تشخیص طبیعی بودن عسل با آب سرد – باور غلط

حتما شما هم دیده یا شنیده‌ای که در سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی گفته می‌شود که برای تشخیص طبیعی بودن عسل کافی است مقداری از آن را در آب سرد بریزیم. اگر رنگ آب عوض شد و عسل حل شد یعنی عسل تقلبی است اما اگر ته ظرف ماند یعنی عسل طبیعی است!

اما این حرف واقعا چقدر صحت دارد؟ آیا می‌شود تنها با یک لیوان آب سرد پی به طبیعی بودن عسل برد؟ عسلی که به علت تقلب‌های فراوان و مختلف گاها حتی با آزمایش‌ها تخصصی نیز تشخیص طبیعی بودنش سخت می‌شود.

ما این حق را به شما می‌دهیم که به عنوان یک خریدار عسل، که قیمت نسبتا بالایی نیز برا‌ی آن پرداخت می‌کنید این دغدغه را داشته باشید که راه حلی ساده و خانگی برای تشخیص اصل از غیر اصل در اختیار داشته باشید.

و درست به همین علت و نیاز است که بسیاری از روش‌های کاملا غیرعلمی مثل تست عسل با کبریت یا تشخیص عسل طبیعی با سرکه و همین تست عسل با آب سرد شکل گرفته است.

اما نکته‌ی مهم این است که این روش‌ها نه تنها ما را در تشخیص عسل یاری نمی‌کنند بلکه در بیشتر اوقات باعث گمراهی ما نیز می‌شوند. چرا که بعضی از فروشندگان با تست کردن عسل به این شیوه به شما اطمینان خاطر می‌دهند که این عسل طبیعی است در صورتی که واقعیت چیز دیگری است.

واقعیت این است که بخش زیادی از عسل غیرطبیعی در کشور با پختن آب و شکر به دست نمی‌آید بلکه اتفاقا توسط زنبور و درست به همان شیوه‌ای که عسل طبیعی تولید می‌شود تولید می‌شود. اما در این شیوه زنبور به جای استفاده ازشهد گل از آب شکر و یا سایر شربت‌ها تغذیه می‌کند.

علت این کار این است که در این شیوه بارگیری کندو به مراتب بیشتر از زمانی است که زنبور مجبور است برای جمع‌آوری شهد گاها تا ۵ کیلومتر پرواز کند.

این نوع عسل یعنی عسل تغذیه‌ای از نظر مشخصات فیزیکی کاملا شبیه به عسل طبیعی است و در همان شان‌ها و کندو‌هایی پرورش می‌یابد که عسل طبیعی نیز از آن استخراج می‌شود. با این وجود به هیچ وجه خواص عسل طبیعی را ندارد.

به دلیل همین شباهت است که هیچ روش خانگی برای تشخیص این نوع عسل از عسل اصل وجود ندارد و غیر ممکن است که بتوان عسل طبیعی را با یک لیوان آب سرد تشخیص داد.

تشخیص عسل طبیعی با آب سرد

همانطور که بارها و بارها اشاره کرده‌ایم تنها راه تشخیص عسل طبیعی آزمایش عسل، آن هم در آزمایشگاه‌های معتبر است.

این را هم در نظر داشته باشید که حتی ممکن است عسل کاملا طبیعی باشد اما به خاطر شیوه‌ی نادرست نگهداری و موارد دیگر از کیفیت مطلوبی برخوردار نباشد که این هم تنها از طریق آزمایش عسل قابل تشخیص است.

پس اگر جایی از فردی یا فروشنده‌ای شنیدید که می‌توان عسل اصل را با یک لیوان آب تست کرد واز طبیعی بودن آن مطلع شد. مطمئن باشد که این حرف صحت ندارد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۹ رای

2 دیدگاه برای “تشخیص طبیعی بودن عسل با آب سرد – باور غلط

سوال یا نظر خود را با ما در میان بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *