درمان عفونت لثه با عسل

درمان عفونت لثه با عسل + طرز استفاده از آن

شاید شما هم شنیده باشید که عسل به بهبود عفونت لثه ها کمک می‌کند. در واقع یکی از خواص عسل طبیعی، خاصیت ضد میکروبی (ضد باکتریایی) عسل است که از رشد و تکثیر انواع باکتری‌ها که عامل عفونت‌های مختلف هستند جلوگیری می‌کند و اتفاقا همین خاصیت عسل است که باعث می‌شود عسل در طول زمان فاسد نشود.

معمولا پزشکان و دندان پزشکان برای عفونت‌ها و التهابات لثه از انواع آنتی بیوتیک‌ها استفاده می‌کنند تا از پیشروی عفونت و رسیدن آن به استخوان دندان جلوگیری کنند. این در حالی است که برخی از مواد مثل عسل نیز می‌توانند در مراحل اولیه عفونت لثه باعث بهبود و درمان آن شوند.

✔ به این نکته دقت داشته باشید که اگر قصد خرید عسل برای مصارف درمانی مثل درمان عفونت لثه را دارید حتما آن را از یک زنبوردار و یا فروشنده معتمد و با برگه آزمایش تهیه کنید. چرا که عسل‌های تقلبی موجود در بازار نه تنها به بهبود مشکلات شما کمک نمی‌کند بلکه می‌تواند باعث بروز مشکلات جدی‌تر هم شود.

قبل از اینکه به چگونگی استفاده از عسل برای درمان عفونت لثه بپردازیم بهتر است کمی در مورد عفونت لثه، علائم و عوامل ایجاد آن صحبت کنیم.

منظور از عفونت لثه چیست و چه علائمی دارد

طبق گفته دکتر جمیلیان مختصص ارتودنسی عفونت لثه یا التهاب لثه یک نوع بیماری باکتریایی است که با درگیر کردن لثه‌ها موجب بروز چرک در لثه ها و حفره‌های دهانی می‌شود.

عفونت لثه یکی از شایع ترین بیماری های دهان و دندان به شمار می‌رود که معمولا با تورم همراه است چرا که سیستم ایمنی مخاطی، خون رسانی به این قسمت را افزایش می‌دهد و موجب التهاب و قرمزی لثه می‌شود.

علائم عفونت یا التهاب لثه

التهاب یا عفونت لثه بسته به اینکه در چه مرحله‌ای قرار دارد با یک سری علائم مشهود و نامشهود بروز پیدا می‌کند که مهمترین آنها عبارتند از

  • درد داشتن در محل التهاب
  • ورم کردن و قرمزی لثه
  • بوی بد دهان
  • حساس شدن بیش از حد دندان ها به گرمی و سردی
  • خونریزی لثه هنگام مسواک زدن و یا نخ دندان کشیدن
  • در موارد حاد به صورت آبسه و تورم و چرک
مراحل اولیه عفونت لثه

عوامل ایجاد عفونت لثه چیست

همانطور که گفتیم عامل اصلی ایجاد عفونت لثه، باکتری‌هایی هستند که در لثه ایجاد عفونت می‌کنند. اما ایجاد این عفونت دلایلی دارد که شاید دانستن آنها بتواند به شما کمک کند تا از بروز آن پیشگیری کنید.

  • استفاده نادرست از نخ دندان: اگر چه کشیدن نخ دندان می‌تواند خود از عفونت لثه جلوگیری کند، اما استفاده نادرست از نخ دندان و آسیب زدن به لثه ها می‌تواند راه را برای ایجاد عفونت در لثه‌ها باز کند. می‌توانید شیوه درست استفاده از نخ دندان را از اینجا مشاهده کنید.
  • مصرف سیگار: یکی دیگر از عوامل مهم در ایجاد التهاب یا عفونت لثه مصرف سیگار و قلیان است. مواد شیمیایی موجود در این مواد باعث تضعیف ایمنی و بافت لثه‌ها می‌شوند که شرایط را برای عفونت لثه ها فراهم می‌کنند.

به طور کلی هر عملی که باعث تضعیف لثه‌ها شود می‌تواند شرایط را برای بروز عفونت لثه فراهم کند. مثل مصرف انواع الکل‌ها، شیمی درمانی، استفاده نامناسب از مسواک و نخ دندان، رعایت نکردن بهداشتن دهان و دندان و …

درمان عفونت لثه با عسل

قبل از هر چیز باید بدانیم وقتی از درمان عفونت لثه با عسل صحبت می‌کنیم منظورمان عسل خام و طبیعی است که تمامی خواص آن حفظ شده باشد. چرا که عسل‌هایی که معمولا درب مغازه به فروش می‌رسد در دمای بالا پاستوریزه شده‌اند و به همین دلیل بخشی از ویژگی‌ها و خواص خود را از دست داده‌اند

همانطور که گفتیم عامل اصلی ایجاد التهاب لثه، باکتری ها هستند. این در حالی است که عسل یکی از بهترین مواد طبیعی است که نه تنها خاصیت ضد التهابی دارد بلکه خاصیت ضد باکتریایی نیز دارد و می‌تواند به بهبود عفونت لثه در مراحل اولیه کمک کند.

چطور از عسل برای عفونت لثه استفاده کنیم

۱. یکی از ساده ترین شیوه‌های استفاده از عسل برای عفونت لثه این است که بعد از شستن دهان (مسواک زدن دندان ها) عسل را با انگشت خود به آرامی بر روی محل التهاب مالیده و آن را ماساژ دهید و این کار را سه بار در روز تکرار کنید.

۲. شیوه‌ی دیگری که معمولا در طب سنتی برای برطرف کردن عفونت لثه ها کاربرد دارد مخلوط عسل و سرکه انگور است. به این شکل که هر بار یک قاشق چایخوری از عسل را با یک قاشق غداخوری سرکه مخلوط کنید و بر روی لثه‌های خود بمالید و آن را ماساژ دهید.

تکرار این عمل تا چند بار در روز موجب از بین رفتن عفونت و ترمیم لثه می‌شود و همچنین باعث استحکام لثه ها می‌شود.

همچنین در مراحل اولیه عفونت می‌توان از آب نمک و غرغره آن برای از بین بردن عفونت و التهاب استفاده کرد.

سوال: آیا مالیدن عسل بر روی لثه و دندان باعث خراب شدن دندان‌ها نمی‌شود؟

یکی از سوالات مهمی که معمولا هنگام استفاده از عسل به ویژه زمانی که قرار است از آن برای از بین بردن عفونت لثه استفاده شود این است که آیا خود عسل باعث پوسیدگی دندان نمی‌شود؟

عده‌ای می‌گویند به هر حال عسل خود یک ماده‌ی قندی است و مصرف آن به این صورت ممکن است باعث پوسیدگی دندان شود.

در پاسخ به این سوال باید گفت که عسل طبیعی به علت فعالیت ضد میکروبی که دارد مانع از رشد باکتری‌های عامل پوسیدگی می‌شود. همچنین در یک نمونه آزمایشگاهی بر روی داوطلبان نشان داده شد که عسل خاصیت ضد پلاک دارد.

عسل و دندان

همچنین در مطالعه‌ای که در آن مصرف آب میوه و عسل با یکدیگر مقایسه شده‌اند نتایج نشان می‌دهد که ده دقیقه بعد از خوردن آب میوه، فرسایش دندان شروع می‌شود در حالی که ۳۰ دقیقه پس از مصرف عسل فرسایش بسیار ضعیف بوده است.

با توجه به این مشاهدات بعید است مصرف عسل برای از بین بردن عفونت لثه ها باعث پوسیدگی دندان‌ها شود.

منبع این بخش: کتاب کاربردها و خواص درمانی عسل از شهرام دادگستر

از چه نوع عسلی برای درمان عفونت لثه استفاده کنیم

همانطور که در بالا هم اشاره کردیم بهترین نوع عسل برای درمان التهاب لثه ، عسل خام و طبیعی است. عسلی که در آن زنبور به طور کامل از شهد گل‌ها تغذیه کرده باشد و همچنین حرارت بالایی ندیده باشد. چرا که در این صورت بخش زیادی از خواص خود را از دست می‌دهد.

اما در بین عسل‌ها، معمولا توصیه می‌شود از عسل آویشن استفاده شود. چرا که عسل آویشن به علت داشتن خواص آنتی اکسیدانی و ضد باکتریایی قوی یک ماده موثر برای از بین بردن عفونت‌ها به ویژه عفونت‌های دهانی و مجاری تنفسی است.

چطور از عفونت لثه‌ های خود پیشگیری کنیم

همه ما می‌دانیم که همواره جلوگیری از ایجاد یک مشکل بهتر از درمان آن است. اگر چه عفونت لثه می‌تواند جنبه‌های ارثی داشته باشد و معمولا کسانی که دچار این عارضه می‌شود کسانی در خانواده و فامیل آن‌ها هم هستند که این مشکل را دارند اما رعایت چند نکته می‌تواند تا حد خوبی از بروز عفونت لثه جلوگیری کند.

  • استفاده مداوم و درست از نخ دندان و مسواک بعد از هر وعده غذایی
  • استفاده نکردن از مشروبات الکلی ( الکل یکی از عوامل مهم در از بین رفتن و تضعیف لثه ها به شمار می‌رود)
  • سیگار نکشیدن
  • استفاده منظم از دهان‌شویه ها
  • غرغره کردن آب نمک ( این کار ضمن جلوگیری از عفونت، باعث مستحکم شده لثه ها نیز می‌شود)

خوشحال می‌شویم اگر شما هم تجربه ای از استفاده از عسل برای برطرف کردن عفونت لثه دارید با ما و دیگر دوستان در میان بگذارید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۷ رای

سوال یا نظر خود را با ما در میان بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *