درمان تبخال با عسل

درمان تبخال با عسل و ۸ روش موثر خانگی دیگر

بروز تبخال در هر ناحیه‌ای از بدن، برای ما حس ناخوشایندی ایجاد می‌کند. بخصوص اگر تبخال بر روی لب‌ها ظاهر شود، به دلیل اینکه بر روی زیبایی تاثیر می‌گذارد، افراد به محض مشاهده آن به دنبال روشی برای درمان آن هستند. در این میان درمان تبخال با عسل یکی از مواردی است که هم در طب سنتی و هم در تحقیقات علمی مورد اشاره قرار گرفته است.

در این مطلب قصد داریم تا به این موضوع بپردازیم که آیا عسل برای درمان تبخال مفید است یا خیر؟ و اینکه آیا عسل می‌تواند نسبت به سایر داروهای شیمیایی مانند پماد اسیکلویر گزینه مناسب‌تری باشد؟

تبخال چیست و چطور به وجود می‌آید

پیش از اینکه به بررسی تاثیر عسل بر روی تبخال بپردازیم بهتر است بدانیم که تبخال چیست و چطور به وجود می‌آید تا در ادامه به روش‌های درمانی آن اشاره کنیم.

تبخال، تاول‌هایِ کوچک پر از مایع است که معمولا روی لب و گوشه لب یا ناحیه تناسلی ایجاد می‌شود که ظاهر ناخوشایندی دارد و با خارش و درد همراه است. عامل به وجود آورنده تبخال، ویروس هرپس سیمپلکس یا HSV است.

انواع ویروس تبخال

به طور کلی دو نوع ویروس تبخال یا  HSV وجود دارد که ناحیه مورد هدفشان متفاوت است.

  • (ویروسHSV-1): این نوع ویروس باعث ایجاد تبخال دهان می شود که تاول‌هایی است که اطراف دهان و لب یا حتی بینی به وجود می‌آید.
  • (ویروس HSV-2): این نوع ویروس باعث تبخال تناسلی می شود که شامل زخم و تاول‌هایی است که روی یا اطراف اندام تناسلی، مقعد، باسن و قسمت داخلی ران ظاهر می شود. زخم‌ها می‌توانند در داخل واژن نیز ایجاد شوند.

با اینکه تبخال معمولا در ناحیه تناسلی، دهان و لب ظاهر می‌شود اما می‌تواند روی دست‌ها و انگشتان یا سایر قسمت بدن هم ایجاد شود.

بر اساس آمارهای سازمان جهانی بهداشت، در سال 2016 حدود 67 درصد از جمعیت زیر 50 سال جهان HSV-1 دهانی یا تناسلی داشتند. ( با اینکه HSV-1 ویروس مربوط به تبخال دهانی است اما در صورت سرایت آن به نواحی دیگر بدن یا حتی ناحیه تناسلی در آن منطقه نیز تاول و زخم‌های تبخال را ایجاد می‌کند.) (+)

همچنین میزان تبخال تناسلی نسبت به تبخال دهانی کمتر است و در سال 2016 حدود 13 درصد از افراد بین 15 تا 49 سال HSV-2  را داشتند.

نکته‌ی مهمی که باید به آن توجه کنید این است که ممکن است شخص ویروس تبخال را در بدنش داشته باشد اما علائم ظاهری آن بروز پیدا نکند اما بعضی  از اشخاص دوره‌های متعدد عود تبخال را تجربه می‌کنند.

آیا تبخال مسری است؟

بله، ویروس تبخال به واسطه تماس پوستی، از طریق بوسیدن، ارتباط جنسی، نوشیدن و خوردن در یک ظرف با فرد مبتلا به این ویروس قابل انتقال است.

برای جلوگیری از انتقال این ویروس به دیگران از به اشتراک گذاشتن، مسواک، بالم لب، رژ لب، تیغ اصلاح، حوله، لیوان و … با دیگر اشخاص خودداری کنید، همچنین اگر تبخال تناسلی دارید در زمان ظهور تاول و زخم از برقراری رابطه جنسی حتی با داشتن کاندوم خودداری کنید.

همچنین برای پیشگیری از ابتلای کودکان به تبخال، در زمان ابتلا به آن از بوسیدن و خوردن و آشامیدن با آنها در یک ظرف جلوگیری کنید.

برای جلوگیری از انتشار تبخال به نواحی دیگر بدن نیز بهترین روش شستشوی دست بعد از تماس دست با زخم و مایع ترشح شده از تبخال است.

شستشوی دست برای جلوگیری از تبخال

از طرفی هنگامی که تبخال دارید دقت کنید تا بهبودی کامل آن از رفتن به استخر خودداری کنید.

علائم بروز تبخال

  • سوزن سوزن شدن یا گزگز کردن
  • خارش یا احساس گرما
  • قرمزی و التهاب

یکی از نکاتی که باید به آن دقت کنید این است که بیشتر افراد تبخال را زمانی تجربه می‌کنند که بدن آن‌ها به نوعی ضعیف شده است. به همین دلیل ممکن است شما تبخال را بعد از یکی از موارد زیر تجربه کنید.

  • سرماخوردگی
  • تب
  • نزدیک شدن عادت ماهانه
  • استرس و خستگی
  • شوک عصبی
  • بدخوابی
  • ضعیف شدن سیستم ایمنی
  • بعد از انجام کار دندانپزشکی

مقایسه درمان تبخال با عسل و پماد آسیکلویر

طبق تحقیقات انجام شده روی اشخاص مبتلا به ویروس تبخال که از پماد آسیکلویر، عسل و ژل رویال برای درمان تبخال استفاده کرده اند، نشان داده شده است که استفاده از عسل و ژل رویال بهبودی سریعتری نسبت به پماد آسیکلویر دارد.(+)

البته باید توجه داشته باشید که منظور ما از عسل، عسل خام و کاملا طبیعی است. عسلی که به هیچ وجه حرارت ندیده باشد و درست به همان شکلی که از کندو خارج می‌شود به دست مشتری برسد.

متاسفانه بخش زیادی از عسل‌هایی که در سوپرمارکت‌ها و مغازه‌ها به فروش می‌رسد به این علت که می‌خواهند از رس بستن عسل جلوگیری کنند آن را حرارت می‌دهند. این کار باعث می‌شود که بخش بزرگی از خواص عسل از بین برود.

تاثیر استفاده از عسل برای درمان تبخال دهان: میانگین زمان بهبودی هنگام استفاده از عسل برای درمان تبخال دهان حدود 43% سریعتر از آسیکلویر است.

تاثیر استفاده از عسل برای درمان تبخال تناسلی: میانگین زمان بهبودی هنگام استفاده از عسل برای درمان تبخال تناسلی حدود 59% سریعتر از آسیکلویر است.

چرا عسل برای درمان تبخال مفید است

همانطور که در مطلب درمان زخم با عسل گفتیم عسل به خاطر خواص فیزیکی و بیوشمیایی که دارد تقریبا برای انواع زخم و سوختگی مانند سایش، آبسه، واریس، جذام، سوختگی، تبخال و …مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  • به طور کلی رطوبت کم عسل در کنار فشار اسمزی زیاد و اسیدی بودن آن باعث توقف فعالیت‌های عوامل عفونت‌زا و میکروب‌ها می‌شود.
  • خواص ضد التهابی عسل طبیعی می‌تواند تورم و قرمزی آسیب‌های پوستی نظیر تبخال را کاهش دهد.
  • همچنین استفاده از عسل موجب مرطوب نگه داشتن سطح تبخال شده و پوسته پوسته شدن و ترکیدگی تبخال را کاهش می‌دهد و بعلت وجود متیل گلوسکال روند بهبود و ترمیم جای زخم را تسریع می‌کند.

رفع تبخال در سه دقیقه یک دروغ است

چه قصد درمان تبخال با عسل را داشته باشید و چه از داروها یا مواد دیگر برای آن استفاده می‌کنید باید این نکته را در ذهن داشته باشید که هیچ درمان قطعی و همیشگی برای تبخال وجود ندارد.

تبخال بدون هر نوع درمانی حدود یک تا دوهفته زمان می‌برد تا بهبود یابد اما روش‌هایی برای بهبود سریع‌تر و کاهش درد و خارش آن وجود دارد. اما این به آن معنا نیست که شما می‌توانید در عرض ۳ دقیقه و یا حتی یک روز تبخال را ریشه کن کنید. بلکه تنها می‌توانید زمان بهبود آن را کمی سریع‌تر کنید و همچنین التهاب و سوزش آن را کم کنید.

نحوه استفاده از عسل برای درمان تبخال

برای درمان تبخال با عسل کافی است روزی سه یا 4 بار محل تبخال را با آب ولرم شستشو داده و سپس مقدار کافی عسل را با دست تمیز یا به وسیله یک گوش پاک کن برداشته و روی تبخال قرار دهید.

توجه داشته باشید که برای بهبود تبخال باید صبور باشید و با یک یا دوبار انجام اینکار توقع تاثیر چشمگیری را نداشته باشید.

سایر روش‌های خانگی درمان تبخال

همچنین در کنار استفاده از عسل برای بهبود تبخال می‌توانید از ترکیب‌ها و مواد زیر که در طب سنتی به آن‌ها اشاره شده است نیز استفاده کنید.

ترکیب عسل و سرکه یا شکر و سرکه

یکی از توصیه‌های دکتر خیراندیش برای درمان تبخال، قرار دادن مخلوط عسل و سرکه یا شکر و سرکه روی آن است. کمی سرکه را با عسل یا شکر مخلوط کنید تا حالت خمیری پیدا کند و روزی 3 بار روی تبخال قرار دهید.

ترکیب نمک و عسل برای تبخال

گاهی اوقات توصیه می‌شود که روی تبخال نمک قرار دهید اما نمک حالت پودری پیدا کرده و روی تبخال باقی نمی‌ماند و می‌ریزد، می‌توانید نمک را با عسل مخلوط کرده و روی تبخال قرار دهید، ممکن است کمی دچاز سوزش شوید که قابل تحمل است اما این ترکیب می‌تواند بهبودی تبخال را سرعت ببخشد.

استفاده از عسل در این ترکیب فرایند بهبود را تسریع می‌بخشد.

استفاده از یخ روی تبخال

برای کاهش التهاب و تورم تبخال می‌توانید کمپرس یخ را روزی 3 تا 4 مرتبه روی آن قرار دهید، فقط باید دقت کنید که یخ را مستقیم روی پوست قرار ندهید و آن را در یک پارچه تمیز یا … پیچیده و روی تبخال نگه دارید.

کاهش التهاب تبخال با یخ

استفاده از سیر

سیر با داشتن خواص ضد ویروسی می‌تواند به بهبود تبخال کمک کند.

می‌توانید یه حبه سیر را له کرده و با روغن زیتون مخلوط کرده و روزی 3 بار روی تبخال قرار دهید.

استفاده از سرکه سیب

سرکه سیب خاصیت ضدالتهابی و ضدویروسی دارد، برای بهبود تبخال می‌توانید یک قاشق سرکه سیب را با سه قاشق آب مخلوط کرده و روزی چندبار با یک پنبه تمیز روی تبخال قرار دهید.

استفاده از سبزیجات سرشار از آنتی اکسیدان

وجود سبزیجات سرشار از آنتی اکسیدان در رژیم غذایی باعث کاهش التهاب در بدن و همچنین تقویت سیستم ایمنی می‌شود.

و مواد غذایی سرشار از آنتی اکسیدان برای پیشگیری از تبخال و همچنین بهبود آن کمک کننده است. گل کلم، اسفناج، کلم پیچ و گوجه فرنگی و … را می‌توانید برای بهره‌مندی از خواص آنتی اکسیدانی آن‌ها در رژیم غذایتان وارد کنید.

استفاده از ژل آلوئه ورا

می‌توانید روزی 2 تا سه بار ژل آلوئه ورا را روی تبخال بزنید. گفته می‌شود که خواص ضد ویروسی ژل آلوئه ورا بهبودی تبخال را سرعت می‌بخشد.

روغن درخت چای

روغن درخت چای خاصیت ضد ویروسی بالایی دارد و معمولا برای کمک به درمان جوش توصیه می‌شود. همین خاصیت ضدویروسی روغن درخت چای آن را به عنوان عاملی برای بهبود تبخال تبدیل کرده است. می‌توانید مقدار کمی از روغن را با گوش پاک کن روی تبخال قرار دهید یا آن را با کمی روغن زیتون مخلوط کرده و سپس روی تبخال قرار دهید.

نکته: اگر علائم تبخال شما بعد از استفاده از درمان‌های خانگی تشدید پیدا کرد، دیگر به استفاده از آن ادامه ندهید.

همچنین اگر بعد از ۷ تا ۱۴ روز تبخال شما خوب نشد یا درد زیادی داشتید و به نواحی دیگر منتشر شد حتما به پزشک مراجعه کنید.

اگر درمان تبخال با عسل را امتحان کرده‌اید یا راهکار دیگری برایتان موثر بوده است خوشحال می‌شویم نتیجه را با ما و دیگر دوستان نیز به اشتراک بگذارید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۳۹ رای

6 دیدگاه برای “درمان تبخال با عسل و ۸ روش موثر خانگی دیگر

  1. ستاره گفته:

    واقعا عسل آب روی آتیش بود
    تبخال منو یه ساعته کوچیک‌کرد قبلش آسیکلوویر‌ میزدم و تا این مطلبو‌خوندم عسل طبیعی زدم و واقعا اثر وتفاوتش با پماد رو میتونید ببینید

  2. محبوبه گفته:

    من همیشه از،پماد اسیکلویر استفاده میکردم ولی با خوندن مطالب شما این دفعه از،همون لحظه اول که حس خارش داشتم عسل به تبخالم زدم. روز،اول خیلی کوچیک بود و نمیذاشت بزرگ بشه. ولی از روز دوم خیلی بزرگ شد

  3. نسرين گفته:

    سلام
    من از عسل برای تبخال در ساعتهای اولیه استفاده کردم و نتیجه بهبود آنی گرفتم تبخال ناپدید شد و بسیار سپاسگزارم از راهنمائی شما و صفحه خوب و مفیدتان

سوال یا نظر خود را با ما در میان بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *