کلنی زنبور عسل

تفاوت کلنی زنبور عسل با کندو چیست

تعریف کلنی زنبور و تفاوت آن با کندو ممکن است برای بسیاری از افراد و حتی برخی از زنبورداران تازه‌کار مشکل باشد. اما در واقع تفاوت کندو و کلنی بسیار ساده است.

به طور کلی کندو، خانه است. محلی که زنبورهای عسل در آن زندگی می‌کنند.

طراحی این خانه که معمولا توسط انسان انجام و ساخته می‌شود، بسته به شرایط آب و هوایی و مسائل دیگر به نحوی است تا شبیه سازی از محل استقرار یک کلنی زنبور وحشی و آزاد در طبیعت و کندوی طبیعی آن باشد(خانه های مومی)، که هدف از اینکار فراهم کردن شرایط زندگی و برطرف کردن نیازهای کلنی زنبور عسل است.

به عبارت دیگر در این خانه یا همان کندو، کلنی زنبور زندگی می‌کند. کلنی واحد خانوادگی متشکل از یک ملکه، زنبوران کارگر و زنبور‌های نر است که هدف آن‌ها تولید مثل و و حفظ اجتماع زنبوران کلنی است.

زنبورهای نر و زنبورهای کارگر موجود در یک اجتماع در واقع فرزندان ملکه‌ایی هستند که در آن اجتماع وجود دارد و معمولا رابطه خویشاوندی در دراز مدت بین ملکه یک اجتماع و اجزاء دیگر آن همیشه وجود داشته است و این به این علت است که عمر ملکه نسبت به سایر زنبوران خیلی خیلی بیشتر است.
تفاوت کلنی و کندو

متاسفانه بیشتر مردم و اغلب زنبورداران به جای واژه کلنی از کندو استفاده می‌کنند در صورتی که منظور آنها واقعا کندو خالی از زنبور نیست.

مثلا زنبورداری می‌گوید من ۶۰ کندو دارم در حالی که منظور آن این است که ۶۰ کلنی دارد که داخل این کندو‌ها قرار دارد. اگر همین زنبوردار ۱۰ کندو خالی گوشه انبار داشته باشد در واقع او ۷۰ کندو دارد اما تنها ۶۰ کندوی او کلنی زنبور دارد.

البته این غلط مصطلح آنقدر استفاده شده است که حتی خود ما هم هر از گاهی این اشتباه را می‌کنیم و از واژه کندو به جای کلنی استفاده می‌کنیم چون برای خیلی از زنبوردار‌ها جا افتاده است که منظور از کندو، کندوی‌ حاوی کلنی است.

عکس زیر مربوط به یکی کلنی آزاد در طبیعت است.

یک کلنی زنبور عسل در کوه

پس همانطور که در بالا فهمیدیم، کلنی زنبور عسل اجتماعی از زنبورها با جنسیت‌ها و نقش‌های مختلف است که به صورت آزاد در محیط زیست زندگی می‌کنند و یا به صورت انحصاری توسط انسان‌ها درون کندوها نگهداری می‌شوند.

همچنین لازم است بدانیم که در کلنی‌هایی که به صورت آزاد زندگی می‌کنند، کندو مجموعه‌ای از خانه های شش ضلعی مومی است که توسط کارگرهای کلنی برای برطرف کردن نیاز های کلنی ساخته می شود.

 و نهایتا اینکه نگهداری کلنی زنبورعسل در کندوی ساخت بشر که محیطی را برای خود اشغال می کند را  اصطلاحا ” یک زنبورستان” می نامند.

یک زنبورستان تشکیل شده است از یک کلنی زنبورعسل و یا چندین کلنی زنبورعسل.

مجموعه‌ای از کلنی ها
مهدی مظفر

نویسنده: مهدی ظفر

 من یک زنبوردار و دانشجوی کارشناسی پرورش زنبورعسل هستم. تلاشم اینه تا از طریق نوشتن در روستایی، ارتباط بین علم و زنبورداری رو برقرار کنم تا زنبوردارها با دید بازتر و بهتری از نکات علمی برای زنبورداری‌شون استفاده کنند تا حال زنبور‌ها و البته خودشون خوب بمونه.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۰ رای

1 دیدگاه برای “تفاوت کلنی زنبور عسل با کندو چیست

سوال یا نظر خود را با ما در میان بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *