شلغم و عسل برای درمان بیماری ها

خواص شلغم و عسل و طرز تهیه معجون شغلم و عسل

بعید است که تا به حال دچار سرماخوردگی یا آنفولانزا شده باشید و به شما توصیه نشده باشد که شلغم آب پز شده یا شربت عسل مصرف کنید. اما آیا تا به حال از معجون شلغم و عسل هم استفاده کرده‌اید؟

به طور کلی شغلم و عسل دو ماده‌ای هستند که در فصل زمستان بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرند و علت آن هم خواص ضدباکتریایی این دو ماده و کمک به بهبود بیماری‌های شایع نظیر سرماخوردگی و آنفولانزاست.

همانطور که در مطلب پیاز و عسل و سیر و عسل بیان کردیم در ترکیب عسل با هر ماده‌ دیگری، عسل نقش ارسال‌کنندگی را ایفا می‌کند. به این معنا که باعث می‌شود خواص ماده دیگر بهتر جذب شود و درست به همین علت است که در بسیاری از داروها به عنوان پایه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ما پیش از این به طور مفصل در مورد خواص عسل صحبت کردیم. اما برای اینکه با خواص شغلم و عسل بهتر آشنا شویم، بهتر است ابتدا کمی در مورد ترکیبات شلغم بدانیم تا متوجه شویم چه مواد موثری باعث خواص بینظیر آن شده است.

خرید عسل طبیعی از زنبوردار
خرید عسل طبیعی از زنبوردار

ترکیبات موجود در شلغم

طبق اطلاعات وزارت کشاورزی ایالات متحده هر فنجان شلغم حاوی مواد زیر است.

  • ۳۶.۴ کالری
  • ۱.۱۷ گرم پروتئین
  • ۰.۱۳ گرم چربی
  • ۸.۳۶ گرم کربوهیدرات
  • ۲.۳۴ گرم فیبر
  • ۳۹ میلی‌گرم کلسیم
  • ۰.۳۹ میلی‌گرم آهن
  • ۱۴.۳ میلی‌گرم منیزیم
  • ۳۵.۱ میلی گرم فسفر
  • 191 میلی گرم پتاسیم
  • ۸۷.۱ میلی گرم سدیم
  • ۲۷.۳ میلی گرم ویتامین C
  • و…

خواص شلغم و عسل برای سلامتی

همانطور که گفتیم در ترکیب شلغم و عسل، عسل نقش ارسال کنندگی را دارد به این معنا که باعث می‌شود خواص شغلم بهتر و بیشتر جذب شود. در ادامه به برخی از خواص این معجون اشاره خواهیم کرد.

۱. کاهش فشار خون و بیماری‌های قلبی و عروقی

تحقیقاتی که در سال ۲۰۱۳ انجام شد، نشان می‌دهد که رژیم غذایی شامل نیترات مانند شلغم و انواع سبزی‌ها ممکن است فواید چشمگیری برای سلامت عروق ما داشته باشد.

به طور کلی این مواد می‌توانند باعث کاهش فشار خون در بدن و همچنین باعث جلوگیری از چسبیدن پلاکت‌ها در جریان خون شوند.

شلغم همچنین سرشار از پتاسیم است که با دفع سدیم از بدن باعث شل شدن عروق و در نتیجه‌ آن کاهش فشار خون می‌شود. (+)

از طرف دیگر تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف عسل باعث کاهش میزان کلسترول کلی و همچنین کلسترول‌های بد (LDL) می‌شود و از انعقاد خون و تجمع پلاکت‌ها که عامل اصلی در ایجاد بیماری‌های قبلی است جلوگیری می‌کند، علت این امر آنتی اکسیدان‌ها، فلاونوئیدها و پلی فنولیک‌های موجود در عسل است.

خواص شلغم و عسل برای قلب

در نتیجه معجون شغلم و عسل می‌تواند باعث کاهش بیماری‌های قلبی و عروقی به ویژه جلوگیری از انسداد عروق شود.

۲. کمک به بهبود سرماخوردگی و آنفولانزا

همانطور که در ابتدای مطلب نیز اشاره کردیم شغلم و عسل دو ماده‌ای هستند که بیشترین استفاده را در هنگام ابتلا به سرماخوردگی و آنفولانزا دارند.

اما علت این امر را می‌توان در خواص این دو ماده دانست. همانطور که در مطلب خواص عسل برای سرماخوردگی بیان کردیم. اگر چه هنوز هیچ دارویی برای سرماخوردگی و آنفولانزا وجود ندارد اما استفاده از عسل به خاطر خواص ضدباکتریایی و آنتی اکسیدانی می‌تواند سرفه‌های ناشی از این بیمار‌‌ی‌ها را کاهش دهد و روند بهبود را سرعت دهد.

از طرف دیگر شلغم را به عنوان یک آنتی بیوتیک قوی می‌شناسند که می‌تواند باعث بهبود عفونت‌های مجاری تنفسی ناشی از سرماخوردگی شود.

در نتیجه ترکیب شلغم و عسل می‌تواند یک ترکیب عالی برای بهبود سرفه‌ها و عفونت‌های ناشی از سرماخوردگی و آنفولانزا باشد.

۳. کاهش ریسک ابتلا به سرطان

تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف سبزیجات چلیپایی مانند شلغم، تربچه، انواع کلم و… با کاهش ابتلا به سرطان در ارتباط هستند.

این دسته از سبزیجات حاوی ترکیبات مختلفی از جمله دی ایندولیل متان هستند که ممکن است اثرات محافظتی در برابر برخی از سرطان‌ها داشته باشند.

همچنین این سبزیجات دارای مقادیر بسیاری سولفورافان هستند که نقش مهمی در درمان سرطان دارند.

از طرف دیگر خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی عسل باعث می‌شود تا رادیکال‌های آزاد موجود در بدن که نقش مهمی در ایجاد بیماری‌های مزمن از جمله سرطان دارند از بین بروند و از بروز اینگونه بیماری‌ها جلوگیری کنند.

در نتیجه ترکیب شلغم و عسل می‌تواند نوعی هم افزایی ایجاد کند و از بروز برخی از سرطان‌ها جلوگیری کند.

۴. کمک به کنترل قند خون

مطالعات حیوانی که بروی موش‌ها انجام شده است، نشان می‌دهد که مصرف شلغم بر روی کنترل سطح قند خون تاثیرگذار است.

یک مطالعه ۹ ماه که روی موش‌هایی که رژیم غذایی با قند بالا داشتند، نشان داد که مصرف شلغم سطح قند خون را کاهش و سطح انسولین را افزایش می‌دهد.

این مطالعه همچنین نشان داد که عصاره شلغم، به بهبود سایر اختلالات مرتبط با دیابت مانند سطح کلسترول و تری‌گلیسیرید خون بالا کمک می‌کند.(+)

از طرف دیگر همانطور که در مطلب عسل برای افراد دیابتی گفتیم، اگر چه عسل خود به باعث افزایش سطح قند خون می‌شود، اما می‌تواند جایگزین مناسبی برای قند مجاز مصرفی باشد. و حتی در بلندمدت به درمان آنها کمک کند.

در نتیجه استفاده از شلغم و عسل در کنار هم می‌تواند کمک کند که سطح قند خون افراد مبتلا به دیابت کنترل شود.

569,000 تومان
769,000 تومان
679,000 تومان
589,000 تومان

۵. اثرات ضد التهابی و ضد باکتریایی شغلم و عسل

به طور کلی عسل به علت داشتن ویتامین C و همچنین انواع فنول‌ها و فلاونوئید‌ها به عنوان یک ضد‌التهاب و آنتی باکتریای قوی شناخته می‌شود که باعث می‌شود در برابر بسیاری از بیماری‌ها مصون باشیم.

از طرف دیگر گلوکوزینولات موجود در شلغم در بدن به ایندول و ایزوتیوسیانات تجزیه می شود که هر دو مواد فعال با خواص ضد التهابی هستند.

در این میان یک نوع خاص از ایندول در شلغم، یعنی آرولکسین است، که مطالعات نشان می‌دهد که ترکیبات پیش‌التهابی مانند اکسید نیتریک، (نوعی رادیکال آزاد درگیر در فرآیند التهاب) را مسدود می‌کند.

همچنین گلوکوزینولات موجود در شلغم نیز به ایزوتیوسیانات تجزیه می شود، که گروهی از ترکیبات هستند که باعث مهار رشد میکروبی و باکتریایی می‌شوند.

خواص ضدالتهابی و ضدباکتریایی عسل و شلغم

در نتیجه بسیار محتمل است که معجون شغلم و عسل خواص ضد التهابی و ضدباکتریایی ویژه‌ای داشته باشد و به این ترتیب از بدن ما در برابر بسیاری از بیماری‌های مزمن محافظت کند.

طرز تهیه معجون شلغم و عسل

همانطور که دیدم ترکیب عسل و شلغم خواص ویژه‌ای برای بدن ما دارد. اما شاید برای شما هم سوال باشد که چگونه این دو ماده را با یکدیگر مصرف کنیم. در زیر به ۳ روش مرسوم برای استفاده از این دو اشاره خواهیم کرد.

روش اول: پر کردن شلغم با عسل

این روش یکی از بهترین روش‌های مصرف شلغم و عسل است. برای این منظور کافی است تا مراحل زیر را طی کنید

  • ابتدا کافی است تا یک شلغم نسبتا بزرگ خام را برداشته و بالای آن را مطابق تصویر برش دهید و داخل آن را خالی کنید. البته توجه داشته باشید که این خالی کردن نباید زیاد باشد و گوشت شلغم باید حفظ شود.
طرز تهیه معجون شلغم و عسل
  • پس از آن یک قاشق غذاخوری عسل خام را داخل شلغم بریزید. فقط توجه داشته باشید که شلغم نباید پر شود و قسمتی از آن باید خالی بماند.
  • سرهای بریده شغلم‌ها را روی آن بگذارید و به مدت ۸ ساعت به آن زمان بدهید تا عسل، آب شلغم را بکشد.
  • سپس آب شلغم و عسل را که با هم مخلوط شده‌اند را داخل یک لیوان بریزید و میل کنید.

روش دوم: شلغم پخته شده با عسل

اگر شما هم دوست دارید که از همه بخش‌های شغلم استفاده کنید و خود آن را نیز مصرف کنید می‌توانید از این روش استفاده کنید.

  • برای درست کردن ترکیب شلغم و عسل به این روش کافی است تا درست مانند روش قبل شلغم‌ها را خالی کنید و داخل آن‌ها عسل بریزید
  • در مرحله بعد شلغم‌ها را داخل یک ظرف مناسب مانند تصویر زیر قرار دهید و تا جایی که آب وارد عسل نشود آن را از آب پر کنید و آن را روی گاز و یا بخاری قرار دهید تا پخته شود.
ترکیب شغلم و عسل به صورت پخته شده
  • حالا می‌توانید ابتدا آب مخلوط شده با عسل و سپس خود شلغم‌ها که پخته شده اند را میل کنید.

روش سوم: شلغم خرد شده با عسل

این روش ساده ترین روش و در عین حال سریع‌ترین روش برای استفاده از معجون شلغم و عسل است. هر دو روش بالا باید به آرامی انجام شود و معمولا چندساعت وقت نیاز دارد. اما در این روش به راحتی می‌توانید از این ترکیب استفاده کنید.

  • برای بهره گرفتن از این روش کافی است تا تعدادی شلغم را مانند همیشه آب پز کنید
  • سپس شغلم های آب پز شده را برش دهید و بر روی آن عسل ریخته و میل کنید.

خوشحال می‌شویم اگر شما هم تجربه‌ای از استفاده از خواص عسل و شلغم و یا نحوه استفاده از آن دارید با ما و دیگر دوستان به اشتراک بگذارید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۶۵ رای

سوال یا نظر خود را با ما در میان بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *