عسل برای ورزشکاران

۵ فایده مصرف عسل برای بدنسازان و ورزشکاران

اکثر بدنسازان و ورزشکاران برای تامین انرژی مورد نیاز خود در حین ورزش از ژل‌ها، نوشیدنی‌ها و پودر‌های انرژی‌زا و یا قند‌های مصنوعی استفاده می‌کنند تا سطح قند خون خود را بالا نگهدارند. این در حالی است که مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که استفاده از عسل در بدنسازی و حین فعالیت‌های ورزشی می‌تواند تاثیری به مراتب بهتر از مواد مصنوعی داشته باشد.

علاوه بر این عسل حاوی انواع آنتی‌اکسیدان‌ها، آنزیم‌ها، ویتامین‌ها و مواد معدنی است که می‌تواند به عنوان یک ماده‌ی مغذی عالی در بهبود عملکرد ورزشکارن و بدنسازان در حین تمرین و مسابقات نقش داشته باشد.

در ادامه مهمترین دلایل استفاده ورزشکاران و بدنسازان از عسل را بیان می‌کنیم.

منظور از عسل، عسل خام و طبیعی است که حرارت ندیده باشد و هیچگونه عمل فیلتراسیون روی آن انجام نشده باشد. چون تنها در این صورت است که تمامی خواص و آنزیم‌های خود را حفظ می‌کند.

۱. یک منبع طبیعی کربوهیدرات برای ورزشکار

بیش از ۹۰ درصد از وزن خشک عسل را کربوهیدرات‌های مفید تشکیل می‌دهند. یعنی در هر قاشق از عسل حدود ۱۷ گرم کربوهیدرات وجود دارد.

عسل حاوی مقادیر فراوانی از گلوکز و فروکتوز است که جزو قند‌های ساده به شمار می‌روند و به راحتی جذب بدن می‌شوند و در کبد و ماهیچه‌ها ذخیره می‌شوند تا هنگام نیاز از آن‌ها استفاده شود.

کربوهیدرات‌ها یکی از مهمترین مواد غذایی مورد نیاز در رژیم غذایی یک بدنساز و ورزشکار هستند و برای رسیدن به اوج عملکرد او در طی فعالیت‌های بدنی بسیار ضروری هستند.

کربوهیدرات‌ها در مواد غذایی زیادی یافت می‌شود که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به انواع غلات سبوس‌دار، برنج، انواع سبزیجات و میوه‌ها، انواع شیرینی‌جات اشاره کرد. اما در این بین عسل از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است چون در حجم کمتری مقداری بیشتری کربوهیدرات ذخیره کرده است. علاوه‌ بر این کاملا طبیعی است و عاری از هر گونه ماده‌ شیمیایی است.

عسل برای ورزشکاران استقامتی

۲. عسل یک منبع عالی از آنتی‌اکسیدان‌هاست

خیلی مهم است که ورزشکاران، به ویژه کسانی که ورزش‌های استقامتی مانند دو، دوچرخه سواری، کوهنوردی و حتی فوتبال انجام می‌کنند از موادی در برنامه غذایی خود استفاده کنند که حاوی آنتی اکسیدان است.

اگر چه میزان مناسب اکسیژن برای ورزشکاران ضروری است اما همین اکسیژن می‌تواند به آنها آسیب نیز برساند. ورزشکار برای سوزاندن گلوکز موجود در ماهیچه‌های خود به اکسیژن نیاز دارد هر چه فعالیت بیشتر باشد بدن به اکسیژن بیشتری نیاز دارد. اما اکسیژن بسیار فرار است و در قالب رادیکال‌های آزاد قسمت‌ها مختلف بدن را مورد حمله قرار می‌دهد، که ممکن است باعث خستگی عضلات و آسیب به آنها شوند.

مصرف موادی که شامل آنتی اکسیدان‌ها هستند کمک می‌کند تا ورزشکاران در مقابل این حملات مصون باشند. و درد‌های بعد از تمرین نیز زودتر بهبود یابد.

یک مطالعه در دانشگاه کالیفرنیا نشان داد که عسل نسبت به سایر نوشیدنی‌های انرژی‌زای ورزشی از میزان آنتی‌اکسیدان بیشتری برخوردار است. با خوردن عسل قبل، حین و یا بلافاصله بعد از تمرین آنتی اکسیدان‌ها می‌توانند از آسیب‌های رادیکال آزاد ناشی از استرس جلوگیری کنند و به شما در بهبودی سریعتر کمک کنند.

✔ اگر به عنوان یک ورزشکار قصد خرید عسل طبیعی برای استفاده حین تمرین یا قبل و بعد از آن را دارید، حتما توجه داشته باشید که آن را از یک زنبوردار و یا فروشنده معتمد و با برگه آزمایش تهیه کنید. چرا که عسل‌های صنعتی و تقلبی نه تنها فایده‌ای ندارند بلکه برای شما به عنوان یک ورزشکار می‌تواند مضر هم باشد.

آنتی اکسیدان عسل و جلوگیری از آسیب به عضلات

۳. ثابت نگه‌داشتن قند خون در حین ورزش

ویژگی منحصر به فردی که عسل طبیعی دارد این است که در دو مرحله جذب بدن می‌شود. ابتدا گلوکز به سرعت جذب بدن می‌شود اما فروکتوز کم کم و آهسته جذب می‌شود. همین عامل باعث می‌شود تا میزان قند خون شما که یک شاخص مهم به شمار می‌رود در حین تمرین و فعالیت ثابت باقی بماند.

نقطه‌ی مقابل عسل، نوشیدنی‌های انرژی‌زا و قند‌های مصنوعی هستند. این مواد درست بعد از مصرف به یکباره سطح قند خون را بالا می‌برند و بدن برای تنظیم و پایین آوردن آن مجبور است مقدار زیادی انسولین ترشح کند. این بالا و پایین شدن قند خون سبب خستگی و آسیب به کبد ورزشکاران می‌شود.

تحقیقات نشان می‌دهد که یک قاشق غذاخوری عسل، قبل از تمرین، قند خون شما را نسبت به سایر گزینه‌ها و ژل‌های انرژی زا ثابتتر نگه می‌دارد.

در نتیجه عسل برای بدنسازی نسبت به سایر ژل‌ها گزینه‌ی به مراتب مطلوب‌تری است که ورزشکاران باید آن را در رژیم غذایی خود قرار دهند.

569,000 تومان
769,000 تومان
589,000 تومان

۴. مانع خستگی حین تمرین می‌شود

یکی از در دسترس‌ترین منابع انرژی که بدنساز و ورزشکار حین ورزش از آن استفاده می‌کند، کربوهیدرات‌های ذخیره شده در ماهیچه‌ها (گلیکوژن) است. اگر این ذخایر تمام شود بدن برای جبران انرژی مجبور می‌شود تا از سایر مواد مغذی مانند چربی و پروتئین‌های ماهیچه‌ها برای ایجاد انرژی استفاده کند که این باعث خستگی و کاهش حجم عضلات می‌شود.

خوردن یک قاشق غذا خوری عسل درست قبل از ورزش مانع از هدر رفتن گلیکوژن ذخیره شده در ماهیچه‌ها می‌شود. این زمانی اهمیت پیدا می‌کند که شما بیش از ۶۰ دقیقه به طور مداوم فعالیت کرده باشید. یعنی زمانی که بدن کم کم شروع به مصرف گلیکوژن می‌کند. مصرف عسل در بدنسازی و حین فعالیت باعث می‌شود که سطح انرژی شما حفظ شود.

عسل و خستگی ورزشکاران

۵. عسل خام می‌تواند سرعت، قدرت و استقامت شما را حین ورزش افزایش دهد.

در مطالعه‌ای که توسط آزمایشگاه ورزش و تغذیه دانشگاه ممفیس بر روی سه گروه از ورزشکاران و به مدت ۳ هفته انجام شد. نشان داده شد که دوچرخه سواران استقامتی که از عسل استفاده می‌کنند افزایش قابل توجهی در قدرت و سرعت خود داشته اند.

در این آزمایش به هر گروه از ورزشکاران یک ماده غذای داده شد. به گروه الف عسل، به گروه ب گلوکز و ژل‌های انرژی‌زا و به گروه ج دارونما. پس از ۶۴ کیلومتر رکاب زدن نتایج آزمایش به گونه‌ی زیر بود.

تاثیر عسل بر روی استقامت ورزشکاران

طریقه مصرف عسل توسط ورزشکاران و بدنسازان

نکته: میزان مصرف عسل برای بدنسازان و دیگر ورزشکاران به زمان مصرف آن و همچنین وزن آن‌ها بستگی دارد. در زیر چهار طریقه‌ی مصرف عسل که بیشترین بازدهی را برای ورزشکاران دارد آورده شده است.

۱. چهار ساعت قبل از ورزش: مصرف ۴ گرم عسل به ازای هر کیلوگرم وزن ورزشکار

۲. دو ساعت قبل از ورزش: مصرف ۱ گرم عسل به ازای هر کیلوگرم وزن ورزشکار

۳. ده دقیقه قبل از ورزش: مصرف ۰.۵ گرم عسل به ازای هر کیلوگرم وزن ورزشکار

۴. مصرف ۳۰ تا ۴۰ گرم عسل در طول زمان ورزش به ازای هر ساعت ورزش کردن

می‌توانید از عسل در نوشیدنی‌های خود حین تمرین نیز استفاده کنید. برای این منظور کافی است تا یک یا دو قاشق عسل را در آب ولرم حل کنید و سپس آن را به نوشیدنی خود اضافه کنید. آب و عسل علاوه بر تامین انرژی شما حین ورزش فواید سلامتی بسیاری نیز برای شما دارد.

همچنین اگر امکان مصرف عسل در حجمی که در بالا گفته شد را ندارید می‌توانید مقدار کمتری عسل اما به صورت مخلوط با گرده گل مصرف کنید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۸ رای

سوال یا نظر خود را با ما در میان بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *