طرز تهیه سکنجبین

طرز تهیه شربت سکنجبین ایرانی – سکنجبین عسلی و شکری

شربت سکنجبین یکی از نوشیدنی های اصیل ایرانی است که از دیرباز به خاطر طعم و خواص بی‌نظیرش مورد توجه اقوام مختلف بوده است و بسیاری از ما هنوز هم خاطره‌ کاهو سکنجبین را در خانه مادربزرگ‌ها در ذهن داریم.

سکنجبین یا سکنگبین که به آن سرکه انگبین هم گفته می‌شود در اصل ترکیبی از سرکه و انگبین ( عسل) است که به آن سکنجبین ساده گفته می‌شود. اما در طی سالها سکنجبین گونه های مختلفی پیدا کرده است که در برخی منابع تعداد آن را تا ۱۲۶۰ ذکر می‌کنند، که هر کدام خواص و ویژگی‌های مخصوص به خود را دارد. اما پایه اصلی تمام این سکنجبین ها عسل و سرکه و یا شکر و سرکه است.

در این مطلب به چند نمونه از پرطرفدارترین نمونه ها و همچنین طرز تهیه سکنجبین خواهیم پرداخت.

شربت سکنجبین با عسل

همانطور که از اسم آن پیدا است شیرین کننده در این نوع سکنجبین، عسل است. که البته منظور عسل طبیعی است. این شربت نوع سنتی سکنجبین است و از قدیم که شکر وجود نداشته است سکنجبین را با عسل تهیه می‌کرده‌اند.

تهیه سکنجبین با عسل

مواد لازم

  • ۲ واحد عسل
  • ۸ واحد آب
  • ۱ واحد سرکه انگور
  • نعناع تازه (دلخواه)

طرز تهیه سکنجبین با عسل

برای تهیه سکنجبین عسلی کافی است ابتدا یک قابلمه (ترجیحا مسی در غیر این صورت قابلمه لعاب دار) را روی گاز قرار دهیم و سپس عسل و آب را درون آن بریزیم و با شعله ملایم اجازه دهیم تا حجم این مخلوط به نصف مقدار اولیه برسد.

توجه داشته باشید که باید در حین حرارت دیدن، عسل را به آرامی هم بزنید و کفی که بر روی آب می‌آید را جمع کنید.

پس از آن می‌توانید یک دسته نعنای تازه داخل مخلوط آب و عسل قرار دهید تا کمی همراه مخلوط بجوشد و پس از آن سرکه را به مخلوط اضافه می‌کنید و هم می‌زنید تا مخلوط باز هم نصف شود.

پس از آن اجازه دهید تا مخلوط کاملا خنک شود و بعد آن را داخل یک شیشه تمیز بریزید و داخل یخچال قرار دهید.

569,000 تومان
769,000 تومان
679,000 تومان
589,000 تومان

طرز تهیه سکنجبین خیراندیش (به شیوه طب سنتی)

همانطور که قبلا در مطلب حرارت دادن عسل گفتیم. حرارت دادن عسل بخش زیادی از خواص عسل را از بین می‌برد. در نتیجه در این شیوه درست کردن سکنجبین سعی می‌شود تا عسل را به صورت مستقیم حرارت ندهیم.

مواد لازم

  • ۱ واحد سرکه انگور
  • ۲ واحد عسل
  • ۲ واحد عرق نعنا

طرز تهیه سکنجبین با عسل و عرق نعنا

ابتدا سرکه و عرق نعنا را مخلوط کرده و سپس آن را حرارت می‌دهیم تا کمی حجم آن کم ‌شود. سپس اجازه می‌دهیم تا کمی سرد شود و بعد از آن عسل را به آن اضافه می‌کنیم و هم می‌زنیم تا کاملا حل شود و بعد اجازه می‌دهیم تا کاملا خنک شود. سپس آن را درون شیشه می‌ریزیم و داخل یخچال قرار می‌دهیم.

در این روش شما می‌توانید بسته به سلیقه خودتان به جای عرق نعنا از عرق کاسنی، آب زرشک، آب انار تازه و… استفاده کنید

طرز تهیه سکنجبین با شکر

طبع این سکنجبین سرد است و بهتر است از آن در فصل‌های گرم سال استفاده شود و همچنین برای افراد گرم مزاج مفید‌تر است. البته در این ترکیب به جای شکر می‌توانید از خاک قند الک شده نیز استفاده کنید.

تهیه سکنجبین با شکر

مواد لازم

  • ۱ کیلوگرم شکر
  • ۲ لیوان آب
  • ۱۰۰ گرم سرکه سفید (نصف لیوان)
  • ۱۰۰ گرم نعناع تازه

طرز تهیه سکنجبین خانگی با شکر

در ابتدا شکر و آب را با هم درون یک قابلمه می‌ریزیم و به مدت نیم تا یک ساعت به آن اجازه می‌دهیم تا دانه‌های شکر نرم شود. پس از آن زیر قابلمه را روشن می‌کنیم و اجازه می‌دهیم به آرامی شروع به گرم شدن کند.

پس از آن نعنا‌ع‌ها را با یک نخ بسته و آن را درون قابلمه می‌گذاریم (استفاده از نخ به این دلیل است که نعناع در آب پخش نشود) و درب قابلمه را می‌گذاریم.

حرارت دادن را تا غلیظ شدن ترکیب ادامه می‌دهیم. برای این که مطمئن شویم محلول ما به غلظت مناسب برای اضافه کردن سرکه رسیده است، کافی است یک قاشق از ترکیب را برداشته و یک قطره از آن را درون یک لیوان آب سرد بریزیم. اگر ته نشین شد یعنی غلظت مناسبی دارد اما اگر در آب حل شد یعنی هنوز باید حرارت ببیند.

زمانی که شربت به غلظت مناسب رسید سرکه را اضافه می‌کنیم و اجازه می‌دهیم تا کمی با شکر و آب بجوشد. سپس نعناع را از آب خارج کرده، شربت را از یک صافی عبور می‌دهیم (اگر نعناع داخل آن وجود داشت)

شربت را در یک ظرف شیشه تمیز و بدون رطوبت می‌ریزیم و داخل یخچال قرار می‌دهیم. دقت داشته باشید که اگر شیشه رطوبت داشته باشد باعث می‌شود شربت ترش شود.

بهترین شیوه و زمان مصرف سکنجبین

سکنجبین را هم می‌توان به صورت شربت (مخلوط با آب) میل کرد که در این حالت کافی است یک سوم لیوان را با سکنجبین و مابقی را با آب پر کرد و هم می‌توان آن را به صورت غلیظ و مثلا با کاهو میل کرد.

کاهو سکنجبین و شربت سکنجبین با خیار

در فصل گرم سال بهتر است سکنجبین را با آب خنک میل کرد. اگر قصد دارید از مهمانان خود پذیرایی کنید پیشنهاد می‌شود که حتما سکنجبین با خیار را امتحان کنید. برای این کار بعد از مخلوط کردن سکنجبین با آب می‌توانید یک خیار نیز بر روی آن رنده کنید.

در فصل سرد زمستان نیز بهتر است از آب ولرم تا کمی گرم برای درست کردن شربت سکنجبین استفاده کنید.

چرا سکنجبین من ترش می‌شود (کپک می‌زند)

یکی از سوالات پر تکرار افرادی که این شربت را درست می‌کنند این است که چرا بعد از مدتی سکنجبین من ترش می‌شود.

مهمترین علت ترش شدن شربت سکنجبین رطوبت بالای آن است. به این معنی که شربت به غلظت استاندارد خود نرسیده است. برای این که مطمن شوید که شربت به غلظت خود رسیده است باید روشی که در بالا توضیح داده شد را انجام دهید.

همچنین ممکن است ظرفی که در انتها سکنجبین را داخل آن می‌ریزید خیس باشد و همین باعث ترش شدن سکنجبین شما خواهد شد.

چرا سکنجبین من شکرک می‌زند

یکی دیگر از مشکلاتی که هنگام درست کردن انواع شربت ها افراد با آن برخورد می‌کنند این است که شربت را بعد از این که داخل یخچال قرار می‌دهند شکرک می‌زند.

اگر چه در شربت سکنجبین به علت وجود سرکه احتمال شکرک زدن بسیار کم است اما علت این امر این است که یا شربت را با شعله زیاد درست کرده‌اید و یا اینکه خیلی غلیظ است.

برای برطرف کردن شکرک شربت کافی است کمی آب جوش به آن اضافه کنید و چند قطره هم آب لیمو به آن اضافه کنید و اجازه دهید بر روی حرارت ملایم شکرک آن برطرف شود.

اگر برای درست کردن شربت سکنجبین نیاز به عسل طبیعی دارید، اما کندودار یا فروشنده‌ی معتمدی در دسترس شما نیست، می‌توانید از طریق لینک زیر، عسل‌های طبیعی روستایی را مشاهده کنید.

خوشحال می‌شویم اگر شما هم تجربه یا نکته‌ای از درست کردن شربت سکنجبین را دارید با ما و دیگر دوستان در میان بگذارید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۸ رای

سوال یا نظر خود را با ما در میان بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *