خواص قهوه با عسل

خواص قهوه با عسل + طرز تهیه ماسک قهوه و عسل

پیش از آنکه به بررسی ترکیب قهوه با عسل بپردازیم، باید بگوییم که قهوه به جز جدایی ناپذیر سبک زندگی بسیاری از ایرانیان تبدیل شده است. به طوری که بسیاری از افراد حداقل در روز یک فنجان قهوه را می‌نوشند.

اما واقعیت این است که ماهیت تلخ قهوه باعث شده تا نوشیدن آن برای همه افراد خوشایند نباشد، اینجاست که برخی افراد به فکر شیرین کردن قهوه می‌افتند تا هم تلخی آن را بکاهند هم از مزایای آن که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت بهرمند شوند.

اما سوال مهم اینجاست که بهترین شیرین کننده برای قهوه چیست؟ شکر یا عسل

با توجه به اینکه خیلی از اشخاص با حذف کردن قند و شکر به دنبال یک جایگزین سالم برای آن در انواع نوشیدنی‌ها هستند، در این مطلب از مجله روستایی قصد داریم تا ترکیب قهوه با عسل را از جنبه‌های مختلف بررسی کنیم.

افزودن عسل به قهوه را می‌توان از دو جنبه مورد بررسی قرار داد:

  • طعمی که قهوه با افزودن عسل می‌گیرید
  • خواص ترکیب قهوه و عسل

طعم قهوه با عسل

این نکته را باید بدانیم که افزودن عسل به قهوه به خاطر عطر گل و گیاه موجود در عسل، قطعا بر روی طعم نهایی قهوه تاثیرگذار خواهد بود.

بعضی از افراد مشکلی با عطر و طعم عسل ندارند، اما بعضی دیگر عطر و طعم اصلی قهوه را ترجیح می‌دهند. پس لذت بردن از ترکیب قهوه با عسل کاملا سلیقه‌ای است.

تنها راه فهمیدن اینکه شما طعم قهوه با عسل را می‌پسندید این است که دفعه‌ بعد به جای شیرین کردن قهوه با شکر از عسل استفاده کنید. حتی می‌توانید به این ترکیب دارچین هم اضافه کنید که در ادامه شیوه درست کردن آن را بیان خواهیم کرد.

عسل در قهوه
اگر شما صاحب کافه هستید و قصد دارید از ترکیب عسل به همراه قهوه در کافه‌تان استفاده کنید باید به این مورد دقت کنید که ممکن است بعضی اشخاص این طعم را نپسندند، مناسب‌ترین نوع عسل‌ها برای این ترکیب، عسل‌های کم عطر و طعم مانند عسل گون هستند که عطر و طعم قهوه را کمتر تغییر می‌دهند.

خواص قهوه با عسل در مقابل شکر

همانطور که در مطلب خواص عسل گفتیم، شاید بتوان گفت عسل تنها شیرین‌کننده‌ای است که به جز خاصیت شیرین‌کنندگی، می‌تواند خواص درمانی هم داشته باشد و آن را به قهوه شما هم اضافه کند و آن را به یک نوشیدنی سالم‌تر تبدیل کند. در ادامه به مهم‌ترین خواصی که ترکیب قهوه با عسل دارد می‌پردازیم.

۱. خواص آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی

عسل سرشار از انواع ویتامین‌ها و موادمعدنی است، همچنین خاصیت آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی دارد که با افزودن یک قاشق مرباخوری از آن به قهوه می‌توان تا حدی نیاز روزانه ما به این مواد را تامین کند، در صورتی که شکر تنها یک شیرین کننده است و هیچ نوع ویتامین و خاصیت دیگری را ندارد.

۲. قهوه با عسل برای لاغری

عسل خام و همچنین کافئین موجود در قهوه هر دو به افزایش متابولیسم کمک می‌کنند، پس افزودن یک قاشق مرباخوری عسل به قهوه روزانه می‌تواند به فرایند کالری سوزی سرعت بخشد و به این ترتیب به لاغری شما کمک کند.

البته باید دقت کنید که به طور طبیعی کالری عسل از شکر کمی بیشتر است، اما عسل شیرینی بیشتری می‌دهد، و میزان کمتری از آن شیرینی بیشتری می‌دهد. پس همانطور که در مطلب حد مجاز مصرف عسل گفتیم حتی در مصرف عسل کاملا طبیعی هم باید دقت داشته باشید.

از طرف دیگر در مطلب عسل برای دیابت گفتیم که شاخص گلیسیمی عسل از شکر پایین‌تر است. پس در طولانی مدت تاثیر کمتری روی بالا رفتن قند خون می‌گذارد و همین‌امر باعث می‌شود که دیرتر احساس گرسنگی کنید، پس می‌توانید از ترکیب قهوه با عسل برای لاغری با دقت در مصرف به اندازه عسل استفاده کنید.

۳. افزایش انرژی روزانه

کافئین موجود در قهوه به عنوان یک منبع انرژی‌بخش شناخته شده است که بسیاری از افراد در شروع روز یا قبل از ورزش از آن برای افزایش انرژی استفاده می‌کنند، اما بعضی افراد با مصرف قهوه دچار اضطراب یا بی‌خوابی می‌شوند و به همین علت ترکیب آن با عسل می‌تواند کمک کننده باشد.

ترکیب قهوه با عسل باعث می‌شود که انرژی شما کم‌کم بالا رفته و به این ترتیب از ایجاد اضطراب جلوگیری می‌کند.

همچنین به علت شاخص گلیسیمی پایین‌تر عسل، نوسانات قندی کمتری در طورل روز تجربه کنید. از طرف دیگر ویتامین‌های خانواده B موجود در عسل باعث می‌شود که سطح انرژی روزانه شما نیز بیشتر باشد.

۴. قهوه با عسل برای سرفه

همانطور که در مطلب عسل برای سرماخوردگی گفتیم، عسل خام با دارا بودن خاصیت ضدباکتریایی معمولا در درمان عفونت‌های تنفسی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

یک مطالعه ۶ ساله (از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۹) در بخش دانشگاهی بیمارستان بقیه‌الله روی ۸۴ بیمار دارای سرفه مزمن صورت گرفت. در این مطالعه نسبت ۷۰ گرم قهوه مرغوب با ۵۰۰ گرم عسل طبیعی و خام ترکیب شد و از اشخاص خواسته شد روزی سه مرتبه حدود ۲۵ گرم از این ترکیب را در ۲۰۰ سی‌سی آب ولرم (حدود یک لیوان سرخالی آب با دمای زیر ۶۰ درجه سانتی‌گراد) مخلوط کرده و استفاده کنند.

نتایج بهبود حاصل از این تجویز برای این گروه از نتیجه مصرف داروهای استروئیدی، قهوه به تنهایی و یا عسل به تنهایی برای سرفه بهتر بود.

قهوه با عسل برای سرماخوردگی

در این مطالعه منظور از سرفه مزمن، سرفه‌ای بوده است که بعد از سرماخوردگی یا عفونت دستگاه تنفسی به مدت ۳ هفته تا چندماه ادامه‌دار بوده است. (منبع)

طرز تهیه قهوه با عسل

طرز تهیه قهوه با عسل یا طرز تهیه شیر قهوه با عسل قلق خاصی ندارد، فقط کافی است مثل همیشه قهوه یا شیرقهوه خود را آماده کنید و در درمای کمتر از ۶۰ درجه به اندازه یک قاشق مرباخوری عسل به آن اضافه کنید، تا هم از قهوه لذت ببرید و هم از خواص عسل بهره‌مند شوید.

قهوه عسل دارچین

ترکیب قهوه عسل دارچین نیز یکی از طعم‌های خوشایند برای قهوه است، برای درست کردن این نوشیدنی نیز کافی است قهوه را به روش همیشگی آماده کرده و یک قاشق مرباخوری عسل را در آن حل کنید و در آخر به اندازه نوک قاشق چایخوری دارچین به آن اضافه کنید. تمام مواد موجود در این ترکیب به افزایش متابولیسم و انرژی شما کمک می‌کند.

خواص قهوه و عسل برای پوست

قهوه و عسل هر دو به عنوان منبع غنی از آنتی‌اکسیدان شناخته می‌شوند، که علاوه بر خواص کلی که برای سلامت بدن دارد و در بخش ابتدایی به آن پرداختیم برای سلامت و زیبایی پوست نیز موثر است که در ادامه به این موارد می‌پردازیم. اما پیش از آن می‌توانید مطلب خواص عسل برای پوست را نیز مطالعه کنید.

۱- کاهش سلولیت

ترکیب عسل و قهوه با دارا بودن خواص ضدالتهابی می‌تواند به کاهش سلولیت کمک کند، که برای استفاده از این خاصیت می‌توانید از ترکیب قهوه و عسل به صورت موضعی استفاده کنید.

۲- کاهش التهاب

یکی از خواص مهم عسل ضدالتهابی بودن آن است، قهوه نیز با دارا بودن CGA منبعی ضدالتهابی است، ترکیب این دو ماده با هم یک ضدالتهاب طبیعی و قوی ایجاد می‌کند. اگر پوست ملتهبی دارید می‌توانید از ترکیب این‌ دو روی پوست استفاده کرده و نتایج آن را ببینید.

۳- ضدپیری

استفاده موضعی از قهوه می‌تواند به کاهش اثرات منفی نور خورشید روی پوست کمک کند، استفاده از ماسک عسل و قهوه می‌تواند یک ماسک مناسب برای کم‌کردن اثرات آفتاب سوختگی و پیری پوست ناشی از نور خورشید باشد.

دقت کنید که اگر پوستتان دچار سوختگی بر اثر آفتاب شده است ماسک را به آرامی روی پوست قرار دهید تا حالت سایش روی پوست ایجاد نشود، حتی می‌توانید قهوه دم شده و خنک شده را با یک لیوان آب خنک مخلوط کرده و پوست را چندبار در روز با آن شسشتو دهید تا التیام پیدا کند.

۴- درمان آکنه

همانطور که بارها گفته‌ایم عسل خاصیت ضدباکتریایی دارد، قهوه نیز ماده‌ای به نام CGA دارد که خاصیت ضدباکتریایی و ضدالتهابی دارد و ترکیب این دو ماده با هم می‌تواند برای افرادی که پوست آکنه‌دار دارند مفید باشند.

۵- ویتامین B3 برای سرطان پوست

قهوه دارای ویتامین B3 یا نیاسین است که به عنوان یه ماده ضد سرطان پوست شناخته شده است، پس ترکیب قهوه و عسل می‌تواند یک ماسک مناسب برای پیشگری از برخی از انواع سرطان پوست باشد و همانطور که در مورد ۳ اشاره کردیم از مضرات حاصل از نور خورشید بر روی پوست که یکی از دلایل سرطان پوست است نیز جلوگیری کند.

طرز تهیه ماسک عسل و قهوه برای پوست

شما می‌توانید هفته‌ای یکبار یا دوهفته یکبار از ماسک قهوه و عسل برای پوست استفاده کنید. با ترکیب این دو می‌توانید پوست‌های مرده سطح پوست را نیز تمیز کنید و همچنین بخاطر داشتن خواص ضدمیکروبی برای بهبود جوش نیز از آن استفاده کنید.

ماسک قهوه با عسل

اگر پوست صورت شما خیلی نازک و حساس است با احتیاط از هر نوع ماسکی استفاده کنید.

مواد لازم برای ماسک عسل و قهوه:

  • یک قاشق غذاخوری قهوه
  • یک قاشق غذاخوری عسل طبیعی ( ترجیحا عسل کنار )
  • یک قاشق مرباخوری شیر

تمام مواد را با هم ترکیب کرده و سپس ترکیب حاصل را روی پوست خود قرار دهید، بعد از ۱۵ دقیقه پوست را به آرامی شستشو داده و از مرطوب کننده مناسب پوست خود استفاده کنید.

ماسک قهوه و عسل برای دور چشم

تیرگی دور چشم برای افراد به خصوص خانم‌ها ناخوشایند است و همیشه دنبال راه‌حلی برای بهبود آن هستند، به گفته Beverly Hills MD Cosmeceuticals قهوه با افزایش گردش خون پوست می‌تواند به کاهش تیرگی اطراف چشم کمک کند. (منبع)

طرز تهیه ماسک قهوه و عسل برای تیرگی دور چشم

مواد لازم

  • یک قاشق غذاخوری قهوه
  • یک قاشق غذاخوری عسل

هر دو مواد را به خوبی مخلوط کرده، در این مرحله می‌توانید از روغن زیتون نیز برای روان کردن ترکیب استفاده کنید ( به جای روغن زیتون می‌توانید یک قرص ویتامین E نیز داخل این ترکیب خالی کنید).

ماسک را به آرامی دور چشم قرار دهید و مواظب باشید که چیزی از ترکیب وارد چشم نشود، سپس حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه صبر کنید و بعد از آن پوست را به آرامی شستشو داده و از مرطوب کننده دور چشم استفاده کنید.

از این ماسک می‌توانید ۳ بار در هفته استفاده کنید، حتما دقت کنید که اگر به این ماسک یا هر نوع ماسک خانگی دیگر حساسیت داشتید به امید عادت کردن پوست مصرف ادامه ندهید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۶ رای

سوال یا نظر خود را با ما در میان بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *