبح و به صورت ناشتا و با دهان مسواک زده، به اندازه‌ی ۱ گرم (اندازه یک نخود) از ژل را در زیر زبان گذاشته تا زمانی که به طور کامل جذب شود.

پیشنهاد می‌شود که رویال ژل را به مدت ۱ دقیقه زیر زبان نگه داشته و بعد آن را قورت دهید و به مدت نیم ساعت بعد از مصرف چیزی میل نکنید.

۲. به صورت خوراکی: ژل رویال را می‌توان به صورت خوراکی نیز مصرف کرد، اما در این روش به این علت که مواد موثره‌ی ژل به خصوص پروتئین‌های آن توسط اسید معده تجزیه می‌شود، چندان توصیه نمی‌شود.

۳. به صورت کپسول: در این روش ژله رویال در کپسول‌هایی (در بازار و داروخانه‌ها موجود است) قرار می‌گیرد و سپس قورت داده می‌شود (درست مانند سایر کپسول‌ها). در این روش ژل تحت تاثیر اسید معده قرار نمی‌گیرد و بعد از ورود به روده جذب بدن می‌شود.

۴. به صورت ترکیب با عسل: همانطور که گفته شد یکی از شیوه‌های نگهداری از ژل رویال، ترکیب آن با عسل است. دراین روش کافی است تا یک قاشق غذاخوری در روز (حدود ۲۰گرم) از ترکیب که حاوی ۲۰۰ میلی‌گرم ژل رویال است را به صورت ناشتا مصرف کرد.

بهترین زمان مصرف ژل رویال برای بارداری

به طور کلی بهترین زمان مصرف ژل رویال برای بارداری و هر نوع بیماری دیگری، مصرف آن به صورت ناشتا است. برای این منظور بهتر است صبح بعد از بیدار شدن از خواب با دهان مسواک زده و کاملا تمیز ۱ گرم ژل رویال را زیر زبان خود قرار دهید و حدود یک دقیقه آن را نگه دارید تا جذب اتفاق افتد.

دقت داشته باشید که بعد از مصرف ژل رویال بهتر است تا ۳۰ الی ۶۰ دقیقه، چیز دیگری میل نکنید تا فرایند جذب به بهترین شکل ممکن اتفاق افتد.

عوارض احتمالی مصرف ژل رویال

اگر چه عوارض ژل رویال بسیار کم و نادر است اما مانند هر ماده طبیعی دیگری ممکن است برای بعضی از افراد ایجاد مشکل کند.

  • در افراد مبتلا به سابقه آلرژی و آسم، ژل رویال ممکن است منجربه ایجاد اسپاسم‌های تنفسی و تنگی نفس شود. 
  • افراد حساس به نیش زنبور نباید به صورت مستقیم ژل رویال مصرف کنند. چون برخی از ترکیبات نیش زنبور در ژل نیز یافت می‌شود
  • زنان باردار و شیرده نیز باید تنها با مشورت پزشک از این ماده استفاده کنند.

ممنون می‌شویم اگر شما نیز تجربه‌‌ استفاده از ژل رویال برای باروری را دارید با ما و دیگر دوستان به اشتراک بگذارید.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۴۷ رای

1 دیدگاه برای “درمان ناباروری با ژل رویال + بهترین زمان مصرف آن

سوال یا نظر خود را با ما در میان بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *