تست عسل طبیعی با کبریت

تشخیص عسل طبیعی با کبریت و سوزاندن! باور اشتباه

حتما شما هم از بعضی افراد شنیده‌اید که می‌گویند هنگام خرید عسل برای این که تشخیص بدهیم عسل طبیعی است یا تقلبی، بهترین روش تست آن با کبریت و یا سوزاندن آن‌ است.

متاسفانه این باور غلط که هیچگونه پشتوانه علمی ندارد کم کم جای خود را در صفحات وب نیز باز کرده است و عده‌ای با عنوان تشخیص عسل طبیعی با کبریت باعث گمراه شدن خریداران شده‌اند.

چرا تشخیص عسل طبیعی با کبریت امکا‌ن‌پذیر نیست

اعتقاد بر این است که اگر نوک یک کبریت و یا یک دستمال فشرده شده را به عسل آغشته کنیم و سپس اقدام به روشن کردن آن کنیم، اگر روشن شد نشان می‌دهد این عسل طبیعی است و اگر روشن نشد نشان می‌دهد که عسل تقلبی است!

این باور هم از آنجا نشات می‌گیرد که اگر عسل با آب و شکر درست شده باشد چون در داخل آن آب است کبریت یا دستمال روشن نمی‌شود اما عسل روشن می‌شود.

اما به چند دلیل که در زیر به آنها اشاره خواهیم کرد این باور درست نیست.

عسل تقلبی فقط با آب و شکر درست نمی‌شود

متاسفانه بخش زیادی از عسل‌های تقلبی موجود در بازار اتفاقا توسط زنبورها تهیه شده است اما به جای شهد گل زنبور از آب شکر یا انواع شربت‌ها تغذیه کرده است.

در این حالت عسل چه از نظر رطوبت و آب و چه از نظر سایر ویژگی‌های فیزیکی دقیقا شبیه به عسل طبیعی است و قابل تشخیص نیست و تست کبریت یا سوزاندن عسل در این حالت نه جواب می‌دهد و نه منطقی است.

تشخیص عسل طبیعی با تست کبریت

عسل طبیعی هم رطوبت دارد

نکته مهم دیگری که معمولا فراموش می‌شود این است که عسل حتی اگر صد درصد طبیعی هم باشد، باز هم در داخل خودش آب دارد و گاهی تا ۱۸ درصد کل وزنش را آب تشکیل می‌دهد. و حتی در بعضی مواقع که عسل زودتر از موعد مقرر برداشت شده این میزان بیشتر هم می‌شود. پس نمی‌توان گفت اگر کبریت آغشته به عسل روشن نشد قطعا این عسل تقلبی است.

ممکن است علت روشن نشدن کبریت رطوبت بالای عسل باشد که مانع از مشتعل شدن آن می‌شود.

در نتیجه عسل طبیعی را نه تنها با کبریت بلکه با هیچ روش دیگری در خانه نمی‌توان تشخیص داد. اگر علاقمند هستید که چطور می‌توان عسل طبیعی را به نحو درست تشخیص داد پیشنهاد می‌کنیم حتما مطلب زیر را مطالعه کنید.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۹ رای

سوال یا نظر خود را با ما در میان بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *