مقدار مصرف روزانه عسل

حد مجاز مصرف روزانه عسل و سایر قند ها

به دلیل تبلیغات گسترده‌ای که در رسانه‌ها و این روزها در شبکه‌های اجتماعی در مورد خواص عسل ذکر می‌شود. بسیاری از مردم گمان می‌برند که هر چقدر که در روز بیشتر عسل مصرف کنند بهتر است و بیشتر از مزایای سلامتی آن بهرمنده می‌شود!

اما این طرز فکر به هیچ عنوان درست نیست، نکته‌ای که هنگام مصرف روزانه‌ عسل باید در نظر بگیریم این است که عسل، نوعی قند است و بیش از ۸۰ درصد از وزن عسل را قند‌های مختلف مثل ساکارز، گلوکز، فروکتوز و لاکتوز تشکیل می‌دهد.

مصرف عسل اگر چه می‌تواند مزایای سلامتی بسیاری داشته باشد، اما متاسفانه مصرف بیش از حد آن باعث اضافه وزن، دیابت و پوسیدگی دندان می‌شود.

همچنین به خاطر مقادیر زیادی از فروکتوز که در عسل وجود دارد، ممکن است سیستم گوارش شما دچار مشکل و نفخ شود. به همین دلیل در این مطلب از مجله روستایی قصد داریم تا حداکثر مقدار عسلی که می‌توانیم در طول روز مصرف کنیم را بدانیم.

✔ بهتر است این نکته را بدانید که اگر قصد خرید عسل برای مصارف دارویی و درمانی را دارید، حتما آن را از یک زنبوردار یا فروشنده معتمد خریداری کنید. عسل‌های تقلبی نه تنها خواص درمانی ندارند بلکه استفاده از آنها در طولانی مدت می‌تواند مشکلات جدی برای شما ایجاد کند.

قبل از اینکه به این موضوع بپردازیم که افراد مختلف در طول روز می‌توانند چقدر عسل مصرف کنند، باید برای روشن شدن بهتر موضوع ابتدا مشخص کنیم که عسل جزو کدام دسته از قند‌هاست.

به طور کلی می‌توان قند‌ها را به دو دسته کلی تقسیم بندی کرد. قندهای طبیعی و قند‌های اضافه شده

۱. قندهای طبیعی

قندهای طبیعی به آن دسته از قندها گفته می‌شود که به طور طبیعی در میوه‌ها و مواد غذایی دیگر موجود است مثل گلوکزی که در میوه‌ها وجود دارد و یا لاکتوز موجود در شیر.

به جز افراد دیابتی، معمولا برای سایر افراد حد مجازی برای مصرف قند‌های طبیعی اعلام نمی‌شود.

۲. قندهای اضافه شده

قند‌های اضافه شده قند‌ ها و شربت‌هایی هستند که در هنگام تهیه و فرآوری در مواد غذایی قرار می‌گیرند. شامل تمام نوشابه‌های معمولی، قند ها، آب نبات ها، کیک ها، کلوچه ها، دسرها، بستنی‌ها و انواع شیرینی ها

همانطور که گفتیم بیش از ۸۰ درصد عسل را قند‌ها تشکیل می‌دهند و به همین دلیل می‌توان عسل را نوعی قند در نظر گرفت و آن را جزو قند‌های اضافه شده که خود در شیرینی ها، نوشیدنی‌های گرم، دسرها و بستنی‌ها به کار برده می‌شود در نظر گرفت.

میزان مصرف روزانه عسل

برای اینکه بتوانیم به این سوال پاسخ دهیم که یک شخص در روز حداکثر چه میزان عسل می‌تواند مصرف کند باید بفهمیم که حداکثر میزان مصرف قند اضافه شده برای یک شخص چقدر است؟

متاسفانه پاسخ ساده و روشنی برای این سوال وجود ندارد. برخی از افراد می‌توانند بدون آسیب مقدار زیادی قند بخورند در حالی که برخی دیگر باید تا حد امکان از مصرف آن جلوگیری کنند. اما طبق اعلام انجمن قلب آمریکا (AHA) حداکثر قند اضافه شده در روز به شرح زیر است.

مردها: مردها می‌توانند در روز ۱۵۰ کالری (۳۷ گرم شکر = ۹ قاشق چایخوری) یا (۵۰ گرم عسل = ۷ قاشق چایخوری) قند اضافه شده مصرف کنند.

زن‌ها: زنها می‌توانند در روز ۱۰۰ کالری (۲۰ گرم شکر = ۶ قاشق چایخوری) یا (۳۳ گرم عسل = ۵ قاشق چایخوری) قند اضافه شده مصرف کنند.

بچه‌ها: کودکان بین ۲ تا ۱۸ ساله نیز می‌توانند روزانه ۱۰۰ کالری (۲۰ گرم شکر = ۶ قاشق چایخوری) یا (۳۳ گرم عسل = ۵ قاشق چایخوری) قند اضافه شده مصرف کنند.

البته این مقادیر به این معناست که عسل را جایگزین تمام قند‌های اضافه شده کرده باشید. یعنی هیچ فرآورده و محصولی که در آن شکر یا سایر قند‌ها به کار رفته باشد استفاده نکرده باشید. در غیر این صورت مصرف عسل نیز به همان میزان کاهش پیدا می‌کند.

به عنوان مثال اگر یک مرد بالغ در طول روز ۵۰ کالری از طریق سایر قند‌ها به دست آورد تنها باید ۱۰۰ کالری دیگر را از طریق عسل جذب کند.

جدول زیر به شما کمک می‌کند تا مقدار کالری موجود در عسل و شکر را با هم مقایسه کنید.

نوع قندمقدار کالری موجود در هر گرممقدار گرم موجود در یک قاشق چایخوریکالری موجود در هر قاشق چایخوری
عسل۳۷۲۱
شکر۳.۸۴.۲۱۶

مصرف روزانه عسل برای ورزشکاران

با وجود اینکه مصرف بیش از حد عسل برای افراد عادی که تحرک کمی دارند می‌تواند باعث چاقی و مشکلات دیگری شود اما در مورد مصرف عسل برای ورزشکاران می‌توان یک استثنا قائل شد و این افراد می‌توانند مقادیر بیشتری از آن را مصرف کنند چرا که عسل به علت اینکه از قند‌های ساده‌ای مثل گلوکز و فروکتوز تشکیل شده است می‌تواند به سرعت به عنوان سوخت ماهیچه‌ها مصرف شود.

مصرف عسل برای ورزشکاران

نکته: میزان مصرف عسل برای ورزشکاران به زمان مصرف آن و همچنین وزن آن‌ها بستگی دارد. در زیر چهار طریقه‌ی مصرف عسل که بیشترین بازدهی را برای ورزشکاران دارد آورده شده است.

۱. چهار ساعت قبل از ورزش: مصرف ۴ گرم عسل به ازای هر کیلوگرم وزن ورزشکار

۲. دو ساعت قبل از ورزش: مصرف ۱ گرم عسل به ازای هر کیلوگرم وزن ورزشکار

۳. ده دقیقه قبل از ورزش: مصرف ۰.۵ گرم عسل به ازای هر کیلوگرم وزن ورزشکار

۴. مصرف ۳۰ تا ۴۰ گرم عسل در طول زمان ورزش به ازای هر ساعت ورزش کردن

569,000 تومان
769,000 تومان
679,000 تومان
589,000 تومان

حد مجاز مصرف عسل برای افراد دیابتی

همان طور که در مطلب مصرف عسل برای افراد دیابتی ذکر کردیم . زمانی که ما از قند‌ها چه قند‌های طبیعی و چه قند‌های اضافه شده استفاده می‌کنیم سطح گلوکز خون افزایش می‌یابد. با افزایش سطح گلوکز خون، این پیغام برای پانکراس ارسال می‌شود که هورمون انسولین را ترشح کند. انسولین نیز باعث می‌شود تا سلول‌های ماهیچه‌ای و کبد، گلوکز را به صورت گلیکوژن در خود ذخیره کنند، و درست زمانی که بدن به انرژی نیاز دارد آن‌ها را مانند سوخت مصرف کند.

اما در بیماران دیابتی این چرخه به نحوی مختل می‌شود. به این ترتیب که انسولین یا توسط پانکراس ترشح نمی‌شود (یا کم ترشح می‌شود) که به آن دیابت نوع۱ می‌گویند. و یا اینکه با وجود ترشح شدن، بدن در برابر آن مقاومت نشان می‌دهد و گلوکز توسط سلول‌ها جذب نمی‌شود، که به آن دیابت نوع۲ می‌گویند.

در نتیجه بیماران دیابتی نه تنها باید در مصرف قندهای اضافه شده مثل عسل و شکر دقت کنند بلکه حتی باید در مصرف قند‌های طبیعی که در میوه‌ها و شیر وجود دارد نیز دقت کنند.

میزان مصرف عسل برای بیماران دیابتی بسیار وابسته به نظر پزشک است تنها می‌تواند جایگزینی برای قند مجاز مصرف این افراد شود. و حتما باید قبل از مصرف آن با پزشک خود مشورت کنند.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۱۳ رای

7 دیدگاه برای “حد مجاز مصرف روزانه عسل و سایر قند ها

  1. امیر گفته:

    ما آخر نفمیدیم عسل خوبه واسه بدن یا نه یه جا آنقدر ازش تعریف کردن که با خودت میگی هروز عسل بخورم اصلا مریض نمیشم یه جا هم میگن مضرره زیاد مصرف کردنش 😞

    • روستایی گفته:

      اگر متن رو دقیق بخونید توضیح دادیم که عسل میتونه برای بدن مفید باشه اما اندازه و مقدار اون هم مهمه و مصرف بیش از حد اون میتونه مضر باشه.

  2. roksana گفته:

    سلام ببخشید من یه نوجوانم.امروز 3قاشق غذاخوری عسل خوردم.و واقعا نمیدونستم مصرف بیش از حد مشکل ایجاد میکنه.الان مشکلی برام به وجود میاد؟لطفا جواب بدین

    • روستایی گفته:

      سلام دوست نوجوان عزیز. خیر هیچ مشکلی براتون پیش نمیاد. خطر معمولا برای مصرف طولانی مدت هست و اگر مصرف این مقدار عسل (۳ قاشق در روز) برای چند ماه یا چند سال ادامه پیدا کنه می‌تونه باعث ایجاد مشکلاتی بشه.

      • roksana گفته:

        ممنونم از جوابتون اخه یجا نوشته بود ممکنه باعث شوک عصبی و حتی مرگ بشه و خونریزی داخلی ایجاد کنه بخاطر همین پرسیدم.

        • روستایی گفته:

          نه چنین چیزی درست نیست. عسل هم در واقع یه نوع قند هست و درصد خیلی کمی هم ویتامین و آنزیم داره. و مصرف بیش از حدش مثل هر ماده‌ی دیگری می‌تونه در طولانی مدت به بدن آسیب برسونه.

سوال یا نظر خود را با ما در میان بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *