درمان بواسیر با عسل طبیعی

درمان خانگی بواسیر و شقاق با عسل طبیعی

معمولا افرادی که هموروئید یا همان بواسیر دارند به دلیل شرم و خجالت، تا وقتی که درد آنها غیرقابل تحمل نشود به پزشک مراجعه نمی‌کنند و بیشتر به دنبال درمان به روش‌های طبیعی و خانگی هستند.

یکی از درمان‌هایی که در طب سنتی برای بواسیر توصیه می‌شود استفاده از عسل طبیعی است. اما آیا واقعا عسل برای درمان بواسیر یا بهبود علائم آن موثر است؟ در ادامه پس از آشنایی با بواسیر و دلایل به وجود آمدن آن، روش درمان بواسیر با عسل را هم بررسی خواهیم کرد.

هموروئید یا بواسیر چیست؟

پیش از اینکه به بررسی درمان بواسیر با عسل بپردازیم ابتدا باید با این بیماری آشنا شویم. در اصل بواسیر تورم رگ‌های قسمت انتهایی روده و مقعد یا واریسی شدن عروق است. که گاهی اوقات دیواره‌های این رگ‌های خونی، آنقدر نازک می‌شود که شخص دچار خارش، سوزش زیاد و حتی خونریزی هنگام اجابت مزاج می‌شود.

انواع بواسیر

بواسیر بسته به این که کدام قسمت روده و مقعد را درگیر کند و زائده آن به چه صورت باشد به سه دسته کلی زیر تقسیم می‌شود:

1. بواسیر داخلی

همانطور که از اسمش پیداست این بواسیر در داخل مقعد قرار دارد و شخص برجستگی یا تورمی را از بیرون مشاهده نمی‌کند. در این نوع هموروئید شخص هنگام دفع مدفوع ممکن است دچار خونریزی و درد و خارش بشود.

2. بواسیر خارجی

این نوع بواسیر رگ‌های زیر پوست اطراف مقعد را درگیر می‌کند، در این نواحی اعصاب حس‌کننده درد بسیار بیشتری وجود دارد. هموروئید خارجی همراه درد، خون‌ریزی، خارش و تورم می‌باشد.

3. بواسیر ترومبوزه

بواسیر ترومبوزه به صورت یک برآمدگی کنار مقعد دیده می‌شود که شامل لخته خون است و به همین علت کبود و همراه با درد شدید است.

علل به وجود آمدن بواسیر

اگر یکی از والدین شما هموروئید یا بواسیر داشته ممکن است شما هم به آن دچار شوید. اما به طور کلی مهم‌ترین دلیل ایجاد بواسیر فشار وارده بر انتهای روده و مقعد است که ممکن است یکی از شرایط زیر باعث وارد کردن این فشار باشند:

  • کنترل مدفوع برای مدت طولانی
  • یبوست
  • اسهال مزمن
  • انجام کارهای فیزیکی سخت، مانند بلند کردن اجسام سنگین و زور زدن
  • چاقی و داشتن اضافه وزن که باعث ایجاد فشار هنگام دفع می‌شود
  • فشار وارده در بارداری و زایمان
  • رژیم غذایی کم فیبر
  • فشار آوردن زیاد به مقعد هنگام دفع مدفوع
  • متورم شدن رگ‌ها به علت نشستن طولانی مدت هنگام دفع مدفوع
  • آمیزش مقعدی

با شناخت و آگاهی از علل ایجاد بواسیر می‌توانید سعی کنید کمتر در این شرایط قرار بگیرید تا دچار این بیماری نشوید و یا از عود آن پیشگیری کنید اما اگر بواسیر دارید یکی از روش‌های درمانی زیر می‌تواند به بهبود علائم شما کمک کند.(+)

روش‌های درمان هموروئید یا بواسیر

معمولا علائم هموروئید خفیف با درمان خانگی و استراحت بهبود پیدا می‌کند و در موارد حادتر نیاز به مراجعه به پزشک است

  1. درمان‌های خانگی

زمان عود علائم همورئید می‌توانید با ایجاد تغییرات کوچک در سبک زندگی در عرض یک هفته این علائم را کاهش دهید برای اینکار می‌توانید موارد زیر را انجام دهید:

  • استفاده از ضماد عسل و روغن زیتون برای درمان بواسیر
  • استفاده‌ی بیشتر از مواد غذایی فیبردار
  • زور نزدن هنگام اجابت مزاج
  • نوشیدن آب بیشتر
  • حدود 20 دقیقه نشستن در آب گرم(چندین بار در روز)
  • استفاده از کیسه یخ برای کاهش درد و تورم

2. درمان‌های غیر جراحی

استفاده از پمادهای شناخته شده برای درمان موضعی و کاهش تورم و التهاب مانند پماد آنتی هموروئید.

3. جراحی

اگر هموروئید شما بزرگ و دردناک و همراه با خونریزی است و استفاده از دو روش بالا کمکی به بهبود شما نکرد نیاز است که حتما به پزشک مراجعه کنید، و یکی از روش‌های لیزر درمانی یا جراحی را به تشخیص پزشک پیش بگیرید.

درمان بواسیر با عمل جراحی

آیا درمان بواسیر با عسل امکان پذیر است؟

ما پیش‌تر در مطالب متعددی از جمله درمان اگزما با عسل و درمان تبخال با عسل و همچنین درمان زخم با عسل گفتم که عسل به علت خواص فیزیکی و بیوشیمیایی خود مانند خواص ضد باکتریایی و همچنین خواص آنتی اکسیدانی، می‌تواند بسیاری از جراحات و مشکلات را بهبود دهد.

در نتیجه از همین شواهد می‌توانیم به این نکته پی ببریم که عسل برای درمان بواسیر و شقاق نیز می‌تواند موثر و مفید باشد و به همین علت است که در منابع مختلف طب سنتی نیز به این نکته اشاره شده است.

اما آیا علم نیز از این موضوع حمایت می‌کند و تایید می‌کند که عسل برای درمان بواسیر مفید است؟

اگر چه مطالعات کمی در این باره صورت گرفته است اما تعداد معدودی از این مطالعات نتایج مثبتی را گزارش می‌دهند.

با توجه به اینکه تاثیر مثبت ترکیب عسل، روغن زیتون و موم زنبور عسل روی درمان اگزما و درماتیت پوشک و پسوریازیس مثبت بوده است در سال 2006 یک مطالعه برای ارزیابی تاثیر مخلوط عسل، روغن زیتون و موم زنبور عسل بر روی شقاق مقعد و همچنین بواسیر صورت گرفته است.(+)

بواسیر(هموروئید) و شقاق(فیشر) هر دو جز بیماری‌های شایع در ناحیه مقعد هستند که ممکن است با هم اشتباه گرفته شوند.

بواسیر تورم رگ‌های انتهای روده و مقعد است اما شقاق همان ترک‌های عمیق پوستی مقعد است که به صورت زخم‌های عمیق عمودی روی دیواره مقعد ایجاد می‌شود و هر دو مورد ممکن است همراه با خارش و سوزش و خونریزی باشند و باید بدانیم عامل اصلی هر دو مورد فشار بر دیواره مقعدی است.

این مطالعه روی 10 بیمار مبتلا به بواسیر و 5 بیمار مبتلا به شقاق صورت گرفت است، که آنها از مخلوط طبیعی حاوی عسل، روغن زیتون و موم زنبور عسل به نسبت مساوی استفاده کرده‌اند.

در این مطالعه، ارزیابی میزان خونریزی، خارش و التهاب ناشی از بواسیر و شقاق در ابتدا و 4 هفته پس از درمان با ترکیب عسل صورت گرفته است.

بیماران در طول درمان با ترکیب عسل، از هیچ داروی دیگری استفاده نمی‌کردند و روزی دوبار این ترکیب را روی مقعد قرار می‌دادند و به مدت 15 دقیقه دراز می‌کشیدند تا ترکیب عسل روی ناحیه درگیر با بواسیر و شقاق باقی بماند.

نتایج بررسی نشان داد که استفاده از این ترکیب به طور قابل توجهی میزان خونریزی و خارش را در بیماران بواسیر کاهش داده است و همچنین افرادی که شقاق داشتند نیز کاهش درد و خونریزی و خارش را مشاهده کردند و هیچ عارضه‌ای هنگام استفاده از این ترکیب گزارش نشده است. نتایج به دست آمده از این مطالعه به شرح زیر است:

  • بیمارانی که بواسیر داشتند بعد از یک هفته کاهش قابل توجهی در میزان درد داشتند و بعد از سه هفته دیگر دردی نداشتند.
  • تقریبا بعد از 4 هفته هیچ‌کدام از بیماران خونریزی نداشتند
  • خارش بواسیر و شقاق در دو هفته اول کاملا برطرف شده بود
  • التهاب بیماران نیز بعد از دو هفته از بین رفته بود و پس از درمان عود نداشتند.
  • دو نفر از بیماران برای درمان هموروئید وقت جراحی گرفته بودند اما پس از 4 هفته استفاده از این ترکیب بهبودی کامل پیدا کرده بودند و نیازی به جراحی نداشتند.

روغن زیتون، موم زنبور عسل و عسل مواد طبیعی حاوی فلاونوئیدها، آنتی اکسیدان‌ها، ترکیبات ضدباکتریایی و ضد قارچی هستند و همچنین دارای خاصیت ضد التهابی نیز می‌‍باشند و به همین دلایل در صورت استفاده موضعی بر تولید سیتوکین توسط سلول‌های پوست تأثیر گذاشته و اثر مثبتی روی درمان بواسیر و شقاق می‌گذارند.

برای تهیه این ترکیب به نکات زیر دقت کنید:

✔️ برای درست کردن این ترکیب کافی است میزان مساوی عسل، روغن زیتون بکر ( که توسط پرس سرد تهیه شده) و همچنین موم زنبور عسل که روی حرارت غیر مستقیم آن را آب کرده اید را با هم مخلوط کنید.

✔️ در تهیه این ضماد حتما باید از عسل خام استفاده کنید، منظور از عسل خام عسلی است که حرارت بالا ندیده و فیلتراسیون نشده است، عسل‌های پاستوریزه شرکتی گزینه مناسبی برای تهیه این ترکیب نیستند.

✔️ در این ترکیب بهتر است از عسل‌های با رنگ تیره‌تر استفاده کنید، چون هر چه رنگ عسل تیره‌تر باشد دارای خواص آنتی‌اکسیدانی بالاتری خواهد بود، به عنوان مثال یکی از عسل‌های مناسب برای تهیه این ضماد عسل آویشن طبیعی است.

پیشگیری از بواسیر و شقاق

با رعایت نکات زیر می‌توانیم از ابتلا به بواسیر و شقاق پیشگیری کنیم همچنین اگر بواسیر یا شقاق داریم از عود کردن مجدد آن و تشدید علائمش جلوگیری کنیم:

  • فیبر بخورید، فیبر کافی باعث می‌شود عمل دفع از روده زودتر انجام شود. فیبر در مواد خوراکی مانند سبزیجات، میوه‌ها، غلات کامل، آجیل، دانه ها، لوبیاها و حبوبات وجود دارد. 20 تا 35 گرم فیبر در روز کافی است.
مصرف فیبر برای پیشگیری از شقاق و بواسیر
  • نوشیدن مقدار کافی آب. نوشیدن آب کمک می‌کند تا دچار یبوست نشوید.
  • درمان یبوست و اسهال مداوم
  • نوشیدن آب و عسل یا آبلیمو عسل برای کمک به بهبود گوارش
  • انجام دادن ورزش و داشتن فعالیت بدنی مانند نیم ساعت پیاده‌روی در روز برای سلامت بدن و فعالیت روده کمک کننده است.
  • هنگامی که احساس دفع دارید آن را به بعد موکول نکنید هر چه بیشتر مدفوع خود را کنترل کنید خشک‌تر شده و هنگام دفع فشار بیشتری را به روده وارد می‌کند.
  • در حین اجابت مزاج زور نزنید و مدت طولانی در توالت ننشینید.
  • وزن مناسبی داشته باشید، چاقی و اضافه وزن موجب فشار به روده می‌شود.

اگر با رعایت تمامی نکات و موارد بالا و استفاده از ترکیب عسل و روغن زیتون و موم زنبور عسل علائم بواسیر یا شقاق در شما کاهش نیافت و درد زیاد و خونریزی داشتید بهتر است زودتر به پزشک مراجعه کنید تا در صورت نیاز از درمان با لیزر یا جراحی استفاده کنید.

خوشحال می‌شویم اگر شما هم تجربه ای از درمان بواسیر یا شقاق با عسل طبیعی یا سایر فرآورده های طبیعی داشته‌اید با ما و دیگر دوستان به اشتراک بگذارید.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۳۱ رای

2 دیدگاه برای “درمان خانگی بواسیر و شقاق با عسل طبیعی

  1. ویدا والکی گفته:

    سلام بزرگواران.از طریق کانال استاد محمد فاضلی با سایت شما آشنا شده و خرید کردم.لطفا با توجه به انتخاب نام روستایی از باقی محصولات تولیدی خوب روستاییان هم به همین صورت عرضه مستقیم حمایت بفرمایید.مطمئن هستم به نفع همه می شود.منتظر ورود باقی محصولات به سایت شما هستم.موفق باشید.

سوال یا نظر خود را با ما در میان بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *